2022-03-31, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Med ny motor och nyrenoverad växellåda blir ju bilen i princip som ny igen, så visst måste det löna sig.
Det är ju ingen gammal bil, den är årsmodell 2018.

Men du. Din bil var ju HELT ny när du köpte den.

Och ändå brakade skiten ihop efter 10.000 mil.

Vad får dig att tro att det skulle vara någon skillnad nu?
Citera
2022-03-31, 21:21
Medlem
min audi a4a har jag kört 10000 mil...bytt delar för 3000kr.
Citera
2022-03-31, 21:21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Kör man så mycket som du gör så letar man sig ner i driftkostnad på bättre vis.
En Prius från 2010 ger dig bättre komfort och låter dig fortfarande nyttja eldrift om det är så viktigt för dig. Då är du nere på hälften i driftkostnad per mil, minst.
Om du nu inte trollar, är det just elbil du snöat in på eller vad är grejen? Du kastar en jävla massa pengar rakt i sjön varenda mil. Du kanske är en sån där miljöpartist som gör det för klimatet och har en plånbok av guld, men ändå liksom...

Jag kör 90% motorvägskörning, det är ca 4.500 mil om året på vägar med en hastighetsbegränsning på 100 km/h eller mer.

Med den sortens körning är en Toyota Prius helt fel val, du har ingen nytta av hybridtekniken vid sådan körning, snarare tvärtom, Priusen med sin högljudda "gummibandsmotor" är både dryg och törstig vid sådan körning.
Prius kommer till sin rätt vid stadskörning.

Med min ZOE har jag en förbrukning på 2 kWh / milen vid motorvägskörning, den rullar alltså mycket billigare än en Prius på motorväg.
Citera
2022-03-31, 21:22
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Första motorbytet gick på nybilsgarantin, så det kostade mig inte en krona.
Detta är första motorn som jag själv får betala.

Om du byter motorn och lägger dessa 5?k och kör 30k mil. Vad blir den totala milkostnaden inkl. Inköp och laddning?

Vad blir restvärdet tror du på den vid 30k mil mot vad den är i nuläget?

...kan en ny motor vara bättre idag?
Citera
2022-03-31, 21:27
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Jag antar att du har garanti kvar på batteriet så det täcker 10 000 mil till?

Nej, batterigarantin gick ut vid 16.000 mil.
Men batteriet har en uppskattad hållbarhet på majoriteten av sin kapacitet på 1.500 fulla laddcykler, det betyder 30.000 mil på en ZOE som min med 41 kWh batteri.

Betyder att jag inte behöver bekymra mig om batteriet på 10.000 mil (bilen har rullat 20.000 mil)

Om jag sen bara har halva batterikapaciteten kvar vid 30.000 mil så kan det det kvitta, då har bilen så att säga "gjort sin tjänst" med råge.
Citera
2022-03-31, 21:30
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Du förstår väl att det blir mycket dyrare än att behålla min ZOE..

ZOE rep-kostnad: 52.000 kr, billig i drift med sin eldrift.
Laddhybrid: inköpspris minst 350.000 kr, dyrare service och dyr tankning tillkommer, dessutom kort räckvidd på el.
Och sen värdeminskning på det..

Min ZOE har sin värdeminskning bakom sig, milkostnaden är låg, bilen är en ren elbil och laddkostnaden på en ZOE är väldigt låg med sin AC 22 laddning.
Ok, där har du egentligen svarat på din egen fråga vad du skall göra tycker jag. Samtidigt som det finns risk att det kommer mera 50k reparationer.

Men du frågade om du skulle behålla för ett halvår sedan. Då skulle du bytt. Inte lätt att veta dock
Citera
2022-03-31, 21:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Fast dina förra motorer och växellåda höll ju inte så många år så risken är ju mycket stor att du när som helst måste byta låda igen och inom några år är det dags för ny motor igen.
Inte så kul att få växellådsras i Tyskland när du är på väg till ett jobb.

Växellådan är ju precis helrenoverad, jag fick nya lager i lådan nyss, och jag fick nya kugghjul och parkeringsspärr i lådan i augusti.
Nu får jag en ny motor, plus att jag får nya packningar och ny olja i växellådan igen.

Därmed är ju både motor+låda helt nytt efter denna reparation.
Citera
2022-03-31, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
så köpa hus är ingen investering då.

Det beror på.

Om du bor i huset är det konsumtion då huset förbrukas om det inte underhålls.

Om du redan har ett hus och köper ett till för att du tror att du kan sälja det dyrare i framtiden är det spekulation.

Köper du ett hus för att hyra ut det är det en investering då huset genererar en intäkt som inte kräver avyttring.

Naturligtvis går det att kombinera det ovan, tex en investering med en spekulativ del osv.
Citera
2022-03-31, 21:40
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Växellådan är ju precis helrenoverad, jag fick nya lager i lådan nyss, och jag fick nya kugghjul och parkeringsspärr i lådan i augusti.
Nu får jag en ny motor, plus att jag får nya packningar och ny olja i växellådan igen.

Därmed är ju både motor+låda helt nytt efter denna reparation.
Visst, men för sex år sedan var ju hela bilen fabriksny och du är redan snart inne på tredje motorn och andra omgången drev och lager i lådan...
Citera
2022-03-31, 21:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Helt ärligt så börjar jag tro att BAB7 trollar, dels så vidhåller han att bilen är perfekt fast den uppenbarligen är mycket dåligt konstruerad, dels börjar det nästan bli svårt att tro på att en bil verkligen kan vara så dålig som den här Zoe:n.

En elmotor som håller 10 000 mil? När det finns förbränningsmotorer med kolvar, vevstakar, vevaxel, kamaxlar, mängder av ventiler och remmar, tryckare, etc. etc. i all oändlighet som utan problem håller 50 000 mil.

Det känns ju helt bakvänt, en elmotor ska ju kunna snurra hur länge som helst liksom.

Vilken tur att garanti och sådant har stått för mycket av reparationerna, men tänk på att bilen lär inte krångla mindre i framtiden och då får du nog betala allt själv.

Värdeminskningen på min ZOE har stannat av, dessutom är den totala milkostnaden hittills inkl allt, värdeminskning, reparationer, laddkostnad, service etc,, - 18:50 kr milen.
Detta efter 20.000 mil.

Lägg därtill denna investering på 52.000 kr, slå sedan ut detta på ytterligare 10.000 mil, då har bilen rullat 30.000 mil.

Jag kommer även med denna reparation ha en betydligt lägre driftskostnad/milkostnad än med vilken annan bil som helst du jämför med.

Du får ju räkna TCO - total cost of ownership, och med en bensin/dieselbil blir bränslekostnaden extremt mycket högre än mina rep-kostnader på 30.000 mil.
Räkna ut bensin/dieselkostnad plus service, plus reparationer på 30.000 mil med valfri diesel eller bensinbil...
Och räknar du på en ny elbil blir mellanpriset väldigt högt, över 300.000 kr i mellan..

Sett till alternativen, så är en investering på 52.000 kronor kanske inte så mycket egentligen, eller hur?
Citera
2022-03-31, 21:45
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Värdeminskningen på min ZOE har stannat av, dessutom är den totala milkostnaden hittills inkl allt, värdeminskning, reparationer, laddkostnad, service etc,, - 18:50 kr milen.
Detta efter 20.000 mil.

Lägg därtill denna investering på 52.000 kr, slå sedan ut detta på ytterligare 10.000 mil, då har bilen rullat 30.000 mil.

Jag kommer även med denna reparation ha en betydligt lägre driftskostnad/milkostnad än med vilken annan bil som helst du jämför med.

Du får ju räkna TCO - total cost of ownership, och med en bensin/dieselbil blir bränslekostnaden extremt mycket högre än mina rep-kostnader på 30.000 mil.
Räkna ut bensin/dieselkostnad plus service, plus reparationer på 30.000 mil men valfri diesel eller bensinbil...
Och räknar du på en ny elbil blir mellanpriset väldigt högt, över 300.000 kr i mellan..

Sett till alternativen, så är en investering på 52.000 kronor kanske inte så mycket egentligen, eller hur?

Nu är du säkert bara ett troll som vill driva folk till vansinne med dina trådar, Om du inte är det så förstår jag inte varför du skriver när du ändå inte lyssnar på råd
Citera
2022-03-31, 21:45
Avslutad
Hade ingen aning om att elbilar hade växellåda. Jag bryr mig inte om tekniken egentligen men min bil upplever jag helt steglös? Full sprutt när man kör plattan i backen. Vill inte berätta vad jag har då jag inte vill outa mig själv.

Oavsett:

Vad får du för bilen idag typ om du säljer den? Ingenting? 20 000?
Ta reda på det och sen adderar du kostnaden för lagningen. Så länge du inte går minus så är det ekonomiskt försvarbart i alla fall.

Om lagningen kostar 50 000;

Du får 0kr för bilen bef. Skick, men lagad är den värd 30 000.
- 20 000 kr = Laga inte.

Du får 10 000 för bilen i bef. skick, och lagad är den värd 70 000.
+ 10 000 = Laga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in