2022-04-01, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Med din belåningsgrad i nuvarande marknadsläge, så hade jag varken amorterat
eller investerat på börsen. Jag hade sparat på 1%-konto även om det är skit.

Om jag måste välja mellan amortera och investera (idag) så hade jag amorterat.

En annan sak som många inte tänker på är att man kan hamna i tråkiga
situationer, som tex mig som är sjukpensionär och inte KAN låna på bostaden
Nu har jag förmånen att bara ha 300.000 i lån vilket motsvarar ca 8% i belåningsgrad
men det är oerhört viktigt att se till att man har tillgängligt kapital om något händer

Väldigt klokt inlägg, man kan ju skada sig eller andra saker kan hända. Då är låsta tillgångar inte mycket värt, trist att tvingas sälja och sätta sig en hyres.. tar med dina tankar.. + poäng
Citera
2022-04-01, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Satsa inte på börsen nu. Även om den gått upp lite nu så kommer den gå ned igen nu. Det märks att många kramar utdelningssaktier o säljer direkt efter utdelning, se det knepet fungerar sämre nu
Amortera är det bästa, du har en hög belåning

Exakt så jag resonerat, sålde alla värdepapper runt jul. Det var ren tur och inget annat.. behöll lite lekpengar på börsen. Ligger ca 3% minus sen nyår, kunde ha vart mycket värre. Man ska följa sin strategi inte handla med känslor säger de lärda. Min strategi har varit månadsspar i global index med låg avgift, den tänker jag hålla fast vid och utvärdera 1-2 gånger per år.. max.
Citera
2022-04-01, 21:47
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Satsa inte på börsen nu. Även om den gått upp lite nu så kommer den gå ned igen nu. Det märks att många kramar utdelningssaktier o säljer direkt efter utdelning, se det knepet fungerar sämre nu
Amortera är det bästa, du har en hög belåning
Exakt denna lögn har upprepats i 30 år.
Citera
2022-04-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Vanligt ränta på sparkontot är 0 %. Börsen avkastar normalt cirka 8 %. Den som placerar sitt sparkapital får en premie på 8 % för att de är beredda på att ta risker.

Väljer du att investera lånade pengar så betalar du exempelvis 3 % i ränta. Du får då en avkastning på 8-3 = 5 %. För dessa 5 % så tar du lika mycket risk som du hade gjort om du haft sparkapital att placera. Din premie minskar nästan med hälften men du tar samma risker.

Mot bakgrund av detta så ska rekommenderar jag dig att amortera bort skulden istället för att investera på börsen.

Avkastning är en betalning för de risker som man är beredd att ta. Att ta samma risker men få mindre betalt är obra.

Fast det är avkastning på eget kapital som är intressant och då stämmer ju såklart inte ditt resonemang.

TS, beroende på hur din situation ser ut bör du bedöma hur mycket risk (Skuld/Tillgångar) du är villig att ta. Det du gör när du investerar är att ta risk, gör du det med lånade pengar ökar din risk. Amorterar du minskar din risk samtidigt som ditt kassaflöde påverkas positivt.
Citera
2022-04-01, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Fast det är avkastning på eget kapital som är intressant och då stämmer ju såklart inte ditt resonemang.

TS, beroende på hur din situation ser ut bör du bedöma hur mycket risk (Skuld/Tillgångar) du är villig att ta. Det du gör när du investerar är att ta risk, gör du det med lånade pengar ökar din risk. Amorterar du minskar din risk samtidigt som ditt kassaflöde påverkas positivt.
Rätt ointressant om det är avkastning på eget kapital eller om det är avkastning på lånat kapital. Genom att investera lånade pengar så tar man samma ekonomiska risk men man får lägre avkastning.
Citera
2022-04-01, 22:05
Medlem
Blancolån och andra krediter bör nollas så fort som möjligt - bolån däremot kan vara dumt i vart fall om man kör bunden ränta, då skulle jag hellre spara detta på väldigt spridda fonder(eller 4 hinkar-principen) och därefter göra något kul utav det. Jag har själv som regel att boendet aldrig ska vara mer än en fjärdedel av ens inkomst - på så vis slipper man dyra bolån som destabiliserar hela ekonomin vid händelse av räntehöjning.
Citera
2022-04-01, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Rätt ointressant om det är avkastning på eget kapital eller om det är avkastning på lånat kapital. Genom att investera lånade pengar så tar man samma ekonomiska risk men man får lägre avkastning.

Fel. Du tar högre finansiell risk när du lånar pengar men får samtidigt hävstång mot ditt egna kapital. Det är hela poängen med att låna pengar till att köpa aktier och/eller andra värdepapper med.

Det finns miljontals böcker och hemsidor som beskriver detta.

Skriv inte i trådar där du inte kan ämnet.
Citera
2022-04-01, 22:07
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Belånad till endast 80% säger du?! Vidare har du likvida medel för att kunna sänka belåningsgraden med ytterligare 10%.

Du får ursäkta mig om jag fattat saken fel. Men tycker du 80% är att betrakta som låg belåningsgrad? Jag anser den vara ganska hög. Vet inte hur mycket ditt månadssparande i fonder genererat hittills men som det låter verkar det vettiga att amortera framför att satsa allt på en i nuläget högst osäker börs.

Det är ett generellt svar, för att ge sig ett vettigt svar får du avslöja allt kring din ekonomi och det gissar jag du inte är sugen på.
Citera
2022-04-01, 22:16
Medlem
Germanofils avatar
Amortera skulle jag säga. Vi kommer att få uppleva stagflation ett tag framöver och när du behöver använda en allt större del av din lön för att ha råd med energi och livsmedel så är det en fördel om du inte är så högt belånad.
Citera
2022-04-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Belånad till endast 80% säger du?! Vidare har du likvida medel för att kunna sänka belåningsgraden med ytterligare 10%.

Du får ursäkta mig om jag fattat saken fel. Men tycker du 80% är att betrakta som låg belåningsgrad? Jag anser den vara ganska hög. Vet inte hur mycket ditt månadssparande i fonder genererat hittills men som det låter verkar det vettiga att amortera framför att satsa allt på en i nuläget högst osäker börs.

Det är ett generellt svar, för att ge sig ett vettigt svar får du avslöja allt kring din ekonomi och det gissar jag du inte är sugen på.

Jag har inte räknat med värdeökningen. Då hamnar jag på drygt 60% belåningsgrad ifall jag gör en stor amortering. En omvärdering gör varken till eller ifrån på den faktiska kostnaden.
Citera
2022-04-01, 23:56
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av random666
Jag har inte räknat med värdeökningen. Då hamnar jag på drygt 60% belåningsgrad ifall jag gör en stor amortering. En omvärdering gör varken till eller ifrån på den faktiska kostnaden.

Du har inte räknat med värdeökning? Så kanske är du belånad till endast 60%? Vad ska egentligen diskuteras?
Citera
2022-04-02, 08:57
För att kunna veta om man ska amortera eller ej är det relevant med hela hushållets inkomst samt hur stora lån man har (inte bara belåningsgrad).
Jag skulle inte drabbas nämnvärt av en ränta på 5% och är därför lugn. Men har man problem med det bör man verkligen börja amortera illa kvickt.

Finns nog många som har en total inkomst på 40 000 netto i hushållet och har lån på 4 Mkr. Dessa kan mycket väl få problem....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in