Citat:
Ursprungligen postat av
Office
Helt ärligt så börjar jag tro att BAB7 trollar, dels så vidhåller han att bilen är perfekt fast den uppenbarligen är mycket dåligt konstruerad, dels börjar det nästan bli svårt att tro på att en bil verkligen kan vara så dålig som den här Zoe:n.
En elmotor som håller 10 000 mil? När det finns förbränningsmotorer med kolvar, vevstakar, vevaxel, kamaxlar, mängder av ventiler och remmar, tryckare, etc. etc. i all oändlighet som utan problem håller 50 000 mil.
Det känns ju helt bakvänt, en elmotor ska ju kunna snurra hur länge som helst liksom.
Vilken tur att garanti och sådant har stått för mycket av reparationerna, men tänk på att bilen lär inte krångla mindre i framtiden och då får du nog betala allt själv.
Värdeminskningen på min ZOE har stannat av, dessutom är den totala milkostnaden hittills inkl allt, värdeminskning, reparationer, laddkostnad, service etc,, -
18:50 kr milen.
Detta efter 20.000 mil.
Lägg därtill denna investering på 52.000 kr, slå sedan ut detta på ytterligare 10.000 mil, då har bilen rullat 30.000 mil.
Jag kommer även med denna reparation ha en betydligt lägre driftskostnad/milkostnad än med vilken annan bil som helst du jämför med.
Du får ju räkna TCO - total cost of ownership, och med en bensin/dieselbil blir bränslekostnaden extremt mycket högre än mina rep-kostnader på 30.000 mil.
Räkna ut bensin/dieselkostnad plus service, plus reparationer på 30.000 mil med valfri diesel eller bensinbil...
Och räknar du på en ny elbil blir mellanpriset väldigt högt, över 300.000 kr i mellan..
Sett till alternativen, så är en investering på 52.000 kronor kanske inte så mycket egentligen, eller hur?