Citat:
Ursprungligen postat av
llPOWERll
Är du mest otursförföljd i världen som inte bara lyckats få en, utan flera felaktiga betalningsanmärkningar? Jag som arbetsgivare vill inte anställa folk med sådan otur.
Naturligtvis är ju din situation ett resultat av att du alltid betalar för sent, får påminnelser osv. Normala människor får inte ens betalningspåminnelser.
Det borde du kunna lista ut själv. Att anställa någon är en enorm risk som bygger på tillit. Om det finns pålitliga människor med ordnat liv som söker samma jobb som du är det självklart att man inte väljer dig.
Bluffakturor är ganska vanligt.
Människor som bråkar om 50 kronor i domstol kommer också bråka om lön, arbetstider, arbetsuppgifter (detta står inte i mitt avtal osv), ansvar etc.
Finns ingen arbetsgivare i världen som vill ha en sådan medarbetare, det dränerar verksamheten på energi och uppviglar andra. En tvist, inga problem. Flera tvister är ett mönster, speciellt i samband med betalningsanmärknkngar = trolig rättshaverist.
Varför måste den vara billig? Du verkar ju tycka att det är orimligt att företag sorterar bort folk med betalningssnmärkningar och domstolsärenden och i det läget har man inte ens diskuterat lön.
Du svarar ju dock perfekt på den retoriska frågan, människor med dessa problem är sämre än andra, därför anställer man dom inte. Enkelt!
Nejdå det är många som får felaktiga anmärkningar. Det kan hända flera ggr om. Det har hänt mig flera ggr och det finns ett särskilt rättelse "team" hos Kronofogden som bara jobbar med alla dessa fall.
https://kronofogden.se/om-kronofogden/dina-rattigheter-lagar-och-regler/dina-personuppgifter/rattelse-av-uppgifter
Jag är inte alls mest otursförföljd i världen. Jag har levt ett gott liv , är 40+ , det som jag haft problem med är att jag och 10 000-tals andra gallras bort i mångt och mycket felaktigt och hamnar i långtidsarbetslöshet istället.
"Normala människor får inte ens betalningspåminnelser" Aha, hur kan det då finnas en inkasso bransch som är börsnoterad och bara lever på att hantera betalningar och ta ut avgifter när någon missat. Du är lite lost här men ok. du är väl typ 15 bast.
varför är det självklart att arbetsgivare inte väljer mig? pga betalningsanmärkning ? Ja det är inte självklart alls tycker jag men så det fungerar. Jag visste inte det och jag tog inte tag i de felaktiga anmärkningarna utan la istället tid på att skicka jobbansökningar. Om jag först rättat anmärkningen hade jag fått jobb. Nu gjorde jag tvärtom och fick en lucka i CVt.
"Människor som bråkar om 50 kronor i domstol kommer också bråka om lön, arbetstider, arbetsuppgifter"
Detta är intressant som du säger om det ligger något i det. Det betyder ju i så fall att jag har rätt. Om man är i domstol ett antal ggr i olika mål så är det faktiskt så att bolagen gärna rensar bort en för det också om man får tro dig och det är just det jag kommit fram till.
Då hjälper det ju inte mig att mrkoll försvinner. lexbase försvinner. Jag har inga betalningsanmärkningar och ingen skuld. Jag har ände flera tvistemål senaste 10 åren tex hantverkare 8000 kr, vårdnadstvist, fordonsskatt som inte var betald men som var det men det blev ändå ett ärendenr i domstolen m.m.
Jag tror att jag får så många ärenden för att jag gör väldigt mycket och lever mycket på marginalen. Jag gör hela tiden rätt men jag har inga marginaler så om motparten tycker jag snubblat över gränsen och jag inte tycker det så är jag rökt och det blir ett ärende. Jag tror mycket av mina problem kan kopplas till att jag tar reda på EXAKT vad som gäller och följer det så långt det går medan andra inte ens behöver ta reda på vad som gäller. De skaffar sig stora marginaler istället
Som du säger att man försöker vara så långt från en betalningspåminnelse man kan komma och ännu längre från inkasso och ännu längre från kronofogden och ännu längre från tingsrätten. Långt ifrån många steg och stora marginaler om man inte ens är på steg 1.
Jag tänker inte så utan ibland behöver jag avstå från räkningar och posten några veckor och fokusera på annat. Jag drar då på mig betalningspåminnelser och får stå för det men jag har kanske ändå tjänat på det.
sen säger du "Finns ingen arbetsgivare i världen som vill ha en sådan medarbetare, det dränerar verksamheten på energi och uppviglar andra. En tvist, inga problem. Flera tvister är ett mönster"
OK! OK! det är detta jag säger. Företagen vill inte ha dem som har tvistemål. Det är det jag försökt säga från trådsstart. Man får helt enkelt välja. Arbetsmarknaden eller få rätt. Om man lägger sig platt, inte bråkar och aldrig kommer i tingsrätten så riskerar man inte sin plats på arbetsmarknaden.
Om man är som jag, att man fått lära sig att rätt ska vara rätt och om man är säker på att man har rätt och den andra har fel så ska man inte låta sig bli svindlad, bedragen och lurad. Men jag kan se idag att det hade varit lönsamt för mig att lägga mig platt. Alla de ärenden jag haft är totalt ingenting mot 15-20 miljoner i utebliven inkomst nu när jag inte kan få jobb pga flertal tvistemål.
Det är inte alls så att jag verkar tycka att det är orimligt att företag sorterar bort folk med betalningssnmärkningar och domstolsärenden. Jag vet som du att det är så och det är inga bekymmer. Problemet är att man berättar inte detta. Om man sagt det till mig på samhällskunskapen i gymnasiet så hade jag kunnat följa reglerna.
Då hade jag hållt mig undan domstolsärenden och jag hade varit mycket mer försiktigt och haft marginaler för betalningsanmärkningar och om jag väl fått någon betalningsanmärkning hade jag prioriterat att få den rättad istället för att prioritera att söka jobb som jag ändå inte kunde få.
Jag har INGET att invända mot hur det går till. Det är att man gallrar bort folk på det här sättet i kombination med att man inte berättar det som jag är starkt kritisk till. Det har i mångt och mycket förstört mitt liv.
Jag förstår att du tycker att människor med dessa problem är sämre än andra, därför anställer man dom inte. Fine! men om någon lärt mig rätt från början och sagt hur reglerna är så hade jag inte helelr haft betalningsanmärkningar och framförallt inte domstolsärenden. Jag har sett varje domstolsärende som en kul grej att få ett kvitto på att man hade rätt och gå stärkt ur en process i vetskap att man visst hade rätt hela tiden. Rättspatos kallas det och jag och vissa andra får lära oss att det är det man ska ha och det är så det fungerar. Vi har lärt oss fel och vi är kanske sämre människor då för tillfället tills vi lär oss rätt. I grunden är vi dock inte sämre människor utan bara människor som blivit felinformerade och handlat efter sin bästa förmåga utan några onda avsikter.