2022-03-16, 14:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janblommgren
Kunde inte utsätte ännu en win11 uppdatering igårkväll-idagtidigt är det en liten ikon i nedre vänstra hörn,på taskbaren det vill säga, hälften vit hälften blå-klickar man kommer upp ruta med text att måste logga på för att komma åt dina kontrollprogram-vad fasicken är detta?
Hur får man bort det. Uppdateringen igårkväll gick inte att utsätta längre hellre.

Är din dator kompatibel med W11?
Citera
2022-03-16, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Är din dator kompatibel med W11?
Vet inte-är en laptop Acer Nitro 5 med AMD ryzen 5 cpu,samt nvidia geforce gtx gpu-ca 2 år i dessa dagar.
Själva uppdateringen till windows 11 gjordes för några veckor sen-jag bara valde "uppdatera nu" via uppdateringssymbolen. Har inte varit inne i bios eller nåt. Uppdateringen igårkväll vet jag inte vad avsågs-men har varit tjat från windows om den i et par veckor-nu gick den inte längre att utsätta.
Citera
2022-03-16, 17:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vet inte-är en laptop Acer Nitro 5 med AMD ryzen 5 cpu,samt nvidia geforce gtx gpu-ca 2 år i dessa dagar.
Själva uppdateringen till windows 11 gjordes för några veckor sen-jag bara valde "uppdatera nu" via uppdateringssymbolen. Har inte varit inne i bios eller nåt. Uppdateringen igårkväll vet jag inte vad avsågs-men har varit tjat från windows om den i et par veckor-nu gick den inte längre att utsätta.
Då borde den vara kompatibel. Försöker man uppgradera en icke kompatibel dator utan att ta till trix så säger installationen ifrån.
Citera
2022-03-16, 18:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Jag har inte W11 längre så jag kommer inte ihåg vad ikonen du nämner är för, men hindrar den dig från något du vill göra? Om inte, bara högerklicka och ta bort.

Med "utsätta" menar du installera?
Får du något meddelande om varför det inte går?

Vill du inte ha W11 går det att gå tillbaka till tillståndet innan.
Citera
2022-03-16, 19:48
Medlem
Citat:
Jag har inte W11 längre så jag kommer inte ihåg vad ikonen du nämner är för, men hindrar den dig från något du vill göra? Om inte, bara högerklicka och ta bort.

Med "utsätta" menar du installera?
Får du något meddelande om varför det inte går?

Vill du inte ha W11 går det att gå tillbaka till tillståndet innan.
Med utsätta menar jag att utsätta en ytterligare uppdatering utöver win11 installering som redan är gjord.
Då jag högerklickar på ikonen sker bara samma sak som då jag dubbelklickar på ikonen-kommer upp ruta där jag ombeds en logga in med mitt användarnamn från skype eller outlook för att få tillgång till mina "kontrollprogram-de nya nyhetsrubrikerna,väderuppdateringarna,kalender"
Citera
2022-03-16, 20:03
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Med utsätta menar jag att utsätta en ytterligare uppdatering utöver win11 installering som redan är gjord.
Då jag högerklickar på ikonen sker bara samma sak som då jag dubbelklickar på ikonen-kommer upp ruta där jag ombeds en logga in med mitt användarnamn från skype eller outlook för att få tillgång till mina "kontrollprogram-de nya nyhetsrubrikerna,väderuppdateringarna,kalender"

Vilket felmeddelande får du när windows inte vill installera uppdateringarna?

Högerklicka i aktivitetsfältet så får du upp en lista med alternativ, den ikonen kanske finns där, bocka ur.
Citera
2022-03-16, 20:36
Medlem
1FFs avatar
Någon kanske kan hjälpa inläggsförfattaren av inlägg #841 med att ta bort där nämnda ikon. Själv har jag inte W11 och vet inte hur.
Citera
2022-03-16, 20:37
Medlem
Citat:
Vilket felmeddelande får du när windows inte vill installera uppdateringarna?

Högerklicka i aktivitetsfältet så får du upp en lista med alternativ, den ikonen kanske finns där, bocka ur
.
Så enkelt var det-tack!
(Ser ut som uppdateringarna har installerats eftersom jag inte har några felmeddelanden-var just den tillkomna ikonen jag ville ha bort-nu fixat)
Citera
2022-03-16, 22:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Så enkelt var det-tack!
(Ser ut som uppdateringarna har installerats eftersom jag inte har några felmeddelanden-var just den tillkomna ikonen jag ville ha bort-nu fixat)

Titta i uppdateringshistoriken så ser du ifall de misslyckats eller ej.

Senaste W11 är detta bygge - 22000.556, har du inte det så kör W.update och se om det finns något tillgängligt. Annars kommer det när din dator anses mottaglig.
Citera
2022-03-16, 22:47
Medlem
Citat:
Titta i uppdateringshistoriken så ser du ifall de misslyckats eller ej.

Senaste W11 är detta bygge - 22000.556, har du inte det så kör W.update och se om det finns något tillgängligt. Annars kommer det när din dator anses mottaglig.
Ja, är den versionen jag har(22000.556)
Citera
2022-03-17, 09:56
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Kan det vara så att du inte loggar in med ett Microsoftkonto??
Citera
2022-03-17, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Kan det vara så att du inte loggar in med ett Microsoftkonto??
Korrekt-det gör jag inte.
Och har inte heller aktiverat något TPM 2.0 -chip(Ingen aning om sådant ens finns) men det antar jag inte behövdes eftersom windows 11 verkar vara korrekt installerat.
(Det ursprungliga problemet med irriterande ikon är löst i alla fall)

Sen vet jag inte om datorn blir snabbare om appar som jag aldrig använder(som jag fick på köpet) tas bort.
Som exempel:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in