2022-03-31, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosesMetare
Ärligt talat så vet jag inte om det är en så jätteförsvagning som man kan tro. På en kort stafettsträcka var aldrig Johaug riktigt så bra som man kanske skulle ha kunnat förväntat sig. Distansen var egentligen för kort för henne, och hennes teknik blev ofta lidande. Hon var alltid som bäst när hon fick mala ner sina motståndare med ett hårt tempo över längre tid.

Som du säger så är Johaug inte lika överlägsen på 5km som på längre distanser men det har ändå varit en enorm tillgång för det norska laget i stafetterna. I Oberstdorf så avgjorde hon ju när hon på tredjesträckan gick från ryssen och skapade en lucka på 20s åt fossesholm, som då ganska enkelt kunde köra hem guldet.
Citera
2022-03-31, 19:00
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Som du säger så är Johaug inte lika överlägsen på 5km som på längre distanser men det har ändå varit en enorm tillgång för det norska laget i stafetterna. I Oberstdorf så avgjorde hon ju när hon på tredjesträckan gick från ryssen och skapade en lucka på 20s åt fossesholm, som då ganska enkelt kunde köra hem guldet.

Absolut, och visst är det en försvagning att Johaug inte kommer finnas med. Men jag vidhåller att det inte är den katastrof som man skulle kunna tro. Hon gjorde självklart alltid bra lopp även i stafetter, så pass stark var hon ju. Men t.ex. i Falun 2015 tappade hon 10 sekunder på Kalla, 2013 slog hon Emma Wikén med bara 9 sekunder, Niskanen med 10 och fick stryk av Kowalczyk med 38(!) sekunder. I Oslo 2011 fick hon stryk av Kowalczyk med 13 sekunder och av Petra Majdic med 6 sekunder.
I årets OS slog hon Hennig med endast 3 sekunder, Nepryaeva med 9 och Ebba med 10.
Ingen kan väl heller glömma hur Stina Nilsson lyckades utmanövrera Johaug i Seefeld 2019....

Så, visst har det varit en trygghet och styrka för de andra norska tjejerna att ha Johaug i laget, men att döma ut dem enbart för att hon inte finns med längre känns lite tveksamt.
Citera
2022-03-31, 20:48
Medlem
Unibet har släppt odds på damsprinten i Planica men ingen annan tävling. Inte för att jag brukar spela men det är intressant att se vilka som man anser vara favoriter. Det är inga vanliga vinnarodds utan två åkare och sen kan man spela på att den ena kommer sluta före den andra och vice versa (så kallad h2h).

Maja Dahlqvist kontra Lampic är nästan exakt samma odds på båda men Maja är dock stor favorit mot Maiken.
Linn Svahn är ganska stor favorit mot Diggins men mot Jonna Sundling som är det fjärde och sista oddset med svenskor i så är Jonna lika stor favorit som Linn var i oddset mot Diggins.

https://www.unibet.se/betting/sports/event/1018518840
Senast redigerad av abbe446 2022-03-31 kl. 20:51.
Citera
2022-03-31, 21:39
Medlem
Citat:
Unibet har släppt odds på damsprinten i Planica men ingen annan tävling. Inte för att jag brukar spela men det är intressant att se vilka som man anser vara favoriter. Det är inga vanliga vinnarodds utan två åkare och sen kan man spela på att den ena kommer sluta före den andra och vice versa (så kallad h2h).

Maja Dahlqvist kontra Lampic är nästan exakt samma odds på båda men Maja är dock stor favorit mot Maiken.
Linn Svahn är ganska stor favorit mot Diggins men mot Jonna Sundling som är det fjärde och sista oddset med svenskor i så är Jonna lika stor favorit som Linn var i oddset mot Diggins.

https://www.unibet.se/betting/sports/event/1018518840
Ända bet här värt att spela på är Svahn(2.75) mot Sundling(1.40). Men det är tok för låga odds och allt för tidigt.
Citera
2022-03-31, 22:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tyvärr så tror jag att risken är ganska stor för att man kommer låta dem tävla om kriget tar slut inte allt för nära inpå vm under vit flagg typ, likt os. Men hoppas inte såklart.

Varför vill du inte att de ska få tävla? Vill du straffa dem för vad statsledningen gör? Vore väl bra om det går att frikoppla utövarna från nationen?
Citera
2022-03-31, 23:15
Medlem
Citat:
Tyvärr så tror jag att risken är ganska stor för att man kommer låta dem tävla om kriget tar slut inte allt för nära inpå vm under vit flagg typ, likt os. Men hoppas inte såklart.

Om FIS låter de ryska åkarna tävla nästa säsong så hoppas jag verkligen att Norge, Sverige och några andra länder med ryggrad hoppar av världscupen och VM.
Citera
2022-03-31, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför vill du inte att de ska få tävla? Vill du straffa dem för vad statsledningen gör? Vore väl bra om det går att frikoppla utövarna från nationen?

Nej, det Putin och Ryssland har gjort är så avskyvärt att ingen normal människa vill ha med ryssar att göra. Möjligen med undantag av en svagbegåvad basketspelare.
Citera
2022-03-31, 23:31
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Nej, det Putin och Ryssland har gjort är så avskyvärt att ingen normal människa vill ha med ryssar att göra. Möjligen med undantag av en svagbegåvad basketspelare.

Jag tycker att du gör ett ganska allvarligt tankefel här när du likställer Putin och statsapparaten med ryssar i allmänhet (dit jag räknar in idrottare).
Citera
2022-04-01, 07:44
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag tycker att du gör ett ganska allvarligt tankefel här när du likställer Putin och statsapparaten med ryssar i allmänhet (dit jag räknar in idrottare).
Jag tycker att du gör ett ganska allvarligt tankefel här när du frikopplar ryska idrottare som tävlar för nationen från Putin och statsapparaten (dit jag räknar in landslagen). Ryska idrottare kan få tävla under FIS-flagg och med regnbågsfärgade dräkter men inte i stafetter. Dvs de ska inte kunna vara del av den ryska propagandan.
Citera
2022-04-01, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Precis som alla andra sanktioner så drabbas fler än bara statsledningen och Putin. Det är tyvärr oundvikligt. Dessutom är det ryska längdlaget nära sammankopplat med regimen. Deras största sponsorer är ryska statliga oljeföretag och flera av dem är t.o.m. anställda av försvaret. Bulshonov som är en av dem har också indirekt visat sitt stöd för invasionen igenom att lägga ut en bild på instagram i en skiddräkt från 80talet. Till bilden skrev han ”Sovjetunionen” (inlägget togs bort efter påtryckningar). Han deltog också på en ”gala” som till stor del handlade om att rättfärdiga kriget där bl.a Putin talade. ”On 18 March 2022 Bolshunov participated in the Moscow rally in support of the Russian invasion of Ukraine.” Skriver opartiska Wikipedia.
Nepreyaeva rasade när hon fick höra att ryssar och belarusier inte fick delta i Paralympics och kallade beslutsmakarna för ”grisar” och tyckte beslutet var ”äckligt”, men inte ett ord om dom tiotusentals människor som dött i kriget eller miljontals som tvingats fly. Jag kan förstå om man inte vågar uttala sig negativt om kriget som ryss (även om det är fegt) men då kan man åtminstone inte säga någonting alls. Att göra som Bulshonov och Nepreyaeva har gjort är enligt min mening att ta ställning för kriget utan att göra det uppenbart så man slipper få massor kritik i västerländsk media.

När man tävlar i världscupen och i synnerhet vm så representerar man sitt land. Hade det varit klubblag som tillexempel i ski classics är det en annan sak då man representerar sin klubb och sig själv på ett annat sätt.

Att man ens resonerar i sådana här termer om att det skulle vara synd om ryska idrottare för de inte för tävla osv är enligt mig helt barockt, när vi samtidigt har ukrainska idrottare som i skrivande stund står med vapen i händerna för att försvara sitt land. Jag läste tillexempel häromveckan att att ukrainsk skidskytt hade dött i strid.

Ryssland har dom senaste decennierna använt idrott för politiska ändamål. Främst genom doping men även genom diverse skrytarrangemang. Os i Sotji är ett bra exempel på det som är det dyraste vinter-OS genom historien trots att Ryssland är det fattigaste landet någonsin att arrangera vinter-OS. Så något argument om att man inte ska blanda in politik i idrott håller inte eftersom Ryssland redan gjort det hur länge som helst och gör än idag.
Citera
2022-04-01, 08:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Precis som alla andra sanktioner så drabbas fler än bara statsledningen och Putin.

Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X

Inte om man slutar tänka som en inskränkt globalist och frikopplar utövarna från nationen.
Citera
2022-04-01, 08:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag tycker att du gör ett ganska allvarligt tankefel här när du frikopplar ryska idrottare som tävlar för nationen från Putin och statsapparaten (dit jag räknar in landslagen). Ryska idrottare kan få tävla under FIS-flagg och med regnbågsfärgade dräkter men inte i stafetter. Dvs de ska inte kunna vara del av den ryska propagandan.

Förstår inte varför det skulle vara någon skillnad på en individuell tävling och en stafett. De kan ju fortfarande representera något annat än nationen. Du får tänka en gång till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in