2022-03-29, 08:19
Medlem
Såna här böcker bygger bara på principen många följare= många potentiella köpare. Ingen tror att S eller E har någon speciell förmåga att göra något intressant av detta ämne. Mer än drömmiga bilder och ännu ett slurpigt recept som tilltalar deras följare. Inget kommer sticka ut. Vet redan hur texterna till den här boken kommer vara. Vad är ett hem? Vad skapar den magiska känslan hos Marie Louise Sjögren? Kommer det någonstans nämnas den otroliga summa pengar som ligger bakom ett sånt här hem? Tror inte det.
Men allt det där spelar inte heller någon roll för lägg samman följare hos dom E och S besöker med deras egna. Det är dollartecken i ögonen på samtliga. Och tror nog många kommer köpa den här boken med bilder från hem du redan kan se gratis på Instagram. Tyvärr får vi dumma konsumenter vad vi förtjänar. Men kanske dags för en förändring snart? Dags att kräva mer? Bloggreaders unite!
Citera
2022-03-29, 08:54
Medlem
SunshineUnits avatar
När jag såg omslagsbilden så tyckte jag på en gång att den kändes så daterad. Stylingen, poserna, hela uttrycket känns som en estetik som man sett sig mätt på under typ fem år. Med ambitionen att verka avslappnat och naturligt, men uppenbart stageat och kalkylerat. Och seriöst, vilka är de att förklara för andra hur man uppnår hemkänsla när deras egna hem och hela karriärer går ut på att använda hemmet som kuliss och bevis på den 'egna' 'goda' smaken, och därmed radera alla tecken på att någon faktiskt bor där?
Citera
2022-03-29, 09:12
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineUnit
När jag såg omslagsbilden så tyckte jag på en gång att den kändes så daterad. Stylingen, poserna, hela uttrycket känns som en estetik som man sett sig mätt på under typ fem år. Med ambitionen att verka avslappnat och naturligt, men uppenbart stageat och kalkylerat. Och seriöst, vilka är de att förklara för andra hur man uppnår hemkänsla när deras egna hem och hela karriärer går ut på att använda hemmet som kuliss och bevis på den 'egna' 'goda' smaken, och därmed radera alla tecken på att någon faktiskt bor där?
Håller med. Varken Elsas eller Sofias egna hem tycker jag är särskilt personliga eller varma och välkomnande. De känns mest fyllda till brädden med ”rätt” grejer utan större tanke bakom än en strävan att efterlikna andra influencers hem.
Citera
2022-03-29, 09:27
Medlem
Citat:

Håller helt med, det såg mest tillgjort ut. Jag trodde vi skulle få se något nytt när det stod om ett skärgårdshus, men det är väl såklart Sjögrens hus som det handlar om?

Nej deras hem är synnerligen opersonliga.
Citera
2022-03-29, 10:01
Medlem
Huzzahs avatar
Så snarkigt förutsägbart vad den stora nyheten var. Skönt jag slapp käka hatt i livesändning iaf.
Skulle hellre ge Putin ett blåsjobb än att betala pengar för det där skräpet. De är så förmätna att det är lite roligt.

Hade det inte varit för den här tråden hade jag nog lämnat detta sjunkande skepp till blogg vid det här laget.😉
Citera
2022-03-29, 10:39
Medlem
Ser inte Sofia och Elsa hur förutsägbart det är att Marie-Louise Sjögren och Ellen Dixdotter är med i boken?
Känns också lite som om de sätter sig själva lite på en piedestal; som om de vet mer än oss andra om hur ett hem skapas. Det låter så när de använder termen ”nyckel” i titeln, som om de ska ge oss ”nyckeln”.
Jag känner att det är lite tråkigt och sorgligt på något sätt att de får göra bok för att de har så många följare. Men stora bokförlag som Norstedts är ju rå-kommersiella aktörer.
Citera
2022-03-29, 11:32
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Håller med, väldigt mycket som en viss typ av lite tjusigare livsstilsmagasin, de hade den sortens omslagsdesign för runt fem år sen.

De verkar också ha fokuserat enbart på rikemanshem med en rätt specifik estetik där dyra designklassiker dominerar. Så frågan är hur personliga och avslappnade dessa hem förefaller för de som befinner sig utanför deras sfär?
Citera
2022-03-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Håller med, väldigt mycket som en viss typ av lite tjusigare livsstilsmagasin, de hade den sortens omslagsdesign för runt fem år sen.

De verkar också ha fokuserat enbart på rikemanshem med en rätt specifik estetik där dyra designklassiker dominerar. Så frågan är hur personliga och avslappnade dessa hem förefaller för de som befinner sig utanför deras sfär?

Nej eller hur! De har ju samma saker allihop, och hemmen är verkligen snarlika. Det hade ju verkligen varit uppfriskande om de var hemma hos folk som inte har lust eller råd att köpa alla dessa "tidlösa" klassiker, utan hade något helt eget, men det är klart, de har väl inga sådana vänner Hade det inte varit för deras stora följarskaror är jag övertygad om att de inte fått lov att ge ut någon bok.
Citera
2022-03-29, 14:09
Medlem
Undrar varför de själva är med på bild på omslaget? Det bör väl vara hem som ska vara i fokus, inte de själva? Men så kommer de ju också från en influencer-värld där influencern själv som person alltid är i fokus. I deras värld existerar det nog inget annat än att de själva ska utgöra fokus för omslaget.
Senast redigerad av Saga.Lind 2022-03-29 kl. 14:25.
Citera
2022-03-29, 14:25
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga.Lind
Undrar varför de själva är med på bild på omslaget? Det bör väl hem som ska vara i fokus, inte de själva? Men så kommer de ju också från en influencer-värld där influencern själv som person alltid är i fokus. I deras värld existerar det nog inget annat än att de själva ska utgöra omslaget.
Jättetråkig bild dessutom. Elsa ser extremt trist ut med håret som ligger helt platt.
Citera
2022-03-29, 14:27
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga.Lind
Undrar varför de själva är med på bild på omslaget? Det bör väl vara hem som ska vara i fokus, inte de själva? Men så kommer de ju också från en influencer-värld där influencern själv som person alltid är i fokus. I deras värld existerar det nog inget annat än att de själva ska utgöra fokus för omslaget.

Och i Sofias uttjötade vardagsrum dessutom..😴
Citera
2022-03-29, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Och i Sofias uttjötade vardagsrum dessutom..😴

Extremt tråkig och oinspirerande omslagsbild.
Hafsig styling och återanvänd bild och bakgrund.
Inget man lägger fram på ett bord direkt.
Säger inget om innehållet mer än att två bloggare har skrivit? en bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in