2022-03-27, 22:03
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Sett till vad man ska orka utanför gymmet är du relativt svagare i dessa lyft.
I ditt ställe skulle jag byta ut lyften helt under några månader till förmån för ett par andra varianter.
T..ex. gör du inte ordinära knäböj utan zerchers alternativt frontböj. Ger bra effekt för bålstyrkan och tvingar kroppen till strikt utförande
I stället för ordinära marklyft gör du explosiva hi puls mef ryckfattning. Inte för många reps
Tack för tipsen. Ska testa Zercher squat. Testade frontböj en gång och tyckte att det gjorde ont som fan med stången där. Hade linne på mig då.
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
Du bör absolut träna bål i allmänhet och magen i synnerhet, stabiliteten i alla flerledslyft kommer från en stark valsalva-manöver (det som bältet hjälper till med, att skapa internt tryck i bålen) och den är direkt nödvändig om du har för avsikt att lyfta tunga vikter.

Därtill tycks du vara relativt svag i gluteus/hamstrings i förhållande till quadriceps, då det är de "bakre" musklerna som till stor del bidrar till styrka i marklyft. Med det sagt borde du ha en hel del mer att komma med om du kan böja 130 då ju gluteus är en starkt bidragande muskel där, så det kan lika gärna vara fråga om bristfällig form. Många försöker "dra upp" vikten med gluteus och ryggen, istället för att korrekt "pressa" med benen samtidigt som höften skjuts fram. Marklyft är i hög utsträckning en benövning precis som böj, och bör behandlas sålunda.

Vad gäller svanken på bänkpressen så kommer den naturligt av att du skapar stabilitet från benen/gluteus samtidigt som du drar bak skuldrorna för att skapa en bas att pressa ifrån. Att inte ha en brygga/svank i bänk är inkorrekt form (och rent ut sagt farligt), därtill begränsar du möjligheterna att aktivera pectoralis/bröstmusklerna i övningen och använder istället de klart svagare främre deltoiderna+triceps för att pressa upp vikten. Jobba på formen så kommer du upptäcka fördelarna med en stabil brygga, vilket i sin tur kommer göra dig markant starkare.
Tack för svaret, väldigt informativt!

Nu när du säger det så känner jag att jag definitivt är en person som "drar upp" vikten med gluteus och ryggen. Har ändå kollat på en del klipp men ingen har nämnt det du skrev. Ska försöka aktivera/använda benen mer när jag kör marklyft imorgon!

Tycker att jag har OK form i bänkpress, typ något sånt här:
https://i2.wp.com/www.styrkelabbet.s...52%2C788&ssl=1

Men jag skulle nog kunna bli bättre på att dra bak benen mer för att skapa en mer stabil brygga.

Det jag menade med mycket svank är typ folk som kör så här:
https://i.ytimg.com/vi/C7PY_dwp8gE/maxresdefault.jpg
Citera
2022-03-27, 22:58
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Tack för tipsen. Ska testa Zercher squat. Testade frontböj en gång och tyckte att det gjorde ont som fan med stången där. Hade linne på mig då.

Tack för svaret, väldigt informativt!

Nu när du säger det så känner jag att jag definitivt är en person som "drar upp" vikten med gluteus och ryggen. Har ändå kollat på en del klipp men ingen har nämnt det du skrev. Ska försöka aktivera/använda benen mer när jag kör marklyft imorgon!

Tycker att jag har OK form i bänkpress, typ något sånt här:
https://i2.wp.com/www.styrkelabbet.s...52%2C788&ssl=1

Men jag skulle nog kunna bli bättre på att dra bak benen mer för att skapa en mer stabil brygga.

Det jag menade med mycket svank är typ folk som kör så här:
https://i.ytimg.com/vi/C7PY_dwp8gE/maxresdefault.jpg
En "cue" som många brukar ta upp för att aktivera benen är att "pressa ner golvet" istället för att "lyfta upp skivstången". Med det sagt är det essentiellt att din startposition är korrekt dvs att dina höfter inte är alltför höga i inledningen av lyftet och att skivstången inte är för långt framför dig.

Jag tycker inte att det är en jätteskillnad på de två bilderna, men jag förstår vad du vill ha sagt. Det viktiga är att du etablerar en stabil position som genererar en spänning i hela kroppen (från fotsulorna till gluteus till trapsen/nacken) och att du lyckas dra bak/ner skuldrorna så att axlarna fixeras och låter pectoralis driva armbågarna framåt (istället för att axeln pressas fram, du kan känna själv med handen hur musklerna spänns utifrån de olika rörelserna). Lyckas du med det kommer en viss brygga komma automatiskt, sedan är det en smaksak hur extrem man låter den bli. Viktigt att tänka på är avslutningsvis att skivstången ska träffa din kropp någonstans kring de övre magmusklerna, inte högre upp på bröstmusklerna - annars får du inte korrekt pressvinkel och kraftöverföring, och riskerar att fastna när du sedan ska pressa upp igen.
Citera
2022-03-28, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Jag har tränat till och från i kanske 10 år. Nu är jag inne i en lite längre period, kanske 1 år ungefär minus sommaren.

Jag har problem med att jag är oproportionerligt svag i marklyft och i knäböj jämfört med min bänkpress. Självklart kör jag bänkpress mer eftersom jag gillar övningen men marklyft har jag ändå kört relativt mycket tycker jag. Har börjat försöka köra knäböj igen, men jag tycker att den är så himla tråkig.

I alla fall så tar jag just nu:
2x130 kg marklyft. Har tagit 1x140 kg tidigare någon gång.
1x130 kg knäböj (med bälte). Otroligt dålig form på 130 kg, det var mest för att ta ett PB.
1x110 kg bänkpress. Ingen överdriven svank eller sånt. Jag fattar inte hur vissa kan svanka så mycket..
1x60 kg militärpress. Jag skulle nog kunna öka mer framöver men känner mig inte så motiverad inför övningen.

Jag tycker att jag har ganska jämn fördelning över kroppen annars, fast med grova och starka lår. Är även väldigt stark i triceps fast jag aldrig kör isolerade övningar för det, tycks vara något genetiskt. Har nog lite kortare armar än snittet. Så både korta armar och starka triceps hjälper nog mycket i min bänkpress. Jag är runt 180 cm och väger 80-85 kg.

Jag tycker att om jag tar så pass i bänkpressen så borde jag i alla fall kunna ta 160-170 kg i marklyft? Jag vet inte riktigt vad det är men jag orkar bara inte. Tycker inte att jag har dålig form, men nog inga perfekta lyft heller.

I knäböjen så gör bältet jättestor skillnad för mig, säkert 15 kg. Jag gissar på att det som bältet stärker i knäböjen även är min akilleshäl i marklyftet. D.v.s. svag bål?

Tror ni jag bör satsa järnet på att träna bålen mer eller kan det vara någon specifik muskel som är svag som man skulle kunna fokusera på? Hur vet man det egentligen?

Kan tilläggas att jag sitter ner i princip hela dagarna bortsett från när jag gymmar

Tror du är inne på rätt spår att leta efter din svaghet. Vad tar du i övningarna 5x5 med perfekt teknik? Ett sätt för att bygga upp kroppen och få med bålen, men alla de viktiga mindre musklerna som är avgörande för symmetrin och öka styrkan är att köra ett program där man börjar med låga vikter i alla övningarna och höjer vikten de pass om man klarar 5x5 med perfekt teknik.
Citera
2022-03-30, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Hej hoppas någon vänlig själ kan svara på dessa frågor. Jag har länge velat ta mig ur en jobbig depression. Har ett stadigt arbete men turbulent sidan av p.g.a spelberoende..

Undrar över vissa saker gällande träning då jag vill komma igång effektivt. Skulle inte kalla mig nybörjare även om vissa frågor låter så.
Vikt 76 kg. Längd 177 cm.

1. Träningsscheman som man kan gå på i ca 2 månader som ger resultat? Är det möjligt att få ganska ok form med strikt träning och kost på sån kort tid. Vill tillägga att jag har hållit igång tidigare med träning.

2. Mitt mål är att gå ned i fett och samtidigt gå upp muskler. Jag vill alltså inte gå ner till 70-liksom. Fasta muskler ganska är något jag vill sträva efter. Vara välformad och ha en clean mage. För mig är de viktigt att känna mig flexibel. Att kunna röra på sin kropp och löpa fritt. Samtidigt vill man även vara lite biffig.

3. Jag har ett ”problem”. Det är att äta lagom och äta rätt. Har varit otroligt odisciplinerad. Vet inte om det kan bero stress livet av spelberoendet. Ork har så inte funnits att laga. Men jag kan definitivt laga mat.
Frågan är vad är NYTTIG mat? Vad ska man äta om man är seriös med sin träning och har mål?
Vilken ängel kan ge dela med sig av ett kost schema eller en mall. Bra mat och sådant som ska undvikas. Hade varit supert!

4. Hur viktigt är löpning i mitt sammanhang för att nå mitt mål.

Dela gärna med er av tips om ni har möjlighet.
Denna deppen måste besegras

1. Har du tränat tidigare och vet vad du gör så går det väldigt fort, muscle memory är ett väldigt verkligt fenomen så ja du kan bygga en hel del på två månader.

2. Cardio i form av stairmaster eller i en lagom takt på ett löpband, inget springande, jag har inte superkoll på cardio då jag aldrig behövt använda mig utav det men jag tror att gå = brännande av fett och ingen förlust av muskler, springa = potentiell förlust av muskler, någon får rätta mig om jag har fel här.

3. Bra mat är ris, potatis, kyckling, fisk, havregryn osv, lätt att googla sig fram vad för mat som är "träningsmat".
Mitt matschema består av:
Frukost: shake innehållandes havregryn, proteinpulver, halv banan, jordnötssmör och vatten för att kunna få ner det enkelt
Mellanmål: 3-4 mackor alternativt ännu en shake
Måltid 1 : kyckling och ris
Måltid 2: kyckling och ris
Mellanmål: två mackor + banan (denna måltid kör jag bara på då jag försöker ta mig över 90kg)
Kvällsmat: shake nr 3.

Bör tillägga att jag är 190cm och som sagt försöker ta mig upp mot 100kg sakta men säkert, därav mängden shakes då det både är billigt och innehåller bra kalorikällor, helt omöjligt för mig att sitta och trycka i mig så mycket mat som jag behöver så shake har varit en livräddare.
Senast redigerad av starzkis 2022-03-30 kl. 01:11.
Citera
2022-03-30, 05:30
Medlem
Krappfiskarns avatar
Saken med träning är att du går in med vissa mål, men med tiden kommer du ändra dina mål för du blir övertygad om att du kan bli så mycket mer. Detta gör att du aldrig når dina mål, men du kommer fortsätta sträva efter att bli den bästa versionen av dig själv.

Det är därför träning är det bästa medlet mot depression. Folk som säger att man ska nöja sig med hur man är, är de som accepterar att de aldrig kommer bli något mer.
Citera
2022-03-30, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Du har nog fel inställning till massor med saker i livet vad det verkar. Du vill blir rik snabbt utan att anstränga dig därav spelmissbruk och nu vill du bli fitt på två månader.
Om jag var du skulle jag fundera på hur du ska komma ifrån den där genvägsmentaliteten och börja jobba på att bli en bättre människa.

Ja kanske är det vägen ur din depression också.

+1
Tror också på att han måste utvecklas som människa och hitta sin personlighet och då kan han få lugn och kunna koncentrera sig på att göra det som han tycker är roligt utan att jämföra sig med andra. Att vara ytlig och bara följa strömmen gör bara döda fiskar. Så gammalt ordspråk, men så bra.
Citera
2022-03-30, 22:23
Medlem
Knäproblem

Tja! Skulle behöva lite hjälp om det finns någon som haft liknande problem och kan ge mig tips.

Ungefär 1 år sedan vaknade jag upp dagen efter en fotbollsmatch och fick ont i baksidan av knät. Läkaren sa först att det var inflammation vilket det inte alls var och efter 1 månad sa de att det var patellan som var skadad. Jag rehabade patellan men det verkade inte vara lösning på problemet. Jag gjorde en MR där inget visades, gjorde även titthåls operation men läkaren sa att knät ser helt friskt ut. Jag har rehabat i över 4-5 månader och gått till 2 olika läkare samt 2 olika sjukgymnaster/naprapater nu utan någon skillnad alls. Baksidan av knät gör ont när jag anstränger det som exempelvis promenerar för mycket eller springer en kort sträcka.
Citera
2022-03-30, 22:45
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beliisimo
Tja! Skulle behöva lite hjälp om det finns någon som haft liknande problem och kan ge mig tips.

Ungefär 1 år sedan vaknade jag upp dagen efter en fotbollsmatch och fick ont i baksidan av knät. Läkaren sa först att det var inflammation vilket det inte alls var och efter 1 månad sa de att det var patellan som var skadad. Jag rehabade patellan men det verkade inte vara lösning på problemet. Jag gjorde en MR där inget visades, gjorde även titthåls operation men läkaren sa att knät ser helt friskt ut. Jag har rehabat i över 4-5 månader och gått till 2 olika läkare samt 2 olika sjukgymnaster/naprapater nu utan någon skillnad alls. Baksidan av knät gör ont när jag anstränger det som exempelvis promenerar för mycket eller springer en kort sträcka.

Låter som en inflammation.
Titthålsoperationen skulle du ha stått över, den försämrade bara knäet. Men det är ju försent nu.
Har du provat att vila knäet en vecka eller två?
Voltaren Gel och Tigerbalsam kan ju göra nytta också.
Citera
2022-03-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beliisimo

Kan ju vara muskler som behöver stärkas upp och rörlighet.

Kolla in knees over toes profilen på youtube, han har blivit väldigt populär bland folk som haft problem med knän mm.
Citera
2022-03-31, 13:20
Medlem
Lättare att bajsa om jag tränar?

Jag har kört på med calisthenics ett halvår nu och fått avsevärt bättre bålstyrka än tidigare, men när jag i skrivande stund sitter på toa så får jag kämpa för att få ut korven. Borde inte detta bli lättare ju starkare jag blir bålen? Eller behöver man träna ringmuskeln för det? Tips på sådan träning behöver jag inte, även om jag är säker på att ni har en bred palett av övningar.
Citera
2022-03-31, 13:30
Medlem
Ät mer fiber.
Citera
2022-03-31, 13:48
Medlem
Jag behöver inte ha hjälp att skita, utan vill veta om ökad bålstyrka även leder till att man får lättare att bajsa, kraftigare pruttar, etc. Man är ju trots allt starkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in