2022-03-29, 09:33
  #5005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Folk som tror att blinkers innebär per automatik att de får knö sig in överallt!

Och du är en sån där som gasar på även fast man man blinkar i god tid?
Citera
2022-03-30, 17:18
  #5006
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Och du är en sån där som gasar på även fast man man blinkar i god tid?
Nu tänkte du fel va?
Titta blinka, fick du inte lära dig det när du tog körkort?
Först ska du se om du kan svänga ut, och när du kan det ska du blinka och sen svänga ut.
Är du inte medveten om att det är du som byter fil el kör ut som har väjningsplikt?
Om det inte är högerregeln som gäller
Högerregeln gäller inte
*När du ska köra in på huvudled.
*När du kör på huvudled.
*Där det finns fungerande trafiksignaler.
*I cirkulationsplatser.
*Där vägmärkena Väjningsplikt och Stopplikt finns.
När du lämnar ett accelerationsfält.

Det kanske kommer som en chock för dig. Men du kan inte rättfärdiga ditt beteende med fakta. Och din åsikt om att du ska få köra ut bara för att du blinkar visar på omognad och 0 självinsikt i trafiken.
Du kan gapa dig sönder och samman med din åsikt. Du har ändå fel
Citera
2022-04-01, 21:03
  #5007
Medlem
Att ta sig levande på E18 igenom Karlstad.

Helt klart Sveriges sämsta förare befinner sig i den jävla staden.
Citera
2022-04-01, 21:39
  #5008
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Är du inte medveten om att det är du som byter fil el kör ut som har väjningsplikt?
Om det inte är högerregeln som gäller
Högerregeln gäller inte

När du lämnar ett accelerationsfält.

Det kanske kommer som en chock för dig. Men du kan inte rättfärdiga ditt beteende med fakta. Och din åsikt om att du ska få köra ut bara för att du blinkar visar på omognad och 0 självinsikt i trafiken.
Du kan gapa dig sönder och samman med din åsikt. Du har ändå fel

Högerregeln gäller inte när du lämnar ett accelerationsfält. MEN Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller.
Citera
2022-04-04, 19:31
  #5009
Medlem
Något som är irriterande är förstås när man kör på en smal (grus)väg och möter en bil som ligger på mitten av vägen och inte viker av en centimeter för underlätta mötet, vilket leder till att man nästan hamnar i diket för att undvika en frontalkrock. Det är nästan alltid tanter som kör på det sättet, och de verkar helt och fullständigt omedvetna om vad de håller på med.

En annan sak är när man kör på en smal (grus)väg bakom en tant, ja nästan alltid en tant, som kör skitlångsamt och antingen vägrar att släppa förbi en, eller mer troligt, inte har en jävla aning om att hon har en bil bakom sig eftersom hon aldrig tittar i backspegeln.
Citera
2022-04-05, 13:52
  #5010
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Högerregeln gäller inte när du lämnar ett accelerationsfält. MEN Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller.
Jag skrev ju att högerregeln inte gäller
Självklart byter jag fil, som man ska, om ngn vill köra ut från accelerationsfältet OM jag har möjlighet till det. För jag kan inte bara svänga ut till vänster precis lika lite som den som blinkar inte kan förvänta sig få komma in.
Men majoriteten trycker sig ut eller visar inte ens blinkers i tid utan ligger som en jävla idiot jättelänge i fältet innan de plötsligt svänger OCH blinkar
Citera
2022-04-05, 14:11
  #5011
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Jag skrev ju att högerregeln inte gäller
Självklart byter jag fil, som man ska, om ngn vill köra ut från accelerationsfältet OM jag har möjlighet till det. För jag kan inte bara svänga ut till vänster precis lika lite som den som blinkar inte kan förvänta sig få komma in.
Men majoriteten trycker sig ut eller visar inte ens blinkers i tid utan ligger som en jävla idiot jättelänge i fältet innan de plötsligt svänger OCH blinkar

Eller så använder man huvudet och ser att det är ett accelerationsfält och ser att det kommer en bil där och gör som lagen säger.
Citera
2022-04-05, 14:27
  #5012
Medlem
goofers avatar
Det har väl redan gnällts på de idioter som på 2+1väg ökar farten när det är två körfält och sedan tappar all fart när det går ihop till ett körfält igen.

När man kör ett fordon som går max 100 är det jävligt irriterande när söndagsbilisterna kör 90 när det inte går att köra om sedan ökar de till 110 när det blir två körfält och då kommer man inte om.

Skottpengar på dessa idioter och känner någon igen sig själv med att öka respektive sänka farten så lämna gärna en förklaring här.
Citera
2022-04-06, 07:57
  #5013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Eller så använder man huvudet och ser att det är ett accelerationsfält och ser att det kommer en bil där och gör som lagen säger.
De som kommer från ett accelerationsfält har dock väjningsplikt när de byter fil. Sedan om man använder huvudet så inser man ganska snart att det finns mer komplexa accelerationsfält som både kan vara kombinerade på-och avfarter, speciellt i större städer. Det är vid sådana tillfällen ofta helt omöjligt att avgöra var en trafikant är på väg om denne i god tid inte använder körriktningsvisare. Det är skottpengar på sådana som bara slänger sig ut utan att blinka eller gör det en millisekund innan de svänger. De är orsaken till många onödiga risker och oflyt i trafiken.
Citera
2022-04-06, 08:00
  #5014
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Eller så använder man huvudet och ser att det är ett accelerationsfält och ser att det kommer en bil där och gör som lagen säger.
Är du läskunnig?
Citera
2022-05-01, 14:44
  #5015
Avslutad
Inte ofta jag blir irriterad i trafiken men idag hände det.

Bred fin landsväg med jättebra cykelväg precis bredvid. På stora vägen ligger en trikåcyklist med en sån racercykel som har slutet bakhjul och kör.

Alla bilar fick sakta ner och köra om, jag kom en bit efter.

Var ingen mötande trafik så egentligen inget problem, men jag tutade faktiskt på honom innan jag körde om.

Överreagerade jag?
Citera
2022-05-01, 16:08
  #5016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Inte ofta jag blir irriterad i trafiken men idag hände det.

Bred fin landsväg med jättebra cykelväg precis bredvid. På stora vägen ligger en trikåcyklist med en sån racercykel som har slutet bakhjul och kör.

Alla bilar fick sakta ner och köra om, jag kom en bit efter.

Var ingen mötande trafik så egentligen inget problem, men jag tutade faktiskt på honom innan jag körde om.

Överreagerade jag?

Finns det cykelbana så ska den användas av cyklister men samtidigt är tutan inte till för att uttrycka irritation över saker och ting. Den är enbart till för att avvärja fara. Om cyklisten ifråga var farligt placerad kan nog ändå en lätt och vänlig tut vara på sin plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in