2013-04-08, 20:13
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Du har alltså vetenskapligt falsifierat alla andra hypoteser innan?
Jag har uteslutit alla andra hypoteser. Detta har varit händelser lika verkliga som vilka andra händelser som helst i livet och har påverkat mig starkt.
Citera
2013-04-08, 20:14
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag har uteslutit alla andra hypoteser. Detta har varit händelser lika verkliga som vilka andra händelser som helst i livet och påverkat mig starkt.

Hur gick du tillväga då, om man får fråga? Är väldigt nyfiken.
Citera
2013-04-08, 20:19
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Hur gick du tillväga då, om man får fråga? Är väldigt nyfiken.
Det är väldigt svårt att svara på. Det låter så enkelt att det blir banalt, men att förhålla sig öppen och att vara mottaglig för andra världar än den rent materiella. En del avslappningsövningar och meditation kan vara en väg att "öppna upp".
Citera
2013-04-08, 20:25
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Det är väldigt svårt att svara på. Det låter så enkelt att det blir banalt, men att förhålla sig öppen och att vara mottaglig för andra världar än den rent materiella. En del avslappningsövningar och meditation kan vara en väg att "öppna upp".

Jo, men hur avgör du att du är "öppen" och inte bara försatt i meditativ "sensory deprivation" där hjärnan börjar jobba på övertryck för att ha något att göra? Har du testat att ligga i en sensory deprivation-tank? Det är helt otroligt vilka färger och former man får se, och hur hjärnan kopplar ihop minnesfragment till hela samtal.

Som sagt, hur falsifierar du det?
Citera
2013-04-08, 20:30
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Jo, men hur avgör du att du är "öppen" och inte bara försatt i meditativ "sensory deprivation" där hjärnan börjar jobba på övertryck för att ha något att göra? Har du testat att ligga i en sensory deprivation-tank? Det är helt otroligt vilka färger och former man får se, och hur hjärnan kopplar ihop minnesfragment till hela samtal.

Som sagt, hur falsifierar du det?
Nej, du missförstår mig. Jag talar om att slappna av innan. Sedan tycker jag att det är rätt meningslöst att diskutera det här med en skeptiker, oavsett vad man berättar så hittar dom alltid en "logisk" förklaring.
Citera
2013-04-08, 20:32
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Nej, du missförstår mig. Jag talar om att slappna av innan. Sedan tycker jag att det är rätt meningslöst att diskutera det här med en skeptiker, oavsett vad man berättar så hittar dom alltid en "logisk" förklaring.

Hade du gjort som du sa och vetenskapligt falsifierat alla andra hypoteser, så hade jag inte KUNNAT hitta andra förklaringar, eller hur?
Citera
2013-04-08, 20:37
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Hade du gjort som du sa och vetenskapligt falsifierat alla andra hypoteser, så hade jag inte KUNNAT hitta andra förklaringar, eller hur?
Men det var ju det jag sa att jag hade gjort?
Citera
2013-04-08, 20:45
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Men det var ju det jag sa att jag hade gjort?

Tydligen hade du inte det, eftersom du klagade över att jag hittade logiska förklaringar?

Du kunde alltså inte förklara hur du falsifierat möjligheten att du genom meditation försatt hjärnan i självsuggestion.
Citera
2013-04-08, 20:51
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Tydligen hade du inte det, eftersom du klagade över att jag hittade logiska förklaringar?

Du kunde alltså inte förklara hur du falsifierat möjligheten att du genom meditation försatt hjärnan i självsuggestion.
Naturligtvis är man inte försatt i någon självsuggestion eller påverkad av droger el. dyl. Det är viktigt att vara fullständigt fokuserad och avslappnad.
Citera
2013-04-08, 20:54
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
Det är det som är problemet, gesus har inget konkret.

Vilka bevis skulle få dig att börja tvivla på ett mediums äkthet?

Att använda ordet "konkret" i denna diskussion känns närmast löjligt eftersom medierna aldrig kan presentera något bevis man kan ta på och ej heller kan överbevisas inför de egna "troende".
James Randi avlyssnade ett mediums hörsnäcka och avslöjade denne inför publiken,något man tycker borde inverka menligt på mediets fortsatta karriär.Men inte i denna charlatanbransch inte!Mediet fortsatte som vanligt att lura folk på pengar som om inget hänt!
Citera
2013-04-08, 20:59
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Vilka bevis skulle få dig att börja tvivla på ett mediums äkthet?

Att använda ordet "konkret" i denna diskussion känns närmast löjligt eftersom medierna aldrig kan presentera något bevis man kan ta på och ej heller kan överbevisas inför de egna "troende".
James Randi avlyssnade ett mediums hörsnäcka och avslöjade denne inför publiken,något man tycker borde inverka menligt på mediets fortsatta karriär.Men inte i denna charlatanbransch inte!Mediet fortsatte som vanligt att lura folk på pengar som om inget hänt!

...jag vet att det finns bluffare, precis som det finns fuskande forskare.

Öppet sinne.
Citera
2013-04-08, 21:00
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Naturligtvis är man inte försatt i någon självsuggestion eller påverkad av droger el. dyl. Det är viktigt att vara fullständigt fokuserad och avslappnad.

"Naturligtvis".

"A review of scientific studies identified relaxation, concentration, an altered state of awareness, a suspension of logical thought and the maintenance of a self-observing attitude as the behavioral components of meditation." http://en.wikipedia.org/wiki/Meditat...ntific_studies

Min feting. Så om du stänger av logiskt tänkande och hamnar i ett annat slags medvetande.... hur har du gått tillväga för att logiskt falsifiera alla andra möjligheter?

Just att man stänger av sitt logiska tänkande brukar ju leda till att man har mängder av "aha-upplevelser" under meditationen, vilka har en tendens att te sig minst sagt mysko efteråt.

Och som sagt, en riktigt bra meditation stänger av yttre sinnesorgan för att fokusera inåt, och det är då effekterna av "sensory deprivation" gör sig gällande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in