2022-04-02, 07:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Ja, men nu är det dock ändrat. Hade han utfört mordet idag hade det kunnat utdömas livstidsstraff. Åldersrabatten är slopad från och med den 2 januari.

Men man har inte infört så man dubbla straffet om man är medlem i ett kriminellt gäng som har gjort i fungerade rättstater?
Citera
2022-04-02, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Men man har inte infört så man dubbla straffet om man är medlem i ett kriminellt gäng som har gjort i fungerade rättstater?

Nej tyvärr, men det ligger ett förslag att införa ökade straff för gängbrottslighet som kan träda i kraft Juli 2023.
Citera
2022-04-02, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Nej tyvärr, men det ligger ett förslag att införa ökade straff för gängbrottslighet som kan träda i kraft Juli 2023.

Det är ett steg emot rättväg. Nu måste vi bara få fängelse reform, så kostnader för att förvara en fånge pressa neråt. Såna här varasel kan sitta i isoleringscell under straffet, då får man lägre kostnader, dvs ett tryggare Sverige.
Citera
2022-04-02, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Där har vi grund problemet i Svensk rättsväsendet. Bara för man är under 21 år så skall man inte ha så korta straff. Dessutom borde ha som i Danmark, är man medlem i ett gäng, så dubbla man straffet. Så straffet borde ha varit minst 28 års fängelse utan straff rabatt.
Håller med. Redogjorde bara för gällande rätt som svar på din fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av handdesinfektion
Stor sannolikhet dock att skadestånden betalas genom skuldsanering i samband med att större delen avskrivs, inget kontroversiellt antagande utan dessa beslut sker dagligen.
"Betalas genom skuldsanering"? Va? KFM kommer försöka avkräva gärningsmännen på skadeståndet. Det kommer sannolikt inte gå i detta fall. Den del av skadeståndet som GM inte kan betala kommer betalas till målsäganden av Brottsoffermyndigheten som brottsskadeersättning i enlighet med brottsskadelagen. I sin tur övertar Brottsoffermyndigheten målsägandens anspråk mot gärningsmannen.
Citera
2022-04-02, 08:56
Medlem
Hebrs avatar
Vem är nyckelvittnet som flyttats till hemlig ort?

Vad blev straffet för han somalien som var tillsammans med Fridas gamla tjejkompis som mer eller mindre pratade fritt i förhör. Är det samma person som fått skyddade uppgifter?
Citera
2022-04-02, 09:19
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Hon är död. Varför skuldbeläga offer. Finns ju massor med anledningar till varför hon hamnar i en (blocket) konflikt med hyenor från en medelstor "stads" kriminella halvdanna individer.
Sluta beblanda dig med negrer från rinkeby så händer inget
Citera
2022-04-02, 09:25
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
From 22-01-01 togs straffrabatt och ungdomsrabatten bort ! Detta mord utfördes innan detta datum , hade det hänt nu så hade han fått livstid ..
så hans dom är ställd innan den skärptes tyvärr !! Och idioten lär nog komma ut innan om han sköter sig vill säga … tvivlar 🤔
2 januari för att vara exakt
Citera
2022-04-02, 09:37
Medlem
Har läst denna tråd till och från (mest från måste jag erkänna).

Nyfiken på om killen som jag tror var intagen från början (som jag kommer ihåg det en svensk kille från Luleå eller närheten av, som var inblandad med någon bil), blev han släppt eller dömd för något?

Någon som har lust att stilla min nyfikenhet?
Senast redigerad av Tufsankatt 2022-04-02 kl. 09:39.
Citera
2022-04-02, 09:38
Medlem
Wretch32s avatar
Wow 14 års fängelse, väl slösat för ett par sketna fälgar😂

Här kan inte IQ nivån varit speciellt hög, förhoppningsvis till GM fördel då han kanske inte förstår vilket makalöst onödigt slöseri av levnadsår han försatt sig i haha
Citera
2022-04-02, 09:52
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
From 22-01-01 togs straffrabatt och ungdomsrabatten bort ! Detta mord utfördes innan detta datum , hade det hänt nu så hade han fått livstid ..
så hans dom är ställd innan den skärptes tyvärr !! Och idioten lär nog komma ut innan om han sköter sig vill säga … tvivlar 🤔

Visst är det så, men det jag svarade på var ett meningsutbyte om 2/3-delsfrigivningen. Som jag fattat det är det någon form av praxis som fortfarande tillämpas. Jag är ingen jurist, men jag tror att om den slopas för grövre brott, så kommer den att tillämpas direkt. Men att saker borde vara på det ena eller andra sättet är ju tyvärr ingen garanti för att verkligen blir så.
Citera
2022-04-02, 10:13
Medlem
s44ms avatar
Långa fängelsestraff blev det för mordet sa dom på Nyheterna. Så länge dom uttrycker sig så kommer inget bli bättre. Oskyldig tjej som inte längre lever pga bagateller. Sverige har misslyckats på den fronten och kommer ta DECENNIER att bygga upp igen
Citera
2022-04-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
Vem är nyckelvittnet som flyttats till hemlig ort?

Vad blev straffet för han somalien som var tillsammans med Fridas gamla tjejkompis som mer eller mindre pratade fritt i förhör. Är det samma person som fått skyddade uppgifter?

Tror det är S*aleh, som är nyckelvittnet.
För Al* så blev det 12 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in