2022-03-24, 22:38
Medlem
Jag har en fråga angående alfa-kassan. Jag håller på att fixa och skicka in ansökning och det står "frågor om ditt arbete" och då står det bla "hur är du anställd, start vid anställning % vid anställning" och jag har ju ingen anställning så ska jag bara skita i alla dom frågorna eller?
Citera
2022-03-26, 11:12
Medlem
BlurryFace69s avatar
Hej!

Är det A-kassan som betalar sjukersättningen om man blir sjuk när man går på A-kassa?
1 eller 2 veckor och hur mkt % av ersättningen?

Behöver man läkarintyg andra veckan ?

Tack på förhand!
Citera
2022-03-29, 14:01
Medlem
En fråga.

Ponera att jag jobbar 15-16 timmar i veckan. 60 timmar i månaden - Totalt.

Men jag har en inkomst på 100.000 kronor.

Om jag då skulle bli arbetslös - får jag då "maxersättningen" av dom ändå fast jag jobbar så lite timmar?
Citera
2022-03-29, 16:24
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
En fråga.

Ponera att jag jobbar 15-16 timmar i veckan. 60 timmar i månaden - Totalt.

Men jag har en inkomst på 100.000 kronor.

Om jag då skulle bli arbetslös - får jag då "maxersättningen" av dom ändå fast jag jobbar så lite timmar?
Har du varit medlem i a-kassan i 12 månader och uppfyller du arbetsvillkoret "arbetat minst 60 timmar per kalendermånad under sex av de senaste tolv månaderna" så ja då får du 1200kr/dag de första 100 dagarna och därefter 1000kr/dag (detta kommer säkert att sänkas när de temporära corona reglerna ändras den 31 december 2022)

Har du haft en månadslön på 100000:- tidigare får du nu ~26000:- så du bör ha tecknat en separat inkomstförsäkring som betalar ut mellanskillnaden till 80% av 100000:-
Citera
2022-03-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du varit medlem i a-kassan i 12 månader och uppfyller du arbetsvillkoret "arbetat minst 60 timmar per kalendermånad under sex av de senaste tolv månaderna" så ja då får du 1200kr/dag de första 100 dagarna och därefter 1000kr/dag (detta kommer säkert att sänkas när de temporära corona reglerna ändras den 31 december 2022)

Har du haft en månadslön på 100000:- tidigare får du nu ~26000:- så du bör ha tecknat en separat inkomstförsäkring som betalar ut mellanskillnaden till 80% av 100000:-

Tack för svar. Fiskade mer efter huruvida det påverkade om man jobbar 60 timmar i månaden eller 200 timmar i månaden och då är svaret nej. Det gör det inte. Misstänker att det är samma via inkomstförsäkring?

En annan fråga.

Jag blev arbetslös 10 januari och jag väntar FORTFARANDE på BESLUT (!) av Unionen eftersom dom begär intyg, lönespecifikationer var 7 till 10 dag och så förlängs mitt ärende samtidigt som hyran är obetalad för hade inte buffert för så här många månader.

MEN Min fråga är. Om jag blev arbetslös 10 januari - Vilket datum ska jag egentligen ha första utbetalningen (jag sa upp mig själv så 45 dagar karens) när får jag första pengarna, vilket datum? Hade uppskattat svaret på det här oerhört mycket.

Arbetslös 10 januari - karens 45 dagarna - om jag blir "godkänd" för A-kassa när ska jag ha första utbetalningen? Är det liksom som lön att det man "jobbar" i januari får man i februari eller hur funkar det?
Citera
2022-03-29, 20:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Tack för svar. Fiskade mer efter huruvida det påverkade om man jobbar 60 timmar i månaden eller 200 timmar i månaden och då är svaret nej. Det gör det inte. Misstänker att det är samma via inkomstförsäkring?

En annan fråga.

Jag blev arbetslös 10 januari och jag väntar FORTFARANDE på BESLUT (!) av Unionen eftersom dom begär intyg, lönespecifikationer var 7 till 10 dag och så förlängs mitt ärende samtidigt som hyran är obetalad för hade inte buffert för så här många månader.

MEN Min fråga är. Om jag blev arbetslös 10 januari - Vilket datum ska jag egentligen ha första utbetalningen (jag sa upp mig själv så 45 dagar karens) när får jag första pengarna, vilket datum? Hade uppskattat svaret på det här oerhört mycket.

Arbetslös 10 januari - karens 45 dagarna - om jag blir "godkänd" för A-kassa när ska jag ha första utbetalningen? Är det liksom som lön att det man "jobbar" i januari får man i februari eller hur funkar det?
Enklast är om din f.d. arbetsgivare fyller i ett arbetsgivarintyg digitalt på www.arbetsgivarintyg.nu då behöver du inte skicka in en massa lönespecar m.m.

Hos Unionen får du först 2 dagars karens sedan blir du avstängd 45 dagar p.g.a att du sagt upp dig själv (utan orsak) anmälde du dig arbetslös den 10/1 så blir första ersättningsdagen den 9/3 Om du lämnar in din tidrapport på måndagen så får du innestående ersättning utbetald efterföljande torsdag.

T.ex. om du blir godkänd denna veckan skickar du in rapporten senast på måndag 4/4 så får du ersättning för 9/3-1/4 = 18 dagar * 1200kr = 21600 - skatt = 15000kr utbetalt den 7/4 (sedan bestämmer du själv om du vill ha 1, 2, 3 eller 4 veckor ersättning beroende på hur länge du väntar med att skicka in din rapport nästa gång)

Inkomstförsäkringen är baserad på lönen och vilken försäkring du tecknat det spelar ingen roll hur många timmar du jobbat...

Har du tidigare tjänat 100000kr/månad så bör du väl ha kunnat bygga en buffert för att klara hyran i några månader eller år!?
Citera
2022-03-29, 20:22
Medlem
Jag hade orsak jag har en kollega som slog mig på jobbet flera gånger men jobbet försvarade honom det var ord mot ord och sen fortsatte man att frysa ut mig och mobba mig. Berättade det för A-kassan men dom menade att dom inte hade några bevis och att det är i princip omöjligt att vid egen uppsägning slippa karensen.

Stort stort stort tack för alla dina svar.

Hur länge har man A-kassa som längst? Typ ett år? 200 dagar tror jag det står.
Citera
2022-03-29, 20:27
Medlem
Citat:
Jag hade orsak jag har en kollega som slog mig på jobbet flera gånger men jobbet försvarade honom det var ord mot ord och sen fortsatte man att frysa ut mig och mobba mig. Berättade det för A-kassan men dom menade att dom inte hade några bevis och att det är i princip omöjligt att vid egen uppsägning slippa karensen.

Stort stort stort tack för alla dina svar.

Varför skippade du bara inte att gå till jobbet. Då hade du väl fått sparken och då blir det ingen karens utan cashflow direkt?
Citera
2022-03-29, 20:30
Medlem
En sista fråga, Unionen verkar "jävlas" med mig av någon anledning. Jag har snart väntat i 3 månader på bara beslut fast dom har fått alla undantag. Ringer minst en gång i veckan och skickat meddelande. Det absolut enda svaret jag får är "dom tar alla ärenden i tur och ordning" vad fan ska man göra?

Jag kan inte gå i flera månader till och bara vänta Någon som har några tips?

Det är beslutet som dröjer så jag kommer liksom ingenvart.
Citera
2022-03-29, 20:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Du kan få a-kassa i max 300 dagar (450 om du har barn under 18) därefter hamnar du i jobb o utvecklingsgarantin där har du ingen bortre gräns utan uppfyller du ditt program så får du vara kvar hur länge som helst (du får samma ersättning som från a-kassan fast den utbetalas från försäkringskassan månadsvis)
Citera
2022-03-29, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du kan få a-kassa i max 300 dagar (450 om du har barn under 18) därefter hamnar du i jobb o utvecklingsgarantin där har du ingen bortre gräns utan uppfyller du ditt program så får du vara kvar hur länge som helst (du får samma ersättning som från a-kassan fast den utbetalas från försäkringskassan månadsvis)

Tack för svar igen.

Gäller detsamma med inkomstförsäkringen?

Jag kommer nämligen hamna i ett ganska komplext läge och situation.

Första gången jag är arbetslös som ni märker, jag kommer ALDRIG ALDRIG tjäna 100.000/månad igen.

Det kommer jag få med A-kassa/Inkomstförsäkring. Man blir ju inte direkt taggad ta ett jobb för 30.000 i månaden när man kan få 70.000 i A-kassa....
Citera
2022-03-29, 20:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Tack för svar igen.

Gäller detsamma med inkomstförsäkringen?

Jag kommer nämligen hamna i ett ganska komplext läge och situation.

Första gången jag är arbetslös som ni märker, jag kommer ALDRIG ALDRIG tjäna 100.000/månad igen.

Det kommer jag få med A-kassa/Inkomstförsäkring. Man blir ju inte direkt taggad ta ett jobb för 30.000 i månaden när man kan få 70.000 i A-kassa....
Inkomstförsäkringen täcker ett begränsat antal dagar (lite olika beroende på vad du tecknat för försäkring men typ 150) det är inte a-kassan som betalar ut inkomstförsäkringen utan den betalas ut av det försäkringsbolag du tecknat den i. A-kassan är max ~25000kr (efter skatt ~15000)

Uniones vanliga inkomstförsäkring täcker max månadslön på 60.000 skall du försäkra månadslön upp till 100.000 måste du ha tecknat en separat tilläggsförsäkring (se www.unionen.se/medlemskapet/inkomstforsakring )
Senast redigerad av kimdah2002 2022-03-29 kl. 21:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in