2022-03-15, 23:34
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Förlåt, jag borde ha skrivit att VDV är luftlandsättningstrupperna (fallskärmsjägare).

De har betraktats som elitförband men har inte direkt skördat framgångar i detta krig utan verkar mest ha dött på mer eller mindre spektakulära sätt.
Något som de flesta inte förstår eller har en aning om(inte direkt till dig mr E!) är att bara för att vissa trupper är landsatta med hjälp av flyg,fallskärm eller direkt via landning,så är de inte "specialförband".Ville bara klargöra skillnaden mellan SOF och REG airborne(en fallskärmsjägare i svea är inte tillhörande specialförband)

(eller så kallad "elit")
Citera
2022-03-15, 23:34
Medlem
Snapcounts avatar
Börjar freden närma sig ?

Tydligen har Zelensky varit i etern ikväll och sagt följande :

21:20

Zelenskyj erkjenner at Ukraina ikkje kan bli med i Nato

Presidenten i Ukraina, Volodymyr Zelenskyj erkjenner at landet aldri kan bli medlem av Nato.
– Ukraina er ikkje Nato-medlemmer. Vi forstår det. Vi har i årevis fått høyre at dørene var opne, men vi har òg høyrt at vi ikkje kunne få bli med. Dette er ei sanning som må erkjennast, sa Zelenskyj i ein videokonferanse med militære leiarar.

Eitt av krava Russland har stilt er at Ukraina aldri blir medlem av Nato.

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927#1.15894449.1.15894449
Citera
2022-03-15, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Tror det.
För den som undrar, googlade jag just fram VDV, det är tydligen ryska fallskärmsjägare och de har vad jag vet just denna randiga tröja, räknas som elittrupper.

Läste någonstans, tror att det var Vilderängs blogg, att de snarare är någon sorts glorifierad kravallpolis eller rent av lite operetthusarer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ukrainsk Mig-29 sänker en rysk Su-35. Men det ser nästan för lätt ut för att vara sant. Den ryska piloten måste ju vara helt efterbliven.

https://twitter.com/mehdizan_kara/status/1503859775582449670

Det klippet ska vara Fake
Citera
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Jesper Söder Daniel Tillis och den där Marcus
Dom va ju så tuffa, dom pratade tufft och skulle skjuta ryssar. Men istället för att ta eldställning eller hjälpa sina sårade kamrater och invänta ryska marktrupper så stack dom illa kvickt. Dom blev inte så tuffa längre.

Jag mår illa, helt seriöst. Den här nivån av idioti är för mycket för mig och dom flesta som kritiserar töntarna i media är eniga. Äntligen kom det en artikel som jag verkligen inte klarade av att läsa

Den ökända mördaren Mikael Skillt är också där borta i Ukraina nu. Hoppas han inte hunnit springa ifrån missil attacken.
Citera
2022-03-15, 23:36
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Var det inte du som skrev, att man skulle kunna göra en instruktionsbok om hur man inte skall genomföra luftlandsättningar, med avseende på detta krig?

Jo, den där inledande operationen runt Kiev med helikopterluftlandsättning som man inte hade en chans att nå med marktrupper och luftlandsättningen i Kharkiv var ju episkt usla operationer, som får Marketing Garden att framstå som rätt genomtänkt. Att använda luftlandsättningstrupper uppsuttna i sina små BMD-vagnar i frontalangrepp som om de vore mekaniserade förband med riktiga pansarskyttefordon är också makalöst dumt eftersom BMD har pansar som är måttligt starkare än en aluminiumburk med Bullens pilsnerkorv. Vi har ju också de nedskjutna trupptransportflygplanen IL-76 som skjuts ned och som påstås ha varit fyllda med fallskärmsjägare. Bara idén att släppa fallskärmstrupper från flygplan utan att först ha luftherravälde är ju…eh…nyskapande…
Citera
Medlem
Citat:
Ukrainsk Mig-29 sänker en rysk Su-35. Men det ser nästan för lätt ut för att vara sant. Den ryska piloten måste ju vara helt efterbliven.

Vill du veta varför? För att det där är ett spel!
Citera
Medlem
Jävligt dumt att bege sig till krigszon med frivilliga förband med oklar erfarenheter och organisation. I synnerhet när det ligger i Rysslands största intresse att sätta hårt åt dessa direkt för att undvika utländska intressen..
Om man nu hamnar i krig så vill man arbeta med ett förband man tränat med och litar på. Allt annat riskerar bli totalt kaos om man missbedömt hur allvarligt läget är.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Putin HAR inte tillgång till alla koder utan sina 2st högt uppsatta militärer som har dels ena nyckeln och den andra har tillgång till var armeringskoden finns, Så det måste ske av alla 3 samtidigt och det kommer inte ske för en kommer vägra då är det kört för han likväl!
Problemet är bara att det är försvarsministern och generalstsbschefen som måste till också, och det är just dessa båda militärer som planerat och startat denna brutala och sinnesjuka invasion av Ukraina!
Citera
2022-03-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegaming
Det kommer att växa en och annan khatbuske bland alla solrosor

Invasiva arter? Inse att nu kommer miljöpartiet ta ledarbollen i ämnet höjda försvarsanslag.
Citera
2022-03-15, 23:37
Medlem
Citat:

'
original videon

Citat:
This footage is from DCS, but is nevertheless made out of respect for “The Ghost of Kiev.” If he is real, may God be with him; if he is fake, I pray for more like “him.”

https://www.youtube.com/watch?v=SBBJ_JzV8u4

är bara en hyllning till ghost of kiev
Citera
2022-03-15, 23:38
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Verkar extremt efterblivet att behöva vistas i en krigszon för att fatta att delta i krig kan innebära fara för ens eget liv. Här verkar det finnas folk som på allvar tror att krig kan vara ett lattjo äventyr?

Jag skulle aldrig söka mig till krig. Vafan ska man det för utan relevant utbildning, fältvana med mera? Lämna krigandet åt såna som kan detta på riktigt.

Håller med.

Skulle iofs kunna tänka mig att, i ett riktigt ömmande läge, åka till en krigszon i civilt syfte om just min kompetens skulle kunna vara till nytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in