2022-03-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rapport1700
Socialt kredit system? Håller på byggas

Ja det är den känslan man får.

Det värsta av allt är att det verkar inte viktigt VILKA man gallrar ut. Bara att man gör det.
Man gallrar inte bort på relevanta grunder utan viktigt att gallra bort bara

Man vill åstadkomma 10-20% som står utanför systemet och som blir bidragsberoende och man splittrar och försvagar folket. De som är inne i systemet har det bra och blir väldigt regimtrogna och försiktiga med allt och försiktiga med att använda yttrandefrihet m.m. då de haft turen att inte bli utslagna och håller sig lugna och tar inga fajter så inget händer.
Citera
2022-03-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Så fort du sticker ut ur mallen är du en apa. Men apor är välkomna på andra platser ex bygg, städ, rivare, hemtjänst kan funka om du är man för kvinnodominerade platser älskar alla typer av män.
Men it, kontor, administration osv är nono om du inte är ett får eller har föräldrar som fixar jobbet åt en. Visserligen finns det endel kontorsjobb i kista som tillåter apor men det är främst teleförsäljning.
Ligger mycket i detta. Jag kanske kan acceptera fakta att jag trots allt blivit apa (och mitt eget fel enl vissa) och sluta söka jobb . Ta på mig arbetskläder och sticka till ett bygge eller städfirma och anmäla mig. Då får jag nog en lön på 30-35 lax och kan sluta klaga. Trist bara att byta fina kontor, fina luncher och lyxiga gym m.m. mot dammiga byggarbetsplatser. Men vem är jag att klaga ? Jag har ju fått leva det goda livet i alla fall i lite mer än 5 år och jag kommer inte från någon överklass familj . Bra inlägg. Detta är kanske lösningen för mig
Citera
2022-03-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Sök liknande jobb i mindre orter ,finns det sådana tjänster i kommuner?
mindre orter ? hurdå`vad har det med saken att göra ?
Citera
2022-03-23, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Hur ska vi då kunna hjälpa dig?

Vilken knäpp kommentar . Ämnet är "Glöm att få jobb med betalningsanmärkning. Samma med gammal tvist i domstol" Det är inte mig ni ska hjälpa. Jag tänker inte lägga upp mitt namn adress detaljerade CV här. Jag har gymnasie 22,3 poäng, sedan 4 årig högskolan, examen. Du får nöja dig med det. Vad skulle mitt exakta yrke /utbildning tillföra ämnet mer än din nyfikna psykopat hjärna ?
Citera
2022-03-23, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coden-reborn
Helt rätt, för vissa anställningar görs det.

Jag har precis fåt jobb på en bank och jag fick genomgå en liten säkerhetskontroll innan dom kunde erbjuda mig tjänsten.

Det kollades upp att mitt CV var korrekt att jag inte hade "ekonomiska problem" samt belastningsregister osv.

Tror att TS problem mer beror på personlighet men det är ju bara en killgissning.

Om min personlighet nu är så dålig, när blev den det då? Konstigt att det sammanfaller så väl med när jag fick betalningsanmärkning, Mrkoll som frikänd, Lexbase som frikänd, flertal tvistemål.

Tror du verkligen det funkar så att personer med bra betyg och 4-årig examen måste sitta hemma från 35 år - 67 år och kan inte jobba för deras personlighet passar inte.
Jag jobbade efter examen ända till det tog stopp efter 2 st långa anställningar. Hur kan man jobba 4 år på varje ställe med dålig personlighet? varav den andra anställningen var med 6 mån prövotid där de gärna behöll mig efter prövan och betalade ut lön 55 tkr då motsvarande 75 tkr idag.
Citera
2022-03-23, 14:04
Medlem
Gå runt och sök jobb IRL!

Snacka med arbetsförmedlingen om arbetsgivaren kan få bidrag för att anställa dig. Ofta kan arbetsgivaren få en stor del av lönen betald om man anställer någon som varit arbetslös länge.

Du kanske kan få ett enklare jobb som att städa fastigheter / städa gator / skotta snö på vintern / enklare byggjobb etc.
Citera
2022-03-23, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Du har en gammal tråd som handlar just om att du blev åtalad för ofredande.
Alltså det är bara att läsa dina gamla inlägg så ser man att du är svår att ha att göra med. Ständiga konflikter med myndigheter och företag och åtalad för ofredande. Det är inte konstigt att du får det svårt.
Kan du inte skilja på åtalad och frikänd? Har du aldrig varit i vårdnadstvist och träffat div drama queens? tror du alla polisanmälningar och åtal görs korrekta så man inte behöver någon domstol. Man är skyldig direkt om en polis tar upp en drama-queens kränkta tankar ? Jag är aldrig dömd för brott och kommer aldrig att blir det.
Vad är det för "Ständiga konflikter med myndigheter och företag" jag har ? pratar du om dina egna problem att klara vardagen? Jag har ju sagt att jag "bråkat" i tingsrätt om hantverkare vårdnadstvist mobilräkn m.m. Och då drar du direkt slutsatsen att jag är svår att ha att göra med. Då kan vi ju lägga ner domstolarna om de inte ska användas vid tvist ändå . Du verkar hitta på egna saker här för att du gillar att vara sån som person. Du är en sann "ingen rök utan eld":are. En klassisk småaktig person som inser att han är glas att han inte hamnat i en fälla och skadeglad att den andra har och berättar vitt och brett om det och söker förklaringar och sitter och läser gamla trådar och hittar på en rolig historia så han känner sig bättre. Kom ner på jorden istället och inse att jag är en helt vanlig person och lätt att ha att göra med. Man går igenom livet och vissa hamnar i tingsrätten några ggr. Jag kanske är intresserad av att få saker prövat ? Det betyder inte att jag är svår. Jag kanske gillar raka rör och inte ärkonfilträdd och vill ha ett utslag på vad som är rätt och fel. Det betyder inte att jag är svår. Du framstår mer som en lite nervös fegis som inte har någon ryggrad eller vill stå för något eller ta tag i något utan bara verka i bakgrunden och sticka fram hakan ibland och flina åt andra som misslyckats med något när du själv varken lyckas eller misslyckas med något allt utan bara flyter med . Tror jag träffade dig rätt bra där. Långtidsarbetslösheten har gett mig typ sveriges bästa personkännedomsegenskaper samt väldigt mycket allmänbildning av allt jag läst under dessa år.
Citera
2022-03-23, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Londinium
Jag refererade till denna tråden som handlar att du inte kommer överens med medmänniskor och rättsapparaten: (FB) Åtalad för ofredande. Får man överklaga till Hovrätt ? Får man spela in förhöret?
Stämmer det inte?
Här har vi ett till "fel": facket. Du skulle aldrig beblandat dig med dem från första början. Alltid enkelt att vara efterklok dock!
För att det är just vad människor i din situation gör.
Själv satt jag under slutet av 00-talet fast i ett meningslöst IT-jobb utan någon som helst intern karriärsmöjlighet, och som du säger var det sjukt mycket sökande på varje tjänst.
Vad gjorde jag? Flyttade utomlands. Bytte inriktning och började med något annat. Kom tillbaka till Sverige.
Nu så där 14 år senare har jag ett jobb jag gillar, som utmanar mig, och jag tjänar 3x så mycket (även om det inte är det viktigaste).
Kom igen nu, sluta skyll på andra och gör något åt din situation!
Var får du allt ifrån? Du är väl själv arbetslös också då och gillar att sitta och fantisera om dagarna.
Ok, så du är säker på att jag är en person som inte kommer överens med medmänniskor och rättsapparaten eftersom jag en gång var åtalad för brott men friad på alla punkter ?!?!?
Facket "Du skulle aldrig beblandat dig med dem från första början" Nä jag börjar förstå det. Gud vad de har sabbat för mig här. Om jag inte lyssnat på deras råd hade jag varit en rik man idag. Då kunde jag gått vidare i livet medan jag fortfarande var "rik" och startat nya biolag eller köpt några bolag att försörja mig i. Men de sa bara . fortsätt söka jobb! Snart lossnar det och så skyllde de på nya saker hela tiden och jag gick på det. Det var extrem lågkonjunktur sa de och massor av akademiker går arbetslösa m.m.
"Vad gjorde jag? Flyttade utomlands" kul för dig. Jag har barn och vi flyttar max 2000 m från deras skola så det har ingen relevans för mig.
"Nu så där 14 år senare har jag ett jobb jag gillar, som utmanar mig, och jag tjänar 3x så mycket " Kul för dig. Det betyder ju att du klarat dig ifrån den fälla jag gått i.
"Kom igen nu, sluta skyll på andra och gör något åt din situation!" Så löjligt, det är väl inte mitt fel detta. Vad har jag gjort för fel då ? Lyssnat på facket ? ok så då ska jag vara arbetslös från 35 år - 67 år som straff ? "gör något åt din situation!" vad? vad ska jag göra? jag söker 1000 jobb , senaste intervju var sommaren 2013.
Jag är 100% med dig att jag VILL göra något åt min situation. Vet du VAD jag kan göra ?
Citera
2022-03-23, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
Varför skulle jag plugga och få höga betyg och jobba på välavlönade jobb och sedan en dag bli arbetsskygg? varför skulle jag frivilligt avsäga mig lön på 70 lax och byta mot akassan 15 efter skatt?! Tror du verkligen det stämmer?

Varför tror du inte betalningsanmärkning är problem. Vet du företag (ej småföretag) som anställer utan att kolla betalningsanmärkning? är det något du VET? är du säker ?

Ja, jag vet flera arbetsgivare som ger blanka fan i vad den anställde har för ekonomiska förhållanden samt skitar i ärenden hos kronofogden, jobbar du däremot på skyddsobjekt, inom polis&väktare så blir detta ett givet problem då du blir föremål för utpressning.
Citera
2022-03-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justforthefun
Gå runt och sök jobb IRL!

Snacka med arbetsförmedlingen om arbetsgivaren kan få bidrag för att anställa dig. Ofta kan arbetsgivaren få en stor del av lönen betald om man anställer någon som varit arbetslös länge.

Du kanske kan få ett enklare jobb som att städa fastigheter / städa gator / skotta snö på vintern / enklare byggjobb etc.
Ja jag får nog överge jobbsökandet nu och övergå till IRL. Det var ledsamt för mig att det blev så här men många i tråden sitter mest och flinar. Nåja det är nog ganska veka arma stackare i slutändan. Jag är mycket stark som person och har lärt mig väldigt mkt på att stå utanför och inte behöva jobba. Tiden har jag inte sovit bort utan jag har förkovrat mig på alla möjliga plan.
Det betyder att jag kastar examen överbord och mitt livsprojekt från 14 år - 34 år avvecklas. CSN lånen är kvar dock .

Ja snacka med arbetsförmedlingen om arbetsgivaren kan få bidrag för att anställa dig kommer kanske gå bra. Det är då att plocka på lager och sådant med lön 25 000 kr och de betalar 75% av min lönekostnad. Ett jävulskt trist jobb att gå inne i en lagerlokal 8 tim om dagen jämfört med det goda livet jag haft en gång i tiden men det är så det får bli. Till slut kanske jag hittar nåt bättre och får lön 30-35 tkr "som alla andra" utan utbildning.

"städa fastigheter / städa gator / skotta snö på vintern / enklare byggjobb etc". mkt bra ideer!
Citera
2022-03-23, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Ja, jag vet flera arbetsgivare som ger blanka fan i vad den anställde har för ekonomiska förhållanden samt skitar i ärenden hos kronofogden, jobbar du däremot på skyddsobjekt, inom polis&väktare så blir detta ett givet problem då du blir föremål för utpressning.
De allra flesta arbetsgivare har system för att gallra. De får in 100-200 sökningar per tjänst och det första som händer är att de gallrar glatt bort, för de måste få ner antalet för att börja titta på dem, alla som har någon form av "pinne" att ta fasta på. tex en betalningsanmärkning så är man ute i 3 år från arbetsmarknaden. Det finns småföretag som ger blanka fan men det är ovanligt och jobben man söker via linkedin , ams, jobb safari mm gör alltid sådana gallringar.
Citera
2022-03-23, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
Kan du inte skilja på åtalad och frikänd? Har du aldrig varit i vårdnadstvist och träffat div drama queens? tror du alla polisanmälningar och åtal görs korrekta så man inte behöver någon domstol. Man är skyldig direkt om en polis tar upp en drama-queens kränkta tankar ? Jag är aldrig dömd för brott och kommer aldrig att blir det.
Vad är det för "Ständiga konflikter med myndigheter och företag" jag har ? pratar du om dina egna problem att klara vardagen? Jag har ju sagt att jag "bråkat" i tingsrätt om hantverkare vårdnadstvist mobilräkn m.m. Och då drar du direkt slutsatsen att jag är svår att ha att göra med. Då kan vi ju lägga ner domstolarna om de inte ska användas vid tvist ändå . Du verkar hitta på egna saker här för att du gillar att vara sån som person. Du är en sann "ingen rök utan eld":are. En klassisk småaktig person som inser att han är glas att han inte hamnat i en fälla och skadeglad att den andra har och berättar vitt och brett om det och söker förklaringar och sitter och läser gamla trådar och hittar på en rolig historia så han känner sig bättre. Kom ner på jorden istället och inse att jag är en helt vanlig person och lätt att ha att göra med. Man går igenom livet och vissa hamnar i tingsrätten några ggr. Jag kanske är intresserad av att få saker prövat ? Det betyder inte att jag är svår. Jag kanske gillar raka rör och inte ärkonfilträdd och vill ha ett utslag på vad som är rätt och fel. Det betyder inte att jag är svår. Du framstår mer som en lite nervös fegis som inte har någon ryggrad eller vill stå för något eller ta tag i något utan bara verka i bakgrunden och sticka fram hakan ibland och flina åt andra som misslyckats med något när du själv varken lyckas eller misslyckas med något allt utan bara flyter med . Tror jag träffade dig rätt bra där. Långtidsarbetslösheten har gett mig typ sveriges bästa personkännedomsegenskaper samt väldigt mycket allmänbildning av allt jag läst under dessa år.

Du hör väl själv hur du låter. Vanliga människor hamnar inte inte i domstol pga mobilräkningar, vårdnadstvister och tvister med hantverkare. Att bli åtalad för ofredande är en stor grej för dom flesta oavsett om man inte blir dömd.
Jag har inte varit i vårdnadstvist eller träffat div drama queens, ingen jag känner har gjort det.

Och du märker väl själv hur du går på mot mig här? Du verkar väldigt aggressiv. Jag tror vi kan lägga ner hela grejen med betalningsanmärkningar, dom är inte ditt problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in