2022-03-13, 10:57
Medlem
Tack för alla bra svar, jag får prata med någon duktig elektriker helt enkelt så att vi kanvhitta en bra lösning.

Jag har appen greenly, finns en massa information men kan lixom inte hitta något riktigt givet tillfälle vad huset egentligen drar.

Ser bara att jag köpt totalt 9kwh lördag klockan 9.00 den13 februari som mest.

Med vänliga hälsningar Facemash
Citera
2022-03-13, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Intressant tips! Tack!
Det florerar (som jag uppfattar det...) en hel del missuppfattningar rörande elbils-laddning, både hos köpare, men även säljare av utrustning.
Så här vill jag sammanfatta vad jag lärt mig: (rätta mig om jag har fel!)
- Det är (nästan) alltid bilen som avgör hur mycket laddström som dras
- Laddboxen påverkar laddningen på två sätt
  1. Den kan helt koppla in/ur laddströmmen
  2. Den kan skicka ett kommando till bilen om hur mycket ström den får dra.
Någon egentlig "strypning" av laddeffekten kan boxen inte göra själv.
-Lastbalansering innebär att man har möjlighet att kontinuerligt mäta total förbrukning i fastigheten.
Denna information skickas till laddboxen.
Om/när man närmar sig ett givet gränsvärde så får laddboxen vidta någon av åtgärderna enligt ovan för att begränsa uttaget.

Jag vet folk som köpt en 22kw laddbox och fått löfte av elektrikern att nu skall bilen minsann laddas snabbt..
Men, bilen ifråga klarar bara 7kw, och där går gränsen, oavsett vad laddboxen är stämplad med.
(en annan bil med 3-fas-laddning kan förstås använda 22kW)

Jag känner en elektriker som fått "rycka in" och försöka reda ut/förklara för den besvikna köparen som känner sig lurad av "elektriker 1".

/T
De flesta med trefasladdning klarar cirka 11 KW. Om, vilket visst inte är ovanligt, bilen endast klarar tvåfas så blir det istället cirka 7,4 KW. Detta är vad som gäller här. För att slippa byta huvudsäkring när flera andra stora förbrukare är igång samtidigt så har det kompletterats med lastbalansering som får styra laddningen efter vad som finns tillgängligt när andra förbrukare (uppvärmning, spis, disk- och tvättmaskin exempelvis) fått sitt.

Den bil som skall laddas har alltså endast tvåfasladdning, ett år nyare bil av samma modell, då går det bra att använda alla tre faserna med 16 A vardera.
Citera
2022-03-13, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De flesta med trefasladdning klarar cirka 11 KW. Om, vilket visst inte är ovanligt, bilen endast klarar tvåfas så blir det istället cirka 7,4 KW. Detta är vad som gäller här. För att slippa byta huvudsäkring när flera andra stora förbrukare är igång samtidigt så har det kompletterats med lastbalansering som får styra laddningen efter vad som finns tillgängligt när andra förbrukare (uppvärmning, spis, disk- och tvättmaskin exempelvis) fått sitt.

Den bil som skall laddas har alltså endast tvåfasladdning, ett år nyare bil av samma modell, då går det bra att använda alla tre faserna med 16 A vardera.

En vanlig begränsning i villor är 16A*220V vilket ger 3.6kW för en fas.
Samma ström över 3-fas ger då ca 11kW total effekt.
Om man kan kräma 32A så får man förstås 7kW på en fas, och 22kW på 3.

/T
Citera
2022-03-13, 11:13
Medlem
Citat:
En vanlig begränsning i villor är 16A*220V vilket ger 3.6kW för en fas.
Samma ström över 3-fas ger då ca 11kW total effekt.
Om man kan kräma 32A så får man förstås 7kW på en fas, och 22kW på 3.

/T
Det är givetvis den del som ger lägsta effekten som gäller. För egen del blir det 7,4 KW, men 11 möjligt med annan bil.
Få villor har mer än 3 * 25 A, över den nivån brukar det bli markant dyrare i fasta avgifter samt kräver annan utrustning, vanliga standardproppar finns upp till 25 A.
Citera
2022-03-13, 12:31
Medlem
Citat:
Det är givetvis den del som ger lägsta effekten som gäller. För egen del blir det 7,4 KW, men 11 möjligt med annan bil.
Få villor har mer än 3 * 25 A, över den nivån brukar det bli markant dyrare i fasta avgifter samt kräver annan utrustning, vanliga standardproppar finns upp till 25 A.

Jag kanske var lite otydlig..
När jag skrev "En vanlig begränsning i villor är 16A*220V " så avser jag att man ofta "nöjer sig" med denna effekt för sin bil-laddning.
Huvudsäkringarna som skall klara hela hushållet är förstås lite större...

I fritidshuset får det räcka med 16A för laddning.
Bilen kommer ju att stå i princip alla nätter och större delen
av dagen också..finns gott om tid att ladda.
/T
Citera
2022-03-13, 12:38
Medlem
Citat:
Jag kanske var lite otydlig..
När jag skrev "En vanlig begränsning i villor är 16A*220V " så avser jag att man ofta "nöjer sig" med denna effekt för sin bil-laddning.
Huvudsäkringarna som skall klara hela hushållet är förstås lite större...

I fritidshuset får det räcka med 16A för laddning.
Bilen kommer ju att stå i princip alla nätter och större delen
av dagen också..finns gott om tid att ladda.
/T
Fast det är 3-fas med 400 volt som finns att tillgå i de flesta fall, inte 230 volt.
Citera
2022-03-13, 12:58
Medlem
Citat:
Fast det är 3-fas med 400 volt som finns att tillgå i de flesta fall, inte 230 volt.

Visst, men el-bilar som hemma-laddar med 1-fas AC (de allra flesta..) "vill inte" ha 400 volt, utan 220....
Och i tråden tipsas ju om en laddbox som tar 400 mellan faser och transformerar ner till 250 för att bilen skall "acceptera" det...
/T
Citera
2022-03-13, 13:05
Medlem
Citat:
Visst, men el-bilar som hemma-laddar med 1-fas AC (de allra flesta..) "vill inte" ha 400 volt, utan 220....
Och i tråden tipsas ju om en laddbox som tar 400 mellan faser och transformerar ner till 250 för att bilen skall "acceptera" det...
/T
Finns kanske även dylika, annars mest att det handlar om laddare som klarar 3-fas 400 V, men där endast en fas nyttjas då det begränsas av bilen.
Citera
2022-03-13, 13:33
Medlem
Citat:

Det är 230V per fas..

/Dick
Citera
2022-03-13, 13:38
Medlem
Citat:
Finns kanske även dylika, annars mest att det handlar om laddare som klarar 3-fas 400 V, men där endast en fas nyttjas då det begränsas av bilen.
Den laddbox vi sätter upp i fritidshuset (en Tesla) "klarar" 3-fas, men det betyder i realiteten ingenting för oss.
Bilen kan ta 7kW 1-fas , men den får nöja sig med 3,6kW 1-fas.
/T
Citera
2022-03-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Det är 230V per fas..

/Dick
400 V mellan faserna.
Citera
2022-03-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Står 32a 1 fas, jag måste ha missuppfattat. Trodde att man kopplade boxen till 3 faser och sedan typ 2 kontakt in i bilen?

Så om jag vill ha maximal laddning behöver jag säkra upp huset till 32a och köra 1 fas till bilen för att ens kunna komma upp till 7300w när möjlighet finns. När systemet är väldigt belastat en kall vinternatt kanske jag får ut 20a till bilen och resten värmer huset?

Fattar inget, måste anlita ett proffs känner jag typ...
Ja, störigt med enfasladdning. Har det i min ioniq också.

Med mitt körmönster är det dock inga problem, jag klarar mig med 16A enfasladdning. Kör t.om 10A oftast då det händer att jag blåser huvudsäkringen (20A) om jag kör 16A laddning.

Trefasladdning borde vara standard, löser många problem för folk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in