Citat:
Ursprungligen postat av
Nossenos
På punkt 1 vill jag nog tillägga att om ryssarna är med i VM så är det nog inte bara en följd av fred, utan att den har uppstått som en följd av ett ryskt totalt misslyckande i kriget och att Putin har fått sparken. En fred som har tillkommit pga att Ukraina är besegrat lär inte ge några ryssar till VM 2023 eller för ytterligare många år framåt.
Att tävlingarna blir mer spännande med ryssarna som medverkande är givetvis riktigt, men jag skulle tro att oddsen för det är skyhöga. Detta borde även den som har sympatier för den ryska sidan hålla med om.
Ingen vettig människa sympatiserar väl med Putins angreppskrig. Däremot kan man någonstans se en skillnad mellan en befolkning och en nation och speciellt med dess statsledning. Det är en utmaning för idrotten att försöka hitta vägar fram när världen inte ser ut som man önskar utan att trycka på nödstopp.
Ryssland har ju inte fått tävla i OS med hänvisning till att Ryssland hanterat dopningsfrågor på ett icke önskvärt sätt. Där tilläts däremot ROK vara tävlingsobjekt. Det kan jag personligen tycka är lite för liten skillnad mot Ryssland som nation. Den väg som går att ta är att låta utövarna tävla som individer och representera FIS utan nationstillhörighet. De skulle då även kunna åka som ett FIS-lag i stafetten.
Argumentet att Ukrainas utövare inte heller kan tävla stämmer ju inte riktigt. Jaroslava Mahutjich vann guld i höjdhopp under VM i friidrott inomhus för några veckor sedan.