2022-03-23, 07:06
Medlem
Efter 10 år kan min bostadsrätt sjunka med 50 procent o det har ändå gått plus minus noll mot att bo i andrahand här eller nyproduktion.

Lyxen är för dom som har 30 års kötid o kan få tag i en billig hyresrätt såklart eller kanske ej behöver bo centralt utan nöjet sig med lite sämre läge.
2022-03-23, 07:06
Bannlyst
4500:- för en hyresrätt , är bara att dröma om. Men den inte väldig nergången fastighet som väntar på stambyten. Min grundhyra ligger på 3800:- , men kommer åka upp när stambytet bli av. Jag hade hellre bott i en BRF på Östermalm när man slipper betala avgiften, för föreningen har så god ekonomi. I Hyresrätten är man en jävla statare.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag tycker det är helt jävla sjukt att antalet hyresrätter minskat kraftigt de senaste 20 åren framförallt till förmån för den märkliga boendeformen bostadsrätt.

Jag är inne på min fjärde hyresrätt. Min boendekostnad har gått upp med 1500kr på 20 år (betalade drygt 3000kr för min första och betalar 4500kr nu) och jag är skuldfri.

När räntorna kommer upp i 5-6% kommer jag sitta på Grand hotell och dricka skumpa medan mina bostadsrättspolare får nöja sig med hemmabärs.
2022-03-23, 07:07
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent-000
Företagen måste kunna finansiera löneförhöjningar vilket kan vara svårt med osäkerhet i ekonomin pga höga räntor.
Ja löneökningar utan motsvarande prestationsökning skulle öka företagens kostnader och därmed priset till kund vilket leder till sämre konkurransförmåga.

Ökningstakten av bostadspriserna har varit/är? extrema i framför allt storstäderna.
Så hög att en normal löntagare inte kan spara ihop till den värdeökning bostäderna har om man väntar med att köpa.
Vilket får som konsekvens att det för varje år som går blir både svårare och dyrare att köpa bostad.

Har själv inga lån och en väldigt låg avgift på mitt boende så en räntehöjning är inget som drabbar mig direkt (men givetvis drabbas jag indirekt, förhoppningsvis då i en lägre omfattning än om jag haft dyra lån).
2022-03-23, 07:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
Låter najs. Antar att du investerar mellanskillnaden, vilket på 20 år borde bli ett skapligt kapital. Lust att berätta hur du investerat och vad du kommit upp till genom att välja hyresrätt istället för bolånetorskeri?

Investerar en del (fonder framförallt) och lyxlever för resten. Det skönaste är att ha en rejäl påse pengar över varje månad jag kan göra vad fan jag vill för. Har polare som tjänar riktigt bra men bundit upp alla sina stålar i lån, bilar och prenumerationer så de knappt har råd med mjölk den 24e.
2022-03-23, 07:12
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Det jag njuter av är frukten av mitt arbete. I ett årtionde har den giriga medelklassen spottat på den arbetarklass som gjort rätt för sig genom att arbeta, betala hyra, och månadsspara i Avanza Zero.
Nu sitter jag säkert i mitt slott, med värdeökning av mina tillgångar och tillräckligt med direktavkastning för att bo gratis för alltid, medan stormen tar fart och klassfienderna börjar svettas.

Oskön människa. Den inställningen som gör att du kommer betraktas som en loser livet ut, oavsett om du lever i ett palats. Högst troligen lever du dock under en köksfläkt, rökandes gula Blend. Precis som din WT morsa.
2022-03-23, 07:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
4500:- för en hyresrätt , är bara att dröma om. Men den inte väldig nergången fastighet som väntar på stambyten. Min grundhyra ligger på 3800:- , men kommer åka upp när stambytet bli av. Jag hade hellre bott i en BRF på Östermalm när man slipper betala avgiften, för föreningen har så god ekonomi. I Hyresrätten är man en jävla statare.

Min lägenhet kostar ca 9000kr och den kostnaden delar jag med min brud. Hyfsat nyrenoverad i ett attraktivt område.

Statare kanske men en rik statare i alla fall.
2022-03-23, 07:15
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Bolånetorskar har genom sitt oansvariga spenderande gjort bostäder många gånger dyrare för all medborgare. Samtidigt har en stor del av dem spekulerat i sin bostad - skitit i att amortera och tänkt att hähä bostäder ökar alltid i pris.

De har tagit risker och nu får de ansvara för det. Det fina är att nu får barnfamiljer ur arbetarklass äntligen chans att skaffa sig en egen bostad.
Vad vore ett alternativt handlande, som hade undgått din klander?

Exempel:
Ett ungt par bor hemna hos flickans mamna, eftersom de inte haft råd att köpa eget boende, och det saknas realistiska möjligheter till att få ett hyreskontrakt. Det är trångt och boendesituationen är påfrestande för alla parter. Båda ungdomarna är färdiga med sina respektive universitetsstudier, och har fått relativt välbetalda jobb. De har nu jobbat och sparat i 2 års tid, och väntar barn.
Flickans mamma sätter nu ned foten, och kräver att de flyttar ut.
Det unga paret hittar en tvåa inom 2 timmars pendlingsavstånd från deras arbetsplatser, som de skulle kunna ha råd med. Det blir budgivning, men tack vare idogt sparande och bra ingångsjobb så räcker kontantinsats och lånelöfte till för att kunna lägga ett vinnande bud.
AvanzaZero menar att paret istället borde välja att bli hemlösa, för att inte bidra till att driva upp bostadspriserna?
Senast redigerad av vasadueller 2022-03-23 kl. 07:17.
2022-03-23, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller

Finns gott om skuldsatta föreningar på östermalm, många i behov av stora renoveringar men som inte sker för att hålla avgiften nere och maximera priserna.
2022-03-23, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
jo visst men vid nästa förhandling vill hyresvärden självklart ha betalt för de ökade omkostnaderna världsläget innebär.

Det värsta är att princip alla hyreskåkar idag ägs enbart av rena riskkapitalistföretagen. De vet exakt vad de ska göra för att få ut så mycket som möjligt och hitta luckor i lagen för det. Självklart kommer kostnaden öka för exakt alla och i vanliga ända, så lär det säkert bli hyreslägenheter som kommer öka mest. Det som säkert merparten av dem kommer göra är att hitta på ännu mer meningslösa renoveringar och så kan man komma runt den avtalsenliga höjningen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja - och sticker räntan (och/eller höjs kostnaderna) så sticker hyrorna också då hyresvärdens part bara hänvisar till de stigande kostnaderna.

Jag bor i villa och har faktiskt sett en sjunkande boendekostnad ganska många år.

Skulle man bo i en hyresrätt så skulle hyran höjts garanterat varje år och hyran skulle vara mycket högre. Skulle man haft tur och fått tag i en lägenhet med låg hyra så är det bara att njuta så länge man kan och vänta på den ofrånkomliga stamrenoveringen som gör att hyran höjs kraftigt.

Än så länge pratar vi bara om ekonomi - det finns massa andra nackdelar med att bo i ett hyresrättsområde men det hör till andra forumsdelar - t ex Integration och invandring och Brott och brottsbekämpning.

Vilka stigande kostnader? ...
Hyran mycket högre?
De höjs runt 1-1,5 per år?

Mycket skitsnack här.
Finns gott om BR i utsatta områden också, precis som det finns en hel del HR i bra områden.
Medlem
Hyresrätt är alltid sossigt oavsett. Sen får man grannar från Somalia och folk på a-kassa.

Ne då tar jag hellre 7% i ränta och bor där jag vill bo inte bara där jag lyckas bli placerad
2022-03-23, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axel91
Jasså? Vi band precis på 1,25 på ett år, 1,50 på 3 år och 2 % på 5 år.

Var inte så jävla bitter i din sunkiga hyreslägenhet för överpris i nån förlorad förort. Hyrestorsk!

Finns gott om sunkiga BR för överpris.

Hur är man bitter om man investerar 30K per månad och är ekonomiskt oberoende?

Låter snarare som du är bitter som SKRYTER över att ha bundit dina räntor, nu? lite sent.
Var det baserat på senaste rubriken på aftonbladet från "experter"?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in