2022-03-23, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Du hör väl själv hur du låter. Vanliga människor hamnar inte inte i domstol pga mobilräkningar, vårdnadstvister och tvister med hantverkare. Att bli åtalad för ofredande är en stor grej för dom flesta oavsett om man inte blir dömd.
Jag har inte varit i vårdnadstvist eller träffat div drama queens, ingen jag känner har gjort det.

Och du märker väl själv hur du går på mot mig här? Du verkar väldigt aggressiv. Jag tror vi kan lägga ner hela grejen med betalningsanmärkningar, dom är inte ditt problem.

"Vanliga människor hamnar inte inte i domstol pga mobilräkningar, vårdnadstvister och tvister med hantverkare."
Ok, då får du snarast bege dig till en domstol. är det bara onormala människor där menar du ? Det är typiskt sådana ärenden där från morgon till kväll. Även p-böter är vanligt förekommande och allehanda små fordringar.
Vad gör du när någon kräver dig på nåt som är fel ?
1. du fattar inte att det är fel och betalar?
2. Du fattar att det är fel men betalar gärna 800 kr till Kronofogden när någon stämmer dig på 150 kr ?
Då är det du som är onormal. Inte tvärtom.
Bara för du är liten och inte varit med om så mycket och inte så många miljoner runnit genom din plånbok än så betyder det inte att det aldrig kommer att uppstå en felaktig fordran på dig.

Att bli åtalad för ofredande är en stor grej för dom flesta och även mig. Det betyder inte att jag var skyldig. jag blev ju frikänd men det verkar du ha svårt att leva med. Det finns kanske mer inom Svensk Rätt och svenska samhället som du har svårt att respeketera?

Vad är det jag "går på dig om "? agressiv? ska jag inte svara på dina inlägg? Jag svarar ju att du har fel och förklarar varför det inte är så som du tror.

Det har jag stött på överallt att när man inte har något att säga och inga argument då säger man "Du är otrevlig" , "du är agressiv" . buhu blä blä . tårar tårar... som i sandlådan. Nä! du är dum !
Citera
2022-03-23, 15:41
Medlem
3illos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
Väldigt svårt att söka jobb baserade på min utbildning. Jag har faktiskt inte fått ett endaste sådant jobb på 16 år och 1000-tals ansökningar via monster.se, jobbsafari.se, ams.se, di.se, stepstone.se m fl. väldigt svårt att söka jobb baserade på min utbildning.

Det jag tror har hänt är att bolag idag har "screening"-system som ett slags HR-verktyg. När någon söker ett jobb tar operatören fram personnummer manuellt eftersom det inte skrivs i ansökan. Man har också i ansökan ofta godkänt att det görs div "bakgrundsupplysningar" på en. Dessa första steg i gallringen av ansökningar kan företagen delegera ut till personal i baltikum / polen där screeningen kan göras billigt. De använder personnumret, helt lagligt i mångt och mycket, och på kort tid kollar de allt man kan kolla på ett personnr. Förekomst av tvistemål, brottmål domar, betalningsanmärkningar, tidigare inkomst och en massa andra variabler data som företagen i allt väsentligt har tillgång till i det närmaste gratis när de väl löst abonnemang på dessa tjänster.

Tjänsteföretagen är Varbi, Teamtailor, recruit.visma.com och en massa andra IT och konsultbolag där det sitter välavlönade ansvariga chefer som styr hanteringen.

Så det som händer i praktiken är att man i de flesta fall någon söker ett jobb på nätet , utom vid små företag, så gallras alla sökande bort som har någon sådan anmärkning.
Har man betalningsanmärkning blir det plötsligt omöjligt att söka jobb, likaså om man är dömd för brott (vad som helst) och det jag misstänker även om man har över 2 st tvistemål senaste 10 år. Det kan också vara vissa som gallrar bort alla med tvistemål men troligen har man en gräns på 2 st / 5 st eller 10 st ?! Ingen vet (mer än de som jobbar på HR avdelningarna och knappt de) och ingen talar om det när man frågar.

De som har mer än 5 st tvistemål tror jag inte göre sig besvär att söka jobb på detta sätt längre via jobbsafari och dyl. Vad de ska göra nu är det ingen som vet. Facket famlar i mörkret och så gör nästan ännu mer f d Datainspektionen. Man lägger 4-5 år av sitt liv på högskolestudier, och även 3-6 år före det om man behöver höga betyg för att komma in sedan är dessa 7-11 år bortkastade och man står där med CSN skuld 500 000 kr och ingen vet nånting om vad som ska hända för dessa personer.

Inkl undertecknad. Jag har 10+ tvistemål då jag tex blivit stämd på mobilräkning 60 kr och ett flertal andra saker och även stämt tillbaka på andra när jag fått reda på att det är så det ska gå till av Tingsrätten. Nu verkar det som om Tingsrätten sagt fel. Det är inte så man ska göra? eller ?

Jag söker allt ! Volt, Uber, Foodora, Systembolaget säljare, Lagerarbetare plocka varor e-handel, kyrkovaktmästare. Sedan söker jag också jobb inom min utbildning. Samma resultat överallt, noll respons. Sist jag var på arbetsintervju var sommaren 2013. Då fick jag 2 intervjuer på ca 100 sökta tjänster det året och det var säkerligen av misstag. Den ena fick jag ringa, Manpower, och påminna och fråga hur det går och då hade de tillsatt tjänsten med annan. Det andra var SJR uthyrning av personal och de var väldigt positiva och verkade säkra på att jag snart skulle få uppdrag där men ingen hörde av sig. Jag ringde och det var helt dött där sedan också.

Nu har t o m "Appar" börjat blocka mig. Så fort det uppstår något problem av något slag vilket det ju gör förr eller senare så googlar de och hittar att jag har varningar på mig. Jag hyrde ett släp för 200 kr att köra saker på ett uppdrag åt en annan kund. Killen som hyrde ut var 18 bast och dövstum och det gick inte att kommunicera på telefon. Han skickade mig hundratals sms om att det blivit en repa i hans nya släp. till slut kontaktade jag Hygglo.se som jag hyrt igenom. De googlade mig och jag blev avstängd livet ut direkt.

Jag håller väl med dig till en viss del. Personligen har jag ett brottsreg med några grövre brott, dessa ligger 9 år tillbaka i tid, i samband med dessa domar fick jag oerhört stora skulder som jag än idag inte hunnit betala klart.
Jag sökte jobb i 2 år för att till slut få ett jobb på ett callcenter, nu sitter jag med ca 12k i netto lön som en 33 åring med ett konto som är utmätt, så när lönen kommer har jag 2300kr kvar att leva på.
Jag vill inte att du som läser detta ska misstolka mig men ibland förstår jag personer som en gång hamnat snett att de inte slutar med sin bana, och jag brukar säga de till ungdommarna att har du börjat på denna banan ska du inte sluta, slutar du kommer du ALDRIG komma in i samhället igen.
Samhället och myndigheterna måste börja ta ansvar för personer som väljer att byta riktning i livet.
Att söka jobb blir inte enklare med tex lexbase och mrkoll, detta för att en arbetsgivare får upp din bakgrund med några enkla tryck på dessa hemsidor, detta resulterar oftast till att de inte ens ringer för att boka intervju med den sökande, man ignorerar dessa CV med personer som är dömda, detta trots att dem enligt lag inte får grunda sitt beslut om anställningen på ditt brottsreg och framförallt inte om de smygtittat på den utan ditt godkännande på tex lexbase eller mrkoll.

Så blir du kriminell och döms, räkna med att du nu alltid behöver vara kriminell, ångrar du dina kriminella val är det försent för i detta samhälle sotar man inte sina brott genom ett straff utan det riktiga straffet kommer du märka när du ska söka jobb.
Så är du kriminell ska du inte bli laglydig, för du kommer sluta som mig, 34 åring med skulder, jobbar med 18 åringar på ett callcenter, inget körkort pga jag inte har råd att lämna urinprovet (trots att jag är ren), du kommer aldrig ens få chansen att uppleva många delar i samhället.

Lycka till
Citera
2022-03-23, 16:08
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Inom vaddå ? Köpa och sälja smycken på Tiktok ? jag har 1 pärla för 3 kr . köp 2 st plus 12 kr porto.

Tror du det bara är att regga en F-skatt och vips har man en inkomst på 30lax+ i månaden ?
Om jag hade kunnat starta eget och livnära mig på det hade jag gjort det för länge sedan. Man måste ha

1. affärsidé (lätt)

2. vara beredd att satsa 1år+ med minimal lön och sedan med 20% / 50% ?? chans klara att försöja sig på det efter 12 månader. Risken är att facit blir att man avsäger sig a-kassan med 250 tkr före skatt i ett år för att dra in 50tkr och efter 12 månader komma upp i en lön på 4-5000 kr före skatt i månaden. Vem kan ta en sån risk ? Tror du en långtidsarbetslös kan klara en till smäll i livet på 150 000 kr skattade pengar borta efter ett år.

Jag tänker att du ju har jobbat rätt många år med kvalificerade uppgifter, din väg framåt är nog via kontakter som vet vad du gjort och kan. Kunder, Leverantörer eller gamla kollegor.

Att skicka öppna ansökningar är trögaste vägen mot mål.

Hur länge finns en ”prick” kvar? När är din sista borta?

Kan du ta ett välgörenhetsjobb? Något att stoppa in i CVt som ger ett datum?
Citera
2022-03-23, 16:16
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3illo
Jag håller väl med dig till en viss del. Personligen har jag ett brottsreg med några grövre brott, dessa ligger 9 år tillbaka i tid, i samband med dessa domar fick jag oerhört stora skulder som jag än idag inte hunnit betala klart.
Jag sökte jobb i 2 år för att till slut få ett jobb på ett callcenter, nu sitter jag med ca 12k i netto lön som en 33 åring med ett konto som är utmätt, så när lönen kommer har jag 2300kr kvar att leva på.
Jag vill inte att du som läser detta ska misstolka mig men ibland förstår jag personer som en gång hamnat snett att de inte slutar med sin bana, och jag brukar säga de till ungdommarna att har du börjat på denna banan ska du inte sluta, slutar du kommer du ALDRIG komma in i samhället igen.
Samhället och myndigheterna måste börja ta ansvar för personer som väljer att byta riktning i livet.
Att söka jobb blir inte enklare med tex lexbase och mrkoll, detta för att en arbetsgivare får upp din bakgrund med några enkla tryck på dessa hemsidor, detta resulterar oftast till att de inte ens ringer för att boka intervju med den sökande, man ignorerar dessa CV med personer som är dömda, detta trots att dem enligt lag inte får grunda sitt beslut om anställningen på ditt brottsreg och framförallt inte om de smygtittat på den utan ditt godkännande på tex lexbase eller mrkoll.

Så blir du kriminell och döms, räkna med att du nu alltid behöver vara kriminell, ångrar du dina kriminella val är det försent för i detta samhälle sotar man inte sina brott genom ett straff utan det riktiga straffet kommer du märka när du ska söka jobb.
Så är du kriminell ska du inte bli laglydig, för du kommer sluta som mig, 34 åring med skulder, jobbar med 18 åringar på ett callcenter, inget körkort pga jag inte har råd att lämna urinprovet (trots att jag är ren), du kommer aldrig ens få chansen att uppleva många delar i samhället.

Lycka till

Jag sitter på arbetsgivarsidan som chef och ser det från andra sidan. Vi gör alltid en första sållning när vi använder ett rekryteringsföretag och jag gissar att prickar och brott diskar ut en sökande direkt där.

Om personen söker sig till oss direkt så har vi inte samma verktyg själva så då kan det hända att vi tar in på intervju om CVt är klockrent. Innan vi anställer någon så tar vi minst 3 referenser samt köper vi in en tjänst för personkoll så om något finns på en person får vi veta.

Hittills har vi inte anställt någon med prickar eller annat. LAS är så stark att man aldrig vågar chansa.
Citera
2022-03-23, 16:25
Bannlyst
Citat:
Varför skulle jag plugga och få höga betyg och jobba på välavlönade jobb och sedan en dag bli arbetsskygg? varför skulle jag frivilligt avsäga mig lön på 70 lax och byta mot akassan 15 efter skatt?! Tror du verkligen det stämmer?

Varför tror du inte betalningsanmärkning är problem. Vet du företag (ej småföretag) som anställer utan att kolla betalningsanmärkning? är det något du VET? är du säker ?

Som någon redan påpekat. Det verkar inte vara problem med din utbildning/erfarenhet snarare är det din personlighet som sätter käppar i hjulen. Bar en sån sak som att hamna i rätten för en räkning på 60 spänn till en mobiloperatör. Du kanske kan få hjälp via arbetsförmedlingen så du kan få praktikplats på nåt företag och ta dig in via den vägen?

Själv har jag massor med betalninganmärkningar men det är inget som hindrat mig från att få jobb. Så det är mog din personlighet som du behöver jobba lite mer på. Lycka till iallafall!
Citera
2022-03-23, 16:33
Medlem
3illos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Jag tänker att du ju har jobbat rätt många år med kvalificerade uppgifter, din väg framåt är nog via kontakter som vet vad du gjort och kan. Kunder, Leverantörer eller gamla kollegor.

Med prick antar jag att du menar hur länge brottsregget syns och den syns i 10 år från när domen vinner lagakraft, skulle man istället bli dömd till ett fängelsestraff så gäller 10 år f.o.m dagen man blir frigiven.
Så är du 18 år och blir dömd, då är det inte förens när du är 28 år som du kan söka ett jobb som vanliga människor gör, alltså är man halvvägs till pension när man får ett arbete
Citera
2022-03-23, 16:37
Medlem
Citat:
Om min personlighet nu är så dålig, när blev den det då? Konstigt att det sammanfaller så väl med när jag fick betalningsanmärkning, Mrkoll som frikänd, Lexbase som frikänd, flertal tvistemål.

Tror du verkligen det funkar så att personer med bra betyg och 4-årig examen måste sitta hemma från 35 år - 67 år och kan inte jobba för deras personlighet passar inte.
Jag jobbade efter examen ända till det tog stopp efter 2 st långa anställningar. Hur kan man jobba 4 år på varje ställe med dålig personlighet? varav den andra anställningen var med 6 mån prövotid där de gärna behöll mig efter prövan och betalade ut lön 55 tkr då motsvarande 75 tkr idag.

För två år sen skrev du i den här tråden att du dels höll på att starta eget, och dels att du ville läsa klart din utbildning och få examen: (FB) Starta eget bidrag - regler vid studier

Tog du någonsin den examen och varför kan du då inte söka jobb inom den yrkeskategorin? Den utbildning är ju i så fall nyare och betydligt mer relevant än din gymnasieutbildning och examen du säger dig tagit efter det.
Och hur gick det med företaget du försökte starta? Startar du eget behöver du ju inte oroa dig för att arbetsgivare inte vill anställa dig.
Citera
2022-03-23, 17:37
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Vilken knäpp kommentar . Ämnet är "Glöm att få jobb med betalningsanmärkning. Samma med gammal tvist i domstol" Det är inte mig ni ska hjälpa. Jag tänker inte lägga upp mitt namn adress detaljerade CV här. Jag har gymnasie 22,3 poäng, sedan 4 årig högskolan, examen. Du får nöja dig med det. Vad skulle mitt exakta yrke /utbildning tillföra ämnet mer än din nyfikna psykopat hjärna ?

Det finns drösvis med jobb man kan få trots betalningsanmärkning. Att du däremot har stora luckor i CV:et gör det betydligt svårare. Vad du söker jobb inom (stor skillnad i toleransen för betalningsanmärkning om man söker till bank jämfört om man söker till byggbolag) är också högst väsentligt.
Citera
2022-03-23, 17:48
Medlem
man vill inte ha folk omkring sig som ringer polisen när tex bilservicen kostade100 kr för mycket.
Vissa människor verkar inte fatta att man ringer inte polisen eller skattverket när hantverkarn ex gör fel eller inte bara för att man har varit otydlig, detta gäller hela samhället, man går iväg från sådana människor.
Citera
2022-03-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn

"prickar" försvinner aldrig.
Citera
2022-03-23, 18:13
Bannlyst
Citat:
De allra flesta arbetsgivare har system för att gallra. De får in 100-200 sökningar per tjänst och det första som händer är att de gallrar glatt bort, för de måste få ner antalet för att börja titta på dem, alla som har någon form av "pinne" att ta fasta på. tex en betalningsanmärkning så är man ute i 3 år från arbetsmarknaden. Det finns småföretag som ger blanka fan men det är ovanligt och jobben man söker via linkedin , ams, jobb safari mm gör alltid sådana gallringar.

Du ger intrycket av att vara helt låst och orubblig kring din bild av arbetsmarknaden och gallringen vid anställningar, så va fan vill du debattera det för?

Jag har varit involverad själv i rekryteringsprocesser och har aldrig stött på din ”gallring”, man går såklart på kompetens och CV, aldrig varit med om en situation där man diskuterar någons ekonomi/belastningsregister, det är hittepå, geografi brukar väga tungt då människor boendes långt ifrån arbetsplatsen kommer sticka så fort dom hittar något närmare.

Jag delar inte alls din bild, förutom när det gäller jobb på skyddsobjekt, och absolut, söker du jobb tillsammans med pöbeln på Linkedin där du konkurrerar med 300 pers så finns säkert detta fenomen, men det är bara att ta direktkontakt med arbetsgivare och nätverka med rekryteringskonsulter, du verkar vara en sur gnällkärring som bara vill gnälla snarare än att göra något åt det.
Citera
2022-03-23, 19:01
Medlem
Citat:
Vilken knäpp kommentar . Ämnet är "Glöm att få jobb med betalningsanmärkning. Samma med gammal tvist i domstol" Det är inte mig ni ska hjälpa. Jag tänker inte lägga upp mitt namn adress detaljerade CV här. Jag har gymnasie 22,3 poäng, sedan 4 årig högskolan, examen. Du får nöja dig med det. Vad skulle mitt exakta yrke /utbildning tillföra ämnet mer än din nyfikna psykopat hjärna ?

Ditt svar är inget som man tror att en välutbildad skriver.
Det språket hör hemma hos ställningsbyggarna och sanering av avlopp.
Och särskrivning på det?

Du får helt enkelt acceptera att klättra ner några steg och söka ett arbete som din sociala
kompetens kan hantera.
Ett råd är att arbetet exkluderar människor i alla former.
Kanske på ett lager längst in?

Eller fortsätta med a-kassan som du måste vara ett proffs på.
Femtontusen netto i sexton år är inget dåligt arbete, om det stämmer?

Inte nog att man arbetar för allt patrask som kommer hit, så ska man betala för dig också.
I dina kläder hade jag inte sovit en natt, men det har inte berört dig på sexton år?

Tråden är att det är alltid andras fel?
Du har mycket arbete framför dig, om du verkligen vill komma tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in