2022-03-15, 23:22
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Tror det.
För den som undrar, googlade jag just fram VDV, det är tydligen ryska fallskärmsjägare och de har vad jag vet just denna randiga tröja, räknas som elittrupper.

Förlåt, jag borde ha skrivit att VDV är luftlandsättningstrupperna (fallskärmsjägare).

De har betraktats som elitförband men har inte direkt skördat framgångar i detta krig utan verkar mest ha dött på mer eller mindre spektakulära sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Hela arrangemanget verkar ju dåligt styrt och har dom ens någon ordentlig gallringsprocess på plats?

Verkar ju inte så nej.

Eller, ja, man kan ju se robotangreppet som en slags gallringsprocess i sig.

Pinsamt är det oavsett och de betedde sig som tomtar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Bra, låt han åka hem till ungarna, han fattade inte vad han gav sig in på, trodde det handlade om BFIII.

Han pratar om att hela hans bataljon blev bortsprängd och att de inte lydde vad Ukrainas armé sa åt dem att göra då de saknade utrustning.

Krig är inte för alla, han försökte men ryssarna fick till en bra attack, det får erkännas tyvärr.
Ja, attacken fick nog många att tveka till att åka ner nu så illa uppstyrt det verkar vara och nu när man vet att ryssarna kan träffa mål låååångt bort.
Vilken röra.
Citera
2022-03-15, 23:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tjetjener som strider för UAF slaktar ryssar. På temat när man trodde man sett allt.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1503856237183655936

Så då får tjetchenska soldater, sent om sido, sin hämd emot de ryska soldaterna.
Citera
2022-03-15, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Skulle tippa på att uppgifterna är korrekta.

Kan bara konstatera att de frivilliga betett sig undermåligt och förmodligen inte visste vad de akrev under på.

Att ta sig till stridsställningar när förläggningen blir angripen är knappast "kanonmat" dock

Ja, vad ska man säga. Ett gäng äventyrare där många har ett stort självbekräftelsebehov.

Det behöver inte heller vara så att de hade en rysk informatör i leden, de kan lika gärna haft urusel "radiodisciplin" och sprutat ut geotaggad information på sociala medier. Finns en anledning att man har totalt mobilförbud i skarp tjänst. Dessa uppkopplade enheter är väldigt lätta att spåra av fienden.

Finns en stor propagandaseger för Ryssland att slå hårt mot dessa internationella legioner, gissningsvis la de ganska mycket krut och risk med denna operation.
Citera
2022-03-15, 23:24
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Svensk frivillig som var på attacken vill inte bli kanonmat och deserterar ifrån ukrainska "främlingslegionen". Säger att ukrainarna beordrade ut dom på området efter attacken för att locka fram rörelser ifrån eventuella ryska styrkor i närområdet. Schysst.
Vem vet, han kan ju vara rysk agent eller ett rysstroll och detta kanske är klassisk rysk propaganda från Aftonpravdan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wOmKvd/svenske-marcus-vittnesmal-fran-ukraina-total-massaker

Vilken hjälte😂😆 fjollan gjorde väl i byxorna av ren skräck när Putin började langa lite raketer.. Han inbillade sej väl att han skulle få komma hem med några ryska skalper och posera på insta med en bandera på skallen och kalshnikov i näven och se tuff ut.. 😝😂😆

Han kan vara glad att han fick behålla livhanken den kraken.. Vilken nolla
Citera
2022-03-15, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tjetjener som strider för UAF slaktar ryssar. På temat när man trodde man sett allt.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1503856237183655936

Dem borde förbjudas att överhuvudtaget kriga på någon sida.
Citera
2022-03-15, 23:25
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Förlåt, jag borde ha skrivit att VDV är luftlandsättningstrupperna (fallskärmsjägare).

De har betraktats som elitförband men har inte direkt skördat framgångar i detta krig utan verkar mest ha dött på mer eller mindre spektakulära sätt.
Var det inte du som skrev, att man skulle kunna göra en instruktionsbok om hur man inte skall genomföra luftlandsättningar, med avseende på detta krig?
Citera
2022-03-15, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Man kan ju tycka det är mer pinsamt att starta en invasion man uppenbarligen inte klarar av?

Jag kanske ska förklara att ryssarna knappast beter sig klanderfritt och hela invasionen är som bekant en katastrof. Men det ursäktar inte dessa frivilligas beteende och än mindre att man ger upp och åker hem för att gnälla och gråta ut i Aftonbladet.

Ska man göra något sånt här så ska man ta det på allvar. Oavsett allting annat som kan sägas om kriget i övrigt.

Att ryssarna är banditer och angreppet kriminellt betyder inte att man inte bör kritisera dessa frivilligas beteende.
Citera
2022-03-15, 23:27
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag är ganska säker på att ryssarna är nazister som mördar folk.

Du älskar den nazismen, jag gör inte det.
Jag tror inte många ryssar skulle hålla med dig. Jag tror ryssarna ser det som en av sina paradgrenar att mörda nazister.

Jag försökte förklara med ord vilka jag menade med fascisterna. Kanske detta funkar bättre...
(BBC Newsnight) Ukraine: On patrol with the far-right National Militia
https://www.youtube.com/watch?v=hE6b4ao8gAQ
Citera
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Möjligtvis Kemiska vapen?
Men jag tror att allt helt enkelt stannar av och att de ryska trupperna gradvis ger upp, eller förintas.

Om han är dum nog att försöka sig på en kärnvapenattack, kommer han stoppas, han kan inte fatta beslutet ensam, då plockar de nog också bort honom från makten.
Men jag tror inte att han är dum nog.
Kemiska vapen skulle få NATO att bli tvungna att agera mot Ryssland, det skulle vara ett stort mot hela Europa.

Man ska inte underskatta hur stor skada man kan uppnå med kemiska vapen.

Allt är väldigt oklart kring Putins kärnvapen.

Vissa säger att två-tre personer som har dom resterande siffrorna som behövs för att kunna avfyra kärnvapen, samtidigt som andra påstår att Putin har tillgång till alla siffror.
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Skulle tippa på att uppgifterna är korrekta.

Kan bara konstatera att de frivilliga betett sig undermåligt och förmodligen inte visste vad de akrev under på.

Att ta sig till stridsställningar när förläggningen blir angripen är knappast "kanonmat" dock

Det jag reagerade mest över i denna artikel är ju det där med drönare några timmar innan. Verkar ju som att de sätter ut sina mål med hjälp av drönare. Och då tänker man ju naturligtvis på "drönarincidenterna" vi haft här i landet på slutet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in