2022-03-23, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
mindre orter ? hurdå`vad har det med saken att göra ?

Jadu

Mindre konkurrens? Handlar det om något inom it och du söker jobb i typ Kramfors har du jobbet omgående men vill du bo centralt i Stockholms innerstad och ha ditt kontor 200 meter får du räkna med svårigheter
Citera
2022-03-23, 20:11
Medlem
Citat:
Inom vaddå ? Köpa och sälja smycken på Tiktok ? jag har 1 pärla för 3 kr . köp 2 st plus 12 kr porto.

Tror du det bara är att regga en F-skatt och vips har man en inkomst på 30lax+ i månaden ?
Om jag hade kunnat starta eget och livnära mig på det hade jag gjort det för länge sedan. Man måste ha

1. affärsidé (lätt)

2. vara beredd att satsa 1år+ med minimal lön och sedan med 20% / 50% ?? chans klara att försöja sig på det efter 12 månader. Risken är att facit blir att man avsäger sig a-kassan med 250 tkr före skatt i ett år för att dra in 50tkr och efter 12 månader komma upp i en lön på 4-5000 kr före skatt i månaden. Vem kan ta en sån risk ? Tror du en långtidsarbetslös kan klara en till smäll i livet på 150 000 kr skattade pengar borta efter ett år.
Om en som precis har äntrat Sverige kan klara det så kan du. Du blir ju inte anställd så då är ju enda alternativet att starta eget - om du inte ska leva på andra vill säga.
Citera
2022-03-23, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3illo
Jag håller väl med dig till en viss del. Personligen har jag ett brottsreg med några grövre brott, dessa ligger 9 år tillbaka i tid, i samband med dessa domar fick jag oerhört stora skulder som jag än idag inte hunnit betala klart.
Jag sökte jobb i 2 år för att till slut få ett jobb på ett callcenter, nu sitter jag med ca 12k i netto lön som en 33 åring med ett konto som är utmätt, så när lönen kommer har jag 2300kr kvar att leva på.
Jag vill inte att du som läser detta ska misstolka mig men ibland förstår jag personer som en gång hamnat snett att de inte slutar med sin bana, och jag brukar säga de till ungdommarna att har du börjat på denna banan ska du inte sluta, slutar du kommer du ALDRIG komma in i samhället igen.
Samhället och myndigheterna måste börja ta ansvar för personer som väljer att byta riktning i livet.
Att söka jobb blir inte enklare med tex lexbase och mrkoll, detta för att en arbetsgivare får upp din bakgrund med några enkla tryck på dessa hemsidor, detta resulterar oftast till att de inte ens ringer för att boka intervju med den sökande, man ignorerar dessa CV med personer som är dömda, detta trots att dem enligt lag inte får grunda sitt beslut om anställningen på ditt brottsreg och framförallt inte om de smygtittat på den utan ditt godkännande på tex lexbase eller mrkoll.

Så blir du kriminell och döms, räkna med att du nu alltid behöver vara kriminell, ångrar du dina kriminella val är det försent för i detta samhälle sotar man inte sina brott genom ett straff utan det riktiga straffet kommer du märka när du ska söka jobb.
Så är du kriminell ska du inte bli laglydig, för du kommer sluta som mig, 34 åring med skulder, jobbar med 18 åringar på ett callcenter, inget körkort pga jag inte har råd att lämna urinprovet (trots att jag är ren), du kommer aldrig ens få chansen att uppleva många delar i samhället.

Lycka till
Ja är man kriminell så är det nog svårt att sluta med det. Överallt uppstår problem pga anmärkningarna. Jag skulle tro att i Sverige så är det väldigt ovanligt att man går från kriminell till ett vanligt liv med genomsnittlig lön 35000-40000 kr i månaden. Särskilt de som fått fängelse eller villkorlig dom. Där undrar jag om det ens är över 10% som blir "normala medborgare" men detta finns det statistik på rimligtvis så jag behöver inte sitta och gissa.
För min del var det felaktiga betalningsanmärknigar och friad från brott så jag är oskyldig men blir behandlad precis som kriminell år efter år. Det är inte bara vid jobbsökande. Det är när man ska skaffa ny tjej, nytt boende, allt möjligt . Egentligen svårt att leva en hel vecka utan att bli orättvist behandlad pga sina anmärkningar.
Bara en sån sak som idag kl 16 när jag skulle iväg på ett ärende. Då dyker tanten under mig och säger "Kan jag få prata lite med dig?" och vinkade in mig till henne. Då hade hon klagomål på att jag städade kvällstid och det lät ner till henne. Både när jag "flyttade saker" och framförallt dammsugaren som åker över lamnatgolven. Jag sa att jag aldrig någonsin för oväsen städar och sådant efter kl 22 men ibland jobbar jag lite skrivbordsarbete på kvällen för att hinna ikapp det på dagen och det kan bli att jag först kan börja städa kl 20 ibland.
Då tänker jag så här. Damen är inte vilken surtant som helst utan en pigghistoria på 55-60 bast. Hon kör en helt ny Audi Q3 och bor på samma sätt som jag nyinflyttad i nybyggt fint boende. Om man ska framföra klagomål på störningar för att man hört en dammsugare kl 19-22 1-2 ggr i veckan så är man rätt långt ute på hal is. Då gör man det på ett trevligt sätt och inte kommer anklagande och gnällande för det är min fulla rätt att städa även utanför kontorstid. "Bara du är snäll och tänker på det" att du gör det tyst. Sedan klagar hon på att hon hör när jag går. Varje kväll tar jag tom av inneskorna som är i gummi kl 21 för att hon inte ska riskera höra något, jag svansar runt i strumplästen då.
Jag tänker att hon sett på Mrkoll att jag är kriminell och har en dålig uppfattning om mig. Hon behöver inte behandla mig så bra och var artig för jag är ändå inget värd som kriminell.
Citera
2022-03-23, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jadu

Mindre konkurrens? Handlar det om något inom it och du söker jobb i typ Kramfors har du jobbet omgående men vill du bo centralt i Stockholms innerstad och ha ditt kontor 200 meter får du räkna med svårigheter

Jag för min del kan inte flytta. Har barnen i skolan och ska bo inom 2000 meter från den
Citera
2022-03-23, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Jag tänker att du ju har jobbat rätt många år med kvalificerade uppgifter, din väg framåt är nog via kontakter som vet vad du gjort och kan. Kunder, Leverantörer eller gamla kollegor.

Att skicka öppna ansökningar är trögaste vägen mot mål.

Hur länge finns en ”prick” kvar? När är din sista borta?

Kan du ta ett välgörenhetsjobb? Något att stoppa in i CVt som ger ett datum?
De kontakter jag har går inte att använda längre . Alla referenser är sönderslitna av alla ansökningar. Jag vågar verkligen inte fråga någon jag känner en endaste gång till efter alla år av jobbsök och där de ställt upp som referenser. De polisanmäler mig nog snart för trakasseri och tror jag bara driver med dem att jag inte har jobb när de jobbat med mig och de vet att jag var ofta den bättre i gruppen och den med bästa utbildningen.

De enda prickar jag har är tvistemål och de ligger i 11 år. Det kan tex handla om att man inte får ut försäkringserättning, vårdnadstvist, mobilräkning, hantverkare. Åren går och massor av miljoner rinner genom plånboken och då och då uppstår en situation där man tycker olika och ingen vill ge sig. Då får de ge sig i Tingsrätten och jag förlorar nästan aldrig där så jag tar det bara dit när jag är säker på att jag har rätt och att de har fel .

Visst kan jag ta ett välgörenhetsjobb (om det nu finns något inom 90 min pendling per dag Tur och retur) Jag kan dock inte tänka mig att 6 mån på ett sådant välgörenhetsjobb skulle förändra något när jag söker jobb.

Jag söker genom att skicka ansökan och alla säger håll ut. Jag har inte fått intervju sedan sommaren 2013. Konstigt att AMS tycker det är helt OK att gå på a-kassa 10 år+ Man tror ju inte att det får gå till så. Det som hände nu för en tid sedan var att facket och jag talades vid och de erkände att de har fel. Vissa grupper med anmärkningar behöver inte skicka in ansökningar på det sättet. Det är lönlöst numera efter de IT system som införts.
Senast redigerad av elmen87 2022-03-23 kl. 21:00.
Citera
2022-03-23, 20:59
Medlem
Citat:
Precis
Att företag helst inte anställer folk som inte har koll på sin ekonomi och får anmärkning är förståeligt även om jag har två väldigt grava invändningar
1: Betalningsanmärkningar är ibland fel. Jag har själv fått rättat många. Ofta sker det efter 2-2,5 år av klagande och brevväxling.

Är du mest otursförföljd i världen som inte bara lyckats få en, utan flera felaktiga betalningsanmärkningar? Jag som arbetsgivare vill inte anställa folk med sådan otur.

Naturligtvis är ju din situation ett resultat av att du alltid betalar för sent, får påminnelser osv. Normala människor får inte ens betalningspåminnelser.

Citat:
2: Detta anges inte nånstans. Det står bara att man kan få problem att hyra lgh, skaffa mobil och ta lån. Inget om en sån detalj som att man heller inte får jobb vid betalningsanmärkning. Jag har kollat bankerna, Hallåkonsument, UC, Datainspektionen, Kronofogden. Ingen säger som det är

Det borde du kunna lista ut själv. Att anställa någon är en enorm risk som bygger på tillit. Om det finns pålitliga människor med ordnat liv som söker samma jobb som du är det självklart att man inte väljer dig.

Citat:
Att man bråkar i domstol tycker inte jag ska leda till att man får avsäga säg arbetsmarknaden. Återigen så nämns inte detta nånstans. Det blir ju bra i så fall om detta blir allmänt gods. Då kan jag starta ett bolag och debitera 500 kr extra till alla 5 000 kunder en dag . Sen hotar jag dem med Tingsrätt och eftersom de vill vara kvar på arbetsmarkanden så betalar de glatt och även mit inkassoarvode. Jag får då 5 miller och kan sluta jobba. Tror du det funkar så ?! Nej, man ska bråka i domstol och inte gå med på allt. Det är så det går till. 1000-tals ärenden årlige i rättsprocesser är på under 50 kr ! Go figure hur verkligeheten ser ut

Bluffakturor är ganska vanligt.

Människor som bråkar om 50 kronor i domstol kommer också bråka om lön, arbetstider, arbetsuppgifter (detta står inte i mitt avtal osv), ansvar etc.

Finns ingen arbetsgivare i världen som vill ha en sådan medarbetare, det dränerar verksamheten på energi och uppviglar andra. En tvist, inga problem. Flera tvister är ett mönster, speciellt i samband med betalningsanmärknkngar = trolig rättshaverist.

Citat:
Hur ska jag starta verksamhet som anställer samhället bottenskrap? Då måste jag betala ut löner. Tror du att de är billigare än andra? A-kassan är 26000 idag före skatt. De kräver mer än det. Lycka till med att hitta billig arbetskraft och göra affärer. Ingen vettig människa idag söker jobb och tar ett jobb på under 30 lax

Varför måste den vara billig? Du verkar ju tycka att det är orimligt att företag sorterar bort folk med betalningssnmärkningar och domstolsärenden och i det läget har man inte ens diskuterat lön.

Du svarar ju dock perfekt på den retoriska frågan, människor med dessa problem är sämre än andra, därför anställer man dom inte. Enkelt!
Senast redigerad av llPOWERll 2022-03-23 kl. 21:01.
Citera
2022-03-23, 21:00
Medlem
Citat:
Jag för min del kan inte flytta. Har barnen i skolan och ska bo inom 2000 meter från den

Dåså, där har du problemet dessvärre utan att bra hård.
Citera
2022-03-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Jag sitter på arbetsgivarsidan som chef och ser det från andra sidan. Vi gör alltid en första sållning när vi använder ett rekryteringsföretag och jag gissar att prickar och brott diskar ut en sökande direkt där.

Om personen söker sig till oss direkt så har vi inte samma verktyg själva så då kan det hända att vi tar in på intervju om CVt är klockrent. Innan vi anställer någon så tar vi minst 3 referenser samt köper vi in en tjänst för personkoll så om något finns på en person får vi veta.

Hittills har vi inte anställt någon med prickar eller annat. LAS är så stark att man aldrig vågar chansa.

Ja det stämmer bra det med såsom jag efter alla år börjar förstå det fungerar.

Dock är det ny information att man kan vända sig till företagen direkt och där görs kontrollerna senare. Först intervju och sedan kontroll. Detta hade jag ingen aning om. Synd jag inte träffade på dig för 10 år sen då jag fortfarande kunde använda mina refererenser. Nu har jag ingen referens kvar att använda. Alla är helt förstörda och jag har tappat kontakten med alla , även pga av att jag frågat om referenshjälp så många gånger helt i onödan.

Om jag läst detta inlägg för 10 år sen kunde jag sökt på det sättet och räddat 20 mille i inkomst. Nu har jag 10-15 i månaden före skatt år efter år mot 55000 när jag jobbade och hade haft 70000 eller mer idag . 16 miljoner i skillnad fram till 67 års ålder.

Detta tycker jag belyser det otäcka i att man som arbetsgivare aldrig ger feedback vid ansökningar. Man säger bara att man tackar för intresset. Hade de berättat detta att jag åkt bort kunde jag tagit kontakt direkt istället nästa gång och då klarat mig då jag kunde förklarat. Nu får man inte en chans alls utan man åker ut innan man ens når de egentliga personerna som jobbar med rekryteringen. Detta är ett bra system i de allra flesta fall. Men det drabbar trots allt en del so minte förstår vad som pågår och som råkat dra på sig en felaktig betalningsanmärkning och inte vet om att det är viktigt att få bort den.
Hos Kronofogden anges bara att det kan drabba en vid ny mobil, lån, boende. De säger inget om att det kan påverka vid jobbsök. Jag visste inte detta och det vet de flesta inte heller.
Citera
2022-03-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Du hör väl själv hur du låter. Vanliga människor hamnar inte inte i domstol pga vårdnadstvister

Detta är så himla knäppt av 8978wxu642 och visar på stora kunskapsluckor. På Flashback finns typ över 10% av sveriges befolkning. Varje år hamnar över 4 000 svenskar i vårdnadstvist i Tingsrätten.

Inte "vanliga människor" ? Nähä, vad är de då ? 400 flashbackanvändare varje år i tingsrätten pga vårdnadstvist. Inga normala ?
Citera
2022-03-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
din personlighet som sätter käppar i hjulen. Själv har jag massor med betalninganmärkningar men det är inget som hindrat mig från att få jobb.
Personligheten syns ju inte i CV när man söker . Hur tänkte du nu ? jag har skrivit 10 ggr att jag var intervju senast 2013. på intervju kan man ta del av personligheten , ja.

"massor med betalningsanmärkningar" och sökt jobb? hurdå? vilken typ av jobb? var söker du ?
Citera
2022-03-23, 21:19
Bannlyst
Citat:
Personligheten syns ju inte i CV när man söker . Hur tänkte du nu ? jag har skrivit 10 ggr att jag var intervju senast 2013. på intervju kan man ta del av personligheten , ja.

"massor med betalningsanmärkningar" och sökt jobb? hurdå? vilken typ av jobb? var söker du ?

Då jag är lite av en mångsysslare så kan jag jobba med i stort sett vad som helst. Har jobbat som snickare, rivare, svetsare,montör,mekaniker och nu senast har jag skolat om mig och blivit kock. Har jobbat åt kommunen där jag bor som kock/ekonomibiträde i snart 2 år. Aldrig nån som kollat om betalningsanmärkningar. Däremot har jag fått komma med ett utdrag från belastningregistret då jag arbetar med barn i närheten. Vilket jag tycker är fullt rimligt.
Citera
2022-03-23, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
För två år sen skrev du i den här tråden att du dels höll på att starta eget, och dels att du ville läsa klart din utbildning och få examen: (FB) Starta eget bidrag - regler vid studier

Tog du någonsin den examen och varför kan du då inte söka jobb inom den yrkeskategorin? Den utbildning är ju i så fall nyare och betydligt mer relevant än din gymnasieutbildning och examen du säger dig tagit efter det.
Och hur gick det med företaget du försökte starta? Startar du eget behöver du ju inte oroa dig för att arbetsgivare inte vill anställa dig.

ja du Zoomfront det har runnit mycket vatten under broarna under alla år som långtidsarbetslöshet. Jag har testat allt. startat allt. provat allt. gått på olika ersättningar, socialbidrag, a-kassa, sjukskriven, inkomstförsäkring. Jag har ett helt bibliotek här av olika projekt jag haft för mig men kontentan är att

1. Sist jag fick intervju i samband med jobbsök var sommaren 2013, sökt 1000+ jobb
2. Jag tog examen i början på 00-talet och examensbeviset är giltigt
3. jag gick ut gymnasiet med 22.3 poäng
4. jag har barn och måste bo i sverige och måste bo inom 2000m från skolan
5. jag ser facit nu att jag ska tydligen stå utanför arbetsmarknaden från 35 års ålder - 67 år.

Den examen du talar om var en annan 4 årig utbildning jag tänkte ta och sen starta eget inom det så jag inte behöver söka. man får mycket kontakter på skolan genom åren och det kan gå den vägen. Dock saknas både tid & pengar eller i vart fall pengar för ett sådant projekt.

Det företaget du talar om gick inte bra. Jag kom upp i några tusenlappar i månaden i intäkt och fick ge upp efter 4 månader då jag var i bankrutt och maxat alla kreditkorten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in