2022-03-27, 05:38
Medlem
Hej! Det är nämligen så här att jag bor hos min flickvän samtidigt som jag hyr en egen lägenhet. Flickvännen vill att jag ska betala hyra hos henne bara för jag bor hos henne. Jag menar på att jag inte tänker betala i och med att jag redan betalar för min egna lägenhet.

Vad är er åsikter om detta? Vem tycker ni har rätt respektive fel? Tycker ni det är.rätt att jag ska behöva betala 3/4 och hon 1/4 om jag skulle betala halva hennes hyra samtidigt som hela min egna.
Jag menar, jag kan väl bara flytta ut till min egna lägenhet om jag ska behöva betala till henne. Vad tycker ni?
Citera
2022-03-27, 05:47
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcracky1111
Hej! Det är nämligen så här att jag bor hos min flickvän samtidigt som jag hyr en egen lägenhet. Flickvännen vill att jag ska betala hyra hos henne bara för jag bor hos henne. Jag menar på att jag inte tänker betala i och med att jag redan betalar för min egna lägenhet.

Vad är er åsikter om detta? Vem tycker ni har rätt respektive fel? Tycker ni det är.rätt att jag ska behöva betala 3/4 och hon 1/4 om jag skulle betala halva hennes hyra samtidigt som hela min egna.
Jag menar, jag kan väl bara flytta ut till min egna lägenhet om jag ska behöva betala till henne. Vad tycker ni?

Hon vill bli av med dig pucko. För hon bor väl i din lägenhet lika mycket som du bor i hennes? Om inte, varför inte, tror du?
Citera
2022-03-27, 05:47
Medlem
sebastian66s avatar
Om du bor hos henne hela tiden ska du dela hyran svårare kan det väl inte vara. Bor du bara där ibland är ju situationen annorlunda.
Annars om du inte är bekväm så flytta hem och bli singel eller hitta en annan kvinna.
Varför bor du hemma hos henne när du har en egen lya? Hyr du kanske ut den för att tjäna extra och vill glida på bananskalet.
Citera
2022-03-27, 05:52
Medlem
Hyr ut din egen lägenhet medan du testar att bo hos din flickvän.

Betala halva hyran.

Win-win
Citera
2022-03-27, 06:02
Enorm varningsflagg. Antingen försöker hon avsluta relationen genom att på något klumpigt vis starta någon form av bråk eller, och jag anser att detta är det värre alternativet, är hon en människa av den sort man pratar om här.
(FB) Dina snålaste medmänniskor!

Det senare alternativet är så oerhört osexigt att det allena hade fått mig att dra öronen åt mig.

Har hon tidigare visat sinnessjuk snålhet i situationer? Krävt bensinpengar när ni samåkt till samma ställe? Räknat ut på öret vad ni ska betala om ni delat på något? Finns det några indikationer på att hon har ett osunt förhållande till pengar? Det kan vara läge att fundera på det innan du gör henne med barn eller binder dig juridiskt med henne.
Citera
2022-03-27, 06:19
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Hon vill bli av med dig pucko. För hon bor väl i din lägenhet lika mycket som du bor i hennes? Om inte, varför inte, tror du?

Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Enorm varningsflagg. Antingen försöker hon avsluta relationen genom att på något klumpigt vis starta någon form av bråk eller, och jag anser att detta är det värre alternativet, är hon en människa av den sort man pratar om här.

Det senare alternativet är så oerhört osexigt att det allena hade fått mig att dra öronen åt mig.

Har hon tidigare visat sinnessjuk snålhet i situationer? Krävt bensinpengar när ni samåkt till samma ställe? Räknat ut på öret vad ni ska betala om ni delat på något? Finns det några indikationer på att hon har ett osunt förhållande till pengar? Det kan vara läge att fundera på det innan du gör henne med barn eller binder dig juridiskt med henne.

Ja, detta låter inte bra. Fundera och se över er totala relation, inte bara boendet. Har du fått några andra signaler?

Som ovan, bor hon hos dig emellanåt eller har du ”flyttat in” hos henne?
Citera
2022-03-27, 06:23
Medlem
Briasccas avatar
I sak kan man förstås överenskomma vad som helst i en relation. Dels det som hon föreslår, dels förstås då också det som är ditt förhandlingsbud i er fråga.

Utgångpunkten torde vara att så länge ni inte flyttat ihop med avsikt att bo på ett enda ställe som sambos, så betalar ni för ert eget boende då ni har en bostad var. Jag skulle se er som särbos just nu, ni har egna bostäder och träffas hos varandra med någon slags regelbundenhet.

Om du vid något tillfälle skulle betala för att du ska bo i hennes bostad skulle man som en tankelek kunna tänka sig att det var för att du förhindrar henne att hyra ut en del av hennes bostad, och hon har inga andra inkomster i livet än en sådan uthyrning. Nu skriver du inte det så därför kan vi bortse från det i din fråga.

Så svaret blir: Ni är just nu särbos och betalar var och en för ert egna bostäder intill ni blir sambos/gifter er, och ni väljer då en bostad som ni delar på kostnaden för, enligt den fördelningsmodell ni överenskommer om.
Citera
2022-03-27, 07:04
Medlem
Okej för att klargöra lite. Jag har sagt upp min lägenhet men har 3 månaders uppsägningstid. Hon vill att jag under denna tid ska betala halva hennes hyra samtidigt som jag betalar min egna. Vi är aldrig i min lägenhet i och med att jag har alla mina grejer i hennes lya. Nu när ni har fått lite mer information så kanske det blir lite klarare
Citera
2022-03-27, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Hyr ut din egen lägenhet medan du testar att bo hos din flickvän.

Betala halva hyran.

Win-win

Det är inte tillåtet att hyra ut i andra hand enligt hyresvärden.
Citera
2022-03-27, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg

Hon klagar på att jag äter hennes mat och vill att jag ska swisha henne varje gång. Samtidigt äter hon min mat varje gång utan att jag nämner något. Ligger väl något i det där
Citera
2022-03-27, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlajts
Om du betalar hennes hyra skulle det kunna tolkas som sexköp/prostitution när ni har sex.

Det är lugnt vi ligger typ varannan/var tredje vecka bara....
Citera
2022-03-27, 07:12
Medlem
sebastian66s avatar
Om du ska bli sambo är det liksom något att käfta om och lägga energi på?
Faan man visa ballar och dela hyran med henne om du ska leva med henne.
Du upplevs som en snåljävel som bara vill glida dessa 3 månader.
Hade du bott hos mig skulle sparken landa i röva till din egen lägenhet direkt.
Ni kanske ska diskutera falukorven på citygross med varför den är dyr och vem som ska betala haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in