2022-10-21, 16:20
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har aldrig varit med om kreditupplysning innan man blir anställd. Möjligtvis om man ska arbeta som kassör eller annat inom ekonomi i så fall att det kan behövas. Vad menar du med kvalificerat jobb? Alla arbeten som kräver gymnasieutbildning är kvalificerade.
Citera
2022-10-21, 16:23
Medlem
Juristchefens avatar
Jobbcoacher och arbetsförmedlare får inte ha några betalningsanmärkningar då det sänder ut starka inkompetenssignaler till arbetssökande.
Citera
2022-10-21, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har aldrig varit med om kreditupplysning innan man blir anställd.

Det är bara det att du inte vet om det. Betalningsanmärkning / skuldsaldo hos KF = röd flagg i många rekryteringsplattformar.
Påstådda universitetsexamina kollas tyst mot LADOK på samma sätt. Därför nästan inga blir ombedda att visa examensbevis.
Citera
2022-10-21, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det är bara det att du inte vet om det. Betalningsanmärkning / skuldsaldo hos KF = röd flagg i många rekryteringsplattformar.
Påstådda universitetsexamina kollas tyst mot LADOK på samma sätt. Därför nästan inga blir ombedda att visa examensbevis.
Så är det. Det är så extremt dyrt att nyrekrytera i Sverige att företagen inte har råd att chansa. Därför skärskådas varje nyanställning in i sömmarna.

Baksidan av detta blir naturligtvis att personer som har gjort misstag tidigt i livet komma att få stora delar av sina resterande liv påverkade av denna enda period. Det är ett samhällsproblem men det är som bekant inte bolagens huvudvärk. Det är en politisk fråga.
Citera
2022-10-21, 17:29
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Däremot söker du som ingenjör, sjuksköterska byggarbetare etc. skall det nog inte vara några problem.

Inom byggindustrin lobbar arbetsgivarorganisationerna för att kreditvärdigheten ska kontrolleras då de tror det kommer minska stölderna på arbetsplatserna.

Tycker det är ganska sjukt att betalningsanmärkningar ska kunna sätta käppar i hjulet för folk, det beror väl lite på orsaken visserligen men jag tror de flesta med betalningsanmärkningar har det av legitima anledningar.
Citera
2022-10-21, 17:57
Medlem
Ifall man betalar av sina skulder.
Måste man vänta tills betalningsanmärkningarna försvinner dvs 1-2 år eller mer Innan man söker ett jobb inom ekonomi/ bank / finans etc.

Eller räcker det bara med att betala av skulderna.

Kan man fortfarande arbeta som ekonom, banktjänsteman etc ifall man har betalningsanmärkningar och en skuld på 50 - 100 tkr som ligger hos kronofogden?

Jag har en familjemedlem som vill betala av min skuld. Men min stolthet står ivägen.

Skulderna fick jag pga oförutsedda kris situationer i mitt liv. Annars hade jag aldrig haft någon skuld.

Har idag inga lån förutom csn lån.
Citera
2022-10-21, 18:51
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Skulle du kunna vara snäll och lista några jobb så att det går att få en överblick. Någon nämnde bank, vilka fler yrken finns det som brukar göra kreditupplysningar?
Ska du jobba inom kriminalvården tar de
kreditupplysning.
Detta för att interner ej ska kunna köra med utpressning
för att få förmåner.
Citera
2022-10-21, 19:50
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn

Okej. Det visste jag inte.
Citera
2022-10-21, 20:03
Medlem
flukkes avatar
En vanlig sökning med lönekollen på ratsit eller vissa HR-system ger ett enkelt ja/nej i kolumnen betalningsanmärkningar.

Men långt från alla arbetsgivare kan vara så kräsna idsg. Finns många branscher med brist på folk, allt från lastbil och busschaufförer till många jobb inom vården.
Citera
2022-12-23, 17:10
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Skulle du kunna vara snäll och lista några jobb så att det går att få en överblick. Någon nämnde bank, vilka fler yrken finns det som brukar göra kreditupplysningar?

Lager och bygg brukar inte ha mycket till gestapo fasoner för sig.
Citera
2022-12-24, 07:49
Medlem
Citat:
Låt oss säga att du har en högskoleutbildning, har man någon chans då att få ett kvalificerat jobb trots betalningsanmärkningar? Eller är det meningen att man ska ta sitt "straff" och vara glad över vilket jobb man än får?
Postnord menar jag tar en kredit upplysning.
Fast, spelar ingen roll,då ingen vill arbeta där idag.
Citera
2022-12-24, 08:17
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Låt oss säga att du har en högskoleutbildning, har man någon chans då att få ett kvalificerat jobb trots betalningsanmärkningar? Eller är det meningen att man ska ta sitt "straff" och vara glad över vilket jobb man än får?

Du får inte jobba om du har skulder vännen. Folk vill inte ha alkisar som inte kan betala sina skulder. Du får sitta i karantän i fem år. Gå till socialen istället svennebanan, hahahahaha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in