2022-03-13, 20:07
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag vet allt om den motorn.
Jag har en själv för övrigt..

Jag har haft två bilar med den motorn, aldrig mer! Håller inte att åka med. Håller mig till Mercedes sexor efter dessa. Åker oftast både långt och fort i jobbet.
Citera
2022-03-13, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Måste jag sälja den till marknadsvärde också?

Ingen aning, men säg 100 000 kr.

+ moms?
Viss reducering får ske. Men glöm inte att det är ditt eget företag som är säljare även om du köper själv. Skillnaden är att du måste betala den med skattade pengar och dessutom den på beloppet belöpande momsen.
Citera
2022-03-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag har haft två bilar med den motorn, aldrig mer! Håller inte att åka med. Håller mig till Mercedes sexor efter dessa. Åker oftast både långt och fort i jobbet.
Har en Mercedes utan cylindrar som företagsbil samt en med åtta privat, dock numera mest sommarbil.
Citera
2022-03-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, det gör dom inte din okunnige pajas, de håller generellt 50.000 mil, ibland mer.

Trodde det var du som ver sidans största pajas? Med ditt blarrande om en helt oduglig Renault zoe.
Citera
2022-03-13, 20:11
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
+ moms?
Viss reducering får ske. Men glöm inte att det är ditt eget företag som är säljare även om du köper själv. Skillnaden är att du måste betala den med skattade pengar och dessutom den på beloppet belöpande momsen.

Så enligt dig är det en ekonomisk förlust att köpa bilen själv? Bättre att köpa en begagnad bil för 50 000-80 000 kr?
Citera
2022-03-13, 20:12
Medlem
Citat:
Måste jag köpa ut den om jag vill använda den privat?
Det säger sig väl själv. Marknadspris gäller, annars så kan det bli föremål för löneförmån. Företaget får ta upp inkomst samt betala moms och ev skatt. Det går ju alltid att få den lågt skriftligt värderad av en märkeshandlare du har bra kontakt med.

Vanligtvis har väl droskägare en taxibil de kör privat med som är reservbil. Men sen är det bra att ha en till privat så du kan visa att det är den du använder privat så du inte blir påförd förmån. Oavsett vilket så brukar alla bilarna ha tjänstgjort som taxi och någon står ju alltid lägst i värdering.

Köps en ny bil in så puttas säkert en annan ut längst ner. Du vet ju själv vilken som fungerar sämst. Bara för att bilarna är gamla, i mil, så kan de ju ändå vara i bra skick om de blivit underhållna ordentligt.
Citera
2022-03-13, 20:13
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ok, men varför avveckla, går det så illa?
Huvuddelen av intäkterna har väl gått åt till kupéfilter?
Citera
2022-03-13, 20:17
Medlem
Citat:
Så enligt dig är det en ekonomisk förlust att köpa bilen själv? Bättre att köpa en begagnad bil för 50 000-80 000 kr?
Märklig tolkning. Ett annat likvärdigt exemplar bör kosta mer av nämnd orsak. Viktigaste incitament att behålla bilen, köpa lös den alltså, är att du vet i vilket skick den är och vad som är gjort med den, det går inte att översätta i värde till kronor, men kan vara värdefullt om den skall vara kvar privat ett tag.

Säljer du bilen externt så är det ju något som skall avräknas när den lämnar inventariet. Moms på samma sätt även då.

Nuvarande mätarställning på bilen?
Citera
2022-03-13, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Huvuddelen av intäkterna har väl gått åt till kupéfilter?

Ligger nära till hands att räkna med det! TS bör kanske förse sig med en W123 istället, där fanns knappast dylika filter.
Citera
2022-03-13, 20:19
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Har en Mercedes utan cylindrar som företagsbil samt en med åtta privat, dock numera mest sommarbil.

Jag har sedan en oherrans massa år arbetat i Tyskland och Schweiz och numera även Polen. Har avverkat många Mercor under tiden, vet aldrig att det tidigare har varit några som helst tekniska problem. En ny 220D 2014 och en ny 220D 2016, fick mig att tappa förtroendet nästan helt, åkte Volvo i åtta månader innan jag köpte en ny Merca igen.

Jo jag har även haft en Merca med bensin-V8 men det är många kronor litern sen

Köper gärna bil utan cylindrar när den går 100 mil på en laddning.....
Citera
2022-03-13, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag har sedan en oherrans massa år arbetat i Tyskland och Schweiz och numera även Polen. Har avverkat många Mercor under tiden, vet aldrig att det tidigare har varit några som helst tekniska problem. En ny 220D 2014 och en ny 220D 2016, fick mig att tappa förtroendet nästan helt, åkte Volvo i åtta månader innan jag köpte en ny Merca igen.

Jo jag har även haft en Merca med bensin-V8 men det är många kronor litern sen

Köper gärna bil utan cylindrar när den går 100 mil på en laddning.....
Som elbilen används finns inga problem med räckvidden. Tankar med kabel i garaget!
W221 är min sommarbil, kontrast mot EQC.
Citera
2022-03-13, 20:25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
25 000 mil.

Det finns 2 st E klass W212 årsmodell 2016, miltal mellan 20-30.000 mil till salu på blocket. exakt som din alltså.
Begärt pris 149.000 resp 199.900 kronor.
Sen finns det 8 st som rullat mer än 30.000 mil, av samma årsmodell och spec som din.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in