Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Ingen skulle klassa en slumpmässig vilja som en fri vilja eftersom en sådan vilja inte går att kontrollera. En fri vilja är en vilja som har kontroll över sig själv.
Okej. Vad är skillnaden på att välja slumpmässigt och välja med en vilja som har "kontroll över sig själv"?
Ta två scenarion där ena utgör slumpmässig vilja och det andra utgör en vilja som har kontroll över sig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Det är just på grund av att definitionen av att den fria viljan är logiskt motsägelsefull som vi kan konstatera att den inte existerar. De som tror på den fria viljan tror på någonting ologiskt.
Om fri vilja i din värld är en motsägelse, så är den ingenting. Den existerar inte. Överhuvudtaget. Det vill säga, fri vilja, så som du definierar det, skulle inte kunna ha någon funktion i den här världen eller någon annan. Fri vilja är inte någonting som har "kontroll över sig själv," vilket är något du alldeles precis pratat om. Så du pratar om något annat, och det är vad du faktiskt pratar om som jag är intresserad av. Jag är inte intresserad av någon som pratar om fyrkantiga cirklar ifall fyrkantiga cirklar hänvisar till absolut ingenting...
Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Och just eftersom den är ologisk så kan vi inte heller beskriva i detalj hur den skulle fungera hade den existerat.
Du behöver inte förklara den i detalj, det räcker med ett exempel i runda slängar. Jag förklarade aldrig i detalj hur telepatin fungerade, men det var ändå uppenbart att det handlade om telepati.
Berätta gärna hur världen måste förändras för att "ej tvingat" eller "kunna ha hänt annorlunda" ska uppfyllas. Vad är ett scenario där man kan säga "japp, det var ej tvingat av något annat" eller "japp, det kunde ha hänt annorlunda." Vad betyder dom sakerna?