2022-03-14, 12:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Har någon? USA invasion i Irak? Ryssarna som kämpade ner ISIS? NATO bombningar i Libyen. var konsekvent och inte populistisk.

Låter som ett kålsuparresonemang. Om Putin fördömer USA:s "aggressiva" utrikespolitik och sedan gör samma sak själv, är inte det hyckleri?

Att man fördömer Rysslands invasion av Ukraina innebär inte nödvändigtvis att man försvarar t.ex. USA:s invasion av Irak.
Citera
2022-03-14, 12:20
Medlem
Fittheligeandes avatar
Det märks att media har mycket fokus personliga livsöden. Ett effektivt sätt att skapa sympati hos folk. " If you kill one, it is a tragedy. If you kill 10 million, then it's statistic."
Citera
2022-03-14, 12:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Vad har det för betydelse vem man "håller" på? Tror ni det gör någon skillnad?
Citera
2022-03-14, 12:42
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Det märks att media har mycket fokus personliga livsöden. Ett effektivt sätt att skapa sympati hos folk. " If you kill one, it is a tragedy. If you kill 10 million, then it's statistic."

Kanske.

Men det är också svårt för media när det förekommer så otroligt mycket propaganda och det är snudd på omöjligt att få uppgifter bekräftade. Det är då lättare att köra personliga reportage om och med personer som man faktiskt kan intervjua som berättar om sina egna upplevelser.

Det är helt enkelt svårt att bedriva objektiv journalistik i ett krig (även om man har viljan).
Citera
2022-03-14, 12:43
Medlem
Brukar som regel ty mig mer åt Rysslands sida i det geopolitiska spelet. Jänkarna har betett sig vidrigt de senaste 70 åren. Betydligt värre än Ryssland. Sen handlar det givetvis om att Ryssland haft mindre möjligheter till det efter under senare delen och efter Kalla kriget. Här sket Putin i det blå skåpet. Krim förstår jag och USAs fipplande med demokratiprojekt/covert ops ska de ge fan i. Nu tvingas även vi och andra relativt neutrala länder att välja sida och det har bara Putin sig själv att skylla men även resten av världen som tyst accepterat USA som den goda mobbaren.

Ryssar har jag inget emot men däremot likt amerikanerna är deras samhällen uppbyggt så det är näst intill omöjligt att påverka sina styrande. När ska vi börja ställa krav på USA och inte låta dem komma undan med allt fulspel.

Bara se hur vidrigt dessa stormaktsspel är när nu Biden o co fjäskar för Maduro som de otaliga gånger försökt avsätta/mörda. Ett litet land som Venezuela har egentligen inget annat val än att bara svälja sin stolthet. Pest eller kolera. De större mediahusen beskriver misslyckade CIA-operationer i landet som att någon stackars turist blivit kidnappad. Vad turisten skulle med pansarskott, sprängämnen, miljontals dollar och ritningar över känslig infrastruktur ifrågasätts inte. I det stora hela kan vi bara hoppas på att jämviktsläge uppstår i världen igen.

Struntprat om klimathysteri och mänskliga rättigheter med beskyllningar mot t.ex. Kina när med noll självkritik mot vad vi i väst håller på med. Bara USAs arme släpper ut växthusgaser som 140 länder skapar tillsammans. Vi jagar och planerar mord på journalister men det är endast fel när så kallade icke demokratiska gör det.

Ändå sitter man här och måste ta ställning för Ukraina. Det ser jag som en självklarhet. Sen får man bara hoppas på att vi tar oss i kragen.
Citera
2022-03-14, 13:10
Medlem
Lite synd att första halvan av frågeställarens rubrik bygger på en falsk premiss, annars hade jag gärna delat mina tankar. Ungefär som ifall man hade formulerat sig "varför är du pedofil och håller på Putin?"
Citera
2022-03-14, 13:34
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Låter som ett kålsuparresonemang. Om Putin fördömer USA:s "aggressiva" utrikespolitik och sedan gör samma sak själv, är inte det hyckleri?

Att man fördömer Rysslands invasion av Ukraina innebär inte nödvändigtvis att man försvarar t.ex. USA:s invasion av Irak.

Du diskuterade ju Invasioner som ett fenomen. Varför gör du skillnad på vart i världen den befinner sig, vilka ingångsvärden lägger du i fonden?
Alla invasioner har som utgångspunkt i olika uppfattningar/åsikter. Oavsett vem du tycker har rätt så finns garanterat många många andra som har en helt annan syn på saken.
Citera
2022-03-14, 13:47
Avslutad
Citat:
Du diskuterade ju Invasioner som ett fenomen. Varför gör du skillnad på vart i världen den befinner sig, vilka ingångsvärden lägger du i fonden? Alla invasioner har som utgångspunkt i olika uppfattningar/åsikter. Oavsett vem du tycker har rätt så finns garanterat många många andra som har en helt annan syn på saken.

Jag vet inte om du blandar ihop mig med någon annan användare eller om du bara tillskriver mig åsikter jag inte har. När har jag gjort skillnad på invasioner? Jag har enbart diskuterat Rysslands invasion av Ukraina i den här tråden, såvitt jag vet.
Citera
2022-03-14, 13:53
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Jag vet inte om du blandar ihop mig med någon annan användare eller om du bara tillskriver mig åsikter jag inte har. När har jag gjort skillnad på invasioner? Jag har enbart diskuterat Rysslands invasion av Ukraina i den här tråden, såvitt jag vet.

Kan vara så att jag diskuterar med fel person för tillfället. Har inte tid att kolla upp nu, men är mycket möjligt. Återkommer.
Citera
2022-03-14, 14:39
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Har någon? USA invasion i Irak? Ryssarna som kämpade ner ISIS? NATO bombningar i Libyen. var konsekvent och inte populistisk.

Vad bra, då anser du alltså att Ryssland inte har rätt att bestämma vilka vägar Ukraina vill gå. Var bara det jag ville veta.
Citera
2022-03-14, 14:42
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Vad bra, då anser du alltså att Ryssland inte har rätt att bestämma vilka vägar Ukraina vill gå. Var bara det jag ville veta.

Nej, inte att usa gick in i Irak heller håller jag med om. Men vad spelar det för roll vad du och jag i lilla sverige anser i denna konflikt?
Du förenklar frågan utan mening.
Citera
2022-03-14, 14:44
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicoNihilist
Tilläggas kan att det för "invasionen" av Ukraina fanns goda skäl men bortsett från det åter till frågan om varför. Dessutom har jag personligen starkare band till Ukraina och ukrainare än till Ryssland men jag väljer sida utifrån vad som är rättvist. Gör även ni det eller följer ni bara allmän opinion...?
Tilläggas kan att du är ett nutcase?
Sätter ordet invasion inom citationstecken..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in