Citat:
Ursprungligen postat av
estone
Grejen är den att, de som exporterar el från egen anläggning, de har även ett avtal för import av el. Det är så det ska vara. Producerar du enbart, är det lite märkligt. Så att både importera och exportera är normalt, fast vid olika tider. Även för små producenter som t ex de som äger solceller. Skatteverket kollar bara på det du producerar och om du har rapportera det. Din import av el är bara normal förbrukning. Det står garanterat inget om vad du, eller elen du exporterar kommer från. Det är bara ett avtal om att du kan och får exportera och hur mycket som säkringen är på.
Jag vet faktiskt inte vad som står i avtalen men ekonomiskt är det tämligen idiotiskt att att inte koppla det till egenproduktion.
Skulle folk göra som TS föreslår i någon större skala skulle det innebära enorma förluster för elbolagen.
Det är givet att man köper och säljer när man producerar egen el om man under vissa perioder producerar överskott.
Jag har bekanta som säljer el, i deras fall så är det en maskin som installerats som kommer från elbolaget som sköter detta, överskottsel säljs då direkt, man kan inte välja när man skall sälja elen utan detta görs automatiskt under den period man producerar överskott.
Vad skatteverket kollar vet jag inte, men om de upptäcker att TS sålt el för 25 000kr utan att ha någon produktion så kommer TS få skatta för detta.
Det är nämligen juridisk skillnad på att producera och att köpa in och sälja vidare.
Risken att åka dit är kanske i princip noll, men det påverkar inte det faktum att lagen skiljer på de två sakerna. Producerar du själv får du sälja för upp till 40 000kr/år utan att skatta.
Köper du in och säljer vidare skall du skatta från första kronan.