• 1
  • 2
2022-03-14, 12:48
Medlem
Som privatperson med spotpris på elavtalet och elavtal som tillåter mig sälja genererad el gör jag något olagligt om jag endast lagrar elen jag köper för att sedan sälja tillbaka den till ett dyrare spotpris?

Jag köper elen under de billigaste timmarna på dygnet sen pumpar jag ut dessa på de dyrare till en effektivitet av ~80%. Jag har avtal att jag endast köper förnybart vilket gör att elen jag säljer tillbaka är även den "förnybar".

Bortse från att energilagring är svindyrt att installera.
Citera
2022-03-14, 13:12
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoastMe
Som privatperson med spotpris på elavtalet och elavtal som tillåter mig sälja genererad el gör jag något olagligt om jag endast lagrar elen jag köper för att sedan sälja tillbaka den till ett dyrare spotpris?

Jag köper elen under de billigaste timmarna på dygnet sen pumpar jag ut dessa på de dyrare till en effektivitet av ~80%. Jag har avtal att jag endast köper förnybart vilket gör att elen jag säljer tillbaka är även den "förnybar".

Det blir snabbt näringsverksamhet, och då blir det skattebrott.
Citera
2022-03-14, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Så mot elbolaget gör jag inget juridiskt "fel" i alla fall?
Citera
2022-03-14, 18:55
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Så mot elbolaget gör jag inget juridiskt "fel" i alla fall?

Vad står i avtalet mellan dig och energibolaget? Titta där först får om det finns någon reglering omkring detta så är det där.
Citera
2022-03-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Vad står i avtalet mellan dig och energibolaget? Titta där först får om det finns någon reglering omkring detta så är det där.

Just nu har jag inget. Däremot så har löst extremt billig elenergilagring.
Så jag har funktionen att köpa när jag vill (billigt) och sedan använda, förhoppningsvis sälja, när priset ökar.
Citera
2022-03-14, 21:45
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Varför blir det skattebrott?
Citera
2022-03-15, 08:13
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Varför blir det skattebrott?

För att en privatperson inte kan redovisa intäkterna från näringsverksamhet.
Citera
2022-03-15, 09:39
Medlem
Citat:

Vad jag vet fungerar det inte så att man väljer att köpa/sälja utan att det installeras en anordning som. Köper/säljer automatiskt beroende på om det är överskott eller underskott.
Dvs när du genererar mer än du brukar så säljer du automatiskt och när du brukar mer än du genererar så per du el

Ganska säker på att det är så det ser ut i avtalen också.

Sen kan du så klart manipulera detta genom att simulera produktion från lagrad el.
Dock tror jag det blir ganska begränsat då de snabbt märker om du producerar väldigt mycket på "fel" tider.
Citera
2022-03-15, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Vad jag vet fungerar det inte så att man väljer att köpa/sälja utan att det installeras en anordning som. Köper/säljer automatiskt beroende på om det är överskott eller underskott.
Dvs när du genererar mer än du brukar så säljer du automatiskt och när du brukar mer än du genererar så per du el

Ganska säker på att det är så det ser ut i avtalen också.

Sen kan du så klart manipulera detta genom att simulera produktion från lagrad el.
Dock tror jag det blir ganska begränsat då de snabbt märker om du producerar väldigt mycket på "fel" tider.

Jo precis. Min lagring genererar elen när jag vill, den skapar ett överskott för mitt hem. Så den biten är jag helt med på.

Frågan är om jag gör något "fel" när jag genererar mitt överskott. Även om elbolaget märker att min el bara kommer de timmar jag får bäst betalt för det kan dom göra något åt saken, juridiskt alltså?
Att säga upp mitt abbonemang gör inte så mycket för det är bara att byta.
Citera
2022-03-15, 10:02
Medlem
Nej du gör inget fel. Om du inte säljer mer än onormalt så är det inte näringsverksamhet. Det finns regler för hur mycket du får producera som privatperson. Det är bara att kolla.
Citera
2022-03-15, 14:27
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Nej du gör inget fel. Om du inte säljer mer än onormalt så är det inte näringsverksamhet. Det finns regler för hur mycket du får producera som privatperson. Det är bara att kolla.

Trams. Köps elen in endast för att lagras och säljas till ett högre pris är det näringsverksamhet från första kilowatt. Om det upptäcks eller inte är en annan fråga, som inte passar i juridikforat..
Citera
2022-03-15, 14:54
Medlem
Citat:
Jo precis. Min lagring genererar elen när jag vill, den skapar ett överskott för mitt hem. Så den biten är jag helt med på.

Frågan är om jag gör något "fel" när jag genererar mitt överskott. Även om elbolaget märker att min el bara kommer de timmar jag får bäst betalt för det kan dom göra något åt saken, juridiskt alltså?
Att säga upp mitt abonemang gör inte så mycket för det är bara att byta.

Om du gör något fel beror på vad som står i avtalet så det kan jag inte svara på.

Dock är det som tidigare påvisats en näringsverksamhet om du köper in endast för att lagra för att sedan sälja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in