2022-03-22, 18:08
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan nog tänkas att de har fog för att dröja i det här läget.

Ett av lantmäteriets problem är ju att de inte VET hur det går i tvisten (som Esbjörn gör sitt yttersta för att hålla liv i) och skulle de välja att besluta om lagfart till Ebba, så föregriper de ett rättsligt beslut. (Ebba skyddas av att inte heller lagfaren ägare kan göra något fuffens med sin lagfart).

Vi kan ju alla bedöma/hoppas/killgissa att HD inte ger prövningstillstånd, men "klubban faller" då detta meddelas, inte före.

Ärendet är inte längre tvistigt. Detta har Uppsala tingsrätt redan meddelat. Fanns något om detta tidigare i tråden, var via epost om jag inte minns fel.

Och jag är nödd att hålla med. Tvisten är löst genom förlikningsavtalet som bägge parter fullgjort.

Esbjörns överklagande gäller inte tvisten med Ebba och kan heller inte påverka vare sig köpeavtalet eller förlikningsavtalet, eller köpet i sig för den delen. Detta har redan förklarats utförligt i tråden.
Senast redigerad av trngw 2022-03-22 kl. 18:19.
2022-03-22, 19:24
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
God dag yxskaft?

Har du någon dom med domskäl, eller hänvisar du til ytterligare ett sketet avtal, mot en åldring?

Esbjörn har faktiskt visat hela Sverige att han inte har koll på någonting som har med rättsliga konsekvenser att göra. Och du framhärdar dina egna fantasier om vad Binnnge och Esbjörn "bevisat". Är Sverige ett dårhus, undrar jag.

Nej just det Blomman helt korrekt och fullständigt rätt uppfattat!
Varken det ”juridiska” ombudet Binninge, damerna av godhet eller Esbjörn hade någon koll på de rättsliga konsekvenserna, av att obstruera mot ett avtal som är bindande enligt både JB och avtalslagen.
Binninge och Esbjörn bevisade att priset var marknadsmässigt och Esbjörn hade rättshandlingsförmåga.
Se de av Esbjörn inlämnade dokumenten till Uppsala tingsrätt som ligger först i tråden.
Esbjörn medgav även vid MUF att han:
”av egen fri vilja utan att några påtryckningar förekommit undertecknat köpeavtalet”
Det sketna avtalet varde därmed bevisat bindande enligt svensk lag och även moraliskt riktigt.
Sen har vi även en av Esbjörn undertecknad förlikning och stadfästelsen av densamma av tingsrätten.
Blomskaftet visade sig tydligen vara ett yxskaft….
2022-03-22, 19:33
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Det är bara vissa okunniga som behöver ”hitta på” paragrafer. Köparen kan lugna luta sig mot vad som står i lagen!

För de intresserade och läskunniga kan https://lagen.nu/dom/nja/1995s178 rekommenderas. Här beskrivs av HD (Högsta Domstolen) när ett köp är civilrättsligt klart.

Citat:
”Bruket av dubbla köpehandlingar vid överlåtelse av fast egendom har lång tradition i Sverige. Redan genom köpekontraktet, som innehåller de fullständiga villkoren för avtalet, är parterna bundna i förhållande till varandra. Köparen blir civilrättslig ägare till fastigheten och kan i princip förfoga fritt över densamma trots att äganderättens slutgiltiga övergång är villkorad av t ex köpeskillingens erläggande och utfärdande av köpebrev.”

Andra lagar är inte applicerbara då Esbjörns tama neuropsykolog diagnostiserade Esbjörn med lindrig kognitiv funktionsnedsättning vilket visar att Esbjörn är rättsförmögen. Inga paragrafer i avtalslagen kan användas!!

Vi kan ju då med stöd av lagen konstatera att hela äganderätten har slutgiltigt övergått till köparen.
Detta har då skett i november 2021 då köpeskilling erlades och köpebrev utfärdades av säljaren.
För ”äganderättens slutgiltiga övergång är villkorad av köpeskillingens erläggande och utfärdande av köpebrev” överlåtelsen är redan slutgiltig och ingen Hermods advokat kan kludda i detta.
2022-03-22, 19:55
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Förstår.
På grund av Busch kön enligt dig så ska inte de svenska lagar gälla henne. En man borde ha godkänt henne köp av hus för hon är en kvinna och enligt dig så kan de inte göra såna besluta.
Och äldre ska kunna förtals och bli anklagade ha allvarliga sjukdomar som demens.

Du vet väl att Esbjörn skrev på en förlikning som han skrev på?
Du vet förlikningen där hans advokater fixa fram för via en förhandling?
Som han sen anklaga blivit tvingad att skriva på men gjorde aldrig någon anmälan till polisen eller som hade stärkt hans påstående.
Du vet väl hans nuvarande ombud har sagt det gäller pengar?

Lite fundersam är jag över det faktum att advokaterna anklagas att ha tvingat Esbjörn att skriva på förlikningen, men anklagas inte för att ha tvingat honom ta emot 3.9milj och skriva under köpebrevet.
Har han tvingats skriva på förlikningen, men sen frivilligt tagit emot pengarna och skrivit ett köpebrev?
2022-03-22, 20:01
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Lite fundersam är jag över det faktum att advokaterna anklagas att ha tvingat Esbjörn att skriva på förlikningen, men anklagas inte för att ha tvingat honom ta emot 3.9milj och skriva under köpebrevet.
Har han tvingats skriva på förlikningen, men sen frivilligt tagit emot pengarna och skrivit ett köpebrev?

Jag uppfattade det som att Esbjörn undertecknade såväl förlikningsavtal som köpebrev vid samma tillfälle, samt att Esbjörn inte var närvarande på banken när slutbetalningen gjordes utan att det var någon av Esbjörns fullmaktshavare som var där och lämnade över köpebrevet i samband med att betalningen genomfördes. Alternativt att köpebrevet överlämnades till Ebbas advokat innan betalningen genomfördes. Det är ur Esbjörns perspektiv en relativt riskfri manöver. Vi vet ju alla vem i den här affären som är den oärliga, och vem som är den ärliga.
2022-03-22, 20:02
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Vi kan ju då med stöd av lagen konstatera att hela äganderätten har slutgiltigt övergått till köparen.
Detta har då skett i november 2021 då köpeskilling erlades och köpebrev utfärdades av säljaren.
För ”äganderättens slutgiltiga övergång är villkorad av köpeskillingens erläggande och utfärdande av köpebrev” överlåtelsen är redan slutgiltig och ingen Hermods advokat kan kludda i detta.

Helt korrekt, precis så är det!
2022-03-22, 20:31
Medlem
Citat:
Om man som jag har rättssäkerhet som särintresse, eller kalla det gärna för hobby, samtidigt som jag är konservativ, vill jag ha politiker som kan genomföra en "schysst och korrekt" affär när hon gör något så alldagligt som att köpa en bostad.

Det finns inte utrymme för politiker med tvivelaktig moral och bräcklig kunskapsgrund i ett land som står inför allvarliga problem som måste lösas, samtidigt som man värnar om demokratin. När en politiker inte ens kan få till en lagfart, utan strul, hur ska det gå med anda ansökningar i en regering med Ebba Busch?
Du har ju inte kunnat peka på en enda felaktighet - ändå maler du på om oschysstheter som aldrig funnits.
2022-03-23, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du har ju inte kunnat peka på en enda felaktighet - ändå maler du på om oschysstheter som aldrig funnits.

Intressant när en tråd handlar mer om mig, än om Ebba Buschs fastighetsaffär eller fastighetsbråk som är trådens rubrik. Ni är alla verkligen arga!

Det blir så lustigt att du vidareutvecklar Ebba Buschs särpräglade vokabulär till nya ord, som oschysstheter.

Det enda jag påtalat är det lustiga i att Ebba Busch skrivit på Facebook, att hon varit "schysst och korrekt" i detta fastighetsbråk. Där jag kan acceptera att hon lever i en total rättsvillfarelse om juridiken. Med tanke på hennes bräckliga bakgrund, beträffande kunskaper och utbildning är det en naturlig konsekvens.

Det jag tycker är märkligt, är att vilken rännstensunge som helst vet att det inte är schysst att ge sig på en svagare person. Och att lova i skrift på Fejjan, att Esbjörn inte behöver sälja om han verkligen inte vill, är att luras när man inte håller det man lovar.

När du skriver att det jag framför är oschysstheter som aldrig funnits, föranleder det mig att tro att du har läs och skrivsvårigheter.
2022-03-23, 09:50
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Intressant när en tråd handlar mer om mig, än om Ebba Buschs fastighetsaffär eller fastighetsbråk som är trådens rubrik. Ni är alla verkligen arga!

Det blir så lustigt att du vidareutvecklar Ebba Buschs särpräglade vokabulär till nya ord, som oschysstheter.

Det enda jag påtalat är det lustiga i att Ebba Busch skrivit på Facebook, att hon varit "schysst och korrekt" i detta fastighetsbråk. Där jag kan acceptera att hon lever i en total rättsvillfarelse om juridiken. Med tanke på hennes bräckliga bakgrund, beträffande kunskaper och utbildning är det en naturlig konsekvens.

Det jag tycker är märkligt, är att vilken rännstensunge som helst vet att det inte är schysst att ge sig på en svagare person. Och att lova i skrift på Fejjan, att Esbjörn inte behöver sälja om han verkligen inte vill, är att luras när man inte håller det man lovar.

När du skriver att det jag framför är oschysstheter som aldrig funnits, föranleder det mig att tro att du har läs och skrivsvårigheter.

Ebba är den svagare personen. Hon kan bli av med jobb och försörjning pga skriverier i media. Något som Esbjörn och hans vänner begagnade som vapen från första början, istället för att försöka göra rätt för sig.

Ebba bröt aldrig sitt löfte till Esbjörn. Det var Esbjörn som inte nappade på hennes erbjudande. Ett verifierbart händelseförlopp, till skillnad från ditt påstående.

Varför hittar du på saker som inte hänt? Är du Esbjörns illegitima barn och har ärvt behovet av att ljuga och förvränga?

(Nej mods, jag vill inte efterforska Vresrosens identitet)
2022-03-23, 10:02
Medlem
Citat:

Enda som verkar vara arg är du för folk lägger fram bevis och fakta, medans du lägger fram inget. Förutom hat mot kvinnor och förtala äldre med kalla dom dementa.

Du vet väl Esbjörn lova sälja huset till Busch? Han gjorde det med när han skrev på ett kontrakt med Busch om sälja huset.
Han lova även genomföra affären när han skrev på förlikningen. Du vet den som Esbjörn säger ska ha blivit tvungen att skriva på men gjorde aldrig någon anmälan mot dom ska ha tvingat honom skriva på.

Har du ens bevis för någon gett på äldre? För enligt alla fakta och information säger det har inte hänt.
Du vet väl 'ven det svårt att hålla något man lova när ena parten vägrar träffas för genomföra det man lova.
2022-03-23, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Enda som verkar vara arg är du för folk lägger fram bevis och fakta, medans du lägger fram inget. Förutom hat mot kvinnor och förtala äldre med kalla dom dementa.

Du vet väl Esbjörn lova sälja huset till Busch? Han gjorde det med när han skrev på ett kontrakt med Busch om sälja huset.
Han lova även genomföra affären när han skrev på förlikningen. Du vet den som Esbjörn säger ska ha blivit tvungen att skriva på men gjorde aldrig någon anmälan mot dom ska ha tvingat honom skriva på.

Har du ens bevis för någon gett på äldre? För enligt alla fakta och information säger det har inte hänt.
Du vet väl 'ven det svårt att hålla något man lova när ena parten vägrar träffas för genomföra det man lova.

Jag vet inget annat än det som framförts i fastighetsbråket, i form av dokument och offentliga utfall i media och på Facebook.

Du och dina kompisar kommer med information, som om ni vore nära både Ebba Busch och Esbjörn. Ni framför allt om vad deras innersta tankar är, där Ebba Busch är ett helgon som gör den elake Esbjörn en tjänst när hon tar över ansvaret för hans sommarställe. Det blir som kioskromantiska föreställningar om en fiktiv hjältinna som ska rädda Sverige, mot hypotetiska fender.

För att Er linje om det som sker ska vara sanningen, blir jag personligen angripen som klandervärd. För sakfrågan är det paradoxalt nog betryggande. Det du sysslar med är en infantil whataboutism, där fokus flyttas från Ebba Busch gärningar till mig som kritiserar dessa.
2022-03-23, 11:18
Medlem
Citat:
Jag vet inget annat än det som framförts i fastighetsbråket, i form av dokument och offentliga utfall i media och på Facebook.

Du och dina kompisar kommer med information, som om ni vore nära både Ebba Busch och Esbjörn. Ni framför allt om vad deras innersta tankar är, där Ebba Busch är ett helgon som gör den elake Esbjörn en tjänst när hon tar över ansvaret för hans sommarställe. Det blir som kioskromantiska föreställningar om en fiktiv hjältinna som ska rädda Sverige, mot hypotetiska fender.

För att Er linje om det som sker ska vara sanningen, blir jag personligen angripen som klandervärd. För sakfrågan är det paradoxalt nog betryggande. Det du sysslar med är en infantil whataboutism, där fokus flyttas från Ebba Busch gärningar till mig som kritiserar dessa.

Menar du det som kommit från media, rätten, lagar, information från banker, information från mäklare och sidor som ger information om lagar och hur lagar fungerar? Menar du den information gör folk nära Busch eller Esbjörn? Den informationen du förnekar varje hån hänvisar till den?

Du är klandervärd. Du förtala Esbjörn med kalla honom dement. Du har skapat ett hatobjekt i Busch och gjort att du vägrar ta till dig fakta och information. Du har kallat Busch för dåligt vittnen pga hon har strafföreläggande men inte när det är ett ombud som dömda för brott eller någon som erkände att köra på någon.
I din värld är Busch satan pga hennes kön.

Du vet väl Esbjörn skrev på en förlikning? Duger inte det som fakta? Eller passar det inte in i din värld att han gick med att sälja det?

Du anklagar Busch för saker som förklaras flera gånger men när det kommer till Esbjörn kallar du honom för den dement åldring som inte kan ta egna beslut eller veta vad han vill. Förutom överklaga och säga han blev tvingad, då ska man tro på hans ord blint.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in