2022-03-15, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Vilken hjälte😂😆 fjollan gjorde väl i byxorna av ren skräck när Putin började langa lite raketer.. Han inbillade sej väl att han skulle få komma hem med några ryska skalper och posera på insta med en bandera på skallen och kalshnikov i näven och se tuff ut.. 😝😂😆

Han kan vara glad att han fick behålla livhanken den kraken.. Vilken nolla
Jesper Söder Daniel Tillis och den där Marcus
Dom va ju så tuffa, dom pratade tufft och skulle skjuta ryssar. Men istället för att ta eldställning eller hjälpa sina sårade kamrater och invänta ryska marktrupper så stack dom illa kvickt. Dom blev inte så tuffa längre.

Jag mår illa, helt seriöst. Den här nivån av idioti är för mycket för mig och dom flesta som kritiserar töntarna i media är eniga. Äntligen kom det en artikel som jag verkligen inte klarade av att läsa
Citera
2022-03-15, 23:30
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Mycket tjusigt men motiverar detta ett ryskt anfall mot Ukraina? På vilket sätt hjälper det att beskjuta bostadshus och skolor i Kiev?
Det går inte att snacka bort detta hur mycket du än försöker.
Ryssland väntade tålmodigt att Zelensky ska uppfylla Minsk-2 överenskommelsens och slutar bomba Donbass-befolkning. Sista droppen för Putins tålamod blev att tyska kanslern Scholz kallade genocide av ryssar i Donbass för ett skämt.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Förlåt, jag borde ha skrivit att VDV är luftlandsättningstrupperna (fallskärmsjägare).

De har betraktats som elitförband men har inte direkt skördat framgångar i detta krig utan verkar mest ha dött på mer eller mindre spektakulära sätt.

Säkert för att, dels det använts i dåligt planerade luftlandsättningsoperationer eller bara använts som vanligt infanteri/pansarinfanteri.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Verkar ju inte så nej.

Eller, ja, man kan ju se robotangreppet som en slags gallringsprocess i sig.

Pinsamt är det oavsett och de betedde sig som tomtar.

+1
Det blev en lyckad gallringsprocess. Men att lämna landet gick inte lika lätt för dem. Alla som ertappades med ngn slags kamouflageutrustning skickades tillbaka in i Ukraina vid gränsen.

Nu lär de andra sig att kasta det i någon buske när de inser att de vill hem igen
Citera
2022-03-15, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Det jag reagerade mest över i denna artikel är ju det där med drönare några timmar innan. Verkar ju som att de sätter ut sina mål med hjälp av drönare. Och då tänker man ju naturligtvis på "drönarincidenterna" vi haft här i landet på slutet...

Inte alls uteslutet. Jag tror själv att UAVer, även de mer seriösa civila, kommer att visa sig bara lika mycket en "game changer" som kulsprutan var för hundra år sedan.

Att Ryssland på olika sätt bedriver spaning i Sverige, och har gjort så under lång tid, måste nog tas för givet. Allt annat vore naivitet i klass med Miljöpartiets "den eviga fredens tid".
Citera
2022-03-15, 23:32
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Kemiska vapen skulle få NATO att bli tvungna att agera mot Ryssland, det skulle vara ett stort mot hela Europa.

Man ska inte underskatta hur stor skada man kan uppnå med kemiska vapen.

Allt är väldigt oklart kring Putins kärnvapen.

Vissa säger att två-tre personer som har dom resterande siffrorna som behövs för att kunna avfyra kärnvapen, samtidigt som andra påstår att Putin har tillgång till alla siffror.
Putin HAR inte tillgång till alla koder utan sina 2st högt uppsatta militärer som har dels ena nyckeln och den andra har tillgång till var armeringskoden finns, Så det måste ske av alla 3 samtidigt och det kommer inte ske för en kommer vägra då är det kört för han likväl!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Är det inte hyckleri om 'man som normalbegåvad vuxen' tycker att områden i Jugoslavien skall få bryta sig fria men inte områden i Ukraina?

Merparten av de mördade civila är av fascisterna som attackerat civila som levde på områden kontrollerade av searatister. Civilbefolkningen är livrädda för fascisterna i området litar på separatisterna samt vittnar att när fascisterna hade ställningar i bostadsområden och sköt mot separatisterna, så sköt separatisterna inte äns tillbaka under alla dessa 8 åren.

"ukrainska militären som gjorde motstånd" med detta, menar du paramilitären som gick in och började kriga med separatisterna eller vad syftar du på?

298 mördade separatisterna på MH17.
En icke försumbar del har dödats av minor eller hantering av explosiva varor.

"Between 2014 and 2021, AOAV recorded 5,242 deaths and injuries in Ukraine, including 2,704 civilians and 2,538 armed actors and security personnel. Of the civilian casualties recorded, 2,381 (88%) were caused by explosive weapon use in populated areas."

"In many instances of shelling since 2014, the perpetrator has not been identified, but where they have, Ukrainian separatist forces have been responsible for at least 667 civilian casualties and Ukraine for 783."

Det är nog ingen större skillnad på hur många civila som dödats av separatisterna/ryssarna och Ukraina.
Ukraina valde inte detta krig. De blev attackerade och tvingades försvara sig. Man kan dock tycka att en statsmakt borde gjort mer för att undvika civila offer.
Citera
Avslutad
Verkar extremt efterblivet att behöva vistas i en krigszon för att fatta att delta i krig kan innebära fara för ens eget liv. Här verkar det finnas folk som på allvar tror att krig kan vara ett lattjo äventyr?

Jag skulle aldrig söka mig till krig. Vafan ska man det för utan relevant utbildning, fältvana med mera? Lämna krigandet åt såna som kan detta på riktigt.
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ukrainsk Mig-29 sänker en rysk Su-35. Men det ser nästan för lätt ut för att vara sant. Den ryska piloten måste ju vara helt efterbliven.

https://twitter.com/mehdizan_kara/status/1503859775582449670
Citera
2022-03-15, 23:33
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaiman
Enda möjligheten han har till inkomster är kärnvapenförsäljning till diverse terrorister, Iran eller Saudi.
Här är en artikel från Reuters som publicerades tidigare idag.

"Russian Foreign Minister Sergei Lavrov told his Iranian counterpart on Tuesday that agreement on the revival of the Iranian nuclear deal was in the finishing straight."

https://www.reuters.com/world/russias-lavrov-says-iran-nuclear-deal-revival-is-home-straight-2022-03-15/
Citera
2022-03-15, 23:33
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Jag tror inte många ryssar skulle hålla med dig. Jag tror ryssarna ser det som en av sina paradgrenar att mörda nazister.

Jag försökte förklara med ord vilka jag menade med fascisterna. Kanske detta funkar bättre...
(BBC Newsnight) Ukraine: On patrol with the far-right National Militia
https://www.youtube.com/watch?v=hE6b4ao8gAQ

Nu när Disney har dragit sig ur Ryssland klassas Kalle Anka som nazist. Putin är ett geni.
Citera
2022-03-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Folk gör ju sina egna val men en stor del i denna illa planerad panikrusning av utlänningar till Ukraina har ju MSM-media och sociala medier.
Ukraina är inte ett organiserat västland, det är europas fattigaste och mest korrupta land, bara ett snäpp bättre än Ryssland i korruption.

Tror att många känner att de vill göra en god gärning, men verkligheten är inte alltid som man förväntat sig.
Sen stämmer det säkert ganska bra att bemötandet och organisationen inte heller är riktigt vad de hade förväntat sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in