2022-03-15, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Trams. Köps elen in endast för att lagras och säljas till ett högre pris är det näringsverksamhet från första kilowatt. Om det upptäcks eller inte är en annan fråga, som inte passar i juridikforat..
Så är det inte. Du har fel.
Citera
2022-03-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Trams. Köps elen in endast för att lagras och säljas till ett högre pris är det näringsverksamhet från första kilowatt. Om det upptäcks eller inte är en annan fråga, som inte passar i juridikforat..
Att ha en solcellsanläggning på din villa räknas inte som att du har en näringsverksamhet. Det innebär att inkomsterna från försäljningen av överskottselen istället räknas som kapitalinkomst på produkt från privatbostad. Du kan därför sälja el för upp till 40.000 kronor per år och per fastighet med solceller utan att behöva betala inkomstskatt.https://www.energimarknadsbyran.se/s...konsumentratt/
Citera
2022-03-15, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Att ha en solcellsanläggning på din villa räknas inte som att du har en näringsverksamhet. Det innebär att inkomsterna från försäljningen av överskottselen istället räknas som kapitalinkomst på produkt från privatbostad. Du kan därför sälja el för upp till 40.000 kronor per år och per fastighet med solceller utan att behöva betala inkomstskatt.https://www.energimarknadsbyran.se/s...konsumentratt/

Inte alls det som TS pratar om. TS pratar om att köpa in el till ett pris, lagra denna och sälja tillbaks till ett högre pris vid annat tillfälle.
Har inget alls med att sälja överskott från egenproducerad el.

Det TS beskriver är solklar näringsverksamhet, vanligt köp och sälj.
Att TS inte lär upptäckas har inte med saken att göra.

För att förtydliga kan vi välja något annat än el. Säg träd/virke
Scenario:
A) Avverka och sälja virke från din bostad(gäller för småhus, ägarlägenhet eller bostadsrätt).
Detta är produkt från privatbostad.
B) Köpa in virke från en säljare och sedan sälja tillbaks eller vidare till någon annan.
Detta är vanlig försäljningsverksamhet. Skattas från första kronan.

Det du pratar om med överskott från solceller är jämförbart med scenario A.
Det TS pratar om är jämförbart med scenario B.
Alltså 2 helt skilda saker.
Citera
2022-03-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Inte alls det som TS pratar om. TS pratar om att köpa in el till ett pris, lagra denna och sälja tillbaks till ett högre pris vid annat tillfälle.
Har inget alls med att sälja överskott från egenproducerad el.

Det kvittar HUR TS gör för att kunna sälja. Enbart en kommunist anser det. Enligt avtalen är det tydligt vad som gäller och din egen teknik kvittar.
Citera
2022-03-15, 20:49
Medlem
Citat:
Det kvittar HUR TS gör för att kunna sälja. Enbart en kommunist anser det. Enligt avtalen är det tydligt vad som gäller och din egen teknik kvittar.

Förstår du verkligen inte skillnaden mellan att köpa in något och sälja vidare och att producera något och sälja?

Odlar du en tomat på din tomt så är det produkt från privatbostad.
Köper du en tomat från ICA så är det INTE en produkt från privatbostad.

Producerar du el från solceller på ditt tak är detta produkt från privatbostad.
Köper du in el från vattenfall så är det INTE produkt från privatbostad.

Lagen är väldigt tydlig.
Det TS pratar om är att köpa in elen, inte producera den själv.
Alltså INTE produkt från bostad.

Och för att förtydliga här, det här är alltså inte en åsikt. Det är så lagen är. Det är faktum.
Vad man tycker om detta är något helt annat och totalt irrelevant för tråden och detta delforum
Senast redigerad av Aramir2 2022-03-15 kl. 20:57.
Citera
2022-03-15, 20:59
Medlem
Citat:
Förstår du verkligen inte skillnaden mellan att köpa in något och sälja vidare och att producera något och sälja?

Odlar du en tomat på din tomt så är det produkt från privatbostad.
Köper du en tomat från ICA så är det INTE en produkt från privatbostad.

Producerar du el från solceller på ditt tak är detta produkt från privatbostad.
Köper du in el från vattenfall så är det INTE produkt från privatbostad.

Lagen är väldigt tydlig.
Det TS pratar om är att köpa in elen, inte producera den själv.
Alltså INTE produkt från bostad.

Och för att förtydliga här, det här är alltså inte en åsikt. Det är så lagen är. Det är faktum.
Vad man tycker om detta är något helt annat och totalt irrelevant för tråden och detta delforum
Men det är ok att köpa el och förstöra. Och sen ha en generator och sälja el?Nej elbolagen skiter i hur du gör.Och det är inte olagligt att ha batterier till sin anläggning. Marknadsprinciper med olika pris finns för att just dessa saker.
Citera
2022-03-15, 22:35
Medlem
Citat:
Men det är ok att köpa el och förstöra. Och sen ha en generator och sälja el?Nej elbolagen skiter i hur du gör.Och det är inte olagligt att ha batterier till sin anläggning. Marknadsprinciper med olika pris finns för att just dessa saker.

Vem har sagt att det är olagligt? Vi poängterar bara att det är näringsverksamhet, det är fullt lagligt men kräver att man skattar.
Du fattar väl skillnaden mellan att producera och köpa in?

Det kan vara ett brott mot elbolagens avtal. Beror på vad som står i avtalet.
Citera
2022-03-15, 22:38
Medlem
herrstorks avatar
Det där är mycket bra idee!

Hur stor bateribank tänker du använda till sånt?
Citera
2022-03-16, 07:26
Medlem
Citat:
Vem har sagt att det är olagligt? Vi poängterar bara att det är näringsverksamhet, det är fullt lagligt men kräver att man skattar.
Du fattar väl skillnaden mellan att producera och köpa in?

Det kan vara ett brott mot elbolagens avtal. Beror på vad som står i avtalet.
Det är bara du som gör en skillnad på att producera och köpa el. Nej det är normalt så att mindre saker som du gör hemma och inte är en näring. Dessa mindre saker räknar skatteverket inte som en näring och du behöver ej skatta för det. Sök och läs så ser du. Jag se dock ett problem, med att elen nu blir dyr och skatteverket har bestämt att man ska beräkna i pengar. Vilket gör att om det blir dyrare så blir ditt utrymme att leverera el mindre. För det är värdet på el som de räknar på. Klantigt av skatteverket.
Skulle elbolagen ha i sina avtal typ "vi tar bara el från kunden om det kommer från solceller". Det tror jag knappast. eller "kunden får inte ha batterier hemma"
Senast redigerad av estone 2022-03-16 kl. 07:29.
Citera
2022-03-16, 12:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Det är bara du som gör en skillnad på att producera och köpa el. Nej det är normalt så att mindre saker som du gör hemma och inte är en näring. Dessa mindre saker räknar skatteverket inte som en näring och du behöver ej skatta för det. Sök och läs så ser du. Jag se dock ett problem, med att elen nu blir dyr och skatteverket har bestämt att man ska beräkna i pengar. Vilket gör att om det blir dyrare så blir ditt utrymme att leverera el mindre. För det är värdet på el som de räknar på. Klantigt av skatteverket.
Skulle elbolagen ha i sina avtal typ "vi tar bara el från kunden om det kommer från solceller". Det tror jag knappast. eller "kunden får inte ha batterier hemma"
Jag tror du blandat ihop olika saker. Vad som står i elbolagens avtal har inte med saken att göra. Frågan var om det är näringsverksamhet att köpa el och sälja den vidare. Det är det. Helt lagligt, eftersom näringsverksamhet i allmänhet är lagligt. Men likväl näringsverksamhet.
Citera
2022-03-16, 17:36
Medlem
Citat:

Det är en juridisk skillnad mellan att köpa el och att producera den.
Skatteverket gör med 100% säkerhet skillnad på om du köper in något som du säljer eller om det är produkt från privat bostad. Det är nämligen så att det är skillnad enligt lag och skatteverket följer lagen.

Jag tror snarare att det är så att du är en av få som inte ser skillnaden mellan att producera något och att köpa något.
Du är den första jag stött på I hela mitt liv som inte verkar förstå skillnaden.

Vad som står I elbolagens avtal vet jag inte. Jag förutsätter dock att det nämner överskottsproduktion allt annat vore minst sagt slarvigt.
Citera
2022-03-16, 19:23
Medlem
trottwells avatar
Citat:

" Nej det är normalt så att mindre saker som du gör hemma och inte är en näring. Dessa mindre saker räknar skatteverket inte som en näring och du behöver ej skatta för det"

Hur kom du fram till detta?

Överskott från hobbyverksamhet är skattepliktigt från första kronan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in