Citat:
Ursprungligen postat av
HurManVetInte
Tack för svar. Fiskade mer efter huruvida det påverkade om man jobbar 60 timmar i månaden eller 200 timmar i månaden och då är svaret nej. Det gör det inte. Misstänker att det är samma via inkomstförsäkring?
En annan fråga.
Jag blev arbetslös 10 januari och jag väntar FORTFARANDE på BESLUT (!) av Unionen eftersom dom begär intyg, lönespecifikationer var 7 till 10 dag och så förlängs mitt ärende samtidigt som hyran är obetalad för hade inte buffert för så här många månader.
MEN Min fråga är. Om jag blev arbetslös 10 januari - Vilket datum ska jag egentligen ha första utbetalningen (jag sa upp mig själv så 45 dagar karens) när får jag första pengarna, vilket datum? Hade uppskattat svaret på det här oerhört mycket.
Arbetslös 10 januari - karens 45 dagarna - om jag blir "godkänd" för A-kassa när ska jag ha första utbetalningen? Är det liksom som lön att det man "jobbar" i januari får man i februari eller hur funkar det?
Enklast är om din f.d. arbetsgivare fyller i ett arbetsgivarintyg digitalt på
www.arbetsgivarintyg.nu då behöver du inte skicka in en massa lönespecar m.m.
Hos Unionen får du först 2 dagars karens sedan blir du avstängd 45 dagar p.g.a att du sagt upp dig själv (utan orsak) anmälde du dig arbetslös den 10/1 så blir första ersättningsdagen den 9/3 Om du lämnar in din tidrapport på måndagen så får du innestående ersättning utbetald efterföljande torsdag.
T.ex. om du blir godkänd denna veckan skickar du in rapporten senast på måndag 4/4 så får du ersättning för 9/3-1/4 = 18 dagar * 1200kr = 21600 - skatt = 15000kr utbetalt den 7/4 (sedan bestämmer du själv om du vill ha 1, 2, 3 eller 4 veckor ersättning beroende på hur länge du väntar med att skicka in din rapport nästa gång)
Inkomstförsäkringen är baserad på lönen och vilken försäkring du tecknat det spelar ingen roll hur många timmar du jobbat...
Har du tidigare tjänat 100000kr/månad så bör du väl ha kunnat bygga en buffert för att klara hyran i några månader eller år!?