Resultat: Global svält hotar. Bör vi mäkla fred? Även om det innebär att Ryssland vinner?
Ja det räcker nu. Zelinsky bör kasta in handduken.
45,11%
332 röster
Nej. En blygsam mängd ihjälsvultna barn är ett godtagbart pris för Ukrainas frihet.
10,05%
74 röster
Nej. Men om mer än 500k barn svälter ihjäl så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.
4,76%
35 röster
Nej. Världen är överbefolkad. Win-win. Jag ser inget problem här.
40,08%
295 röster
2022-03-27, 23:46
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det kommer inte bli någon svält för oss priviligierade västerlänningar, men många länder i tredje världen kommer att få avsevärt ökad svält. Många länder vill/vågar inte gå emot våra härskare USAs order om sanktioner mot Ryssland.

Sanktioner har aldrig fungerat. De är logiska rent teoretiskt, men praktiskt har de aldrig fått folket att störta ”diktatorer”. Iran, Nordkorea, och Venezuela har världens tuffaste sanktioner över sig i årtionden. Har de störtat deras diktatorer? Svar: nej: det de istället har åstadkommit med är att skapa ett hat mot USA och väst. Och nu håller väst i skrivande stund skapa en koalition mellan Ryssland, Indien, och Kina som kommer att vara västfientlig. Detta är INTE i svenska folkets intresse.

Följande bör ske: Europa bör kasta USA långt åt helvete och förhandla fred med Ryssland. Vi bör upprätta handelsavtal, och samarbeten mellan länderna. Det enda som långsiktigt bevarar fred är handel och samarbete. USA har ingenting att erbjuda oss och är skyldiga till majoriteten av misären på jorden. När Trump var president så mäklade han fred överallt. Detta retade gallfebern på den amerikanska permanenta politiker-klassen som sedan fuskade bort Trump.
Det är nog inte sanktioner som åtstadkommit ett hat mot väst och ffa USA i totalitära/auktoritära länder som Nordkorea, utan ensidig statspropagande och ingen frihet för medborgarna att uttrycka sin åsikt eller ta del av andra källor och medier. Så hatet mot väst/USA och sanktioner har ingen eller mycket svag koppling.

Sanktioner mot Ryssland påverkar önskvärt så till vida, att det får välutbildade ryssar och ryssar som har anknytning till något annat västland, att lämna landet. En sådan utveckling, som vi ser, påverkar nog ändå upp mot toppen där Putin och hans närmaste tar beslut.

Även det du skriver i sista stycket instämmer jag inte det minsta i. I Ryssland finns inte mycket till frihet för medborgarna, och det finns inga fria val och inga fria medier. USA har detta: fria val(även om det är lite kasst med endast två möjliga alternativ) men ffa fria medier och väldigt stark yttrandefrihet. USA har också mer av rättsäkerhet än Ryssland. Jag varken hatar eller älskar USA, dom har en del problem, men tvingas jag välja blir det ju lätt USA alla gånger ändå.

Vad mera gäller svält, så kommer säkert olika organisationer och EU gå in och stödja där dom kan se att det sker en klar försämring i vad mänskor har råd att köpa för att inte svälta. Nu senast var det hon ledaren(eller vad det kallas, minns inte hennes namn) som sa något just sådant.

Vi ligger inte i krig med Ryssland och USA och väst gör det inte heller. Så det finns ingen fred att mäkla från väst/Sverige/USAs sida. Det är Ryssland som invaderat en fredlig demokrati som önskar fatta egna beslut över sitt eget lands framtid. Ukraina får avgöra själva när dom anser sig ha ett rimligt förhandlingsläge för fred.
Citera
2022-03-27, 23:48
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Det är inte nödvändigt att "hålla på" ena eller andra sidan i kriget för att man ska få lov att förespråka en snabb förhandlingslösning. Det finns goda argument för en sådan ståndpunkt, som inte är relaterade till geopolitisk klantillhörighet.

Du argumenterar för en förhandlingslösning.

Beskriv hur denna skall se ut. Vad kommer den innebära för Ukraina och vad kommer den innebära för Ryssland?
Citera
2022-03-27, 23:49
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ok, "George W Bush"!
"You're either with us or against us" -Och sen döpte dom om "french fries" till "freedom fries".
Vad sägs om att vi döper om "Kefir" till "Swe-fir"? Blir du glad då?

Det är inte nödvändigt att "hålla på" ena eller andra sidan i kriget för att man ska få lov att förespråka en snabb förhandlingslösning. Det finns goda argument för en sådan ståndpunkt, som inte är relaterade till geopolitisk klantillhörighet.

Du får gärna starta en egen tråd som handlar om vem som håller på vilken stormakt i proxy-kriget. Där kan du spekulera fritt om vem som tycker vad. Men det är inte vad den här tråden handlar om.

"Kapitalstyrka" är ett knepigt mått att mäta med i en värld av fiat. Vi har vant oss vid en uppochnedvänd finansiell värld full av enhörningar och sockervaddsmoln. Men allt bygger på tilliten till att alla andra också har tillit till samma fiat. USA har manövrerat sig in i en situation där dollarns status som ohotad "reserve currency" nu plötsligt är ifrågasatt. Länder börjar nu teckna oljekontrakt i andra valutor. Dammen är på väg att brista.

Den dag då valuta åter måste backas upp med reella tillgångar kommer situationen se helt annorlunda ut. Då står Ryssland betydligt bättre rustade än vad vi gör. Vad ska vi backa upp vår nya E-krona med? Vår värdegrund? Feminism? 1 E-krona = 1 kubikmeter feminism?

Om du lägger ord i min mun så diskvalificerar du dig själv från en seriös diskussion.

Var har jag sagt att Ryssland gör rätt? Jag har (i andra trådar) sagt att Rysslands invasion av Ukraina är begriplig ur ett militärstrategiskt perspektiv. På samma sätt som det var begripligt att USA invaderade tex Irak (om man bortser från svepskälet med "massförstörelsevapen").

Att införa sanktioner mot en stormakt som invaderar ett annat land är inget som sker per automatik, utan det är ett medvetet val som varje land gör. Ytterst är det vi medborgare som har gjort det valet. (I den mån vi kan anse oss vara en fungerande demokrati.) Vi har aldrig infört sanktioner mot USA när de invaderat andra länder. Vi har aldrig heller skickat pansarskott till dessa länder. Jag säger inte att vi borde ha gjort det. (Jag hade motsatt mig det också.) Jag bara konstaterar faktum.

Det är således upp till oss om vi anser att det är lämpligt att delta i sanktionerna mot Ryssland, eller skicka pansarskott till Ukraina. Jag tycker inte att det är lämpligt. Jag kan bara se att det förvärrar en redan dålig situation.

Vi förlorar i handel och geopolitisk stabilitet. Ryssland förlorar (drivs i armarna på Kina). Och vanligt folk i låginkomst-länder på andra kontinenter, som har noll med saken att göra, förlorar kanske mest av alla. Endast krigsprofitörer vinner.

Om ett land beter sig som ett as, är det då inte rätt att säga nej? Hittills har vi inte ingripit mer än att företag valt att inte vilja ha business i Ryssland och det är deras sak. Ett internationellt kapitalistdrivande företag har inga förpliktelser att bedriva busniss i Ryssland. Så Ryssen har ingenting att gnälla över. (det var dessutom dom som valde att attackera så allt annat är bara idiotiskt att beskylla).

Att inget annat land vill ha med Ryssland att göra för att dom är obetydliga och värdelösa är ingenting som Ryssland heller kan gnälla över, det är inte deras rättighet.

Dollarn är absolut hotat, likaså all typ av FIAT. Däarav BitCoin bara växer och växer. Växer för varje dag och börjar nu användas flitigt i både Ukraina och Ryssland.

Jag tror inte så mycket på konsipirationsterorier som "The new world order" osv, men att vanlig fiat är skit och framförallt Dollar, det är ett faktum. Vinnaren är krypto. Men det kan vi ta i en annan tråd.
Citera
2022-03-28, 00:04
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja när resten av Europa ligger i krig med Ryssland så blir det så enkelt för dig att köpa mat. Jag gissar att ingen av dina föräldrar levde under andra världskriget eller hur? Ingen förklarade för dig hur det var att leva på den tiden?

Jag kan berätta hur det var för min pappa. Min farmor stal hans mynt ur hans spargris för att köpa mat. Och min farfar var överläkare. Om du tror att den här krisen bara rör Ukraina och Ryssland är du helt jävla hjärndöd.

Eftersom du frågar: Halva min släkt är från ett land i fd järnridån. De led såklart av WWII och vissa dog, inkl en farförälder. Det är inget som jag anser stärker mina credentials så jag tänker inte gå in på några ytterligare detaljer.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker om jag ska vara ärlig. Krig är helvete -Så långt är jag med dig.

Ska vi stoppa Ryssland från att invadera Moldavien nu också?
Vi prövade sanktioner. Vi prövade skicka pansarskott. Vi prövade att vifta med blå-gula flaggor och skriva "Slava Ukrayna" på Twitter. Det bet inte. Vad nu då?

Du fattar att det är ett tredje världskrig som är nästa steg va? Om vi inte lyckas låta det nuvarande proxy-kriget ligga och småpyra år efter år, i syfte att skapa ett nytt Afghanistan åt Ryssland. Men det är en svår balansgång. Och det kommer kosta oss också. Tro inget annat.

Jag förstår inte riktigt vem som du tror tjänar på en sån utveckling. Gör ens Ukraina det? Om vi pratar om ukrainska folket i stort, och inte ideologerna. Riskerna är gigantiska. Och nyttan är ytterst oklar, vad jag kan se.

Jag ser bara ett geopolitiskt rävspel mellan USA och Ryssland. Jag anser inte att det är klokt av Sverige att vara en aktiv part i det spelet, om så än bara symboliskt. Ju snabbare vi får fred i Europa desto bättre. Ukrainas sak är inte värd ett kärnvapenkrig. Den är inte heller värd global hungersnöd. Det sistnämnda är i det närmaste givet om kriget fortsätter. Det förstnämnda är en reell risk.
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-03-28 kl. 00:13. Anledning: grammatik
Citera
2022-03-28, 00:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ska vi stoppa Ryssland från att invadera Moldavien nu också?

Givetvis. Vi gör allt vi kan tills Ryssland ger upp. Vilket vi kan anta sker ganska snart eftersom Ryssland inte har betalat ut några löner till sin militär på en månad.

Citat:
Vi prövade sanktioner. Vi prövade skicka pansarskott. Vi prövade att vifta med blå-gula flaggor och skriva "Slava Ukrayna" på Twitter. Det bet inte. Vad nu då?

Vaddå bet inte? Ryssland är på väg att kollapsa. Rysslands framtid går att mäta i veckor nu och inte år.

Citat:
Du fattar att det är ett tredje världskrig som är nästa steg va?

Det har det varit hela tiden. Och såna som du tror att bara du flyttar på dig när mobbaren kommer så kommer allt att ordna sig. Men det är inte så.
Citera
2022-03-28, 00:40
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Givetvis. Vi gör allt vi kan tills Ryssland ger upp. Vilket vi kan anta sker ganska snart eftersom Ryssland inte har betalat ut några löner till sin militär på en månad.

Vaddå bet inte? Ryssland är på väg att kollapsa. Rysslands framtid går att mäta i veckor nu och inte år.

Ryssland är på fallrepet, så vi kan lika gärna gå all in?
Ja, det är den bilden som förmedlas i media. Men låter som risky business om du frågar mig.

Jag tror det skiljer sig lite för mycket mellan vår verklighetsuppfattning för att vi ska kunna ha en fortsatt meningsfull diskussion på den där punkten. Vi får se hur det utvecklar sig under månaderna som kommer helt enkelt.

Citat:
Det har det varit hela tiden. Och såna som du tror att bara du flyttar på dig när mobbaren kommer så kommer allt att ordna sig. Men det är inte så.

Lam liknelse, men vi spinner vidare på den då.

Är din avatar ett foto från skoltiden eller? Antar att du som försvarslös halvportion sprang fram till mobbare och stack fram hakan, för att frivilligt bli slagen till mos. Smart!

Istället för att tjafsa med en mobbare om någon annans angelägenheter, så får man väl gå till gymmet och bygga lite muskler själv. Då har man något att sätta emot i den händelse att man själv blir måltavla. Sverige har noll muskler för närvarande. I ett sånt läge gör man klokt i att sköta sig själv. Dvs så som Sverige agerade under WWII.

Geopolitik handlar om att skydda sina nationella intressen.
Att ett land ska spela hjälte är bara något för filmatisering av verkliga händelser i efterhand.
Citera
2022-03-28, 01:49
Medlem
zergrushs avatar
Det är väldigt tydligt att TS försöker driva en agenda med den här tråden, men han har tyvärr(?) inte så mycket att bygga på!

En rad länder, däribland Indien, USA, Argentina, Sydafrika, Brasilien, mfl. mfl., såg till att öka sin veteplantering i höstas eftersom det redan då hade börjat märkas tecken på att militär orolighet från ryskt håll. Detta kommer öka varje enskilt lands årsproduktion av vete med miljontals ton. Man misstänkte helt enkelt (och mycket riktigt korrekt) att svarta havs-exporten från Ryssland och Ukraina skulle slås ut av militära angrepp från Ryssland, men detta blir ju isåfall andras vinning som kan ta över Rysslands export-förluster?

De som möjligtvis får vänta lite längre är länder i MENA-regionen (ryska allierade som Syrien och Azerbajdzjan bla.) då det är främst de som mottar svarta havs-exporten. Så återigen slår Putins fyrdimensionella schackspelande mot Rysslands egna intressen och allierade!

Lång tråd från jordbruksforskare med professorsmeriter (något TS saknar?) som förklarar saken och varför någon oro inte föreligger:
https://twitter.com/SarahTaber_bww/status/1507776806090584065
Citat:
My personal favorite Misleading Wheat Stat is "Ukraine/Russia grow 25% of world wheat exports."
Missing wheat from the war is actually less than 1% of global wheat crop!

Estimated wheat export shortfall from Russian invasion: 7 million tons.
Sounds like a lot! Unless you look at total global production, which last year was 778 MILLION TONS.
The war shortfall is 0.9% of the global wheat crop! Not 25%!

We don't have to suddenly increase world wheat production by 25%. We have to increase it by… 0.9%. And the world's farmers already started planting more wheat 4 months ago, when wheat futures rose due to possibility of Black Sea conflict.
Senast redigerad av zergrush 2022-03-28 kl. 01:57.
Citera
2022-03-28, 03:08
Medlem
Citat:
Nä det är klart att dom inte har.
Är Ryssland en demokrati? Ja formellt sett, men bara på pappret. Därför oklart varför du anser att det är en relevant fråga.

Ukraina ska föreställa en riktig demokrati. Är inte det hela anledningen till att vi i väst vurmar över det landet? Ukrainas ledare verkar, om man utgår ifrån vad Arestovich säger, aktivt valt en väg som med 99.9% säkerhet innebar krig med Ryssland. Han räknade dessutom med att kriget kan utmynna i en konflikt som varar fram till 2030. Var Ukrainas befolkning införstådda med detta? Gav de sitt demokratiska medgivande till denna plan? Det är frågan.
Ukraina är INTE en demokrati. Politiska motståndare har arresterats och oppositionsmedia har stängts av Zelensky, denna stå-upp-komiker till president.

Joe Biden och hans son Hunter har i många år blandat sig i Ukrainas politik. När det ukrainska företaget sonen jobbade för blev indraget i en rättstvist, meddelade Joe Biden stolt att han lyckats få åklagaren avskedad.
Citera
2022-03-28, 06:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Ukraina är INTE en demokrati. Politiska motståndare har arresterats och oppositionsmedia har stängts av Zelensky, denna stå-upp-komiker till president.

Joe Biden och hans son Hunter har i många år blandat sig i Ukrainas politik. När det ukrainska företaget sonen jobbade för blev indraget i en rättstvist, meddelade Joe Biden stolt att han lyckats få åklagaren avskedad.

Ukraina är en oligarki. Det är ett fåtal personer som äger och kontrollerar landets viktigaste institutioner och medier. Ukraina är lika mycket demokrati som Kina. Dvs inte alls. Skillnaden mellan Ukraina och Kina är att Ukraina låtsas att vara en demokrati genom att oligarkerna låter folket ”välja” någon av deras handvalda nickedockor.

Ukraina är ett av världens mest korrupta länder vara befolkning kontinuerligt plundras av oligarker och deras hantlangare. Den smutsiga amerikanska presidenten och hans smutsiga knarkar-familj har stulit miljontals dollar från det ukrainska folket.
Citera
2022-03-28, 08:48
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Det är väldigt tydligt att TS försöker driva en agenda med den här tråden, men han har tyvärr(?) inte så mycket att bygga på!

En rad länder, däribland Indien, USA, Argentina, Sydafrika, Brasilien, mfl. mfl., såg till att öka sin veteplantering i höstas eftersom det redan då hade börjat märkas tecken på att militär orolighet från ryskt håll. Detta kommer öka varje enskilt lands årsproduktion av vete med miljontals ton. Man misstänkte helt enkelt (och mycket riktigt korrekt) att svarta havs-exporten från Ryssland och Ukraina skulle slås ut av militära angrepp från Ryssland, men detta blir ju isåfall andras vinning som kan ta över Rysslands export-förluster?

De som möjligtvis får vänta lite längre är länder i MENA-regionen (ryska allierade som Syrien och Azerbajdzjan bla.) då det är främst de som mottar svarta havs-exporten. Så återigen slår Putins fyrdimensionella schackspelande mot Rysslands egna intressen och allierade!

Lång tråd från jordbruksforskare med professorsmeriter (något TS saknar?) som förklarar saken och varför någon oro inte föreligger:
https://twitter.com/SarahTaber_bww/status/1507776806090584065
För det första, siffrorna är helt galet felaktiga. Vart får hon ens siffran 0.9% ifrån?? En simpel genomgång:

1. Rysslands export av vete var år 2020 37,267,014 ton, Ukrainas export var 18,055,673 ton och globala produktionen var 776 miljoner ton.

2. Ryssland och Ukrainas exporterade 55 miljoner ton av de 776 miljoner ton som odlas globalt är lite över 7% av den globala veteproduktionen, enbart mätt i deras EXPORT.

3. År 2020 så producerade Ryssland 85 miljoner ton och Ukraina 25 miljoner ton, så 776 - 110 = 666 miljoner ton är vad resten av världen producerade.

4. För att kompensera för bortfallet av ryskt och ukrainskt vete så skulle resten av världen behöva producera en extra mängd av vete på 55 miljoner ton, detta innebär i 2020s mått mätt en nödvändig ökning på mer än 8%, inte 0.9%!!

Så hur i helvete har denna sugga ens räknat? Ser också att denna dumma sugga har citerats på nätet av andra NPCs där hon säger något så absurt som “The amount of wheat that is missing due to this conflict is like one thousandth of one per cent of all supply", alltså någon borde slå till denna sugga med en bok på käften. Hennes "meriter" är uppenbart inte värda ett skit! Nivån av fake news är verkligen på en än högre nivå nu, nu citerar man absurt felaktiga siffror som kan verifieras med att kolla på simpel statistik och några enkla tal. Ni NPCs slukar allt så fort det kommer från en woke auktoritet. Dags att byta namn till NPCrush med allt ditt shillande?

Och du pratar om ekonomisk vinning när detta också handlar om pris i högsta grad som många fattiga inte kanske kommer ha råd att betala, så poängen är att många fattiga världen över riskerar att inte ha råd att köpa många livsmedel längre pga detta. Poängen är också att i brist på vete så kommer folk behöva vända sig till alternativa livsmedel, som det också då riskerar att bli brist på! Man pratar redan nu om att bland annat väldigt många länder i Afrika har vart beroende av import av vete från Ryssland och Ukraina, det är inte direkt bullshit. Det är inte så simpelt som att säga "vi behöver bara plantera mer vete lol" när detta då måste ske på bekostnad av andra grödor, så priset på alla andra livsmedel påverkas. För att ta det på en nästa nivå så är det många andra grödor från Ryssland och Ukraina än enbart vete som nu kommer utebli som används både som livsmedel, djurfoder och för att göra bio-drivmedel. Faktiskt så är också Ukraina den 4:e största exportören av majs, vilket är liksom vete en av de allra viktigaste basfödorna på jorden. Återigen priset på ALLA livsmedel och efterfrågan på alternativa livsmedel kommer öka till följd av vad som händer i Ryssland och Ukraina!

Och när det gäller vete speciellt så kommer bristen på konstgödsel bli ett stort problem för framtida skördar för det är en av de grödor som är mest beroende av gödsling för att ge stora skördar av hög kvalité. Samma gäller även för majs som är en av de absolut viktigaste grödorna globalt sett, som även det är speciellt känt för att älska konstgödsel, även ris. Ja sädesslag generellt älskar gödsling och skörden minskar väldigt mycket utan gödsling. Så från och med 2023s mått mätt från de reducerade skördar som kommer vara då så kommer vi prata om ett behov av ökningar på skördar med mycket mer än 8%.

Dessa sanktioner är inte bara sanktioner på Ryssland, det är nästan som hela världen sanktioneras med dem. Speciellt tredje världen som inte har råd med att sanktionera Ryssland! Inte utan anledning som kartan ser ut så här.

Detta är erat morala korståg och i eran humanitära världsbild så får det såklart inte finnas information som säger att sanktionerna mot Ryssland och att kriget i Ukraina förlängs med västligt och svenskt bistånd också kommer leda till att massa fattiga människor kommer svälta ihjäl i tredje världen. Does not compute i eran NPC-programmering. Bättre lita på någon woke, förmodligen crackrökande tant som är helt rubbad i huvudet med Dr titel på Twitter som säger "nej, bristen på livsmedel från Ryssland och Ukraina är inga problem!" som presenterar helt OLOGISKA, absurda och faktalösa siffror som vem som helst kan debunka med hjälp av statistik från Google.
Citera
2022-03-28, 08:52
Medlem
Returpappers avatar
Rysland får inte vinna då tar Mordor över och världen faller ner i mörker. Du och jag blir trälar under Putin hamna i Gulag och fryser eller svälter i hjäl där vi står i norra Sibirien och pumpar upp hans svarta guld.
Citera
2022-03-28, 10:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
4. För att kompensera för bortfallet av ryskt och ukrainskt vete så skulle resten av världen behöva producera en extra mängd av vete på 55 miljoner ton, detta innebär i 2020s mått mätt en nödvändig ökning på mer än 8%, inte 0.9%!!
Jag förstår inte varför du tar upp att det kommer att bli ett produktionsbortfall på 55 miljoner ton vete i Ryssland och Ukraina. Veteproduktionen (och exporten) i Ryssland kommer väl att fortlöpa som vanligt och produktionen i Ukraina kommer väl säkert att påverkas men säkerligen inte försvinna helt. Bönderna i centrala och västra Ukraina kommer väl fortsätta odla sin vete även om det är krig i östra Ukraina. Mig veteligen (pun intended) slutar inte vete växa bara för att det är krig.

Så 7 miljoner ton totalt bortfall pga av kriget kanske inte är så omöjligt. Kan det vara så att "suggan" räknar bättre än vad du gör? Sen faktumet att du kallar en kvinna för sugga talar mycket för hur du är som person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in