Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Varför vill du inte att de ska få tävla? Vill du straffa dem för vad statsledningen gör? Vore väl bra om det går att frikoppla utövarna från nationen?
Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Jag tycker att du gör ett ganska allvarligt tankefel här när du likställer Putin och statsapparaten med ryssar i allmänhet (dit jag räknar in idrottare).
Precis som alla andra sanktioner så drabbas fler än bara statsledningen och Putin. Det är tyvärr oundvikligt. Dessutom är det ryska längdlaget nära sammankopplat med regimen. Deras största sponsorer är ryska statliga oljeföretag och flera av dem är t.o.m. anställda av försvaret. Bulshonov som är en av dem har också indirekt visat sitt stöd för invasionen igenom att lägga ut en bild på instagram i en skiddräkt från 80talet. Till bilden skrev han ”Sovjetunionen” (inlägget togs bort efter påtryckningar). Han deltog också på en ”gala” som till stor del handlade om att rättfärdiga kriget där bl.a Putin talade. ”On 18 March 2022 Bolshunov participated in the Moscow rally in support of the Russian invasion of Ukraine.” Skriver opartiska Wikipedia.
Nepreyaeva rasade när hon fick höra att ryssar och belarusier inte fick delta i Paralympics och kallade beslutsmakarna för ”grisar” och tyckte beslutet var ”äckligt”, men inte ett ord om dom tiotusentals människor som dött i kriget eller miljontals som tvingats fly. Jag kan förstå om man inte vågar uttala sig negativt om kriget som ryss (även om det är fegt) men då kan man åtminstone inte säga någonting alls. Att göra som Bulshonov och Nepreyaeva har gjort är enligt min mening att ta ställning för kriget utan att göra det uppenbart så man slipper få massor kritik i västerländsk media.
När man tävlar i världscupen och i synnerhet vm så representerar man sitt land. Hade det varit klubblag som tillexempel i ski classics är det en annan sak då man representerar sin klubb och sig själv på ett annat sätt.
Att man ens resonerar i sådana här termer om att det skulle vara synd om ryska idrottare för de inte för tävla osv är enligt mig helt barockt, när vi samtidigt har ukrainska idrottare som i skrivande stund står med vapen i händerna för att försvara sitt land. Jag läste tillexempel häromveckan att att ukrainsk skidskytt hade dött i strid.
Ryssland har dom senaste decennierna använt idrott för politiska ändamål. Främst genom doping men även genom diverse skrytarrangemang. Os i Sotji är ett bra exempel på det som är det dyraste vinter-OS genom historien trots att Ryssland är det fattigaste landet någonsin att arrangera vinter-OS. Så något argument om att man inte ska blanda in politik i idrott håller inte eftersom Ryssland redan gjort det hur länge som helst och gör än idag.