• 7
  • 8
2024-10-15, 19:43
Medlem
zoombos avatar
r inte laddarna alldeles fr dyra hr i landet med tanke p vad de faktiskt innehller? Kan man inte tala om ockerpriser? Jag gissar friskt att en laddare innehller komponenter fr sg en femhundring. Ta sen en kontakt och ett hlje fr lika mycket till. Lite godknnanden och s behvs och lite marknadsfring.

Sen ska man givetvis ven tjna en slant p den men sg 3 papp tycker jag skulle vara skligt att betala fr en 22kW laddare och inte mycket mer fr en med lastbalansering, tror inte det behvs speciellt mycket elektronik fr den extra funktionen.

Sen gr man ut och kollar:
https://www.proffsmagasinet.se/el-be...itet/laddboxar

Den absolut billigaste kostar 6500,- men de flesta kostar femsiffrigt, ngra mellan 30' och nda upp till 50'! What?

Sen funderar jag p en sak: om man rkar ha en 400V trefaskontakt direkt p sitt elskp p husgaveln som jag har, skulle man d inte kunna anvnda en av dessa s k mobile wallboxes som sljs i Europa? Dessa kopplar man direkt in i ett snt uttag och slipper allts att en elektriker ska komma och stta upp en box.
Citera
2024-10-15, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Den absolut billigaste kostar 6500,- men de flesta kostar femsiffrigt, ngra mellan 30' och nda upp till 50'! What?
Dr har du vl lite svaret p din frga... Tillhandahllarna av populra och efterfrgade elprylar har ALLTID tagit tillfllet i akt att rvknulla kunderna p s mycket pengar som det bara gr innan konkurrensen justerar prisbilden. Knner igen den hr diskussionen frn ECU-boxarna till bilar nr de brjade g snder p de frsta generationer bilar som hade sdana. Ersttningsboxarna kostade typ 10 000 spnn (vilket var jvligt mycket pengar p 90-talet). Sedan ppnade ngon tekniktidning / TV-program / underskande konsumentfrening en box och konstaterade att komponenterna dri var vrda ngra hundralappar...
Citera
2024-10-15, 20:22
Moderator
Citat:
Sen funderar jag p en sak: om man rkar ha en 400V trefaskontakt direkt p sitt elskp p husgaveln som jag har, skulle man d inte kunna anvnda en av dessa s k mobile wallboxes som sljs i Europa? Dessa kopplar man direkt in i ett snt uttag och slipper allts att en elektriker ska komma och stta upp en box.
Det fungerar givetvis alldeles utmrkt, men de r ju inte s mycket billigare de, du slipper frsts installationskostnaden.
Citera
2024-10-15, 20:53
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det fungerar givetvis alldeles utmrkt, men de r ju inte s mycket billigare de, du slipper frsts installationskostnaden.

Ja men de r ocks lite billigare i sig. Och p kpet enkelt flyttbara om man skulle flytta.

Frgan r sen vad frskringsbolagen sger, en som jag knner som r insatt i detta sger att om en brand uppstr och man inte laddat via en fast(?) installerad laddbox utgr ingen ersttning. Den situationen vill man ju inte hamna i ven om det r rtt osannolikt att det hnder om man direkt jackar in sig p ett 3-fas uttag.
Citera
2024-10-16, 06:31
Moderator
Citat:
Ja men de r ocks lite billigare i sig. Och p kpet enkelt flyttbara om man skulle flytta.

Frgan r sen vad frskringsbolagen sger, en som jag knner som r insatt i detta sger att om en brand uppstr och man inte laddat via en fast(?) installerad laddbox utgr ingen ersttning. Den situationen vill man ju inte hamna i ven om det r rtt osannolikt att det hnder om man direkt jackar in sig p ett 3-fas uttag.
CEE-kontakter r ju klassade fr konstant belastning s det vore konstigt, men det r vl en sak man fr lsa i frskringsvillkoren om det r s.
Citera
2024-10-16, 11:43
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Dr har du vl lite svaret p din frga... Tillhandahllarna av populra och efterfrgade elprylar har ALLTID tagit tillfllet i akt att rvknulla kunderna p s mycket pengar som det bara gr innan konkurrensen justerar prisbilden. Knner igen den hr diskussionen frn ECU-boxarna till bilar nr de brjade g snder p de frsta generationer bilar som hade sdana. Ersttningsboxarna kostade typ 10 000 spnn (vilket var jvligt mycket pengar p 90-talet). Sedan ppnade ngon tekniktidning / TV-program / underskande konsumentfrening en box och konstaterade att komponenterna dri var vrda ngra hundralappar...

Tja, du har delvis rtt. Att komponenterna kostar lite och ingenting r en sak men det ska ven programmeras kretsar och skrivas kod som ska snurra i dessa enheter och det r nog dr den stora (utvecklings)kostnaden ligger. Eller rttare sagt: lg, fr nr man vl har uppfunnit hjulet s r det s mycket billigare att utveckla nya modeller och skriva den koden.

Gllande laddboxar s har vl dessa funnits i minst ett decennium s man tycker att utvecklingen, volymen och konkurrensen nu borde ha skakat ner priserna.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in