2022-03-25, 08:59
Medlem
Känns som kärnvapen blir mer och mer troligt efter utvecklingarna i Ukraina. Magkänsla. Hoppas jag har fel- lever gärna ett par år till iaf.
Citera
2022-03-25, 09:01
Medlem
Det framstår alltmer att Putin fullständigt missbedömt det här...Väst är överlägsna i teknik och ser allt som pågår, Elon Musk skickar drönare, det fullkomligt väller in all form av hjälp till Ukraina och den ryska armen börjar retirera !! Väst har varit förberedda på det här sedan 2014 och sabotageförband skär av försörjningslinjer och spränger både broar och rysk militär i luften på strategiska ställen..
Putins generaler visar inkompetens av sällan skådat slag faktiskt..

Putin bör snarare börja fundera på hur Ryssland skall undvika en fullskalig kompromisslös förlust ?
Citera
2022-03-25, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Frågan är väl hur EU skall klara sin ekonomi. Blir dyrt att frakta LNG gas med båt från USA. Mycket billigare om EU köpte gas från den färdiga gasledningen NordStream2.

Hur ska EU klara det. Höjda skatter givetvis. DU betalar.
Citera
2022-03-25, 09:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Värdet på pappret lågt. Men ryssarnas förmåga att bygga nya är lågt. Dålig ekonomi, låg varvskapacitet och saknar kunnande.

Är du säker på att värdet på skeppet är lågt? Båtar överlag är pissdyra och sen vet vi inte vad skeppet var lastat med.
Citera
2022-03-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardasss
Du är ju helt jävla oresonlig och jag är inte din kompis. Det måste vara oerhört påfrestande att ha dig som elev!

Jag har ingen skyldighet att tillgodose dig med mina källor men jag kan ge dig en ledtråd med tanke på att du imorgon springer till dina vänner och påstår ”en dåre på Flashback säger att han har kontakter i det ryska toppskiktet”..

Nåja, kan man inte ens begripa sig på en text och inse att det finns människor som stridit mot ryssen under längre tid än ditt nuvarande liv, då bör man heller inte vara aktiv i denna typ av diskussion.

Så slutligen:

Kryp upp i din mors fitta en vända till. När du kommit ut igen och har torkat dig bakom öronen så kan vi diskutera vidare.

Adjö!

Det förvånar mig inte att du har ett anti utbildnings tänk. Jag vågar dra en liten gissning på att du vet mer än läkare om vaccinet också eller? Ni har fortfarande inte svarat på några av mina grundläggande argument varför attacken mot Kiev inte skulle varit en skenmanöver? Det spelar ingen roll hur länge dom stridit mot ryssarna ? Vem är det du känner som är extremt högt uppsatt inom den ryska militären? Du fattar väll själv hur otroligt det låter kompis. Jävla vad du blev triggad av min lager kommentar. Igen det är inget fel att du får pengar för att flytta lådor, men jag förstår bara inte ditt tänk om att du anser dig har mer kunskap en människor som får betalt för att ha kunskap om detta ämne. Igen ingen av er har länkat till flera experter som pratar om denna skenmanöver? Dom flesta experter jag har läst har pratat om att offensiven mot Kiev var ett misslyckade helt enkelt.
Citera
2022-03-25, 09:04
Medlem
BeachBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Ja, vilket jäkla misslyckande. Som jämförelse så använde USA 19855 precisionsvapen i OIF.
Av dessa var 802 Tomahawks. Vad har ryssland gjort sedan 2003 egentligen?

Källa: https://www.airforcemag.com/PDF/MagazineArchive/Documents/2003/November%202003/1103precision.pdf
Putin och hans Oligarker har tömt och plundrat landet på allt av värde. Militären har varit ointressant att spendera pengar på. Det har räckt med att bluffa om sina kärnvapen.
Citera
2022-03-25, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Och snart är det 9:e maj-parad, vad fan ska de visa upp då i Moskva?

Just fan! Undra hur den kommer se ut . Ingen schans att denna "operation" är över innan detta. Lite konstigt att visa upp militär makt när ryska soldater behöver alla former av militär utrustning på fronten, men samtidigt ser man rätt så svag ut om man inte gör det.
Citera
2022-03-25, 09:05
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:

De kanske kan få motorhaveri med sina skryt-stridsvagnsprototyper på Röda torget igen?

https://www.bbc.com/news/world-europe-32628236
Citera
2022-03-25, 09:10
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
De kanske kan få motorhaveri med sina skryt-stridsvagnsprototyper på Röda torget igen?

https://www.bbc.com/news/world-europe-32628236

Bara att de är där med nån slags militär kraftsamling som Putin måste delta i, skräckslagen att han ska bli föremål för en kupp. Det blir vuxenblöja under kostymen.
Citera
2022-03-25, 09:10
Medlem
Intressant att läsa är ju uatt många ryska toppmilitärer har haft sin uppväxt i Ukraina. Så det moraliska tvivlet att attackera grannlandet finns ju även högt upp i den militära ryska hierarkin. Kanske en del av det ryska inkompetenta beteende där kan ha sin förklaring, att det inte finns något man egentligen vill strida för utan det är mer Putins krig. Många ryska militärer kanske ser den ryska ödeläggelsen i ukrainska områden där man har barndomsminnen eller andra ungdomsminnen ifrån och tappar all motivation.

Nu spånar jag givetvis men om man får tro videon https://youtu.be/U46Kii49TsQ så verkar det finnas lite substans i mina påståenden.
Citera
2022-03-25, 09:11
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Just fan. Om kriget inte är slut då, vilket det knappast lär vara, får de ignorera det.

Jag tänker att det kanske inte blir så mycket mer, och att man väntar på att få till ett förmånligt fredsavtal med Ukraina. I nuläget verkar det som man jobbar på att stärka greppet om de områden i östra och sydöstra Ukraina som man tagit efter hand. Det är i princip bara Mariupol kvar. Men, samtidigt — räcker det för att sätta Ryssland i en bra förhandlingssits? Ukraina kan ju gå till motoffensiv på flera håll nu när ett dödläge tycks ha infunnit sig.

Tror det hänger lite på om ryssarna lyckas hålla ukrainarna sysselsatta på sikt i Odessa, om det nu blir något där, och omkring Kiev.
Citera
2022-03-25, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Just fan. Om kriget inte är slut då, vilket det knappast lär vara, får de ignorera det.

Jag tänker att det kanske inte blir så mycket mer, och att man väntar på att få till ett förmånligt fredsavtal med Ukraina. I nuläget verkar det som man jobbar på att stärka greppet om de områden i östra och sydöstra Ukraina som man tagit efter hand. Det är i princip bara Mariupol kvar. Men, samtidigt — räcker det för att sätta Ryssland i en bra förhandlingssits? Ukraina kan ju gå till motoffensiv på flera håll nu när ett dödläge tycks ha infunnit sig.

Tror det hänger lite på om ryssarna lyckas hålla ukrainarna sysselsatta på sikt i Odessa, om det nu blir något där, och omkring Kiev.

Om NATO siffror om deras trupp förluster stämmer så är nog Ryssarnas enda realistiska mål att ja ta över områdena där vid Syd, fast tror du att man vill behålla dom då? Jag tänker helt amatörmässigt att man måste väll ta bra mycket mer områden om man vill förhandla om något? Vi säger att Ryssarna nöjer sig med området som historiskt kallas nya Ryssland så måste dom ju ta andra städer i UA för att ha något att förhandla om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in