Citat:
Ursprungligen postat av
OceanDeep
Najs liten småbil tycker jag. Renault Zoe.
Kan åka kanske 24 mil (normal körning vårväder 15C) med 40kwh batteriet som sitter i. Den drar riktigt mycket kwh per mil tycker jag. Så man ska inte alltid gå på "storleken".
Den drar cirka 17kwh då jag körde per 100km. De elbilar som drar minst drar cirka 13kwh per 100km och den som drar mest skulle jag säga är cirka 27kwh per 100km. (normal körning)
Var lite svårt att köra om en lastbil med ZOEn på motorvägen då den var i eco-läge och jag tuttade i 90-95km/h. Efter lite touchscreen klick så gick jag ur eco religonen och körde om.
Gött att veta att drivlinan håller 120000km BAB7! Såg en nyare bil av annan elbil som haft okänt elmotorfel redan efter 65000km och då blir man fundersam.
Bäst är ju accelerationen på bilen. El är framtiden men folk är rädda och konservativa och vågar ingenting i landet lagom. Kanske om 100 år?
Jag har avhållit mig från elbil eller en plug-in som kan laddas och åka el en kortare sträcka säg 50km per laddning av olika anledningar även om det skulle vara ett bra val för de flesta som har bil även idag eller 10 år tillbaka. Tänk dig att du åker gratis i stort sett 80% av dina resor? Har någon tänkt på det?
En hybrid då med litet batteri och liten elmotor, jo den hjälper dig att dra ner bränsleförbrukningen från 0,7-0,9. till 0,45-0,55.
Kringkostnader tillkommer så jag hyr just nu och betalar inte parkering 1000 per månad utan åker 2 gånger gratis när jag behöver köra bil.
Om alla körde elbil skulle alla bli rikare. Ja. Alla kan ladda sin elbil i Sverige, elen räcker till eller räcker precis sådär lagom. Hur ofta kör du slut på din fulla bensintank varje dygn efter dagens pendling till jobbet och hem bara för att? Just det. Aldrig. Man kör heller aldrig slut ett batteri på sin elbil utan laddar bara det som behövs. Om man ens behöver ladda då batteriet sitter och trycker på 20mil i räckvidd.
ZE40 kör max 90-95 km/h med ECO-läget och farthållaren på, precis som du säger. Du kan trycka ned gasen kraftigt, nästan i botten, då hoppar du temporärt ur ECO-läget. Man behöver inte pilla på ECO-knappen vid omkörningar, om någon närmar sig bakifrån i 200 km/h.
ZE50 med den svagare motorn, R110 har jag för mig det heter, klarar 100 km/h i ECO-läget. Den dyrare varianten med starkare motor högre hastighet.
Många av de som kritiserar elbilar här förstår inte hur det fungerar. När man trycker ned gasen blir det kraft direkt.