Citat:
Ursprungligen postat av
Capteno
Jag lägger ingen tid på varken dig eller Dr Psykos.
Eller jo..
Om du visar källa till dina påståenden så ska jag också visa källa.
Eller så kanske det är så att du inte har någon källa?
Du läste någonstans att Terry påstått att han "forskat" ihop med någon kinesisk vetenskapsman och sen hittade du bara på att denna "forskning" skulle ha visat att Terry har paranormala krafter.
Det är nämligen det enda jag kan hitta iallafall, påståenden om forskning på något kinesiskt universitet. Några vetenskapliga artiklar finns inte vad jag kan se. Hade hans påstådda paranormala krafter visats existera i ett vetenskapligt test så hade det varit en världsnyhet inom loppet av 5 minuter, förstår du inte det?
Och om jag har någon källa för mitt påstående..
Se det såhär. Vi vet att det "medium" gör är sådant som kan göras med helt naturliga tekniker, som exempelvis cold reading och barnum statements. Vi vet alltså att det inte krävs några övernaturliga krafter. Finns det då ett enda rationellt skäl till att tro att det rör sig om något övernaturligt? Ockhams rakkniv.
Medium gör inget som inte en mentalist kan göra. Dock brukar mentalister vara oerhört mycket skickligare, trots att de inte har några övernaturliga förmågor.
Men visst, rent hypotetiskt kan det ju vara så att Terry använder övernaturliga krafter till att stå och gissa namn i Det okända och rent hypotetiskt kan det ju vara så att Uri Geller böjer skedar med tankekraft..
Man får själv avgöra vad som verkar mest rimligt att tro.