Jag har tränat till och från i kanske 10 år. Nu är jag inne i en lite längre period, kanske 1 år ungefär minus sommaren.
Jag har problem med att jag är oproportionerligt svag i marklyft och i knäböj jämfört med min bänkpress. Självklart kör jag bänkpress mer eftersom jag gillar övningen men marklyft har jag ändå kört relativt mycket tycker jag. Har börjat försöka köra knäböj igen, men jag tycker att den är så himla tråkig.
I alla fall så tar jag just nu:
2x130 kg marklyft. Har tagit 1x140 kg tidigare någon gång.
1x130 kg knäböj (med bälte). Otroligt dålig form på 130 kg, det var mest för att ta ett PB.
1x110 kg bänkpress. Ingen överdriven svank eller sånt. Jag fattar inte hur vissa kan svanka så mycket..
1x60 kg militärpress. Jag skulle nog kunna öka mer framöver men känner mig inte så motiverad inför övningen.
Jag tycker att jag har ganska jämn fördelning över kroppen annars, fast med grova och starka lår. Är även väldigt stark i triceps fast jag aldrig kör isolerade övningar för det, tycks vara något genetiskt. Har nog lite kortare armar än snittet. Så både korta armar och starka triceps hjälper nog mycket i min bänkpress. Jag är runt 180 cm och väger 80-85 kg.
Jag tycker att om jag tar så pass i bänkpressen så borde jag i alla fall kunna ta 160-170 kg i marklyft? Jag vet inte riktigt vad det är men jag orkar bara inte. Tycker inte att jag har dålig form, men nog inga perfekta lyft heller.
I knäböjen så gör bältet jättestor skillnad för mig, säkert 15 kg. Jag gissar på att det som bältet stärker i knäböjen även är min akilleshäl i marklyftet. D.v.s. svag bål?
Tror ni jag bör satsa järnet på att träna bålen mer eller kan det vara någon specifik muskel som är svag som man skulle kunna fokusera på? Hur vet man det egentligen?
Kan tilläggas att jag sitter ner i princip hela dagarna bortsett från när jag gymmar