2022-03-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Om en som precis har äntrat Sverige kan klara det så kan du. Du blir ju inte anställd så då är ju enda alternativet att starta eget - om du inte ska leva på andra vill säga.

Nej det kan jag inte. Mitt problem är att jag tycker risken är för hög att det bara bli så att efter 6 månader står man med facit i hand och har dragit in totalt 20 000 kr och allt var förgäves.

Jag har drivit bolag och startat bolag m.m. men nu känner jag inte att jag vill ta den risken. Allt har blivit dyrare också och man ställer krav på tillvaron, inte minst pga barnen. Vi kan inte leva under existensminimum med en massa jobb i 6 mån som sedan visar sig bara leda längre ner mot botten.

Det går alldeles utmärkt att leva på andra. Jag följer bara reglerna och vill inget annat än ha ett heltidsjobb baserat på min examen. Jag är väldigt kunnig och gillar att jobba inom mitt yrke. Dock så gallras jag bort och ansökningarna går inte igenom. 1000 ansökningar och jobbintrevju 2 st 2013 är de senaste intervjuerna.
Om staten hade velat hjälpa mig och andra hade man förbjudit användande av "hemliga register" vidd jobb sök eller i alla fall gjort det obligatorisk att man berättar vad man funnit i registrena om en. Nu är man chanslös. Staten vet detta och staten vill gallra och slå ut 10-20% av befolkningen så de kan leva på bidrag och rösta (s)
Det är inte jag som bestämt reglerna. Jag tänkte leva på min examen men nu har istället skattebetalarna finansierat mig med 3-4 miljoner de senaste åren i min långtidsarbetslöshet där jag mjölkar bidrag och betalar inte skatt till skillnad från förr då jag betalade rikligt med skatt.
Citera
2022-03-23, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
ok vad är det för rekryteringar du jobbar med där ni ignorerar medvetet betalningsanmärkningar och skulder hos Kronofogden ? Det är ovanligt och det skulle vara bra att veta . Jag har ingen anmärkning men för de som har . mitt problem är civila mål i tingsrätt och har varit Mrkoll och Lexbase och längre tillbaka var det betalningsanmärkningar

Väldigt intressanta tips f ö. Särskilt det geografiska. Det har inte en käft yppat för mig någonsin och jag är alltså 40+

De processer jag varit inblandad i, då har man velat ha hårt jobbande personer som kommer sitta säkert i båten och inte sticka inom ett halvår, detta är min erfarenhet.
Småbarnsföräldrar, havande kvinnor, människor boendes långt bort har valts bort, dåliga CV har kastats direkt, sen kommer intervjusituation.

Men det här beror nog på vad man prioriterar som person, jag personligen vill att det ska ”Klicka” och finnas en viss kemi, då jag är av åsikten att det sociala på en arbetsplats är det absolut viktigaste och fundamentet för att bygga en organisation med högt i tak där man kan ge och ta kritik, samt peppa och driva varandra framåt, detta är min filosofi och jag avskyr när HR ska komma med sina muppiga personlighetstester och förmåga att spela MS röj på tid, HR kletar ofta ner och förstör rekryteringar, enligt mig!

Du skulle behöva stänga varje bygge i Sverige om skulder och ärende hos tingsrätten var omöjligt att förbise, och många andra branscher också.

Det bästa är direktkontakt med arbetsgivare/rekryterare, åk förbi och hälsa glatt och trevligt i receptionen med ett överräckt CV som är prydligt och i ordning, även om det inte leder till något idag så kommer du ploppa upp på deras näthinna när en position blir ledig osv, ofta kan du då kringgå utdragna rekryteringsprocesser…
Citera
2022-03-23, 22:40
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Nej det kan jag inte. Mitt problem är att jag tycker risken är för hög att det bara bli så att efter 6 månader står man med facit i hand och har dragit in totalt 20 000 kr och allt var förgäves.

Jag har drivit bolag och startat bolag m.m. men nu känner jag inte att jag vill ta den risken. Allt har blivit dyrare också och man ställer krav på tillvaron, inte minst pga barnen. Vi kan inte leva under existensminimum med en massa jobb i 6 mån som sedan visar sig bara leda längre ner mot botten.

Det går alldeles utmärkt att leva på andra. Jag följer bara reglerna och vill inget annat än ha ett heltidsjobb baserat på min examen. Jag är väldigt kunnig och gillar att jobba inom mitt yrke. Dock så gallras jag bort och ansökningarna går inte igenom. 1000 ansökningar och jobbintrevju 2 st 2013 är de senaste intervjuerna.
Om staten hade velat hjälpa mig och andra hade man förbjudit användande av "hemliga register" vidd jobb sök eller i alla fall gjort det obligatorisk att man berättar vad man funnit i registrena om en. Nu är man chanslös. Staten vet detta och staten vill gallra och slå ut 10-20% av befolkningen så de kan leva på bidrag och rösta (s)
Det är inte jag som bestämt reglerna. Jag tänkte leva på min examen men nu har istället skattebetalarna finansierat mig med 3-4 miljoner de senaste åren i min långtidsarbetslöshet där jag mjölkar bidrag och betalar inte skatt till skillnad från förr då jag betalade rikligt med skatt.

Haha. Ditt problem är att du tycker risken är för stor? Pga barnen?

Vad sägs om att man är en duglig far, inte sitter och lever på bidrag de senaste 12 åren?

Har du våldtagit ett barn eller? Eller tackar du nej till alla andra jobb som inte är baserat på din examen?

Fyfan, här går man och försörjer en som som dig, som fortplantat sig avsiktligt och våldtagit sig på barn eller skjutit lärare på en skola.
Citera
2022-03-23, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Är du mest otursförföljd i världen som inte bara lyckats få en, utan flera felaktiga betalningsanmärkningar? Jag som arbetsgivare vill inte anställa folk med sådan otur.
Naturligtvis är ju din situation ett resultat av att du alltid betalar för sent, får påminnelser osv. Normala människor får inte ens betalningspåminnelser.
Det borde du kunna lista ut själv. Att anställa någon är en enorm risk som bygger på tillit. Om det finns pålitliga människor med ordnat liv som söker samma jobb som du är det självklart att man inte väljer dig.
Bluffakturor är ganska vanligt.
Människor som bråkar om 50 kronor i domstol kommer också bråka om lön, arbetstider, arbetsuppgifter (detta står inte i mitt avtal osv), ansvar etc.
Finns ingen arbetsgivare i världen som vill ha en sådan medarbetare, det dränerar verksamheten på energi och uppviglar andra. En tvist, inga problem. Flera tvister är ett mönster, speciellt i samband med betalningsanmärknkngar = trolig rättshaverist.
Varför måste den vara billig? Du verkar ju tycka att det är orimligt att företag sorterar bort folk med betalningssnmärkningar och domstolsärenden och i det läget har man inte ens diskuterat lön.
Du svarar ju dock perfekt på den retoriska frågan, människor med dessa problem är sämre än andra, därför anställer man dom inte. Enkelt!

Nejdå det är många som får felaktiga anmärkningar. Det kan hända flera ggr om. Det har hänt mig flera ggr och det finns ett särskilt rättelse "team" hos Kronofogden som bara jobbar med alla dessa fall. https://kronofogden.se/om-kronofogden/dina-rattigheter-lagar-och-regler/dina-personuppgifter/rattelse-av-uppgifter

Jag är inte alls mest otursförföljd i världen. Jag har levt ett gott liv , är 40+ , det som jag haft problem med är att jag och 10 000-tals andra gallras bort i mångt och mycket felaktigt och hamnar i långtidsarbetslöshet istället.
"Normala människor får inte ens betalningspåminnelser" Aha, hur kan det då finnas en inkasso bransch som är börsnoterad och bara lever på att hantera betalningar och ta ut avgifter när någon missat. Du är lite lost här men ok. du är väl typ 15 bast.

varför är det självklart att arbetsgivare inte väljer mig? pga betalningsanmärkning ? Ja det är inte självklart alls tycker jag men så det fungerar. Jag visste inte det och jag tog inte tag i de felaktiga anmärkningarna utan la istället tid på att skicka jobbansökningar. Om jag först rättat anmärkningen hade jag fått jobb. Nu gjorde jag tvärtom och fick en lucka i CVt.

"Människor som bråkar om 50 kronor i domstol kommer också bråka om lön, arbetstider, arbetsuppgifter"
Detta är intressant som du säger om det ligger något i det. Det betyder ju i så fall att jag har rätt. Om man är i domstol ett antal ggr i olika mål så är det faktiskt så att bolagen gärna rensar bort en för det också om man får tro dig och det är just det jag kommit fram till.
Då hjälper det ju inte mig att mrkoll försvinner. lexbase försvinner. Jag har inga betalningsanmärkningar och ingen skuld. Jag har ände flera tvistemål senaste 10 åren tex hantverkare 8000 kr, vårdnadstvist, fordonsskatt som inte var betald men som var det men det blev ändå ett ärendenr i domstolen m.m.
Jag tror att jag får så många ärenden för att jag gör väldigt mycket och lever mycket på marginalen. Jag gör hela tiden rätt men jag har inga marginaler så om motparten tycker jag snubblat över gränsen och jag inte tycker det så är jag rökt och det blir ett ärende. Jag tror mycket av mina problem kan kopplas till att jag tar reda på EXAKT vad som gäller och följer det så långt det går medan andra inte ens behöver ta reda på vad som gäller. De skaffar sig stora marginaler istället
Som du säger att man försöker vara så långt från en betalningspåminnelse man kan komma och ännu längre från inkasso och ännu längre från kronofogden och ännu längre från tingsrätten. Långt ifrån många steg och stora marginaler om man inte ens är på steg 1.
Jag tänker inte så utan ibland behöver jag avstå från räkningar och posten några veckor och fokusera på annat. Jag drar då på mig betalningspåminnelser och får stå för det men jag har kanske ändå tjänat på det.

sen säger du "Finns ingen arbetsgivare i världen som vill ha en sådan medarbetare, det dränerar verksamheten på energi och uppviglar andra. En tvist, inga problem. Flera tvister är ett mönster"
OK! OK! det är detta jag säger. Företagen vill inte ha dem som har tvistemål. Det är det jag försökt säga från trådsstart. Man får helt enkelt välja. Arbetsmarknaden eller få rätt. Om man lägger sig platt, inte bråkar och aldrig kommer i tingsrätten så riskerar man inte sin plats på arbetsmarknaden.
Om man är som jag, att man fått lära sig att rätt ska vara rätt och om man är säker på att man har rätt och den andra har fel så ska man inte låta sig bli svindlad, bedragen och lurad. Men jag kan se idag att det hade varit lönsamt för mig att lägga mig platt. Alla de ärenden jag haft är totalt ingenting mot 15-20 miljoner i utebliven inkomst nu när jag inte kan få jobb pga flertal tvistemål.

Det är inte alls så att jag verkar tycka att det är orimligt att företag sorterar bort folk med betalningssnmärkningar och domstolsärenden. Jag vet som du att det är så och det är inga bekymmer. Problemet är att man berättar inte detta. Om man sagt det till mig på samhällskunskapen i gymnasiet så hade jag kunnat följa reglerna.
Då hade jag hållt mig undan domstolsärenden och jag hade varit mycket mer försiktigt och haft marginaler för betalningsanmärkningar och om jag väl fått någon betalningsanmärkning hade jag prioriterat att få den rättad istället för att prioritera att söka jobb som jag ändå inte kunde få.

Jag har INGET att invända mot hur det går till. Det är att man gallrar bort folk på det här sättet i kombination med att man inte berättar det som jag är starkt kritisk till. Det har i mångt och mycket förstört mitt liv.

Jag förstår att du tycker att människor med dessa problem är sämre än andra, därför anställer man dom inte. Fine! men om någon lärt mig rätt från början och sagt hur reglerna är så hade jag inte helelr haft betalningsanmärkningar och framförallt inte domstolsärenden. Jag har sett varje domstolsärende som en kul grej att få ett kvitto på att man hade rätt och gå stärkt ur en process i vetskap att man visst hade rätt hela tiden. Rättspatos kallas det och jag och vissa andra får lära oss att det är det man ska ha och det är så det fungerar. Vi har lärt oss fel och vi är kanske sämre människor då för tillfället tills vi lär oss rätt. I grunden är vi dock inte sämre människor utan bara människor som blivit felinformerade och handlat efter sin bästa förmåga utan några onda avsikter.
Citera
2022-03-23, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042

Fyfan, här går man och försörjer en som som dig .
Ja du kanske röstat (s) också och själv aktivt bestämt hur det ska vara. Jag har ju sagt att om staten förbjöd eller krävde öppen redovisning hur alla gallringar går till vid jobbsök och berättade det för all jobbsökande så kunde man anpassa sig. Men det vill inte (du ? och ) staten . Man vill hellre att 10-20% slås ut och går och betala för dem.
Tänk på att det inte bara är jag som går och kostar pengar. tills nu 3-4 mille men jag ska gå arbetslös från 35 år till 67 år trots högskoleutbildning examen . Min grupp består av 5-siffrigt antal långtidsarbetslösa som har felaktig förekomst i Mrkoll oskyldigt dömda, oskyldigt med och friade, betalningsanmärkning och förekomst av domstolsärenden. Denna grupp försörjer du fast de själv de allra flesta vill jobba och försörja dig.
Citera
2022-03-23, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Dåså, där har du problemet dessvärre utan att bra hård.
ja jag tror aldrig jag hamnat i detta om jag varit helt fri geografiskt. då hade det löst sig. Nu blev det för många faktorer som samspelade och sabbade min karriär

dessa 4 blockade mig första åren
* måste bo inom 2000 m från skolan
* betalningsanmärkning
* LEXBASE, MRKOLL som frikänd för brott (ser ut som dömd)
* Förekomst av domstolsärenden , flertal

efter något år tillkom
* Lucka i CVt
* betalningsanmärkning
* LEXBASE, MRKOLL som frikänd för brott (ser ut som dömd)

efter några år till tillkom ålder
* 40+
* Lucka i CVt
Citera
2022-03-23, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Då jag är lite av en mångsysslare så kan jag jobba med i stort sett vad som helst. Har jobbat som snickare, rivare, svetsare,montör,mekaniker och nu senast har jag skolat om mig och blivit kock. Har jobbat åt kommunen där jag bor som kock/ekonomibiträde i snart 2 år. Aldrig nån som kollat om betalningsanmärkningar. Däremot har jag fått komma med ett utdrag från belastningregistret då jag arbetar med barn i närheten. Vilket jag tycker är fullt rimligt.

sökte du medansökningsförfarande till kommun och de sorterade ej bort pga betalningsanmärkning? intressant. De flesta sorterar bort. Inte alla
Citera
2022-03-23, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Det är ju det som är min poäng, du måste sluta lägga tid på att söka jobb via systemen. Du får söka via dina vänner eller tidigare kontakter. Du måste ta ditt CV och gå ut till arbetsgivaren och ringa på dörren. Må det så vara din lokala mataffär. Väl där får du göra ett bländande intryck medan du förklarar att du är beredd att jobba gratis och utan anställningsavtal med vilket skitjobb som helst om dom ger dig en chans att visa vad du går för.

För om det du skriver är sant så är det nog den chansen du kan få. Det och att starta eget.

Sen finns ju såklart ”Jobba Hemma”/Chattcentralen som val för svart inkomst.

Ja jag har kommit till den insikten nu att jag måste sluta lägga tid på att söka jobb via systemen. Facket, Trygghetsrådet och alla andra experter framhärdade att jag måste söka så kommer det lossna. Det var lågkonjunktur, dåligt CV, liten Linkedin aktivitet och annat. De sa rakt ut : Nej du finns inte i nåt register.
Jag skulle gärna vilja söka jobb via jobbsafari baserat på min utbildning och jag har ingen betalningsanmärkning men jag tror domstolsärendena ställer till det. Kanske bara i 75-80% av sökningarna och då är det inte så farligt. Då kan jag börja söka nu och jobba med 5 ggr fler ansökningar. Sen kommer det geografiska in och det finns inte så många jobb att söka om man ska hålla sig i småstad under 25 km bort. Jag kan ändå känna att det kan funka nu när mrkoll och lexbase anmärkningarna inte syns längre. Jag tror inte alla jobb jag kan söka gallrar bort pga domstolsärendena . jag hoppas inte det.
Citera
2022-03-23, 23:27
Medlem
Citat:
Ja det låter inte så självklart och nog minst 50% av befolkningen känner inte till detta att betalningsanmärkningar används för att filtrera bort sökande och blockar ofta från jobb. Jag undrar också om det verkligen kan vara så att de personer med anmärkning är sämre??

Jag kan tänka mig tvärtom att detta ofta är driftiga personer som hittar på mycket och har mycket energi till alt möjligt men som missat och slarvat med sin egen ekonomi då de inte visste det hade betydelse. Det kan också handla om ensamstående med barn där man måste ta barnen för att sköta räkningar och post. Man får ju inte lämna barn på dagis för att sitta med räkningar.

Om dessa personer har ett fast jobb kan de säkert både följa arbetsinstruktion och vara rädda om sitt jobb. Jag kan inte se att personer med betalningsanmärkning jobbar sämre , tvärtom tänker jag. Det finns nog ingen forskning som visar detta heller utan det är enbart något som HR systemen sålt in till företagen att de ska abbonnera på sådan data och blocka sådana.

Jag har personligen med betalningsanmärkning jobbat utmärkt och haft hög lön och skattat så mycket att jag kunde hålla ett flertal folkpensionärer med inkomst av min skatt varje månad. Om man inte vet att det är viktigt så bryr man sig inte om att få bort en felaktig betalningsanärkning. Det är inte värt besväret tänker man. Men det är viktigt vet jag nu och det finns något som heter Kronofogdens rättelseteam i Visby som handlägger sådant. De har handlalgt till min favör ett flertal ggr frå jag fått felaktiga anmärkningar

Känner se som har betalningsanmärkningar och jobbar som lastbilschaufför,så har väldigt svårt att tro det är problemet. Om inte annat lär ju arbetsgivaren förstå ens situation bättre och kan räkna med att hen lär vilja jobba mycket .
Citera
2022-03-23, 23:28
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ja du kanske röstat (s) också och själv aktivt bestämt hur det ska vara. Jag har ju sagt att om staten förbjöd eller krävde öppen redovisning hur alla gallringar går till vid jobbsök och berättade det för all jobbsökande så kunde man anpassa sig. Men det vill inte (du ? och ) staten . Man vill hellre att 10-20% slås ut och går och betala för dem.
Tänk på att det inte bara är jag som går och kostar pengar. tills nu 3-4 mille men jag ska gå arbetslös från 35 år till 67 år trots högskoleutbildning examen . Min grupp består av 5-siffrigt antal långtidsarbetslösa som har felaktig förekomst i Mrkoll oskyldigt dömda, oskyldigt med och friade, betalningsanmärkning och förekomst av domstolsärenden. Denna grupp försörjer du fast de själv de allra flesta vill jobba och försörja dig.
Nej du, inte S(dock vänster:]).Och dömd till fängelse inom tiden 2010 och framåt. Och det är inte för att jag är långtidsarbetslös, jag är OG men jobbar på utan att ge upp. Jävla fjant

Det är bara veka jävlar som ger upp, speciellt när man har barn.

Du ska gå arbetslös tills du fyllt 67 år för att du är en jävla förlorare, inget annat. Jag ser bara ner på personer som dig , du verkar tycka du är en jävla stekare, Stureplana värsta profil. Sätt dina grillchips i halsen hos sin arbetscoach. Får du någonsin jobb så hoppas jag du är skicklig med en mattkniv.
Citera
2022-03-23, 23:28
Medlem
Liberationfronts avatar
Sök med annat efternamn och personnummer.

Det ENDA som är relevant är när ekonomi registrerar dig för skatteverket.
Citera
2022-03-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Jag som arbetsgivare får inte heller veta om en sökande har prickar eller annat ska du veta då den sökande är skyddad av GDPR. Jag för aldrig annat än 1-2 försållade kandidater till en tjänst. Min gissning är att rekryteringsbolagen aldrig presenterar dessa andra kandidater för mig. Det är ju lite det här förarbetet jag betalar för.

Däremot om jag själv lägger ut en annons så kan jag få 30+ sökande till 1 tjänst. Och det är en kvalificerad tjänst. Av den orsaken försöker jag använda ett företag som ger mig en kandidat. Att rekrytera är inte en av mina arbetsuppgifter och det tar en jäkla tid (som jag inte har).

Mitt mål on jag nu måste rekrytera själv är att så snabbt som möjligt försöka kasta alla ansökningar utom 3-6 kanske som jag intervjuar. Sållningen går på

1) Cv - relevant jobberfarenhet och utbildning
2) CVts innehåll övrigt
3) Profilbilden så lägg inte upp en partybild

Granskningen tar ca 30 sek innan jag bestämt mig, efter ett tag blir man rätt snabb även om man inte har det som jobb.

Sen har man 1-2 intervjuer, 2-3 referenser, ett skill-test och så gör HR en koll. Men jag tänker att om man kommit så långt att det då upptäcks mindre förseelser så går det ju att diskutera.

Ni får 30 sökande vid annonsering och om man anlitar rekryteringsfirma 1-2 st . Där ser man hur det blir. rekryteringsfirman tar såklart bort alla de kan som du som kund kan sedan hitta något på. De vill inte att kunden ska komma i efterhand och säga "den vi anställde via er är ju skuldsatt hos Kronofogden" eller "den vi anställde som vi fick av er har något på sig i belastningsregistret" De är livrädda för detta och rekryteringsfirmorna kan t o m bli stämda om de inte gallrar bort.

Så gallringen funkar mycket bra och så fort man har någon form av anmärkning så blir man väldigt sannolikt bortsorterad. Detta är väldigt tänkvärt för de 100 000-tals i sverige med någon som helst form av anmärkning av något slag. De av dessa som är arbetslös sitter antagligen hela tiden och skickar in ansökningar helt i onödan, som AMS.SE dessutom kräver att de gör helt i onödan.

Vad menas med "Profilbilden"? Ska man ha bild i CVt ? eller är det Linkedin du syftar på ?

Referenser blir svårt för mig . Alla är använda för mycket och ingen vill vara med längre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in