Resultat: Global svält hotar. Bör vi mäkla fred? Även om det innebär att Ryssland vinner?
Ja det räcker nu. Zelinsky bör kasta in handduken.
45,11%
332 röster
Nej. En blygsam mängd ihjälsvultna barn är ett godtagbart pris för Ukrainas frihet.
10,05%
74 röster
Nej. Men om mer än 500k barn svälter ihjäl så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.
4,76%
35 röster
Nej. Världen är överbefolkad. Win-win. Jag ser inget problem här.
40,08%
295 röster
2022-03-27, 20:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Att Ryssland invaderade Ukraina tror jag ingen har missat.

Frågan är då:
-Är det klokt att eskalera konflikten? Tex med sanktioner, vapen, NATO-krigsskrammel? Pga principsak.
-Eller bör man söka en förhandlingslösning som alla kan leva med? Bör man vara pragmatisk?

Jag tycker man bör vara pragmatisk i detta fallet, eftersom så mycket står på spel.
Du tycker man ska ge aktivt stöd till Ukraina och därmed elda på konflikten. Men du förklarar aldrig varför du tycker det. Vet du inte själv?

Svaret är enkelt: vi ska ge Ukraina 100% stöd för allt annat är eftergifter till Putin som möjliggör fortsatt krig mot inte bara Ukraina utan resten av världen. Det är den enkla lärdomen av andra världskriget som du inte verkar begripa. Det finns bara två sidor i den här konflikten, antingen stödjer du Ukraina eller så stödjer du Ryssland. Det finns ingen tredje part. Om du är "neutral" i konflikten så innebär det automatiskt att du stödjer Ryssland. Om du inte har ett tresiffrigt IQ är det inte helt självklart att du förstår det men du bör göra det annars, åtminstone om du spenderat mer än ett par timmar att studera andra världskriget.
Citera
2022-03-27, 20:35
Medlem
fittslems avatar
Citat:

Frågan är då:
-Är det klokt att eskalera konflikten? Tex med sanktioner, vapen, NATO-krigsskrammel? Pga principsak.
-Eller bör man söka en förhandlingslösning som alla kan leva med? Bör man vara pragmatisk?

Jag tycker man bör vara pragmatisk i detta fallet, eftersom så mycket står på spel.
Du tycker man ska ge aktivt stöd till Ukraina och därmed elda på konflikten. Men du förklarar aldrig varför du tycker det. Vet du inte själv?

Vad är muppigast?
-Enkäten?
-Eller det faktum att folk faktiskt svarade som dom gjorde?

Var ärlig.
(Jag menar, alternativ 4. Kom igen. Psykfall.)

Är troll galna i sockerbitar? Trodde det var flugor?
Oavsett vad du själv är, så verkar det ha funkat utmärkt på dig. Du kan inte slita dig från tråden.

Här har vi nån som äntligen vågar närma sig vad det egentligen handlar om.

Fast när du säger att "vi" ska sno deras naturtillgångar så måste jag utgå ifrån att du skojar. Finns inget vi här.

Om nu Ryssland glider ur Putin-juntans grepp så kommer "vi" få lika stor andel av rikedomarna som en livegen torpare skulle få del av sin feodalherres krigsbyte. Dvs noll och intet plus eventuellt smäll på käften om man gnäller om saken. Men sanktionerna får "vi" vackert betala.

Det finns en lång lista länder som världen skulle kunna klara sig utan. Ryssland ligger inte på den listan. Däremot Sverige.

"Vi" är såklart lite tillkryddat, låt oss säga att Ryssland faller sönder imorgon. Det kommer då vara ett klågfingrigt race mellan framförallt Kina och Nato-länderna (eller "globalisterna" som den som är mer konspiratoriskt lagd hade sagt) om vem som kan ta del av mest. Givetvist under radarn och "vi ska bara hjälpa till att bygga upp landet igen".

Ryssland är en viktig export när det kommer till råvaror. Men att tro att världen kommer gå under av att dom inte längre finns med är en grov överdrift.

Ryssland är trots allt ett U-land och ingen jättestor spelare, deras kapitalstyrka är lägre än många länder i EU. Låt oss säga att Ryssland hade varit USA istället , där pratar vi problem. Och i det fallet så hade inte sanktioner ens blivit av. För det skulle vara för förödande oss.
Citera
2022-03-27, 20:45
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo det bevisar att det inte är Europa som ligger bakom exportförbudet av gödsel bortom all rimlig tvivel om du inte är en total idiot.
Någon verkar ligga bakom exportförbudet.
Dagens Nyheter 2022-03-22
https://www.dn.se/varlden/latinamerikanska-lander-vill-ta-bort-ryskt-godsel-fran-sanktionslistan/

Citat:
Latinamerikanska länder vill ta bort ryskt gödsel från sanktionslistan.

Tidigare exporterade Ryssland sitt gödselmedel via Belarus till den litauiska hamnstaden Klaipeda där det sedan lastades på fartyg. Efter att de ekonomiska sanktionerna trätt i kraft får ingen längre köpa ryskt gödningsmedel. För att kunna ersätta bristen försöker nu Brasilien att köpa gödsel från Iran, men behovet är större än utbudet.
Citera
2022-03-27, 20:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Någon verkar ligga bakom exportförbudet.
Dagens Nyheter 2022-03-22
https://www.dn.se/varlden/latinamerikanska-lander-vill-ta-bort-ryskt-godsel-fran-sanktionslistan/

Återigen är det irrelevant eftersom det är Ryssland som förbjudit exporten.
Citera
2022-03-27, 20:53
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:

Frågan är då:

Vad är muppigast?
-Enkäten?
-Eller det faktum att folk faktiskt svarade som dom gjorde?

Var ärlig.
(Jag menar, alternativ 4. Kom igen. Psykfall.)

Är troll galna i sockerbitar? Trodde det var flugor?
Oavsett vad du själv är, så verkar det ha funkat utmärkt på dig. Du kan inte slita dig från tråden.

Här har vi nån som äntligen vågar närma sig vad det egentligen handlar om.

Fast när du säger att "vi" ska sno deras naturtillgångar så måste jag utgå ifrån att du skojar. Finns inget vi här.

Om nu Ryssland glider ur Putin-juntans grepp så kommer "vi" få lika stor andel av rikedomarna som en livegen torpare skulle få del av sin feodalherres krigsbyte. Dvs noll och intet plus eventuellt smäll på käften om man gnäller om saken. Men sanktionerna får "vi" vackert betala.

Det finns en lång lista länder som världen skulle kunna klara sig utan. Ryssland ligger inte på den listan. Däremot Sverige.

Enkäten är gjord av en mupp för muppar. Mupprelevant.

"Klokt att eskalera konflikten"? Skämtar du? En suverän stat förvarar sig mot en krigande part och andra suveräna stater får stödja. Du vill inte detta eftersom du av någon suspekt anledning tycker att Ryssland gör rätt…

Tack för en underhållande trolltråd i vart fall. Som sagt, aldrig sett en så stor koncentration av troll i någon liknande tråd. Gissningsvis också för att det är en puckotråd.
Citera
2022-03-27, 20:58
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Återigen är det irrelevant eftersom det är Ryssland som förbjudit exporten.

Ok, jag ger mig orkar inte mer. Men personligen tror jag fortfarande inte att Ryssland förbjudit exporten.
Citera
2022-03-27, 21:11
Medlem
Imirons avatar
Västvärlden är självförsörjande när det kommer till spannmål. Om det blir problem i några arabstater för att Ryssland bestämt sig för att invadera Ukraina föreslår jag att arabstaterna tar upp detta med Ryssland.
Citera
2022-03-27, 21:29
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
"Vi" är såklart lite tillkryddat, låt oss säga att Ryssland faller sönder imorgon. Det kommer då vara ett klågfingrigt race mellan framförallt Kina och Nato-länderna (eller "globalisterna" som den som är mer konspiratoriskt lagd hade sagt) om vem som kan ta del av mest. Givetvist under radarn och "vi ska bara hjälpa till att bygga upp landet igen".

Ryssland är en viktig export när det kommer till råvaror. Men att tro att världen kommer gå under av att dom inte längre finns med är en grov överdrift.

Ryssland är trots allt ett U-land och ingen jättestor spelare, deras kapitalstyrka är lägre än många länder i EU. Låt oss säga att Ryssland hade varit USA istället , där pratar vi problem. Och i det fallet så hade inte sanktioner ens blivit av. För det skulle vara för förödande oss.
Den islamska världen bör inte underskattas. Om man där kom fram till att det är bättre att sluta kriga inbördes och i stället skaffa nytt livsutrymme i Europa för de hundratals miljoner invånare som man inte kan skaffa mat till i egna länder så är det bara att marschera norrut genom Ryssland och sedan västerut in i EU. USA har ju försett många islamska länder med massor med vapen.
Citera
2022-03-27, 23:01
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Svaret är enkelt: vi ska ge Ukraina 100% stöd för allt annat är eftergifter till Putin som möjliggör fortsatt krig mot inte bara Ukraina utan resten av världen. Det är den enkla lärdomen av andra världskriget som du inte verkar begripa. Det finns bara två sidor i den här konflikten, antingen stödjer du Ukraina eller så stödjer du Ryssland. Det finns ingen tredje part. Om du är "neutral" i konflikten så innebär det automatiskt att du stödjer Ryssland. Om du inte har ett tresiffrigt IQ är det inte helt självklart att du förstår det men du bör göra det annars, åtminstone om du spenderat mer än ett par timmar att studera andra världskriget.

Ok, "George W Bush"!
"You're either with us or against us" -Och sen döpte dom om "french fries" till "freedom fries".
Vad sägs om att vi döper om "Kefir" till "Swe-fir"? Blir du glad då?

Det är inte nödvändigt att "hålla på" ena eller andra sidan i kriget för att man ska få lov att förespråka en snabb förhandlingslösning. Det finns goda argument för en sådan ståndpunkt, som inte är relaterade till geopolitisk klantillhörighet.

Du får gärna starta en egen tråd som handlar om vem som håller på vilken stormakt i proxy-kriget. Där kan du spekulera fritt om vem som tycker vad. Men det är inte vad den här tråden handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av fittslem

"Kapitalstyrka" är ett knepigt mått att mäta med i en värld av fiat. Vi har vant oss vid en uppochnedvänd finansiell värld full av enhörningar och sockervaddsmoln. Men allt bygger på tilliten till att alla andra också har tillit till samma fiat. USA har manövrerat sig in i en situation där dollarns status som ohotad "reserve currency" nu plötsligt är ifrågasatt. Länder börjar nu teckna oljekontrakt i andra valutor. Dammen är på väg att brista.

Den dag då valuta åter måste backas upp med reella tillgångar kommer situationen se helt annorlunda ut. Då står Ryssland betydligt bättre rustade än vad vi gör. Vad ska vi backa upp vår nya E-krona med? Vår värdegrund? Feminism? 1 E-krona = 1 kubikmeter feminism?

Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Enkäten är gjord av en mupp för muppar. Mupprelevant.

"Klokt att eskalera konflikten"? Skämtar du? En suverän stat förvarar sig mot en krigande part och andra suveräna stater får stödja. Du vill inte detta eftersom du av någon suspekt anledning tycker att Ryssland gör rätt…

Tack för en underhållande trolltråd i vart fall. Som sagt, aldrig sett en så stor koncentration av troll i någon liknande tråd. Gissningsvis också för att det är en puckotråd.

Om du lägger ord i min mun så diskvalificerar du dig själv från en seriös diskussion.

Var har jag sagt att Ryssland gör rätt? Jag har (i andra trådar) sagt att Rysslands invasion av Ukraina är begriplig ur ett militärstrategiskt perspektiv. På samma sätt som det var begripligt att USA invaderade tex Irak (om man bortser från svepskälet med "massförstörelsevapen").

Att införa sanktioner mot en stormakt som invaderar ett annat land är inget som sker per automatik, utan det är ett medvetet val som varje land gör. Ytterst är det vi medborgare som har gjort det valet. (I den mån vi kan anse oss vara en fungerande demokrati.) Vi har aldrig infört sanktioner mot USA när de invaderat andra länder. Vi har aldrig heller skickat pansarskott till dessa länder. Jag säger inte att vi borde ha gjort det. (Jag hade motsatt mig det också.) Jag bara konstaterar faktum.

Det är således upp till oss om vi anser att det är lämpligt att delta i sanktionerna mot Ryssland, eller skicka pansarskott till Ukraina. Jag tycker inte att det är lämpligt. Jag kan bara se att det förvärrar en redan dålig situation.

Vi förlorar i handel och geopolitisk stabilitet. Ryssland förlorar (drivs i armarna på Kina). Och vanligt folk i låginkomst-länder på andra kontinenter, som har noll med saken att göra, förlorar kanske mest av alla. Endast krigsprofitörer vinner.
Citera
2022-03-27, 23:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är inte nödvändigt att "hålla på" ena eller andra sidan i kriget för att man ska få lov att förespråka en snabb förhandlingslösning. Det finns goda argument för en sådan ståndpunkt, som inte är relaterade till geopolitisk klantillhörighet.

Jag antar att du missat att Rysslands regering redan deklarerat att de ska avmilitarisera och denazifiera Moldavien? Jag antar att du har en jättebra diplomatisk lösning på gång som kan lösa alltsammans.
Citera
2022-03-27, 23:29
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Jag antar att du missat att Rysslands regering redan deklarerat att de ska avmilitarisera och denazifiera Moldavien? Jag antar att du har en jättebra diplomatisk lösning på gång som kan lösa alltsammans.

Nej, men du får gärna länka.
Om du frågar mig om jag tycker att vi ska skicka pansarskott till Moldavien, så svarar jag nej. Ingen bra idé!
Är Sverige en stormakt? Har Sverige några geopolitiska intressen i Moldavien? Inte? Då är det "none of our business" så vitt mig anbelangar.

Om vi ska ägna oss åt något vettigt istället så skulle vi ju kunna satsa på att börja bygga upp vårt eget försvar, civilförsvar och beredskapslager. Och att förbättra villkoren för landets bönder. I allmänhet sånt som säkrar vår självständighet och minskar vårt beroende av omvärlden, särskilt när det gäller matförsörjning.

Finns ingen poäng i att ägna sig åt verkningslös symbolåtgärder som bara bränner våra diplomatiska broar för framtiden. Den här "näsan-i-blöt" politiken som Sverige ägnar sig åt mot omvärlden är bara kontraproduktiv och genant.
Citera
2022-03-27, 23:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, men du får gärna länka.

https://tv8.md/2022/26/03/un-deputat-al-dumei-de-la-moscova-propune-demilitarizarea-si-denazificarea-moldovei-si-altor-state/196351

Citat:
Om vi ska ägna oss åt något vettigt istället så skulle vi ju kunna satsa på att börja bygga upp vårt eget försvar, civilförsvar och beredskapslager. Och att förbättra villkoren för landets bönder. I allmänhet sånt som säkrar vår självständighet och minskar vårt beroende av omvärlden, särskilt när det gäller matförsörjning.

Finns ingen poäng i att ägna sig åt verkningslös symbolåtgärder som bara bränner våra diplomatiska broar för framtiden. Den här "näsan-i-blöt" politiken som Sverige ägnar sig åt mot omvärlden är bara kontraproduktiv och genant.

Ja när resten av Europa ligger i krig med Ryssland så blir det så enkelt för dig att köpa mat. Jag gissar att ingen av dina föräldrar levde under andra världskriget eller hur? Ingen förklarade för dig hur det var att leva på den tiden?

Jag kan berätta hur det var för min pappa. Min farmor stal hans mynt ur hans spargris för att köpa mat. Och min farfar var överläkare. Om du tror att den här krisen bara rör Ukraina och Ryssland är du helt jävla hjärndöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in