2022-03-14, 00:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Intressant tips! Tack!
Det florerar (som jag uppfattar det...) en hel del missuppfattningar rörande elbils-laddning, både hos köpare, men även säljare av utrustning.
Så här vill jag sammanfatta vad jag lärt mig: (rätta mig om jag har fel!)
- Det är (nästan) alltid bilen som avgör hur mycket laddström som dras
- Laddboxen påverkar laddningen på två sätt
  1. Den kan helt koppla in/ur laddströmmen
  2. Den kan skicka ett kommando till bilen om hur mycket ström den får dra.
Någon egentlig "strypning" av laddeffekten kan boxen inte göra själv.
-Lastbalansering innebär att man har möjlighet att kontinuerligt mäta total förbrukning i fastigheten.
Denna information skickas till laddboxen.
Om/när man närmar sig ett givet gränsvärde så får laddboxen vidta någon av åtgärderna enligt ovan för att begränsa uttaget.

Jag vet folk som köpt en 22kw laddbox och fått löfte av elektrikern att nu skall bilen minsann laddas snabbt..
Men, bilen ifråga klarar bara 7kw, och där går gränsen, oavsett vad laddboxen är stämplad med.
(en annan bil med 3-fas-laddning kan förstås använda 22kW)

Jag känner en elektriker som fått "rycka in" och försöka reda ut/förklara för den besvikna köparen som känner sig lurad av "elektriker 1".

/T

1. Laddboxen kopplar in laddströmmen när den ser att kabeln är ansluten till bilen. Kopplar ur när laddningen avslutas antingen när man uppnått vald laddningsnivå eller när man kopplar bort spärren till laddhandtaget.
2. Njae, man kan ställa in manuellt i bilen hur mycket bilens laddare ska dra och/eller man kan ställa in manuellt i laddboxen hur mycket ström den får ge. Lastbalanseringen signalerar till laddboxen hur mycket den får ge.

Den manuella inställningen har lite olika upplösning. I en Tesla kan man t.ex ställa in i steg om 1 kW.

Signalering tror jag inte används för AC. Tesla använder signalering från bilen till snabbladdare för att idetifiera sig.

https://incharge.vattenfall.se/kunskapshubb/artiklar/laddkabel-typ-1-eller-typ-2-elbil

Citat:
Strömmen i hemmets elnätet mäts kontinuerligt
vilket betyder att en eventuell överbelastning
snabbt upptäcks. Lastbalanseraren kommer i ett
sådant läge beordra laddboxen att styra ner
laddströmmen så att tillåten strömstyrka upprättas.
Med denna lösning skyddas alltså hemmets elnät
från överbelastning samtidigt som du får en effektiv
laddning.
https://incharge.vattenfall.se/media/2472/incharge-vad-aer-lastbalansering.pdf
Senast redigerad av PeterNoster 2022-03-14 kl. 00:50.
Citera
2022-03-14, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
1. Laddboxen kopplar in laddströmmen när den ser att kabeln är ansluten till bilen. Kopplar ur när laddningen avslutas antingen när man uppnått vald laddningsnivå eller när man kopplar bort spärren till laddhandtaget.
2. Njae, man kan ställa in manuellt i bilen hur mycket bilens laddare ska dra och/eller man kan ställa in manuellt i laddboxen hur mycket ström den får ge. Lastbalanseringen signalerar till laddboxen hur mycket den får ge. (min understrykning)
Precis, och den informationen måste då skickas vidare till bilen. Laddboxen har ju ingen egen funktion för att reglera laddströmmen.
Men, jag noterar att det är en spridd missuppfattning att laddboxar kan reglera strömmen.
Det kan dom inte. Regleringen sker i bilens AC->DC-omvandlare.
Man kan (förenklat, men tillräckligt korrekt) säga att i bilens AC-laddare sitter ett slags "dimmer" som kan reglera den effekt som laddningen tar.

Vad jag inte vet det är vad som händer om laddboxen skickar kommando om max ström som är ett annat än vad bilen själv är programmerad för.
Det borde väl vara så att bilen aldrig går över sitt inprogrammerade värde, men under borde den lyda...

Citat:
Signalering tror jag inte används för AC.
Jo, absolut, och signaleringen är kontinuerlig & dubbelriktad med användning av både analoga och digitala signaler.
Det är bara att läsa på: https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772 speciellt under avsnittet "signalling"

Jag väntar på att få min elbil den 4 april...
/T
Citera
2022-03-14, 12:39
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Det borde väl vara så att bilen aldrig går över sitt inprogrammerade värde, men under borde den lyda...
/T

Ja, det finns en fysisk begränsning i bilens inbyggda laddare helt enkelt. När den är inkopplad mot nätspänningen ger den det den ger, så att säga. Som en dimmad lampa, den lyser inte mer än max, men kan lysa mindre.

Jag undrar för övrigt varför det inte är vanligare med DC-laddboxar för hemmabruk.

Det hade ju varit klockers, för då skulle man kunna konstruera den för äkta lastbalansering, om det finns 5,4 A "kvar" i L1 och 8,4 A i L2 och 16 A "kvar" i L3 skulle laddboxen kunna ta den strömmen, omvandla den till likspänning i en inverter och bara ladda bilen allt vad som går.

Skulle man då ha 25 A huvudsäkring skulle man som bäst kunna lladda med 17 kW, inte illa för hemmaförhållanden.
Citera
2022-03-14, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja, det finns en fysisk begränsning i bilens inbyggda laddare helt enkelt. När den är inkopplad mot nätspänningen ger den det den ger, så att säga. Som en dimmad lampa, den lyser inte mer än max, men kan lysa mindre.

Jag undrar för övrigt varför det inte är vanligare med DC-laddboxar för hemmabruk.

Det hade ju varit klockers, för då skulle man kunna konstruera den för äkta lastbalansering, om det finns 5,4 A "kvar" i L1 och 8,4 A i L2 och 16 A "kvar" i L3 skulle laddboxen kunna ta den strömmen, omvandla den till likspänning i en inverter och bara ladda bilen allt vad som går.

Skulle man då ha 25 A huvudsäkring skulle man som bäst kunna lladda med 17 kW, inte illa för hemmaförhållanden.

Allt är väl möjligt, men då lär det kosta också.
När man AC-laddar så sitter ju själva laddaren inne i bilen. DC-laddar man så krävs ju att laddaren sitter i själva boxen vilket då skulle göra den väldigt dyr och klumpig gissar jag.
Citera
2022-03-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
När man AC-laddar så sitter ju själva laddaren inne i bilen. DC-laddar man så krävs ju att laddaren sitter i själva boxen vilket då skulle göra den väldigt dyr och klumpig gissar jag.
Ja, väldigt dyrt för själva laddaren. Kanske 100000 eller så.
Sedan måste man ju ha en väldigt "biffig" matning med AC också, och om det ens går att ordna så lär det kosta multum... tror
/T
Citera
2022-03-14, 15:16
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Citat:
Ja, väldigt dyrt för själva laddaren. Kanske 100000 eller så.
Sedan måste man ju ha en väldigt "biffig" matning med AC också, och om det ens går att ordna så lär det kosta multum... tror
/T

Iofs något dyrare än en vanlig laddbox, men en inverterlikriktare behöver inte alls vara så dyr, och framför allt inte klumpig.

Jag svetsade just med en kombinerad invertersvets, plasmaskärare och TIG-svets som jag köpt för under 1500 kr från Banggod, principen är densamma i en sån som i en DC-laddbox.

Det kanske inte finns någon poäng med det dock.
Citera
2022-03-14, 18:11
Medlem
Citat:
Iofs något dyrare än en vanlig laddbox, men en inverterlikriktare behöver inte alls vara så dyr, och framför allt inte klumpig.

Jag svetsade just med en kombinerad invertersvets, plasmaskärare och TIG-svets som jag köpt för under 1500 kr från Banggod, principen är densamma i en sån som i en DC-laddbox.

Det kanske inte finns någon poäng med det dock.

Lite svårt att hitta priser på DC-laddare.
Men jag hittade denna:https://elmaterial.se/shop/858-elartikel/53964-stander-sokkel24kw-dc-chargin/?gclid=Cj0KCQjwz7uRBhDRARIsAFqjullAW4z5b-rOqAvIlF7C9rx4kGS2sbbLs2gskpdKbenFiAdiETbXYj0aAoUj EALw_wcB
"Extrapris" på 35k för en som klarar 24kW.
Skall man upp till 75 kw så blir det nog 100k (som jag gissade tidigare..)
Och om du skall ha den hemma i villan så gäller det ju också att ha inkommande effekt som räcker.

En "kina-svets" behöver ju inte så mycket...
/T
Citera
2022-03-14, 18:29
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Lite svårt att hitta priser på DC-laddare.
Men jag hittade denna:https://elmaterial.se/shop/858-elartikel/53964-stander-sokkel24kw-dc-chargin/?gclid=Cj0KCQjwz7uRBhDRARIsAFqjullAW4z5b-rOqAvIlF7C9rx4kGS2sbbLs2gskpdKbenFiAdiETbXYj0aAoUj EALw_wcB
"Extrapris" på 35k för en som klarar 24kW.
Skall man upp till 75 kw så blir det nog 100k (som jag gissade tidigare..)
Och om du skall ha den hemma i villan så gäller det ju också att ha inkommande effekt som räcker.

En "kina-svets" behöver ju inte så mycket...
/T

Jo, men det finns ju som sagt inte så mycket poäng med att ha en DC-laddare hemma, därför finns det knappast någon marknad för konsumentsegmentet, skulle det finnas en marknad skulle priserna pressas, tekniken som sådan är inte dyr.

Jag har faktiskt kommit på ett användningsområde för att ha DC-laddare på företag.

Jag kör elbil via arbetet och förmodligen kommer flera av mina kollegor börja med det i framtiden.

Den som har jour behöver ha bilen nära fulladdad när klockan slår 1600 så att vederbörande är redo att åka långt bort till en kund utan dröjsmål, då fungerar det dåligt med den inbyggda 11 kW växelströmsladdaren.

På ett företag med verkstad och kontor har man oftast större huvudsäkring än i en privatbostad, då skulle en DC-laddare med lastbalansering vara fina fisken.
Citera
2022-03-14, 18:45
Medlem
Citat:
Jo, men det finns ju som sagt inte så mycket poäng med att ha en DC-laddare hemma, därför finns det knappast någon marknad för konsumentsegmentet, skulle det finnas en marknad skulle priserna pressas, tekniken som sådan är inte dyr.

Jag har faktiskt kommit på ett användningsområde för att ha DC-laddare på företag.

Jag kör elbil via arbetet och förmodligen kommer flera av mina kollegor börja med det i framtiden.

Den som har jour behöver ha bilen nära fulladdad när klockan slår 1600 så att vederbörande är redo att åka långt bort till en kund utan dröjsmål, då fungerar det dåligt med den inbyggda 11 kW växelströmsladdaren.

På ett företag med verkstad och kontor har man oftast större huvudsäkring än i en privatbostad, då skulle en DC-laddare med lastbalansering vara fina fisken.

Absolut!
"Privata" DC-laddare på minst 50kW passar säkert bra på olika typer av företag.
Taxi, budfirmor, olika typer av verkstäder etc.
Där finns oftast redan tillräcklig ingående effekt, och en investering på storleksordningen 100k är nog inte så svår att hantera. tror

/T
Citera
2022-03-14, 18:47
Medlem
Citat:
2. Njae, man kan ställa in manuellt i bilen hur mycket bilens laddare ska dra och/eller man kan ställa in manuellt i laddboxen hur mycket ström den får ge. Lastbalanseringen signalerar till laddboxen hur mycket den får ge.

Den manuella inställningen har lite olika upplösning. I en Tesla kan man t.ex ställa in i steg om 1 kW.

Jo, signalering används även vid AC laddning. Laddar ofta på ett ställe med 8st laddare, i regel får jag 16A 3fas men om det är många bilar som laddar eller lasten på elnätet är hög sänks laddströmmen. Man kan ändra laddström även i bilen eller i teslaappen men inte sätta högre äv vad laddboxen för tillfället medger.
Citera
2022-03-15, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
400 V mellan faserna.

Men laddboxen jobbar inte med 400V, den jobbar med de 3 faserna parallellt, dvs 3x230V
Citera
2022-03-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Men laddboxen jobbar inte med 400V, den jobbar med de 3 faserna parallellt, dvs 3x230V
Spänningen i bilen är 400 volt, så låter inte troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in