2022-03-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Trams. Köps elen in endast för att lagras och säljas till ett högre pris är det näringsverksamhet från första kilowatt. Om det upptäcks eller inte är en annan fråga, som inte passar i juridikforat..

Då är det väl bara art registrera firma så kan han lyfta momsen på elen som köps in. Här är det med energiskatt på el som köps in för att säljs?
Citera
2022-03-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är en juridisk skillnad mellan att köpa el och att producera den.
Skatteverket gör med 100% säkerhet skillnad på om du köper in något som du säljer eller om det är produkt från privat bostad. Det är nämligen så att det är skillnad enligt lag och skatteverket följer lagen.

Jag tror snarare att det är så att du är en av få som inte ser skillnaden mellan att producera något och att köpa något.
Du är den första jag stött på I hela mitt liv som inte verkar förstå skillnaden.

Vad som står I elbolagens avtal vet jag inte. Jag förutsätter dock att det nämner överskottsproduktion allt annat vore minst sagt slarvigt.
Grejen är den att, de som exporterar el från egen anläggning, de har även ett avtal för import av el. Det är så det ska vara. Producerar du enbart, är det lite märkligt. Så att både importera och exportera är normalt, fast vid olika tider. Även för små producenter som t ex de som äger solceller. Skatteverket kollar bara på det du producerar och om du har rapportera det. Din import av el är bara normal förbrukning. Det står garanterat inget om vad du, eller elen du exporterar kommer från. Det är bara ett avtal om att du kan och får exportera och hur mycket som säkringen är på.
Citera
2022-03-16, 21:06
Citat:
Ursprungligen postat av RoastMe
Som privatperson med spotpris på elavtalet och elavtal som tillåter mig sälja genererad el gör jag något olagligt om jag endast lagrar elen jag köper för att sedan sälja tillbaka den till ett dyrare spotpris?

Jag köper elen under de billigaste timmarna på dygnet sen pumpar jag ut dessa på de dyrare till en effektivitet av ~80%. Jag har avtal att jag endast köper förnybart vilket gör att elen jag säljer tillbaka är även den "förnybar".

Bortse från att energilagring är svindyrt att installera.
Kan det här vara till hjälp?
https://www.skatteverket.se/privat/f...c048f41a7.html
Citera
2022-03-16, 21:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det blir snabbt näringsverksamhet, och då blir det skattebrott.

På vilket sätt menar du att det är "skattebrott"?

Elon Musk har ju ett projekt där man som "solcellsägare" kan ha motsvarande "tesla-batterier" hemma, och kan lagra "solskenselen" till nattens förbrukning. Eller till molniga dagar/där solen inte lyser..

Överskottet kan man sälja.
Finns/fanns lagar om när elproduktionen övergår till så kallad "näringsverksamhet", men är inte applicerbar på privatpersoner i "egna-hem".

Skatteverkets remissvar m.m.
Remiss av promemorian Utökad befrielse från energiskatt för egenproducerad el

https://skatteverket.se/omoss/varver...q=elproduktion
Citera
2022-03-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
" Nej det är normalt så att mindre saker som du gör hemma och inte är en näring. Dessa mindre saker räknar skatteverket inte som en näring och du behöver ej skatta för det"

Hur kom du fram till detta?

Överskott från hobbyverksamhet är skattepliktigt från första kronan.
Du har rätt om hobbyverksamhet. Jag tänkte på hur mycket man får tjäna utan att skatta.
När det kommer till att producera el, så får du pengar och är befriad från att skatta om det är under en viss nivå.
Citera
2022-03-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Elon Musk har ju ett projekt där man som "solcellsägare" kan ha motsvarande "tesla-batterier" hemma, och kan lagra "solskenselen" till nattens förbrukning. Eller till molniga dagar/där solen inte lyser..

Finns/fanns lagar om när elproduktionen övergår till så kallad "näringsverksamhet", men är inte applicerbar på privatpersoner i "egna-hem".

Observera att det handlar om EGENPRODUCERAD el. Står till och med i promemorian namn:
"Utökad befrielse från energiskatt för egenproducerad el"
TS pratar om att KÖPA el, inte producera den.
Det är skillnad.

Köper du in el för att sedan sälja vidare är det solklar näringsverksamhet och skall skattas som sådan.
Citera
2022-03-16, 22:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Observera att det handlar om EGENPRODUCERAD el. Står till och med i promemorian namn:
"Utökad befrielse från energiskatt för egenproducerad el"
TS pratar om att KÖPA el, inte producera den.
Det är skillnad.

Köper du in el för att sedan sälja vidare är det solklar näringsverksamhet och skall skattas som sådan.

Du missuppfattade nog, det är absolut inte ditt fel, reglerna och föreslagna regler är snåriga:

TS:
Som privatperson med spotpris på elavtalet och elavtal som tillåter mig sälja genererad el gör jag något olagligt om jag endast lagrar elen jag köper för att sedan sälja tillbaka den till ett dyrare spotpris?

TS gör inget fel. TS kan göra så.

DÄREMOT:
Sverige har varit väldigt typ "Askungens styvmor" (Hint: hon är jävla elak) mot den egna befolkningen, och har varit omöjligt att räkna av elskatten (rakt av) mot egenproducerad el.

Men sådant verkar vara på gång. TS kan sälja sin ström hur mycket han vill, som privatperson, så länge den är producerad av honom själv, och på sitt villatak eller vindsnurra på tomten.

Avräkningen "funkar sådär", dvs. elbolaget avräknar levererad effekt mot förbrukad effekt, men satan, ähum jag menar (s)taten verkar ogilla att avräkna energiskatten på strömmen.

(Jag är uppdaterad senast 2019, så det kan ha ändrats sedan dess!)

Edit: Rättade typo från "vinsnurra" till "vindsnurra".
Citera
2022-03-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Grejen är den att, de som exporterar el från egen anläggning, de har även ett avtal för import av el. Det är så det ska vara. Producerar du enbart, är det lite märkligt. Så att både importera och exportera är normalt, fast vid olika tider. Även för små producenter som t ex de som äger solceller. Skatteverket kollar bara på det du producerar och om du har rapportera det. Din import av el är bara normal förbrukning. Det står garanterat inget om vad du, eller elen du exporterar kommer från. Det är bara ett avtal om att du kan och får exportera och hur mycket som säkringen är på.

Jag vet faktiskt inte vad som står i avtalen men ekonomiskt är det tämligen idiotiskt att att inte koppla det till egenproduktion.
Skulle folk göra som TS föreslår i någon större skala skulle det innebära enorma förluster för elbolagen.

Det är givet att man köper och säljer när man producerar egen el om man under vissa perioder producerar överskott.
Jag har bekanta som säljer el, i deras fall så är det en maskin som installerats som kommer från elbolaget som sköter detta, överskottsel säljs då direkt, man kan inte välja när man skall sälja elen utan detta görs automatiskt under den period man producerar överskott.

Vad skatteverket kollar vet jag inte, men om de upptäcker att TS sålt el för 25 000kr utan att ha någon produktion så kommer TS få skatta för detta.
Det är nämligen juridisk skillnad på att producera och att köpa in och sälja vidare.
Risken att åka dit är kanske i princip noll, men det påverkar inte det faktum att lagen skiljer på de två sakerna. Producerar du själv får du sälja för upp till 40 000kr/år utan att skatta.
Köper du in och säljer vidare skall du skatta från första kronan.
Citera
2022-03-16, 22:09
Medlem
Citat:
Du missuppfattade nog, det är absolut inte ditt fel, reglerna och föreslagna regler är snåriga:

TS:

TS gör inget fel. TS kan göra så.

DÄREMOT:
Sverige har varit väldigt typ "Askungens styvmor" (Hint: hon är jävla elak) mot den egna befolkningen, och har varit omöjligt att räkna av elskatten (rakt av) mot egenproducerad el.

Men sådant verkar vara på gång. TS kan sälja sin ström hur mycket han vill, som privatperson, så länge den är producerad av honom själv, och på sitt villatak eller vindsnurra på tomten.

Avräkningen "funkar sådär", dvs. elbolaget avräknar levererad effekt mot förbrukad effekt, men satan, ähum jag menar (s)taten verkar ogilla att avräkna energiskatten på strömmen.

(Jag är uppdaterad senast 2019, så det kan ha ändrats sedan dess!)

Edit: Rättade typo från "vinsnurra" till "vindsnurra".

Ja det är precis det jag menar. Så länge den är tillverkad av honom själv.
TS pratar dock om att enbart köpa och sälja el, alltså ingen produktion utan bara köp och sälj.
Citera
2022-03-16, 22:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja det är precis det jag menar. Så länge den är tillverkad av honom själv.
TS pratar dock om att enbart köpa och sälja el, alltså ingen produktion utan bara köp och sälj.

Jag tolkade TS när han/hon skrev

"genererad el" som egengenererad, typ vindsnurra/solceller etc.

Kan bli knepigt om man saknar solceller/vindsnurra/biogasanläggning att få till ett avtal med "elverket" att kunna sälja strömmen om man inte genererar någon. Men praktiskt sett (kanske inte var meningen av "Magdalena" med medbrottslingar) att man faktiskt kan kringgå detta, så länge man har ackumulatorer hemma, samtidigt man har "vindsnurror"/solceller. På detta vis, kan man "köpa billigt", lagra i ackumulatorer, sedan "sälja dyrt". Kommer knappast att upptäckas. Men kräver så stora satsningar i "infrastrukturen hemma" så det inte är lönsamt. Rätt intressant fråga, akademiskt i alla fall.

Man kan också ackumulera elenergi (energi) genom fallhöjd. UK:s största "batteri" funkar så. Pumpa upp vatten till högre höjd vid låg elförbrukning, släppa på vattnet vid energibrist. Men sådant projekt är inget privatpersoner kan hålla på med "hemma på tomten". Inte utan att skatteverket med flera reagerar på i alla fall..

Storbritanniens största batteri.

Rent juridiskt blir det inga problem för privatperson (om privatpersonen har energialstring på "tomten") att köpa och sälja el.
Citera
2022-03-17, 13:54
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Så är det inte. Du har fel.

Citat:
Att ha en solcellsanläggning på din villa räknas inte som att du har en näringsverksamhet. Det innebär att inkomsterna från försäljningen av överskottselen istället räknas som kapitalinkomst på produkt från privatbostad. Du kan därför sälja el för upp till 40.000 kronor per år och per fastighet med solceller utan att behöva betala inkomstskatt.https://www.energimarknadsbyran.se/s...konsumentratt/

Att ha en solcellsanläggning är något helt annat främst för att huvudsyftet att producera el till det egna hemmet. Att förbrukning och producering inte har ett förhållande om 1 = 1 vid varje given minut förändrar inte detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Då är det väl bara art registrera firma så kan han lyfta momsen på elen som köps in. Här är det med energiskatt på el som köps in för att säljs?

Ja, men TS frågade uttryckligen hur det fungerade "som privatperson".

Citat:

Se ovan. Den stora skillnaden är att solcellsanläggningen primärt är till för den egna förbrukningen, men TS enda syfte är att tjäna pengar.
Citera
2022-03-17, 14:47
Medlem
Citat:
Se ovan. Den stora skillnaden är att solcellsanläggningen primärt är till för den egna förbrukningen, men TS enda syfte är att tjäna pengar.
När vi nu har en marknad för el och med kraftigt varierade priser så är det för att priserna ska visa vad det verkligen kostar. Att någon då tar de varierade priserna och använder , är inget som ska ses som negativt. Tvärtom det visar på att vara smart och uppmuntras av staten. Att det sedan har beslutats att det ska ses som en privat grej och vara skattefritt beror på att staten vill stödja företeelsen. Så ja TS kommer kanske att tjäna pengar, men det är inget fel med det. Det finns stora möjligheter att det kan bli förlust också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in