2022-04-01, 16:10
Medlem
Sitter ungefär i liknande sits. Vi har precis köpt nytt hus och kan köpa det med inga lån om vi tömmer allting. Jag har dock ändå tänkt att ta lån på kanske 50% och behålla som "buffer", som vi tänkt ha investerat. Vi har bra löner båda två för att kunna täcka räntor, så "bettet" är väl helt enkelt att börsen kommer slå räntorna. Och att överskottet skulle användas till amortering.
Citera
2022-04-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Sitter ungefär i liknande sits. Vi har precis köpt nytt hus och kan köpa det med inga lån om vi tömmer allting. Jag har dock ändå tänkt att ta lån på kanske 50% och behålla som "buffer", som vi tänkt ha investerat. Vi har bra löner båda två för att kunna täcka räntor, så "bettet" är väl helt enkelt att börsen kommer slå räntorna. Och att överskottet skulle användas till amortering.

Precis, eller amortera och investera mellanskillnaden man sparar varje månad. Sprida investeringen över tid, svider det inte lika hårt i psyket när börsen dyker. Inte helt lätt beslut.
Citera
2022-04-01, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Ett absolut råd är att inte låna för att köpa aktier. Det är så mycket svårare än man tror att tjäna pengar på aktier. Och att ha högbelånad bostad är i princip att låna för att köpa aktier. Tänk om investeringen går ner 10-20% och du blir nervös och tvingas sälja? Det är hur vanligt som helst.

avanza har nästan-noll-räntor om man vill låna där för att köpa, efter att man betalat av bostadslånet. Men jag själv har bara lånat av avanza vid extrema dippar, senast 2008 för att köpa Swedbank för 18 kr.

Det är vid sådana extrema dippar och man är till 98% säker på att botten är nådd som det är bra att kunna pytsa in den andra halvan av kapitalet som dammar på likvidkontot.
Citera
2022-04-01, 17:59
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Det är vid sådana extrema dippar och man är till 98% säker på att botten är nådd som det är bra att kunna pytsa in den andra halvan av kapitalet som dammar på likvidkontot.
Det kan stämma, men också inte. HM har gått ner kanske 50% sista 3 åren. Jag tror aldrig de kommer tillbaka, man måste realisera förlusten, de har en gammal affärside. Jag kan nämna 50 exempel till, gäller enligt mig även världens dyraste bolag som apple microsoft tesla. Om de sjunker 20% så är det INTE ALLS köpläge. Microsoft har t.ex stigit med 100-200% på relativt kort tid. Tesla har en neråt-potential på 95% när företaget börjar jämföras med andra bilfirmor osv.

Möjligen kan det fungera på landsnivå. Om Sverige-index som OMXS30 som jag använder går ner 20-30% i år, en krasch, så är det ett bra köpläge i "Sverige". Men enskilda bolag kan vara mer eller mindre lysande.
Citera
2022-04-01, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av random666
Strunta i att det historiskt sett har lönat sig att göra ditten eller datten. Vad tror ni om framtiden? Har en bostad som är belånad till ca 80% har likvida medel så jag kan anortera ner till 70% vad hade ni gjort? Satsat på börsen eller amorterat? Månadsspar redan i global indexfond mm. Känns som inflationen urholkar köpkraften på sparpengarna. För er som inte vet, 70% innebär 1% amortering istället för 2% jag betalar idag. Plus att det blir mindre ränta på totalen. Vad hade ni gjort? Och varför? Motivera gärna.

Det finns inte ett enda scenario där amortera lönar sig över att inte göra det. Sätt pengarna i någon krypto stablecoin och få ränta på dom.
Citera
2022-04-01, 18:01
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Det finns inte ett enda scenario där amortera lönar sig över att inte göra det. Sätt pengarna i någon krypto stablecoin och få ränta på dom.
Ignorera trollen.
Citera
2022-04-01, 18:10
Medlem
Aktieklipparns avatar
Med din belåningsgrad i nuvarande marknadsläge, så hade jag varken amorterat
eller investerat på börsen. Jag hade sparat på 1%-konto även om det är skit.

Om jag måste välja mellan amortera och investera (idag) så hade jag amorterat.

En annan sak som många inte tänker på är att man kan hamna i tråkiga
situationer, som tex mig som är sjukpensionär och inte KAN låna på bostaden
Nu har jag förmånen att bara ha 300.000 i lån vilket motsvarar ca 8% i belåningsgrad
men det är oerhört viktigt att se till att man har tillgängligt kapital om något händer
Senast redigerad av Aktieklipparn 2022-04-01 kl. 18:28.
Citera
2022-04-01, 18:16
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av random666
Strunta i att det historiskt sett har lönat sig att göra ditten eller datten. Vad tror ni om framtiden? Har en bostad som är belånad till ca 80% har likvida medel så jag kan anortera ner till 70% vad hade ni gjort? Satsat på börsen eller amorterat? Månadsspar redan i global indexfond mm. Känns som inflationen urholkar köpkraften på sparpengarna. För er som inte vet, 70% innebär 1% amortering istället för 2% jag betalar idag. Plus att det blir mindre ränta på totalen. Vad hade ni gjort? Och varför? Motivera gärna.
Amortera 1 eller 2 % låter deprimerande. Som att jogga 2km. Tråkigt och tungt, till ingen nytta eller resultat.

Fokusera först stort på amortering och smått på börsen. När du sedan är på amorteringsfritt kan du vända prioriteringen och gå stort på börsen och smått på bolånet.

Gå stort på båda brukar bli för tungt. Gå mellan på båda brukar bli för tråkigt.

Klumpsumman hade jag tänkt likadant med. Amortera mycket och månadsspara en mindre del.
Citera
2022-04-01, 20:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Att sitta på pengar är aldrig ett riktigt dåligt råd. Man kan aldrig räkna med att få låna när man väl behöver. Jag skulle aldrig amortera så mycket att jag inte hade några marginaler med extra pengar. Bättre att hitta rätt placering då. Placera säkrare om du är orolig. Trygghet är viktigare än att förmögenheten ständigt växer.

De här är börsen https://blogg.nordnet.se/wp-content/...115%C3%A5r.png
Det här är en bingolott https://4.bp.blogspot.com/_3PfTt0AGt...a+pengarna.jpg

Ungefär som en bingolott. Skriv att kortsiktiga placeringar är riskabla om det var vad du menade.

Håller med dig. Men det fetade vill jag utveckla:
Även "långfristiga" placeringar är väldigt tveksamma i nuläget. Marknaden har inte i modern tid varit med om något liknande som vad händer idag.

Sitta på FIAT är heller inget "kul", då världens regeringar inte längre har problem med att "trycka pengar gratis"/helikopterpengar, så vi kanske sitter i den så kallade "rävsaxen"?

Fan vet. Fastigheter samt guld är möjligen det bästa.
Disclaimer: Fastigheter inte så kul om ryss-skiten Putin (med sin äckliga slaviska näsa) börjar bomba fastigheterna vi äger?
Citera
2022-04-01, 21:03
Medlem
Satsa inte på börsen nu. Även om den gått upp lite nu så kommer den gå ned igen nu. Det märks att många kramar utdelningssaktier o säljer direkt efter utdelning, se det knepet fungerar sämre nu
Amortera är det bästa, du har en hög belåning
Citera
2022-04-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
No-brainer att lägga på börsen.
Räntan på lån kommer gå upp kanske 0.1% i år, 0.1% nästa år, etc.
Men inflationen? Inflationen är på 5% eller mer, och den äter upp ditt lån åt dig.

För 50 år sen kostade en villa kanske 200 tkr. Vad hade varit smartast, lägga alla sina besparingar (120k) på att casha lånet då, eller lägga pengarna på börsen tills idag?

Lätt att vara smart med facit i hand. Men nu pratar vi framtid. Man gör sitt val under de omständigheter som råder nu. Lyckas man kallar vissa det tur andra skicklighet, går det åt skogen undrar alla hur man kunde vara så korkad.
Citera
2022-04-01, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen

Så du lägger lättvindigt 20års slit på crypto och är beredd att ta risken? Ignorera Trollen skrev en annan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in