Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-21, 00:49
  #1
Medlem
Sutras avatar
Hej!

Nu har jag sökt och sökt men finner ingen liknande tråd. "snåla smålänningar" var det närmsta jag hittade.


Tanken är att detta skall bli en "dina dummaste kunder"-tråd.

Det kan vara vem som helst, var som helst och när som helst. Berätta bara om de snålaste människor du mött och i vilks situationer du stört dig på dem.


En god sed är ju att TS alltid börjar med ett exempel. Därför är jag ledsen att meddela att jag inte kommer på något på rak arm. Jag lovar dock att uppdatera såfort jag kommer på något!

Hoppas att just Du vill skriva av Dig lite irritation och bjuda oss andra på goda skratt!


MVH
Citera
2012-11-21, 00:58
  #2
Medlem
baschas avatar
Kul tråd! Jag älskar att hata snåla människor.

Det första som jag tänker på är en grej som jag hörde för jävligt längesen. En kille (A) går på fest hos en annan kille (B). B har köpt öl till A och när det är dags att betala tillbaka för ölen så avrundar A neråt för ölen som köpts + att han räknar bort panten eftersom att han lämnar kvar tomburkarna i B:s lgh.
Citera
2012-11-21, 01:00
  #3
Medlem
knokkelmanns avatar
snåla människor som kommer tillbaka dagen efter och hämtar kvarglömd öl.

Fast sen finns det ju de som kommer tillbaka dagen efter, för att hämta sin pant
Citera
2012-11-21, 01:09
  #4
Medlem
donaukinds avatar
Hela min farsas släkt passar in här.

* Gav mig ett jävla skruvset i kombinerad 18-års/student/konfirmationspresent. Min farmor gav mig en leksaksbil i 15-årspresent, min syster fick 50 kr när hon fyllde 19 samma år.

* Körde från östra östergötland till göteborg med massa skit som han kunde slängt/sålt, men nej det hade varit slöseri på pengar. Tänk då på all bensin...

* Sålde kläder på en loppis, men var för snåla och lata för att tvätta allt, när folk frågade varför kläderna var smutsiga svarade de med att det var därför det var så billigt. Kan tilläggas att det mesta säkert var min mors överblivna kläder från skilsmässan.

* Detta är ingen egen berättelse men tar med den ändå. Min mor hade en vän som både var snål och avundsjuk (mycket dålig kombination som ni kanske förstår), de var på en marknad i Andorra och hon hittade ett väldigt fint smycke men hade inte tillräckligt kontanter på sig. Hon frågade honom om hon kunde låna de pesetas som fattades men nej nej nej. Gick självklart inte så hon skyndade sig till en uttagsautomat, men när hon kom tillbaka så var halsbandet självklart borta.

* Edit: Glömde en klasskamrat till mig som var och fortfarande är otroligt snål, lånade alltid pengar och hade sig, om man bad om att få tillbaka det han lånade så kom han på alla möjliga, som t.ex. att man sovit över hos honom och "fått gratis frukost". Det var även en ren plåga att handla tilltugg med denne kille, en gång köpte han godis på rea men hade fått betala 2 kr extra så det krävde han tillbaka i förbutiken.... Stod alltid och velade mellan olika produkter, t.ex. 2 coca cola för 30 eller ett par öl för 50. Aldrig ville han äta pizza eller korv om det var äcklig mat i skolan och en gång när vi var lediga från skolan satt han i skolan en hel skoldag och surfade på biblioteksdatorerna för att han fick gratis kaffe....

Jag avskyr min farsas släkt samt snåla personer och undviker dem så gott jag kan
__________________
Senast redigerad av donaukind 2012-11-21 kl. 01:18.
Citera
2012-11-21, 01:10
  #5
Medlem
Sutras avatar
Ska ge det ett försök..


Kommer fortfarande inte på någon specifik situation men..

Folk som ber om kvitto i en butik och sedan står i kassan och granskar det för att se om det blivit fel nånstans. Resten av kön får således snällt stå och vänta. Detta är oftast damer av modell: äldre.

Samma modell är nog också högst representerade i ta-med-tygpåse-till-affären-gruppen. Så jävla dyr är inte en plastkasse. Miljöaspekten må vara en sak.. men magkänslan säger mig att det oftast inte handlar om det.


Folk som blandar för svag saft förstör mitt liv. Nuff said.

Om man ska dela på något och folk börjar räkna kronor.

Exempel: Ponera att jag och en vän ska dela på kostnaden för en middag. jag går och handlar och summan landar på 337 kronor. Då är han, enligt mig, skyldig mig 150kr. Jämnt och bra. Men sen finns dom som tar fram kvitto och en miniräknare.


Klart man ska vara rädd om sina slantar. Men nån slags gräns tycker jag att det ska finnas.
Citera
2012-11-21, 01:13
  #6
Medlem
PositiveNegatives avatar
Hade en tjejkompis som jag åkte på en resa med. Bjöd henne på allting då hon inte hunnit växla pengar. Mat, dryck, utflykter, you name it. I slutet på vår semester bjöd hon mig på käk på ett vanligt ställe och sa "Jag är inte skyldig dig något nu eftersom jag bjuder på maten."

Det var den värsta jag hade hört i hela mitt liv, det hade varit bättre om jag hade fått betala för den lunchen och hon inte sagt något ö.h.t. Det värsta var att hon aldrig tackade för någonting heller. Jag har inga problem att bjuda folk men då förväntar jag mig lite tacksamhet. Fy för snåla människor, det finns kanske inget värre. Jag försöker alltid visa tacksamhet om jag blir bjuden och jag bjuder alltid tillbaka, mår dåligt annars.
Citera
2012-11-21, 01:15
  #7
Medlem
baschas avatar
Min kompis skulle köpa en bil åt sin kompis en gång. Han åkte tåg 40 mil, fixade bilköpet och körde tillbaka. Det tog honom hela dagen och la totalt ut typ 1397kr. Han fick 1400kr tillbaka. 3 spänn för hela dagen. Han kände sig inte uppskattad direkt...
Citera
2012-11-21, 01:15
  #8
Medlem
Sutras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Hela min farsas släkt passar in här.

* Gav mig ett jävla skruvset i kombinerad 18-års/student/konfirmationspresent. Min farmor gav mig en leksaksbil i 15-årspresent, min syster fick 50 kr när hon fyllde 19 samma år.

* Körde från östra östergötland till göteborg med massa skit som han kunde slängt/sålt, men nej det hade varit slöseri på pengar. Tänk då på all bensin...

* Sålde kläder på en loppis, men var för snåla och lata för att tvätta allt, när folk frågade varför kläderna var smutsiga svarade de med att det var därför det var så billigt. Kan tilläggas att det mesta säkert var min mors överblivna kläder från skilsmässan.

* Detta är ingen egen berättelse men tar med den ändå. Min mor hade en vän som både var snål och avundsjuk (mycket dålig kombination som ni kanske förstår), de var på en marknad i Andorra och hon hittade ett väldigt fint smycke men hade inte tillräckligt kontanter på sig. Hon frågade honom om hon kunde låna de pesetas som fattades men nej nej nej. Gick självklart inte så hon skyndade sig till en uttagsautomat, men när hon kom tillbaka så var halsbandet självklart borta.

Jag avskyr min farsas släkt samt snåla personer och undviker dem så gott jag kan



Haha, det första exemplet var extremt snålt och dessutom opersonligt när det gäller sådana milstolpar i ens liv! illa
Citera
2012-11-21, 01:18
  #9
Medlem
Sutras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PositiveNegative
Hade en tjejkompis som jag åkte på en resa med. Bjöd henne på allting då hon inte hunnit växla pengar. Mat, dryck, utflykter, you name it. I slutet på vår semester bjöd hon mig på käk på ett vanligt ställe och sa "Jag är inte skyldig dig något nu eftersom jag bjuder på maten."

Det var den värsta jag hade hört i hela mitt liv, det hade varit bättre om jag hade fått betala för den lunchen och hon inte sagt något ö.h.t. Det värsta var att hon aldrig tackade för någonting heller. Jag har inga problem att bjuda folk men då förväntar jag mig lite tacksamhet. Fy för snåla människor, det finns kanske inget värre. Jag försöker alltid visa tacksamhet om jag blir bjuden och jag bjuder alltid tillbaka, mår dåligt annars.


Fyfan vad otacksamt. Hade, som du sa, vart bättre om hon hållt käften stängd. Eller iaf slängt ur sig ett tack.

Sista gången du öppnade plånboken för henne?
Citera
2012-11-21, 01:21
  #10
Medlem
PositiveNegatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sutra
Fyfan vad otacksamt. Hade, som du sa, vart bättre om hon hållt käften stängd. Eller iaf slängt ur sig ett tack.

Sista gången du öppnade plånboken för henne?

Vi umgås ibland och jag har väl bjudit på ett och annat efter det för att jag helt enkelt har det i mig. Bråkade dock med henne förra veckan och jag funderar på att säga upp kontakten, mycket p.g.a. det här.
Citera
2012-11-21, 01:26
  #11
Medlem
donaukinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sutra
Haha, det första exemplet var extremt snålt och dessutom opersonligt när det gäller sådana milstolpar i ens liv! illa
Det är inte presenten som är det viktiga utan tanken, men vet i fan hur han tänkte där. Hade hellre ätit en glass med honom eller bara åkt nånstans. Har man inget bra att komma med så kan man lika gärna skita i det, räcker att ringa och säga grattis eller vad fan som helst, bara man visar att man bryr sig.

Har ett foto nånstans med alla presenter jag fick när jag fyllde 18 och tog studenten i samma veva. Bredvid kuvert med pengar, fina smycken, nallebjörnar, ny mobil och grattiskuvert.... stod ett skruvset.
Citera
2012-11-21, 01:28
  #12
Medlem
PositiveNegatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bascha
Kul tråd! Jag älskar att hata snåla människor.

Det första som jag tänker på är en grej som jag hörde för jävligt längesen. En kille (A) går på fest hos en annan kille (B). B har köpt öl till A och när det är dags att betala tillbaka för ölen så avrundar A neråt för ölen som köpts + att han räknar bort panten eftersom att han lämnar kvar tomburkarna i B:s lgh.

Hahaha den människan är inte frisk. Hur mycket pant rörde det sig om?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback