Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Jag försöker inte få det att passa mig, men har förstås en åsikt i frågan. Även om man det är "fria val" eller "fri vilja", man diskuterar definitionsmässigt.
Generatorn är extern, men ingen påverkan anser jag nog. Bara en beslutsmetod. Om man ska göra någon form av experiment, där man inte vet om det är en slumpgenerator eller en människa som tar besluten skulle det förmodligen leda till att man ansåg att slumpgeneratorn hade en fri vilja, av de ansatser till sådant jag sett.
Frågan är hur man skulle kunna avgöra om någon har en fri vilja ur den här definitionen som inte automatiskt ger resultat att man inte har det?
Ser du, nu är vi tillbaka på den tidigare definitionen av fri vilja, så det är bara att fortsätta argumentationen utifrån det.
Definitionen är satt sedan länge. Du kan inte komma själv, säga att 2 nu är 4 och 4 nu är två och sedan droppa 1+1=4.
Det är på den nivån din argumentation är, du ändrar definitionen på ett tusen år gammalt filosofiskt koncept för att sedan säga, ja det finns.
Generatorn är extern och har full kontroll av din beslutsprocess. Om du helt gör ditt val efter vad någonting annat sagt att du skall göra så har du uppenbarligen inte fri vilja.
Fri vilja är när du har förmågan att kunna rada upp samtliga alternativ för att sedan välja det du vill utan någon påverkan alls. Rättssystemet är också någonting som hindrar din fria vilja, om det är så att du tar det i beaktning.
Det är just därför de flesta filosofer är kompatibilister, för att hård fri vilja är svårt att argumentera för, speciellt idag när vi vet att valet du gör har skett i din hjärna innan du medvetet gjort valet.
Förutom det så har vi också all information kring just beteenden och vad som påverkar det, som tidigare händelser, miljö, genetik och andra faktorer.
Lika svårt att argumentera för determinism, Stephen Hawking sa det bäst: "I have noticed even people who claim everything is predestined and that we can do nothing to change it look before they cross the road.".
Halmgubbar hjälper ju inte i att komma till botten i frågan.