2022-03-25, 23:26
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det ser ju inte så ljust ut för Ryssland. Inte ens om de skulle vinna på slagfältet och lyckas inkorporera län och provinser på Ukrainas bekostnad. Det riktiga stålbadet kommer framöver med en markant försämrad levnadsstandard och isolering. Därtill avskydda av en stor del av världen. Ingen gillade ryssar innan och nu har de skräpstatus.

Det blir säkert en hel del bekymmer framöver. På slagfältet kan man nog räkna med att ryssarna tar hem det hela. Levnadsstandarden kommer säkert sänkas, men då främst för den nya klassen i storstäderna. Det stora flertalet kommer säkert ha det ungefär lika eländigt som idag, kanske lite sämre.

För egen del tror jag att vi i västvärlden kommer att få ta stora kostnader för våra ledares oöverlagda beslut som riktats mot Ryssland, alltså att vi kommer att få känna av följderna hårdare än ryssarna. Visst "avskydda av en stor del av världen", men det är främst västvärlden som tagit avstånd. Ryssland vänder sig nu till Kina och Indien samtidigt som man vänder sig bort från västvärlden. Latinamerika och Afrika står också fortfarande öppet för Ryssland.

Jag gissar att vi kommer få enormt större kostnader för energi, vilket kommer att leda till mycket stora kostnadsökningar på allt, kort sagt sämre konsumtionsutrymme. Man får vara glad så länge drivmedelspriserna ligger under femtiolappen per liter.
Citera
2022-03-25, 23:27
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Jag tror snarare att planen i korthet gick ut på att avlägsna Zelensky och tillsätta en marionettregering dag 1 som omedelbart ber Ryssland om militär hjälp. Nu sket det sig och plötsligt satt man i ett krig man inte förväntat sig och som man inte har varken trupper, materiel eller förnödenheter till.

Du har helt rätt, detta var ryssarnas planer. Ett "kirurgiskt ingrepp" och snabbt ta landet i ett rent övertagande.

Men det blev inte så, och i paniken har Ryssland inte kunnat ställa om. De hade ingen plan B.
Citera
2022-03-25, 23:28
Medlem
LibBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muskelstal
Folk lider av Konfirmeringsbias. Visst de går inte bra för Ryssland. Men de går ju inte bra för Ukraina häller. Ukraina gör ett bra jobb absolut. Men folk tittat bara på vad som pumpas ut o eftersom de håller på Ukraina sväljer de all info som är Pro Ukraina med höll o hår. Bäst nu är ju typ o lyssna på Bbc och amerikanska medier. Krigets dimma osv...så nä sådana kan man ej ta på alvar. Det är typen av personer som skulle säga om Ryssland vinner " hur kunde detta ske, vi såg det inte komma". Vilket blir dumt

Så på vilket sätt skiljer sig din analys mot "västmedia"? Hur går det i Cherson? N, NV och Ö on Kiev? I Charkiv?

Vi vet hur det går i Mariopol, kommmet falla temporärt, men sen då?

Berätta!
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Tror att det segar mer än så, men ansökan lämnad innan valet gissar jag på.
Man får väl isåfall hoppas på att själva processen från att ansökan är inlämnad till att vi officiellt är medlemmar går snabbt.

Kan bli riskfullt om det är ett stort mellanrum.
Citera
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det blir säkert en hel del bekymmer framöver. På slagfältet kan man nog räkna med att ryssarna tar hem det hela. Levnadsstandarden kommer säkert sänkas, men då främst för den nya klassen i storstäderna. Det stora flertalet kommer säkert ha det ungefär lika eländigt som idag, kanske lite sämre.

För egen del tror jag att vi i västvärlden kommer att få ta stora kostnader för våra ledares oöverlagda beslut som riktats mot Ryssland, alltså att vi kommer att få känna av följderna hårdare än ryssarna. Visst "avskydda av en stor del av världen", men det är främst västvärlden som tagit avstånd. Ryssland vänder sig nu till Kina och Indien samtidigt som man vänder sig bort från västvärlden. Latinamerika och Afrika står också fortfarande öppet för Ryssland.

Jag gissar att vi kommer få enormt större kostnader för energi, vilket kommer att leda till mycket stora kostnadsökningar på allt, kort sagt sämre konsumtionsutrymme. Man får vara glad så länge drivmedelspriserna ligger under femtiolappen per liter.

Får man fråga varför du lever i skitlandet Sverige i det miserabla västra Europa och inte i paradiset Ryssland?
Citera
2022-03-25, 23:32
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad

United Nations General Assembly Resolution ES‑11/1 is a resolution of the eleventh emergency special session of the United Nations General Assembly, adopted on 2 March 2022. It deplored Russia's invasion of Ukraine and demanded a full withdrawal of Russian forces and a reversal of its decision to recognise the self-declared People's Republics of Donetsk and Luhansk. The paragraph 10 of the United Nations General Assembly Resolution of 2 March 2022 confirmed the involvement of Belarus in unlawful use of force against Ukraine.[1] The resolution was sponsored by 96 countries, and passed with 141 voting in favour, 5 against, and 35 abstentions.[2]

Länderna som röstade FÖR:

Afghanistan, Albania, Andorra, Antigua and Barbuda, Argentina, Australia, Austria, Bahamas, Bahrain, Barbados, Belgium, Belize, Benin, Bhutan, Bosnia-Herzegovina, Botswana, Brazil, Brunei, Bulgaria, Cambodia, Canada, Cape Verde, Chad, Chile, Colombia, Comoros, Costa Rica, Côte d'Ivoire, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Democratic Republic of the Congo, Denmark, Djibouti, Dominica, Dominican Republic, Ecuador, Egypt, Estonia, Fiji, Finland, France, Gabon, Gambia, Georgia, Germany, Ghana, Greece, Grenada, Guatemala, Guyana, Haiti, Honduras, Hungary, Iceland, Indonesia, Ireland, Israel, Italy, Jamaica, Japan, Jordan, Kenya, Kiribati, Kuwait, Latvia, Lebanon, Lesotho, Liberia, Libya, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Malawi, Malaysia, Maldives, Malta, Marshall Islands, Mauritania, Mauritius, Mexico, Micronesia, Moldova, Monaco, Montenegro, Myanmar, Nauru, Nepal, Netherlands, New Zealand, Niger, Nigeria, North Macedonia, Norway, Oman, Palau, Panama, Papua New Guinea, Paraguay, Peru, Philippines, Poland, Portugal, Qatar, Republic of Korea, Romania, Rwanda, Saint Kitts and Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent and Grenadines, Samoa, San Marino, São Tomé and Príncipe, Saudi Arabia, Serbia, Seychelles, Sierra Leone, Singapore, Slovakia, Slovenia, Solomon Islands, Somalia, Spain, Suriname, Sweden, Switzerland, Thailand, Timor-Leste, Tonga, Trinidad and Tobago, Tunisia, Turkey, Tuvalu, Ukraine, United Arab Emirates, United Kingdom, United States, Uruguay, Vanuatu, Yemen, Zambia

https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_General_Assembly_Resolution_ES-11/1
Citera
2022-03-25, 23:32
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Får man fråga varför du lever i skitlandet Sverige i det miserabla västra Europa och inte i paradiset Ryssland?

Förstår inte frågan. Jag skriver inte om sakernas tillstånd som "pardis" och "skitland". Jag skriver om vad vi kan förvänta oss.
Citera
2022-03-25, 23:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hitler var lika galen som Putler, och dessutom en rasist. Men Hitler hade Wermacht, med dess välutbildade underbefäl och uppdragstaktik. Därför hade Nazityskland stora framgångar i början och kunde hålla ut i flera år innan allt gick åt helvete.

Ja men Hitler hade ju känt till om hans armé var skräp. Putin känner inte till det. Hitler var galen men inte lika korkad som Putin. Han lyckades ju också få Italien och Japan som allierade. Putin har Syrien och Nordkorea.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Tänker lite på Hitler, hur han satt och flyttade arméer hit och dit, till sina generalers förtvivlan.
Undrar om Putin är likadan?

Jag tror det finns en skillnad.

Tysklands krigsmakt var kompetent, men Hitler förstörde deras chanser genom inkompetent micro-management.

I Rysslands fall har Putin bara sagt "GO" och sen inte blandat sig i, men själva krigsmakten är rostig. Putin har haft dåliga rådgivare. Men som hög befattningshavare i Ryssland sedan 30 år så borde han ha förstått hur det ligger till.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anvadreren2323
Ukraina kommer förlora oavsett hur de gör. Det är det inte ni förstår. Även om de pressar tillbaka ryssarna så kommer ryssarna bara ta till tyngre artilleri. Det finns inte ett sätt som Ukraina kommer ur detta vinnandes. Noll chans.

Ryssland kan släppa en nuke över Kiev, hur ska Ukraina agera menar du?
Du kan vara säker på att om putin släpper en atombomb över Kiev så kommer Röda torget vara förvandlat till en grusplan inom en halvtimme. Vet inte vart du vill komma med ditt påstående, men du verkar exalterad!

Det enda du pratat om här idag som är en vettig reflektion, är möjligheten att kremlin ljuger om sina intentioner vad gäller fas ett och fas 2 och sånt skitsnack. Är mycket möjligt att det under helgen sker något oväntat, även om jag inte riktigt ser vad det skulle kunna vara.

Herregud, senast imorse såg jag en video på en rysk POW som låg på marken med plastpåsar över fötterna istället för kängor. Plastpåsar…
Citera
2022-03-25, 23:34
Medlem
Citat:
Tror att det segar mer än så, men ansökan lämnad innan valet gissar jag på.

Knappast, jag tror inte något kommer hända med nato innan valet.
Citera
2022-03-25, 23:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina pressar på överallt nu känns det som. Ryssland är på defensiven. Vi får se om Ryssland kan prestera någon mer offensiv eller om de helt kört fast. Jag tror de har svårt att göra någon mer offensiv faktiskt, ukrainarna har trupper överallt där de kan försöka.
Nä, det blir nog ingen större rysk offensiv nu.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU

Särskilt inte som ryssarna uppger att "den militära specialoperationen" är avslutad, eller om det var fas ett. Det är väl en tydlig indikation om något på att det saknas vilja och/eller förmåga att besätta fler delar av Ukraina.

Flyg och militära mål har man ju förstört runt om i landet, i viss omfattning. Långt ifrån allt, så klart. Tydligen heter det ändå att man tillfogat Ukraina tillräcklig skada. Det får stå för den som uttalade orden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in