2022-04-02, 00:31
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suspanja
Även om en sådan lagändrlng skulle ske så drabbas ju han givetvis inte om han redan sitter.

Jag tror du har fel. Prövning om frisläppande sker rimligen efter de regler som gäller vid just det tillfället. Straffet är ju 14 år, inte ett "paket" om straff+rabatt. Om reglerna ändras får han då förhoppningsvis sitta av hela straffet. Det handlar ju inte om retroaktiv straffskärpning utan om att följa de regler om tidigare frigivning som gäller vid tillfället för prövning av en eventuell sådan.
Citera
2022-04-02, 00:37
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
14 år för att mörda folk, ute efter 9.... vore Frida en släkting till mig hade jag väntat och satt en kula i apan när han kommer ut.
Ja det är ett hån mot offret och hennes anhöriga. Vilket skämt till dom.
Citera
2022-04-02, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conqueso
Det som talar starkast emot ZK måste väl vara att han var med under hotet mot FL tidigare på dagen. Då blir skillnaden mellan hans och SVs del av brottet så stor att jag förstår att Tingsrätten vill göra den distinktionen. Får se vad Hovrätten säger.

Chockad att Sara klarade sig så lindrigt undan.

Ja, om det var något som faktiskt hände. Det var väl Alis polare Just1n som påstod det i polisförhöret men som senare backade i rätten. Ingen annan, inte ens Fridas kompis, som var med, säger sig ha sett något sådant. Hade Frida valt att komma till mötet om hon haft en pistol tryckt mot fejjan tidigare under dagen? Det är en trovärdighetsfråga som kan gå hur som helst.

Rätten menar att ZK måste ha insett att det funnits en risk för dödligt våld vid mötet och förhållit sig likgiltig inför det men det saknas bevis för att han ens visste att BY hade en pistol. ”För tingsrätten framstår det redan i sig som sannolikt att Ziad Kohzad kände till att Bahnan Yusuf bar med sig ett vapen.” Jag håller med men vanligen vill domstolarna ha mer bevis än så, utom när de verkligen vill döma förstås.

Domen säger också att ”Saleh Larsson har berättat att han upplevde att Ziad Kohzad försökte lugna situationen…” men rätten menar ändå att ZK ”har då inte försökt få undan pistolen, eller försökt hindra Bahnan Yusuf” men det sistnämnda är väl något som kan sägas om de flesta på platsen.

Nä tror tyvärr att ZK frias för medhjälp.
men hoppas på motsatsen. Vad hade han, till att börja med, där att göra?
Citera
2022-04-02, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag tror du har fel. Prövning om frisläppande sker rimligen efter de regler som gäller vid just det tillfället. Straffet är ju 14 år, inte ett "paket" om straff+rabatt. Om reglerna ändras får han då förhoppningsvis sitta av hela straffet. Det handlar ju inte om retroaktiv straffskärpning utan om att följa de regler om tidigare frigivning som gäller vid tillfället för prövning av en eventuell sådan.

From 22-01-01 togs straffrabatt och ungdomsrabatten bort ! Detta mord utfördes innan detta datum , hade det hänt nu så hade han fått livstid ..
så hans dom är ställd innan den skärptes tyvärr !! Och idioten lär nog komma ut innan om han sköter sig vill säga … tvivlar 🤔
Citera
2022-04-02, 02:11
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Ja, om det var något som faktiskt hände. Det var väl Alis polare Just1n som påstod det i polisförhöret men som senare backade i rätten. Ingen annan, inte ens Fridas kompis, som var med, säger sig ha sett något sådant. Hade Frida valt att komma till mötet om hon haft en pistol tryckt mot fejjan tidigare under dagen? Det är en trovärdighetsfråga som kan gå hur som helst.

Rätten menar att ZK måste ha insett att det funnits en risk för dödligt våld vid mötet och förhållit sig likgiltig inför det men det saknas bevis för att han ens visste att BY hade en pistol. ”För tingsrätten framstår det redan i sig som sannolikt att Ziad Kohzad kände till att Bahnan Yusuf bar med sig ett vapen.” Jag håller med men vanligen vill domstolarna ha mer bevis än så, utom när de verkligen vill döma förstås.

Domen säger också att ”Saleh Larsson har berättat att han upplevde att Ziad Kohzad försökte lugna situationen…” men rätten menar ändå att ZK ”har då inte försökt få undan pistolen, eller försökt hindra Bahnan Yusuf” men det sistnämnda är väl något som kan sägas om de flesta på platsen.

Det som återstår är väl likgiltighetsuppsåt och något åklagarna kanske missat i sin iver att fälla mördaren Bahnan. Tycker själv praxis ger stöd för att fälla Simon Vestermark för medhjälp till mord också, men vi får väl se. Att Frida blev avrättad där i slutet av Juli råder inga tvivel om i alla fall. Jag hoppas att hon mår bra på andra sidan och ser att många fortfarande tänker på henne.
Citera
2022-04-02, 02:25
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Glömde skriva att ditt engagemang varit fundamentalt för tråden.
Citera
2022-04-02, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Glömde skriva att ditt engagemang varit fundamentalt för tråden.

Tackar! 🙂
Citera
2022-04-02, 05:51
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Ingen som ställt sig frågan varför denna dumma tjej beblandar sig med problembarn från Rinkeby? Och sen går ut till nåt ödeställe för att träffa dom...

Hon är död. Varför skuldbeläga offer. Finns ju massor med anledningar till varför hon hamnar i en (blocket) konflikt med hyenor från en medelstor "stads" kriminella halvdanna individer.
Citera
2022-04-02, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
14 år för att mörda folk, ute efter 9.... vore Frida en släkting till mig hade jag väntat och satt en kula i apan när han kommer ut.

Exakt, det är det enda rätta.
Människor som GM mördar för att dom kommer undan med det, vet dom att det blir konsekvenser varje gång så hade dom tänkt sig för.

Inte bara det att man står upp för hon som dog, den person som mördar idioten lär ju förhindra en jävla massa framtida mord och brott.
Citera
2022-04-02, 06:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
För att han var under 21 år, och maxstraffet vid tidpunkten för mordet var 14 år om man var under 21.

Sjukt kortstraff. Visa hur ruttet Svenska rättsvändet är.
Citera
2022-04-02, 06:53
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conqueso
Chockad att Sara klarade sig så lindrigt undan.
Kvinnorabatten förnekar sig aldrig.
Citera
2022-04-02, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Sjukt kortstraff. Visa hur ruttet Svenska rättsvändet är.
Ja, men nu är det dock ändrat. Hade han utfört mordet idag hade det kunnat utdömas livstidsstraff. Åldersrabatten är slopad från och med den 2 januari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in