2022-03-12, 19:38
Medlem
Hej!

Jag har idag 16a säkring på ett medelstort hus, vi har vatten/luftvärmepump nibe pjäs större som är relativt ny. En anhörig menar att vi redan nu ligger på gränsen vintertid och att det kommer att bli svårt att ladda särskilt mycket, han menar att 1 fas 3.4kwh är vad vi kan köra i princip.

Min tanke är då att höja till 25a på huset och installera en 11kw laddbox med lastbalansering. Jag måste ladda MINST 6kwh när det är ca -20 ute då jag pendlar väldigt långt, batteriet är då tomt när jag kommer hem i princip Nissan leaf 60kwh.

1. Om jag höjjer huvudsäkring till 25a innebär detta att jag när allt går på max har ca 9a över till bilen då?

2. Om jag har 9a över kan man ladda 3fas 9a då eller blir det 9+9+9a 27a?

3. Kan laddaren själv känna av hur många ampere som finns över och ta det som finns tex 6-9-11?

Som ni ser så begriper jag inte riktigt detta, skulle vara tacksam om någon kan förklara på ett pedagogiskt sätt.

Med vänliga hälsningar Facemash
Senast redigerad av Facemash 2022-03-12 kl. 19:41.
Citera
2022-03-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Hej!

Jag har idag 16a säkring på ett medelstort hus, vi har vatten/luftvärmepump nibe pjäs större som är relativt ny. En anhörig menar att vi redan nu ligger på gränsen vintertid och att det kommer att bli svårt att ladda särskilt mycket, han menar att 1 fas 3.4kwh är vad vi kan köra i princip.

Min tanke är då att höja till 25a på huset och installera en 11kw laddbox med lastbalansering. Jag måste ladda MINST 6kwh när det är ca -20 ute då jag pendlar väldigt långt, batteriet är då tomt när jag kommer hem i princip Nissan leaf 60kwh.

1. Om jag höjjer huvudsäkring till 25a innebär detta att jag när allt går på max har ca 9a över till bilen då?

2. Om jag har 9a över kan man ladda 3fas 9a då eller blir det 9+9+9a 27a?

3. Kan laddaren själv känna av hur många ampere som finns över och ta det som finns tex 6-9-11?

Som ni ser så begriper jag inte riktigt detta, skulle vara tacksam om någon kan förklara på ett pedagogiskt sätt.

Först och främst, du laddar väl nattetid då du förbrukar som minst el?
För det andra, finns gott om smarta laddboxar som har lastbalanserare som inte drar mer än de kan så att säga.
Citera
2022-03-12, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Först och främst, du laddar väl nattetid då du förbrukar som minst el?
För det andra, finns gott om smarta laddboxar som har lastbalanserare som inte drar mer än de kan så att säga.
Ja precis, kommer att ladda främst nattetid. Enligt min anhörig när det är svinkallt ute typ -22 kommer värmepumpen att dra nära inpå max. Men det säger iof emot endel för ibland när det är så kallt på dagen så kör vi dator, diskmaskin osv på här hemma utan problem 😱
Citera
2022-03-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ja precis, kommer att ladda främst nattetid. Enligt min anhörig när det är svinkallt ute typ -22 kommer värmepumpen att dra nära inpå max. Men det säger iof emot endel för ibland när det är så kallt på dagen så kör vi dator, diskmaskin osv på här hemma utan problem 😱

Hur snabbt du laddar spelar så klart stor roll. Ett vanligt eluttag kan oftast leverera 10A vilket är ca 2300W.

Hur mycket värmen i huset drar har jag tyvärr ingen koll på, men du kanske vet på ett ungefär?
Om du bara har 16A att "leka med" så tror jag nog inte du ska ladda bilen snabbare än med 2,3 kW/10A i alla fall.

Kan nog vara värt att investera i en större säkring.
Citera
2022-03-12, 22:12
Medlem
Har Leaf trefasladdning?
Citera
2022-03-12, 22:30
Medlem
Kennethkvartings avatar
OK, väldigt förenklat uttryckt:

om vi säger att 16 A år åt till att värma huset och lite annat och du säkrar upp till 25 A, då har du 9 A kvar till elbilsladdningen.

Effekten du kan ta ut till laddning av bilen blir då 9x400x1,73= 6,2 kW

Dvs, du laddar bilen full på 10 h.

Sedan om du har lastbalansering i boxen borde du som mest kunna få ut 11 kW och då laddar den fullt på 5 timmar. Alternativt om bilen har ännu större inbyggd laddare, då kan du som mest ladda 25x400x1,73=17,3 kW
Citera
2022-03-13, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
OK, väldigt förenklat uttryckt:

om vi säger att 16 A år åt till att värma huset och lite annat och du säkrar upp till 25 A, då har du 9 A kvar till elbilsladdningen.

Effekten du kan ta ut till laddning av bilen blir då 9x400x1,73= 6,2 kW

Dvs, du laddar bilen full på 10 h.

Sedan om du har lastbalansering i boxen borde du som mest kunna få ut 11 kW och då laddar den fullt på 5 timmar. Alternativt om bilen har ännu större inbyggd laddare, då kan du som mest ladda 25x400x1,73=17,3 kW
Tack för svar!

Nissan leaf har ombordsladdare om max 6.6kwh eller vad det är, men jag tänkte att om jag ska ta hit elektriker så ska jag ändock be dem sätta in i alla fall en 11kwh box. Detta för nästa elbil som förmodligen klarar mer.

Citera
2022-03-13, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Har Leaf trefasladdning?
Står 32a 1 fas, jag måste ha missuppfattat. Trodde att man kopplade boxen till 3 faser och sedan typ 2 kontakt in i bilen?

Så om jag vill ha maximal laddning behöver jag säkra upp huset till 32a och köra 1 fas till bilen för att ens kunna komma upp till 7300w när möjlighet finns. När systemet är väldigt belastat en kall vinternatt kanske jag får ut 20a till bilen och resten värmer huset?

Fattar inget, måste anlita ett proffs känner jag typ...
Senast redigerad av Facemash 2022-03-13 kl. 08:06.
Citera
2022-03-13, 08:16
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Står 32a 1 fas, jag måste ha missuppfattat. Trodde att man kopplade boxen till 3 faser och sedan typ 2 kontakt in i bilen?

Kan man ens få ut 32a ur 1 fas?

Fattar inget, måste anlita ett proffs känner jag typ...

Aha, Nissan Leaf har enfasladdning, det förstod jag inte, glöm det jag skrev I mitt första inlägg.

Jag sökte på Google och hittade följande laddbox:

https://evconnect.se/products/accelev-6-kw-typ-2?variant=32776713076807

Med den kan du alltså få ut 6 kW laddeffekt, då förbrukar den 14 A på två faser. Det verkar som att den har lastbalansering också, så teoretiskt sett behöver du inte byta huvudsäkring, men hade jag varit som du hade jag bytt ändå, annars kommer bilen inte laddas mycket när det är kallt ute och värmepumpen går hårt.

Jag antar att det finns andra boxar också som utnyttjar tre faser som omvandlar till en fas, om det finns är det klart att föredra eftersom det är mycket bättre för belastningen på huset, man kan även uttrycka det som att man får ut mer laddeffekt med mindre huvudsäkring.
Citera
2022-03-13, 08:43
Medlem
Jag gjorde såhär.
Jag fixade en app för vårt elområde och kollade min historiska förbrukning över en längre tid.

Jag kollade extra noga peakarna, dom betyder mest. Fann att det skulle gå med 11kWh laddning med minsta möjliga marginal under de värsta peaktimmarna. Jag har inte tänkt ladda då, men man vet aldrig.

Jag diskuterade med laddboxinstallatören och kom fram till att det troligen skulle vara problemfritt utan lastbalanserare, men uppgraderade för säkerhets skull till 3*25A (från 3*20A) då marginaler var liten. Detta är "kostnadsfritt" i vår kommun, så tillvida att det inte ökar abbonemangskostnaden. Själva uppsäkringen kostade under tusenlappen.

Slutresutat, jag kan ladda 11kW problemfritt (16A ur varje fas) vilket tid på dygnet som helst om jag inte hittar på dumheter som att baka, tvätta och torka kläder i torktumlaren en svinkall vinterkväll samtidigt som vi värmer jacuzzin och tänder i alla rum.

Laddboxar för normalt bruk kan inte omvandla 3 faser till en, utan man belastar varje fas för sig. Inte heller är det speciellt vanligt med 32A huvudsäkringar i privatbostäder, än mindre uttag och ledningar som har frammatning för 32A till en punkt.

/Dick
Citera
2022-03-13, 09:37
Medlem
Vattenposts avatar
Som man tidigare nämnt, Leaf har bara en 1-fas ombordladdare för AC-laddning, tyvärr.
Har man bara 16A säkring så kommer det ta tid om man behöver ladda eftersom man behöver tänka på andra förbrukare.
Hur skall man göra? Det finns troligen många åsikter om detta…

Har man bara möjligt att ladda från 1-fas uttag skulle jag säkra upp, med 20A och omfördelning av faserna (med hjälp av elektriker) så kommer det gå bättre. Men om man säkrar upp kan man troligen lika gärna göra det till 25A då månadskostnaden mellan 20 till 25 är försumbar för största skillnaden är ändå mellan 16 till 20.

Har TS möjlighet att utnyttja ett rött 3-fas uttag finns det en laddbox som kan ”lägga ihop” 2 faser till en så man får bättre med ström. Denna box är en Accelev (reservation för stavning).
Jag personligen tycker denna box är som att kissa på sig, det är varmt medans man har Leafen, men blir kallt nästa gång man byter då man skaffar en bil med 3-fas laddning. Men den fungerar.
Kombinationen av denna box och en uppsäkring kommer säkert göra så att det blir en bra lösning för TS.

Kan nämna att jag haft en Leaf under 3 år, och med de priser som jag sett gällande privatleasing på nya 60 kWh Leaf så är det ekonomiskt ett bra alternativ. För min del blev det en annan bil nu då jag ville ha en med 3-fas ombordladdare. Sen är tyvärr inte heller en Leaf en bil man piskar motorväg med, den tycker inte om höga farter samt upprepande snabbladdningar pga saknad av batterikylning.
Den är däremot bra ihopskruvad och det var 3 problemfria år i alla fall.
Citera
2022-03-13, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting

Jag sökte på Google och hittade följande laddbox:

https://evconnect.se/products/accelev-6-kw-typ-2?variant=32776713076807

Intressant tips! Tack!
Det florerar (som jag uppfattar det...) en hel del missuppfattningar rörande elbils-laddning, både hos köpare, men även säljare av utrustning.
Så här vill jag sammanfatta vad jag lärt mig: (rätta mig om jag har fel!)
- Det är (nästan) alltid bilen som avgör hur mycket laddström som dras
- Laddboxen påverkar laddningen på två sätt
  1. Den kan helt koppla in/ur laddströmmen
  2. Den kan skicka ett kommando till bilen om hur mycket ström den får dra.
Någon egentlig "strypning" av laddeffekten kan boxen inte göra själv.
-Lastbalansering innebär att man har möjlighet att kontinuerligt mäta total förbrukning i fastigheten.
Denna information skickas till laddboxen.
Om/när man närmar sig ett givet gränsvärde så får laddboxen vidta någon av åtgärderna enligt ovan för att begränsa uttaget.

Jag vet folk som köpt en 22kw laddbox och fått löfte av elektrikern att nu skall bilen minsann laddas snabbt..
Men, bilen ifråga klarar bara 7kw, och där går gränsen, oavsett vad laddboxen är stämplad med.
(en annan bil med 3-fas-laddning kan förstås använda 22kW)

Jag känner en elektriker som fått "rycka in" och försöka reda ut/förklara för den besvikna köparen som känner sig lurad av "elektriker 1".

/T
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in