2020-04-12, 18:02
Medlem
Jag har nu fått starta eget bidrag sedan 1 jan och jag inser nu att jag på helger kan få tid att göra klart mina studier . Jag skulle vilja ta en tenta och göra klart en kurs nu i vår som går nu. Jag hittar ingenstans regler om man får göra detta när man har starta eget bidrag. behöver veta för planering.
Citera
2020-04-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
Jag har nu fått starta eget bidrag sedan 1 jan och jag inser nu att jag på helger kan få tid att göra klart mina studier . Jag skulle vilja ta en tenta och göra klart en kurs nu i vår som går nu. Jag hittar ingenstans regler om man får göra detta när man har starta eget bidrag. behöver veta för planering.
Varför skulle du inte få det? Du kan knappast söka CSN samtidigt som du går på starta-eget-bidrag, men tenta av den kan du göra bäst du vill. Hur mycket fick du i bidrag? 100k?
Citera
2020-04-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Varför skulle du inte få det? Du kan knappast söka CSN samtidigt som du går på starta-eget-bidrag, men tenta av den kan du göra bäst du vill. Hur mycket fick du i bidrag? 100k?

Ja 90-100 000 kr fördelat på 6 månader. Jag har tidigare haft a-kassa med samma belopp och då fick man inte ta några tentor eller plugga aktivt.

" Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen som betalar ut bidraget ska dra preliminärskatt och betala in den till Skatteverket" Förmodligen finns inget förbud mot att studera också till viss grad / ingen grad / helt och hållet men det är svårt att veta när det inte står något skrivet om det nånstans.

Jag vill ju inte göra fel men jag vill också komma närmre min examen istället för att jobba mer än 40 tim / vecka
Citera
2020-04-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
Ja 90-100 000 kr fördelat på 6 månader. Jag har tidigare haft a-kassa med samma belopp och då fick man inte ta några tentor eller plugga aktivt.

" Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen som betalar ut bidraget ska dra preliminärskatt och betala in den till Skatteverket" Förmodligen finns inget förbud mot att studera också till viss grad / ingen grad / helt och hållet men det är svårt att veta när det inte står något skrivet om det nånstans.

Jag vill ju inte göra fel men jag vill också komma närmre min examen istället för att jobba mer än 40 tim / vecka

Det är aktivitetsstöd man får om man haft a-kassa förut som jag.

verkar inte tillåtet vid starta eget bidrag / aktivitetsersättning . nu hittade jag detta " ansöka om att behålla din aktivitetsersättning under 6 månader vid aktivitetsersättning" Jag har svårt att tro att det blir något tillstyrkes på sådan ansökan om man nyss fått starta eget bidrag beviljat.
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning-och-sjukersattning/prova-att-studera-eller-jobba-nar-du-har-aktivitetserattning-eller-sjukersattning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in