Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-30, 00:33
Medlem
Någon som kan berätta lite mer om utbildningen på EPN? Hur ser en vanlig vecka ut? Mån-fred på plats i skolan antar jag... Långa dagar, eller mycket plugg på egen hand, eller kanske både och?

Hur upplevde du som som gått utbildningen den och kanske något du önskar du visste innan du började?

Är lite sugen på att söka men tycker det varit svårt att hitta detaljerad info om själva utbildningen.
Citera
2022-01-15, 18:34
Medlem
Utbildningen blandar teoretiska och praktiska delar där det är mest teoretiskt i början för att mot slutet vara mest praktiska övningar. Utbildningen också uppdelad i ett antal block som man måste bli godkänd i för att få fortsätta utbildningen. Det speciella är att man riskerar att bli "avskild" ifall man framför allt inte klarar av de praktiska delarna som mest är spel som simulerar flygtrafik.
Det är inte teorin som är det svåraste ifall man tar det seriöst från början. Finns ingen möjlighet att " komma ikapp" utan uppnår man inte godkänt på varje nivå är det hejdå.
Citera
2022-01-18, 16:07
Medlem
Hej,

Jag har två frågor till er som går eller har gått utbildningen på Sturup.
Vart finns boende, Malmö, Lund eller något närmre? Hur tar man sig till och från flygplatsen?
Citera
2022-01-18, 23:03
Medlem
Marcus_osds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteronn
Hej,

Jag har två frågor till er som går eller har gått utbildningen på Sturup.
Vart finns boende, Malmö, Lund eller något närmre? Hur tar man sig till och från flygplatsen?

Utbildningen är flyttad till Hyllie, samma hus som Malmö Arena
Citera
2022-01-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus_osd
Utbildningen är flyttad till Hyllie, samma hus som Malmö Arena

Okej, det förenklar saken
Citera
2022-03-16, 09:10
Medlem
Nån som håller på och gör urvalsprocessen inför starten i september?
Citera
2022-03-16, 09:21
Medlem
Conells avatar
Ni som är i branschen: Hur ser jobbmöjligheterna ut framöver som flygledare?

Jag är sugen på att totalt skola om mig och har tittat på flygledare samt lokförare. Men lokförare anställs bara på 75% på de flesta ställena och man får harva runt lite överallt på olika utgångsorter så nej tack.
Då trivs jag bättre uppe i ett torn på fast ställe.
Citera
2022-03-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lhme87
Nån som håller på och gör urvalsprocessen inför starten i september?

Visst hade du sökt tidigare? Trodde inte att man kunde söka om då? Kom du inte in i Danmark?
Citera
2022-03-16, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wave92
Visst hade du sökt tidigare? Trodde inte att man kunde söka om då? Kom du inte in i Danmark?

Stämmer! Gjorde urvalstester och intervju i höstas. Sålänge man blivit godkänd så kan man fortsätta ansöka till skolstart. Så nu väntar jag på besked om antagning till start i september. Beskeden kommer i slutet av maj.

Mest nyfiken om finns andra här som gör testerna och hur långt i processen ni kommit. Är en olidlig väntan 😂.

Ja ang Danmark så ansökte jag, men fick senare information att jag måste klara ett danskt språktest för att bli antagen. Så just nu pluggar jag Danska så att jag blir behörig.

Vill ju helst komma in i Sverige men tänker att det är bra med Danmark som en backup och att utöka chanserna för antagning. Bor i Malmö så hade inte haft något emot att jobba på Kastrup.

Så får se vad som händer. Om jag inte minns fel så gäller proven i 5 år om man blivit godkänd. Sen får man göra om dom. Det är bara om man inte får godkänt som man inte får göra om dom.
Citera
2022-03-16, 18:58
Medlem
Citat:
Stämmer! Gjorde urvalstester och intervju i höstas. Sålänge man blivit godkänd så kan man fortsätta ansöka till skolstart. Så nu väntar jag på besked om antagning till start i september. Beskeden kommer i slutet av maj.

Mest nyfiken om finns andra här som gör testerna och hur långt i processen ni kommit. Är en olidlig väntan 😂.

Ja ang Danmark så ansökte jag, men fick senare information att jag måste klara ett danskt språktest för att bli antagen. Så just nu pluggar jag Danska så att jag blir behörig.

Vill ju helst komma in i Sverige men tänker att det är bra med Danmark som en backup och att utöka chanserna för antagning. Bor i Malmö så hade inte haft något emot att jobba på Kastrup.

Så får se vad som händer. Om jag inte minns fel så gäller proven i 5 år om man blivit godkänd. Sen får man göra om dom. Det är bara om man inte får godkänt som man inte får göra om dom.

Så efter andra testet så får man vänta till maj?
Citera
2022-03-16, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wave92
Så efter andra testet så får man vänta till maj?

Ja antagningsbeskedet skulle komma i slutet av maj sa dom till mig. Men efter andra testet ska man ju göra intervjuer också. Vet inte när dessa är men jag gjorde intervju i november så jag behövde inte göra det nu.

Har du gjort testerna?
Citera
2022-03-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ja antagningsbeskedet skulle komma i slutet av maj sa dom till mig. Men efter andra testet ska man ju göra intervjuer också. Vet inte när dessa är men jag gjorde intervju i november så jag behövde inte göra det nu.

Har du gjort testerna?

Bara första. Vilket var det du failade på ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in