2022-03-31, 21:49
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Men du. Din bil var ju HELT ny när du köpte den.

Och ändå brakade skiten ihop efter 10.000 mil.

Vad får dig att tro att det skulle vara någon skillnad nu?

Det som är intressant är vad det kostar mig.

Den första motorn gick på nybilsgarantin, det kostade mig inget.

Denna motorn får jag betala, det kostar mig 52.000 kr.
I värsta fall rasar även denna motor om 10.000 mil, då har bilen gått 30.000 mil, det innebär i så fall at jag lagt ut 52.000 kr i motor-reparation på 30.000 mil.

30.000 mil är rätt mycket, 52.000 kr i motor-reparation på dom milen är inte ovanligt högt, snarare ganska genomsnittligt skulle jag säga.
Citera
2022-03-31, 21:51
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Finns det verkligen växellåda på en Zoe? Var helt övertygad om att det är fast utväxling.

Jo fast utväxling men ändå en växellåda med kugghjul.

Motorn snurrar fortare än hjulen.

LL
Citera
2022-03-31, 21:51
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Herregud din Renault måste vara FBs mest omtalade bil. Dina trådar har gett mig många skratt och funderingar om jag någonsin vill ha med en elbil att göra. Laga bilen och gör dig av med den för gudsskull.
3:e motorn stackarn är inne på
Citera
2022-03-31, 21:53
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
min audi a4a har jag kört 10000 mil...bytt delar för 3000kr.

Mina första 15.000 med min ZOE kostade mig ingenting i reparationer.

De första reparationerna kom vid 15.000 mil, det var stabiliseringsstagen för 2.000 kr.
Sedan bromsbelägg, och en länkarm för 2.500 kr resp 3.000 kr.

Först nu på högre miltal har det varit dyrare grejor.
Citera
2022-03-31, 21:58
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag kör 90% motorvägskörning, det är ca 4.500 mil om året på vägar med en hastighetsbegränsning på 100 km/h eller mer.

Med den sortens körning är en Toyota Prius helt fel val, du har ingen nytta av hybridtekniken vid sådan körning, snarare tvärtom, Priusen med sin högljudda "gummibandsmotor" är både dryg och törstig vid sådan körning.
Prius kommer till sin rätt vid stadskörning.

Med min ZOE har jag en förbrukning på 2 kWh / milen vid motorvägskörning, den rullar alltså mycket billigare än en Prius på motorväg.

Jag vet inte hur du räknar eller tittar på dina faktiska kostnader, men bara det faktum att du förlorat i runda slängar 300k på fyra år på en bil i bara värdeminskning säger väl sig självt?
El är inte gratis heller oavsett vart du laddar.
Utifrån din kalkyl så så skulle det nog varit lönsammare att köra runt i en gammal volvo på bensin eller diesel än att försöka vinna snålpoäng med el.
Men du är väl förmodligen jätterik och har lyxen att leka med projekt som dessa?
Du kanske är en youtuber som kör ”is a zoe worth driving for four years?”

Inse.
Du har kastat jävligt mycket pengar i sjön.

Lyssna på råden folk ger dig innan du slösar ännu mer.
Citera
2022-03-31, 22:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Om du byter motorn och lägger dessa 5?k och kör 30k mil. Vad blir den totala milkostnaden inkl. Inköp och laddning?

Vad blir restvärdet tror du på den vid 30k mil mot vad den är i nuläget?

...kan en ny motor vara bättre idag?

TCO är 18:50 kronor milen i dagsläget på min ZOE.
Det är låg milkostnad, det kommer du inte undan med på andra bilar.
Det är inkl allt! - värdeminskning, laddkostnad, service, reparationer etc.
På 20.000 mil.

Lägger jag 52.000 kr nu på en ny motor och kör 10.000 mil med den, så kommer jag ändå ha en väldigt låg milkostnad, detta då jag har en låg driftskostnad i allmänhet, billig laddning etc.

Idag är bilen värd ca 90.000 kr med ny motor.

Om två år är bilen 5½ år gammal och lär ha 30.000 mil på mätaren, då kanske den är värd 50.000 kr, men det är svårt att säga.
Citera
2022-03-31, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Hade ingen aning om att elbilar hade växellåda. Jag bryr mig inte om tekniken egentligen men min bil upplever jag helt steglös? Full sprutt när man kör plattan i backen. Vill inte berätta vad jag har då jag inte vill outa mig själv.

Oavsett:

Vad får du för bilen idag typ om du säljer den? Ingenting? 20 000?
Ta reda på det och sen adderar du kostnaden för lagningen. Så länge du inte går minus så är det ekonomiskt försvarbart i alla fall.

Om lagningen kostar 50 000;

Du får 0kr för bilen bef. Skick, men lagad är den värd 30 000.
- 20 000 kr = Laga inte.

Du får 10 000 för bilen i bef. skick, och lagad är den värd 70 000.
+ 10 000 = Laga.

Du måste tänka på bruksvärdet också.

Om man har lagt pengar på att laga som bil vet man att den är lagad, köper du en bil kan du vara säker på att den kommer gå sönder.

Alltså, jämför du din -20k bil med en +50k bil på blocket så är du naiv.
Citera
2022-03-31, 22:02
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Det kostar 52.000 kr att laga bilen.
Det kostar 300.000 kr att byta bil.

Jag tjänar alltså 250.000 kr på att byta motorn på min ZOE istället för att köpa en ny bil.

Bilen är ju fin annars, perfekt skick.

250.000 kronor kan jag göra andra roligare saker för, jag känner inget behov av att byta bil nu, bilen har förvisso rullat en del, men det är 20.000 motorvägsmil, och jag är den ende ägaren, och bilen är extremt välvårdad.
Det är dessutom en årsmodell 2018, dvs 3½ år gammal, så det är en ganska ny bil också.

Köpte en Skoda Fabia, 2011 för 25.000,- förra året. Har inte lagt en krona. Ska snart byta EGR ventilen efter jag kollar felkoder,olja mm som kommer med vanliga servicen. Kostnad 2.000

Bilen har nu rullat 25.000 mil

Hur fan kan det kosta dig 300.000 att byta bil?
Jag har tagit många fina pauser på Lidl.
Citera
2022-03-31, 22:02
Medlem
Citat:
Mina första 15.000 med min ZOE kostade mig ingenting i reparationer.

De första reparationerna kom vid 15.000 mil, det var stabiliseringsstagen för 2.000 kr.
Sedan bromsbelägg, och en länkarm för 2.500 kr resp 3.000 kr.

Först nu på högre miltal har det varit dyrare grejor.

Kortfattat här nu:
Gör dig av med den där bilen snarast, antingen sälj eller byta in den alternativt lämna den till en plåtfragmenteringsanläggning.

Det finns nu allehanda elbilar att välja mellan, betydligt fler än vad som var fallet när denna Zoe inhandlades. Borde locka att testa något annat. Jag har haft ett antal hybrider, men sedan blev det en Golf som elbil en kortare tid, nu istället Mercedes EQC, då är det lättare att ta sig in och ut ur bilen och sedan är det med en komfortnivå som är närmast oslagbar.
Citera
2022-03-31, 22:05
Medlem
Offices avatar
Citat:
Värdeminskningen på min ZOE har stannat av, dessutom är den totala milkostnaden hittills inkl allt, värdeminskning, reparationer, laddkostnad, service etc,, - 18:50 kr milen.
Detta efter 20.000 mil.

Lägg därtill denna investering på 52.000 kr, slå sedan ut detta på ytterligare 10.000 mil, då har bilen rullat 30.000 mil.

Jag kommer även med denna reparation ha en betydligt lägre driftskostnad/milkostnad än med vilken annan bil som helst du jämför med.

Du får ju räkna TCO - total cost of ownership, och med en bensin/dieselbil blir bränslekostnaden extremt mycket högre än mina rep-kostnader på 30.000 mil.
Räkna ut bensin/dieselkostnad plus service, plus reparationer på 30.000 mil med valfri diesel eller bensinbil...
Och räknar du på en ny elbil blir mellanpriset väldigt högt, över 300.000 kr i mellan..

Sett till alternativen, så är en investering på 52.000 kronor kanske inte så mycket egentligen, eller hur?
Ja, Zoe:n är uppenbarligen överlägsen.

Den stora frågan är ju varför du hänger på flashback och startar trådar om din havererade Zoe titt som tätt. Eller hur?

Du vet ju att det är en riktigt bra bil och den är dessutom billigast att äga, för det har du faktiskt räknat ut. Så vad är grejen, har du något bekräftelsebehov?

Vet du vad jag tycker du ska göra? Jag tycker att du ska ta alla dina pengar som du har tjänat på din Zoe och lägga på en terapeut eller psykolog. Försök jobba med dig själv så att du kan släppa behovet att övertala folk på internet självklara saker som att 1 + 1 = 2 eller att Renault Zoe är årtusendets bästa bil.
Citera
2022-03-31, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Jo fast utväxling men ändå en växellåda med kugghjul.

Motorn snurrar fortare än hjulen.

LL
Absolut, men ändå väsentligt enklare mekanik än en växellåda. Borde vara i princip omöjligt att göra sönder.
Citera
2022-03-31, 22:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog

...kan en ny motor vara bättre idag?

Motorerna är ett frågetecken, det kan jag ärligt medge.
Jag tror inte att elmotorerna är lika hållbara som en dieselmotor, så är det bara.
Men det är inget Renault ZOE typiskt problem, du har samma problem med motorerna på Tesla Model S, skillnaden är att en Tesla model S kostar 1 miljon i inköpspris..

Hur motorerna är på andra elbilar, nyare elbilar, det vet vi ju inte, det är bara ett fåtal elbilar som rullat så långt. Jg befarar att de inte är ett dugg bättre.

För ser vi till de elbilar som varit ute på marknaden längst, - Renault ZOE och Tesla Model S, båda ute på marknaden sedan 2013, så är det dessa bilar som man ofta ser har rullat längst av alla elbilar, och båda har påvisat dålig hållbarhet på motorerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in