2022-03-30, 18:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
När då? frågade jag. Inget svar. Det du "sagt flera gånger" verkar det som att du aldrig sagt överhuvudtaget.
Varför skulle jag lägga ned tid på att rota fram gamla inlägg. Det kan ju du göra.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Kan du utveckla ditt knep du "tipsar om"? Du rekommenderar aktieköp i fastighetsbolag? Varför då?
Jag säger bara självklarheter.

Bor man i HR och vill vara exponerad mot bostadssektorn så köper man aktier i fastighetsbolag.
Den som köpte aktier i Wallenstam i Jan 2000 har fått se värdet öka med 100 ggr. Betydligt mer än värdet på villor och BR.

Vill man köpa bostad och ta bort risken för prisvariationer så blankar man bara fastighetsbolag.
Faller bostäder i pris så stiger blankningspositionen i värde.

Detta har jag rekommenderat till bubbelpratare flera ggr. Men det är ingen som kommit och tackat mig för uppslaget att blanka fastighetsaktier. Bubbelpratarna borde ju vara glada för det.

Men det är inte försent. Kan inte alla som pratar om bostadsbubbla ta rejäla blankningspositioner i fastighetsbolag och byggföretag.
Det är ju det rationella för er att göra.
2022-03-30, 18:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja så har det varit, men jag tror att det vänder nu. På min lokala bostadsmarknad i USA ser jag nu hus som ligger ute över en månad. Ser även en rad prissänkningar nu de senaste två till tre veckorna. Ett hus sänktes till exempel från $1 850 000 till $1 450 000 hastigt och lustigt. Detta var det extremaste exemplet men det är plötsligt mängder av prissänkningar på vart och varannat hus på amerikanska hemnet (zillow).

Så jag tror att bubblan nu slutligen är på väg att brista. Själv ser jag fram emot det. Vill gärna casha en lägenhet på Miami Beach till reapris framöver.
https://fred.stlouisfed.org/series/CSUSHPINSA
Shiller går förvissa bara fram till Januari. Men men fram till dess ser prisökningen inte ut att vilja svikta. (Någon som vet varför det fick extra fart första halvåret 2021? Var det lättnad över att Trump försvann).

Och detta är väl något att begrunda för de som pratar om hur priserna skall dyka vid stigande räntor.
FED drog upp räntan till ca 2.25% (var det väl) 2019. Jag ser dock inget bostadsras då. Inte nu heller.

Problemet i ditt fall är att när det raset du hoppas på kommer så är du arbetslös, din portfölj värdelös och det sista du då tänker på är en lägenhet i Miami beach.
För du kan väl inse att om du är intakt så är priserna intakta?

De flesta av er bär på någon bisarr föreställning om att ni skall vara oberörda, men världen omkring er skall krasch ned i djup misär. Någonstans borde det väl finnas en gnagande tanke på att det inte blir riktigt så.
2022-03-30, 18:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Mycket konstig definition på "bubbla". Enligt dig så kan alltså inte priset på bostäder någonsin vara i en bubbla så länge inte folk köper dem och låter dem stå tomma
Hur skulle det kunna vara en bubbla annars?

Under en bubblas uppbyggnad köper spekulanterna bostäder och undanhåller marknaden. Tillgången minskar och priserna stiger.

När bubblan pyser ut säljer spekulanterna av bostäderna och då ökar tillgången och priserna faller.

Spekulanterna kan bara ruva på bostäderna tills produktionen ökar. Den kommer annars att öka tills efterfrågan möts. Och då är spekulanterna rökta.
Bubblor kan bara vara så långa som det tar produktionen att öka.

Logiken är trivial.
Men då ni bubbelpratare går på känslor bara så kan ni inte ta in informationen.

Citat:
Dumheter, mängden boyta per person har inte minskat väsentligt på många år.
Det står inte heller. Det handlar bara om att du har obefintlig läsförståelse.

Vad som sägs är att ett givet antal topp-adresser i kombination med att förmögenheter och inkomster har ökat, leder till högre priser, därför att folk kan lägga in högre kontantinsatser.
2022-03-30, 18:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Definiera spekulation.
Man köper något, utan avsikt att nyttja, men med avsikten att kunna sälja med en vinst som är större än transaktionskostnad och kostnad för innehav.

Citat:
Det finns inget motsatsförhållande i att både bo i sin bostad och samtidigt ägna sig åt spekulation i dess prisutveckling.
Jo, därför att man har ändå en bostad för att bo i.
Att köpa en extra bostad som står tom blir dock spekulation om uppsåtet är enligt ovan.
2022-03-30, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Stämmer. Ska du boka bord på en trendig restaurang i Sthlm är det ofta en månads väntetid.

Vilket ju är talande för hur hjärndöda svenskar är. Jag har käkat på de flesta av dessa ställen och det är inget märkvärdigt alls, nog för att jag är kräsen med mat men många gånger upplever jag att det är dyrt bara för sakens skull eftersom någon med åtminstone lite matintresse kan genomskåda (och smaka) att det har snålats med råvarorna.

Sen pratar vi ju iofs om ett land där 75% av befolkningen äter pizza med lövbiff och pulverbea som att det vore michelinmat.

Jag tror ni underskattar hur många hjärndöda bönder som åket från Södermanland, Dalarna, Västmanland, Örebro för att ha en weekend/middag i Stockholm. Bor man i Surahammar och jobbar i hemtjänsten är ju det världens lyx. Visst att stockholmare gör det ibland men att måla upp huvudstadens invånare som världsvana metropoliter som springer på innekrogar varje helg är långsökt.
2022-03-30, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Blir kanske mindre tryck på restaurangerna när räntan höjs och BLTs ska leva som KALPare

Annars tar det ju bort en stor anledning till att ha närhet till ett bra utbud. Att man måste boka en månad i förväg för att kunna gå på de bättre ställena. Fast köande är ju förvisso en del av det svenska systemet (bostadskö, vårdkö, passkö, skolkö osv)

Har du varit i Sthlm på våren? Att gå ut och ta en bärs i vårsolen och titta på folk är folks dröm. Helt smockat så fort tempen visar även 12 grader.
2022-03-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Vilket ju är talande för hur hjärndöda svenskar är. Jag har käkat på de flesta av dessa ställen och det är inget märkvärdigt alls, nog för att jag är kräsen med mat men många gånger upplever jag att det är dyrt bara för sakens skull eftersom någon med åtminstone lite matintresse kan genomskåda (och smaka) att det har snålats med råvarorna.

Sen pratar vi ju iofs om ett land där 75% av befolkningen äter pizza med lövbiff och pulverbea som att det vore michelinmat.

Jag tror ni underskattar hur många hjärndöda bönder som åket från Södermanland, Dalarna, Västmanland, Örebro för att ha en weekend/middag i Stockholm. Bor man i Surahammar och jobbar i hemtjänsten är ju det världens lyx. Visst att stockholmare gör det ibland men att måla upp huvudstadens invånare som världsvana metropoliter som springer på innekrogar varje helg är långsökt.

Stockholm har hela 10 michelinkrogar vilket är oerhört bra för en så liten stad.

https://www.visitstockholm.com/eat-drink/restaurants/michelin-restaurants-in-stockholm/
2022-03-30, 19:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så är det. Bor man 5 mil utanför stan men måste köra till jobbet 3 dagar i veckan (har typ blivit standard på alla större företag) samt värma upp en stor kåk blir det väldigt höga kostnader jämfört med lgh.

Min våning i stan med väldigt låg avgift och låg elförbrukning samt promenadavstånd till jobbet har det senaste året blivit otroligt mycket mer ekonomiskt fördelaktig jämfört med stora lyxiga villan i Täby eller Tyresö som ligger i samma prisklass ungefär givet dessa parametrar. Medan bekanta har ökat sin elkostnad med 10-20k i månaden i vinter per månad har jag haft en ökning på 100-lappar. Deras kostnader för att köra till jobbet har också ökat lavinartat.

Att bo i jättehus ute i bushen blir en ekonomisk katastrof mot bra BR i stan givet läget såvida man inte har elbil med gratis laddning på jobbet och ett väldigt energieffektivt hus med bergvärme och solceller. Men när jag tittar på hemnet skulle jag säga att kanske 3-4% av villorna i förorten är energieffektiva. Driftskostnader på uppemot 100k är oerhört vanligt för lite större hus.
Hm, jag räknade efter. bensinpriset är 4 kr högre än tidigare. tar jag bilen till jobbet kostar det ca 5 kr mer per dag. 10 dar per månad ger 50 kr i månaden. Märks inte ens.

Ang el drar det 1000 W på sommaren och 2000W på vintern.
1 kr mer per kWh ger 720 kr mer på vinterhalvåret. Bodde jag i lägenhet skulle det gå 1000 W då också på sommaren rimligen. Går en del AC på sommaren.

Ja, jag har ett större hus. Men 720 kr mer är ganska långt från 10-20 k.
Har dina bekanta möjligen något stort sekelskiftshus med enkelglas och utan isolering kanske. Och med direktverkande el. Finns ju konsekvenser med gammal sunk från förr.
Det är dock inte normen.
De flesta skaffade bergvärme för 20 år sedan.
2022-03-30, 20:19
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr

Att gå ut och äta på restaurang tycks vara populärt i de flesta länder, det är inte enbart hjärndöda svenskar som gör det. Stockholm har ovanligt många restauranger med michelin stjärnor, det är en internationell kommitté som utser så här kan du inte skylla på hjärndöda svenskar igen.

Visst finns det en och annan person från Surahammar som går på dessa restauranger men överlag brukar de vara mer intresserade av vapiano, jensen böfhus och pizza hut.
2022-03-30, 22:20
Medlem
tripprapporters avatar
Vid vilken räntenivå bedömer ni nationalekonomer att prisuppgången på bostäder skulle stanna av?
2022-03-31, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://fred.stlouisfed.org/series/CSUSHPINSA
Shiller går förvissa bara fram till Januari. Men men fram till dess ser prisökningen inte ut att vilja svikta. (Någon som vet varför det fick extra fart första halvåret 2021? Var det lättnad över att Trump försvann).

Och detta är väl något att begrunda för de som pratar om hur priserna skall dyka vid stigande räntor.
FED drog upp räntan till ca 2.25% (var det väl) 2019. Jag ser dock inget bostadsras då. Inte nu heller.

Problemet i ditt fall är att när det raset du hoppas på kommer så är du arbetslös, din portfölj värdelös och det sista du då tänker på är en lägenhet i Miami beach.
För du kan väl inse att om du är intakt så är priserna intakta?

De flesta av er bär på någon bisarr föreställning om att ni skall vara oberörda, men världen omkring er skall krasch ned i djup misär. Någonstans borde det väl finnas en gnagande tanke på att det inte blir riktigt så.
Om man är obelånad och bor i hus, har en bra slant kontater på banken stt investera och ett arbete som är rätt okänsligt för konjunktur så sitter man rätt bra till om/när det kraschar.
2022-03-31, 01:10
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Vid vilken räntenivå bedömer ni nationalekonomer att prisuppgången på bostäder skulle stanna av?

Mycket psykologi inblandat. Vid 2% börjar räntan bli en kostnad igen och upp över 3% rentav kännbar. Vid 4% börjar det gå utför och med 5% ser vi kraftiga nedgångar både i pris och volym då få vill köpa dyrt och många å andra sidan sitter med negativ equity.

Det är mest oro för ökade räntor som kommer stoppa upp prisuppgången. Egentligen är inte 3% ränta med 30% avdrag något särskilt farligt ens på 10M i lån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in