2022-03-13, 19:45
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Frågan ställd som om det vore närtid. Dock en passus om vad den kommer att ha gått, det har givetvis en viss betydelse om det är något som förväntas inträffa inom ett halvår eller om det ligger fem år bort.

Sedan, med frågan så antyder du att det blir inga fler droskbilar, annat som lockar att göra hellre?

Mellan den tidsramen i alla fall. Om jag måste köra taxi efter att ha avvecklat firman gör jag det som anställd, eller kör budbil.
Citera
2022-03-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
OM651 är taximotorn och den rullar generellt 50.000 mil utan större problem.
Aktuell bil är inte fabriksbyggd som taxi. Vet inte om det gör någon skillnad på vilken motor som monterats.
Citera
2022-03-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Mellan den tidsramen i alla fall. Om jag måste köra taxi efter att ha avvecklat firman gör jag det som anställd, eller kör budbil.
Ok, men varför avveckla, går det så illa?
Citera
2022-03-13, 19:47
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Aktuell bil är inte fabriksbyggd som taxi. Vet inte om det gör någon skillnad på vilken motor som monterats.

Alltså det blir ju värre och värre här...

Tror du de monterar andra motorer i taxibilar?
Citera
2022-03-13, 19:47
Medlem
holmiums avatar
Citat:
OM651 är taximotorn och den rullar generellt 50.000 mil utan större problem.
Den volymetriskt styrda oljepumpen är akilleshälen på dessa motorer. När pumpen kroknar under hård körning så tappar du kolvkylningen före motorelektroniken varnar för lågt oljetryck, har hänt på tusentals av dessa motorer. Motorn var i sin design avsedd att ge en livslängd på ca 200 000 km. Mercedes hade inte en sådan designfilosofi tidigare......
Citera
2022-03-13, 19:49
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Om en företagsbil skall köpas lös beror förstås också på prisbilden, vad den värderas till och vad den kan säljas för internt. Hav i åtanke att på beloppet tillkommer moms eftersom det är en droskbil där sådan lyfts vid inköpet.

Måste jag köpa ut den om jag vill använda den privat?
Citera
2022-03-13, 19:49
Medlem
Psykonaut-s avatar
Finns det ens en marknad för en gammal taxibil som kört 40k, nerspydd och nerpissad i bilsätena?
Citera
2022-03-13, 19:50
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Den volymetriskt styrda oljepumpen är akilleshälen på dessa motorer. När pumpen kroknar under hård körning så tappar du kolvkylningen före motorelektroniken varnar för lågt oljetryck, har hänt på tusentals av dessa motorer. Motorn var i sin design avsedd att ge en livslängd på ca 200 000 km. Mercedes hade inte en sådan designfilosofi tidigare......

Ja, vi säger det pajas..

Ljug du gärna vidare..

Det är inte lönt att diskutera mer med dig.

Att 95% av alla om651 rullar 40-50-60.000 mil utan större bekymmer spelar ju ingen roll...
Citera
2022-03-13, 19:50
Medlem
Citat:
Alltså det blir ju värre och värre här...

Tror du de monterar andra motorer i taxibilar?

Nej, jag gör det inte, men den som skrev om motortyp antydde ju det. Eller kanske att tolkas som att just den städse installerades i taxi?
Citera
2022-03-13, 19:51
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ok, men varför avveckla, går det så illa?

Nej, det går okej. Men om jag kan tjäna mer pengar på annat sätt gör jag hellre det.
Citera
2022-03-13, 19:52
Medlem
Citat:
Måste jag köpa ut den om jag vill använda den privat?
Ja, och till marknadsvärde. Det kan dock reduceras då inga vanliga försäljningskostnader uppstår.

Den lär finnas i företagets inventarielista, kan inte försvinna därifrån om den inte säljs (eller skrotas).
Citera
2022-03-13, 19:54
Medlem
Citat:
Nej, det går okej. Men om jag kan tjäna mer pengar på annat sätt gör jag hellre det.
Logiskt sett bör resultatet bli bättre om du driver verksamheten i egen regi än arbetar på samma sätt som anställd. Jämför med motsvarande premisser helst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in