Citat:
Ursprungligen postat av
Ograst
Ja Malcom har låst fast sig i det här sättet. Dessutom är han inkonsekvent. Det är viktigt att hedra sina åtaganden när det gäller ryska betalningar på sina statsobligationer och europeiska köp enligt diverse gaskontrakt. Men när det gäller Ryssland och Ukraina så gäller den starkes rätt och allt annat står därför något slags undermålig moralism.
Det tycks som om att du måste ha zonat ut när han förklarade varför han anser att det förhåller sig så.
Som jag förstod det när jag lyssnade på avsnittet menar Malcom att USA skjuter sig självt i foten om det ställer in betalningar för innehav av statsobligationer. Anledningen till att de skjuter sig själva i foten är att andra länder som t.ex. Kina, Iran m.fl. kan ställa sig skeptiska till att fortsätta köpa dylika obligationer. Det är inte längre en säker tillgång när USA agerar så nyckfullt. USA är dock i desperat behov av att världens stater fortsätter köpa deras statsobligationer och det är därför viktigt för dem att hedra sina åtaganden.
Det handlar alltså om att USA vidtar en åtgärd som är kontraproduktiv ur ett längre perspektiv. Det känns skönt just nu men kommer att ge efterverkningar längre fram. Men som Malcom tydliggjorde i avsnittet vill han att väst ska vara bäst och därför blir han ledsen när den främsta västmakten agerar på ett sätt som inte är till dess långsiktiga gagn.
Nu lyssnade jag på gratisversionen men det jag saknade att de inte drev hårdare är frågan om inte det globala logistiksystemet kommer att återhämta inom en ganska snar tid ändå. På Malcom låter det som om att det globala logistiksystemet aldrig kommer att återhämta sig men när covidrestriktionerna har släppt helt och kriget i Ukraina är över tänker ändå jag att saker och ting kommer att återgå till det normala igen.