Citat:
Intressant tips! Tack!
Det florerar (som jag uppfattar det...) en hel del missuppfattningar rörande elbils-laddning, både hos köpare, men även säljare av utrustning.
Så här vill jag sammanfatta vad jag lärt mig: (rätta mig om jag har fel!)
- Det är (nästan) alltid bilen som avgör hur mycket laddström som dras
- Laddboxen påverkar laddningen på två sätt
-Lastbalansering innebär att man har möjlighet att kontinuerligt mäta total förbrukning i fastigheten.
Denna information skickas till laddboxen.
Om/när man närmar sig ett givet gränsvärde så får laddboxen vidta någon av åtgärderna enligt ovan för att begränsa uttaget.
Jag vet folk som köpt en 22kw laddbox och fått löfte av elektrikern att nu skall bilen minsann laddas snabbt..
Men, bilen ifråga klarar bara 7kw, och där går gränsen, oavsett vad laddboxen är stämplad med.
(en annan bil med 3-fas-laddning kan förstås använda 22kW)
Jag känner en elektriker som fått "rycka in" och försöka reda ut/förklara för den besvikna köparen som känner sig lurad av "elektriker 1".
/T
Det florerar (som jag uppfattar det...) en hel del missuppfattningar rörande elbils-laddning, både hos köpare, men även säljare av utrustning.
Så här vill jag sammanfatta vad jag lärt mig: (rätta mig om jag har fel!)
- Det är (nästan) alltid bilen som avgör hur mycket laddström som dras
- Laddboxen påverkar laddningen på två sätt
- Den kan helt koppla in/ur laddströmmen
- Den kan skicka ett kommando till bilen om hur mycket ström den får dra.
-Lastbalansering innebär att man har möjlighet att kontinuerligt mäta total förbrukning i fastigheten.
Denna information skickas till laddboxen.
Om/när man närmar sig ett givet gränsvärde så får laddboxen vidta någon av åtgärderna enligt ovan för att begränsa uttaget.
Jag vet folk som köpt en 22kw laddbox och fått löfte av elektrikern att nu skall bilen minsann laddas snabbt..
Men, bilen ifråga klarar bara 7kw, och där går gränsen, oavsett vad laddboxen är stämplad med.
(en annan bil med 3-fas-laddning kan förstås använda 22kW)
Jag känner en elektriker som fått "rycka in" och försöka reda ut/förklara för den besvikna köparen som känner sig lurad av "elektriker 1".
/T
1. Laddboxen kopplar in laddströmmen när den ser att kabeln är ansluten till bilen. Kopplar ur när laddningen avslutas antingen när man uppnått vald laddningsnivå eller när man kopplar bort spärren till laddhandtaget.
2. Njae, man kan ställa in manuellt i bilen hur mycket bilens laddare ska dra och/eller man kan ställa in manuellt i laddboxen hur mycket ström den får ge. Lastbalanseringen signalerar till laddboxen hur mycket den får ge.
Den manuella inställningen har lite olika upplösning. I en Tesla kan man t.ex ställa in i steg om 1 kW.
Signalering tror jag inte används för AC. Tesla använder signalering från bilen till snabbladdare för att idetifiera sig.
https://incharge.vattenfall.se/kunskapshubb/artiklar/laddkabel-typ-1-eller-typ-2-elbil
Citat:
https://incharge.vattenfall.se/media/2472/incharge-vad-aer-lastbalansering.pdf
Strömmen i hemmets elnätet mäts kontinuerligt
vilket betyder att en eventuell överbelastning
snabbt upptäcks. Lastbalanseraren kommer i ett
sådant läge beordra laddboxen att styra ner
laddströmmen så att tillåten strömstyrka upprättas.
Med denna lösning skyddas alltså hemmets elnät
från överbelastning samtidigt som du får en effektiv
laddning.
vilket betyder att en eventuell överbelastning
snabbt upptäcks. Lastbalanseraren kommer i ett
sådant läge beordra laddboxen att styra ner
laddströmmen så att tillåten strömstyrka upprättas.
Med denna lösning skyddas alltså hemmets elnät
från överbelastning samtidigt som du får en effektiv
laddning.
Senast redigerad av PeterNoster 2022-03-14 kl. 00:50.
Senast redigerad av PeterNoster 2022-03-14 kl. 00:50.