2022-03-29, 21:04
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Dumheter, mängden boyta per person har inte minskat väsentligt på många år.

Därutöver har priserna på ALLA bostäder ökat i ungefär samma takt, oavsett om de ligger på Lidingö eller Tensta.

Nej, inte priset på hyrda lägenheter, där är utvecklingen långsammare, vilket ökar priset ytterligare på ägda bostäder.

LL
2022-03-29, 21:57
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Precis , bubbla innebär att priset är drivet av spekulation.

Irland 2007, så köpte spekulanter en till bostad för att det var bra investeringar, inte för att bo i.

Samma med alla historiska bubblor tex tulpanlöksbubblan eller söderhavsbubblan.

Ytterst få svenskar har köpt en extra bostad bara för att tjäna pengar, de köps för att bo i.
LL

Spekulation pågår i hög grad på svensk bostadsmarknad. Människor spekulerar i den framtida prisutvecklingen, samt i ränteläget. Många som köper idag skulle aldrig köpa så dyrt som de gör om de inte trodde att priserna skulle fortsätta öka som de har gjort. Efter årtionden av uppgångar har folk börjat spekulera i att de inte behöver spara till renoveringar, eller spara till att kunna flytta från lägenhet till villa. Att avbetalningar på ett lån för att köpa något som slits och kräver underhåll för att bevara sin funktion är ett sparande, o.s.v I en historiskt normal bostadsmarknad (sund, kan man argumentera) behöver du finansiera din bostad med inkomster. I Sverige har det inte behövts. Det är i högsta grad spekulation att tro att en bostad ska generera kapital som om det vore en aktie. Att bo innebär inget risktagande. En bostad är inte produktiv.
2022-03-29, 22:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Spekulation pågår i hög grad på svensk bostadsmarknad. Människor spekulerar i den framtida prisutvecklingen, samt i ränteläget. Många som köper idag skulle aldrig köpa så dyrt som de gör om de inte trodde att priserna skulle fortsätta öka som de har gjort. Efter årtionden av uppgångar har folk börjat spekulera i att de inte behöver spara till renoveringar, eller spara till att kunna flytta från lägenhet till villa. Att avbetalningar på ett lån för att köpa något som slits och kräver underhåll för att bevara sin funktion är ett sparande, o.s.v I en historiskt normal bostadsmarknad (sund, kan man argumentera) behöver du finansiera din bostad med inkomster. I Sverige har det inte behövts. Det är i högsta grad spekulation att tro att en bostad ska generera kapital som om det vore en aktie. Att bo innebär inget risktagande. En bostad är inte produktiv.

Exakt så, men framförallt så är det en vanlig föreställning att man måste köpa och sedan göra bostadskarriär för att kunna köpa större i framtiden. Detta är inget annat än spekulation.
2022-03-30, 00:51
Medlem
Intressant hur det har kommit in ett nytt gäng människor som tror att svenskar inte spekulerar i bostäder. Herregud.

Det var en sådan våg av IQ80 runt 2016 också. Sen dog den ned vid kraschen, men nu är dumhuvuden tillbaka?

Svenskar spekulerar så inåthelvette i bostäder. I synnerhet gäller det bostadsrätter, vilket snarare är en speciell finansiell packetering än det är en "bostad". D.v.s. det är helt klart en bostad på så vis att man bor i den, men rent monetärt är det inte ett fastighetsägande, utan det är en finansiell produkt.

Villor är lite annat, eftersom det är ett stort åtagande att äga en villa, och alltså inte något man lättvindigt plockar upp för att spekulera i. Och villor är allså de facto äga bostad; man äger ingen fastighet via en bostadsrätt, man har ingått ett delagärarskap tillsammans med Berit och Muhammed och vilka andra slumpmässiga kollegor man nu får, vilket tex staten kan bestämma.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-03-30 kl. 00:56.
2022-03-30, 05:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Bostadsmarknaderna i USA är ju ännu mer lokala än i Sverige, det är ju rätt skön spread mellan en lägenhet i centrala SF och ett radhus i någon random stad i Montana. Och precis som i Sverige förändrades ju folks preferenser ganska rejält under covid. Plötsligt blev det ju allas högsta dröm att lämna storstaden, köpa ett stor hus på landet och skaffa en get. Nu två år senare har väl folk kommit på att det kanske inte var så himla festligt att bo en halvtimmes bilväg från närmsta restaurang, och det där extra gästrummet och hemmakontoret man tänkte skulle vara så praktiskt att äntligen ha står mest tomt ändå. Så du har en soft mix av att folk insett att stan inte är så tokig ändå och säljare som tror att den enorma efterfrågan vi såg under covid kommer hålla i sig för evigt. Min gissning är att huset vid dig som sänktes från 1.8m till 1.4m egentligen kostade typ 1m för två år sedan men säljarna fick fnatt och ville haka på hela köpa-hus-på-landet-trenden men var lite sena på bollen.

Priser på lägenheter i storstäderna som fick sig en rejäl sättning under covid tuffar på som aldrig förr (tyvärr, för dina Miamiplaner )

Något liknande kan vi rimligtvis förvänta oss på den svenska bostadsmarknaden, korrektioner på vissa platser men inte överallt.

Du är inne på att folk gillar stan med restauranger och sådant utbud. Jag är inne på att folk inte är så sugna på det där. Det är istället hemarbetet folk tröttnade på, med video-konferenser och skit. Det mest tragikomiska var väl "fika med arbetskamraterna över skärm" i syfte att försöka återställa någon sorts verklig mänsklig samvaro som hade gått förlorad.

Lägg till bränslepriserna. Ja med denna lagom intelligenta Corona-politik så blev det liksom hastigt och lustigt hög inflation, som man skyller på Rysslands president. Men i vilket fall som helst så är det nu väldigt mycket dyrare att köra bil för att inte tala om att värma upp det där huset på landet.
2022-03-30, 08:36
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Du är inne på att folk gillar stan med restauranger och sådant utbud. Jag är inne på att folk inte är så sugna på det där. Det är istället hemarbetet folk tröttnade på, med video-konferenser och skit. Det mest tragikomiska var väl "fika med arbetskamraterna över skärm" i syfte att försöka återställa någon sorts verklig mänsklig samvaro som hade gått förlorad.

Lägg till bränslepriserna. Ja med denna lagom intelligenta Corona-politik så blev det liksom hastigt och lustigt hög inflation, som man skyller på Rysslands president. Men i vilket fall som helst så är det nu väldigt mycket dyrare att köra bil för att inte tala om att värma upp det där huset på landet.

Över tid så kommer folka jobba mycket mindre på kontor än innan pandemin vilket i sig gör det mer attraktivt med större ytor samtidigt som det gör centrala storstäder mindre attraktiva. Vissa har redan gjort anpassningar under pandemin, men många har nog avvaktat för att se hur arbetslivet ser ut efter pandemin, så denna trend lär fortsätta närmaste åren.
2022-03-30, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Över tid så kommer folka jobba mycket mindre på kontor än innan pandemin vilket i sig gör det mer attraktivt med större ytor samtidigt som det gör centrala storstäder mindre attraktiva. Vissa har redan gjort anpassningar under pandemin, men många har nog avvaktat för att se hur arbetslivet ser ut efter pandemin, så denna trend lär fortsätta närmaste åren.

Storstädernas centrum är oattraktiva idag därför att handeln förflackats och till stor del flyttat ut till internet. Posten och Amazon jublar, många människor också (jag kan inte ändra på dem) men inte jag själv. Däremot lyckas en del städer alltjämt, särskilt småstäder, när butiker ersätts med cafeer och restauranger. Helt rätt har jag inte, klart folk gillar även sådan verksamhet. Invandrarna uppskattar centrum. Det spelar också in så att svenskar inte vill dit. Det är inte svartvitt, det är aningen omständigt.

Större ytor är dyrare att underhålla nu, hemma också. Hemarbete är inte så djävla bra och är lite annat också (en erotik-dödare). Effektivt måhända men mänskligt tomt.
2022-03-30, 08:48
Bannlyst
Glöm inte bort att det verkar som att makthavarna vill ha folket i städerna. Att landsbygden ska leva upp är de emot.

Jag skulle helst se att alla dessa makthavare blir betydelselösa. Inte fan vill jag bo på 20 kvadrat, vara tvångsvaccinerad i åratal och äta insekter. Vill ni?
2022-03-30, 10:23
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Storstädernas centrum är oattraktiva idag därför att handeln förflackats och till stor del flyttat ut till internet. Posten och Amazon jublar, många människor också (jag kan inte ändra på dem) men inte jag själv. Däremot lyckas en del städer alltjämt, särskilt småstäder, när butiker ersätts med cafeer och restauranger. Helt rätt har jag inte, klart folk gillar även sådan verksamhet. Invandrarna uppskattar centrum. Det spelar också in så att svenskar inte vill dit. Det är inte svartvitt, det är aningen omständigt.

Större ytor är dyrare att underhålla nu, hemma också. Hemarbete är inte så djävla bra och är lite annat också (en erotik-dödare). Effektivt måhända men mänskligt tomt.

Du har rätt i att förändrad handel och i viss mån förändrad matutbud ytterligare minskar attraktionskraften i städerna. Att jag inte har så nära till affärer och restauranger gör inte så mycket när en indier för en billig peng kör hem allt jag behöver.

På sätt och vis är det en rimlig utveckling. Centrum kommer bli en tummelplats för ungdomar som kan gå mellan barer och second-hand butiker medans dem vuxna bor utanför centrum eller till och med helt utanför staden.

Vad gäller svenskarnas försmak för att sitta hemma och uggla istället för att gå till jobbet så har det nog annars mest bara har negativa konsekvenser för alla som inte jonglerar ett jobb med småbarnsliv.
2022-03-30, 10:32
Medlem
Citat:

Så är det. Bor man 5 mil utanför stan men måste köra till jobbet 3 dagar i veckan (har typ blivit standard på alla större företag) samt värma upp en stor kåk blir det väldigt höga kostnader jämfört med lgh.

Min våning i stan med väldigt låg avgift och låg elförbrukning samt promenadavstånd till jobbet har det senaste året blivit otroligt mycket mer ekonomiskt fördelaktig jämfört med stora lyxiga villan i Täby eller Tyresö som ligger i samma prisklass ungefär givet dessa parametrar. Medan bekanta har ökat sin elkostnad med 10-20k i månaden i vinter per månad har jag haft en ökning på 100-lappar. Deras kostnader för att köra till jobbet har också ökat lavinartat.

Att bo i jättehus ute i bushen blir en ekonomisk katastrof mot bra BR i stan givet läget såvida man inte har elbil med gratis laddning på jobbet och ett väldigt energieffektivt hus med bergvärme och solceller. Men när jag tittar på hemnet skulle jag säga att kanske 3-4% av villorna i förorten är energieffektiva. Driftskostnader på uppemot 100k är oerhört vanligt för lite större hus.
2022-03-30, 11:04
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Du är inne på att folk gillar stan med restauranger och sådant utbud. Jag är inne på att folk inte är så sugna på det där..

Där har du nog fel. Har du koll på hur svårt det är att få bord på en vettig restaurang i Stockholm om du inte bokat i tid? Det går i princip inte att vara spontan oavsett om det gäller restauranger, event eller annat för att allt är bokat.
2022-03-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Där har du nog fel. Har du koll på hur svårt det är att få bord på en vettig restaurang i Stockholm om du inte bokat i tid? Det går i princip inte att vara spontan oavsett om det gäller restauranger, event eller annat för att allt är bokat.

Stämmer. Ska du boka bord på en trendig restaurang i Sthlm är det ofta en månads väntetid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in